2018-07-09, 20:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för tipset! Någon som är prenumerant och kan återge innehåll från den bakom betalvägg låsta artikeln? Rubriken lyder:

Nya svar från NFC om Hjärstamordet: "Kommer nya grejer hela tiden vi måste titta vidare på".

https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa
Ja, enligt ÅK hade dom ju jättemånga bevis eller hur hon nu uttryckte det

Citat:
Nu har polisen fått några av de efterlängtade svaren från Nationellt forensiskt center (NFC) om mordet på Lena Wesström.
– Vi jobbar på och kämpar vidare med utredningen, säger Mikael Nyqvist, spaningsledare i mordfallet.
Citat:
– Det har börjat komma vissa svar. Det återstår fortfarande väldigt mycket. Vi har långt ifrån fått alla svar vi väntar på, säger Mikael Nyqvist,
Citat:
– Det finns fortfarande undersökningar kvar att göra. Det kommer hela tiden fram nya grejer som vi måste kolla upp. Vi har hävt några av avspärrningarna men några av dem är kvar.

Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts.

Edit: EGT påstod ju att det var ännu en ny spaningsledare, blev tydligen kortvarigt?
Senast redigerad av DreamTwister 2018-07-09 kl. 21:01.
Citera
2018-07-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Hon har haft något som hon värderat till sannolikhet i omgång ett, därefter kommer hon med samma plus något ytterligare och når fortfarande inte sannolikhet.

Ok, är med på hur du menar. Har tidigare, inför 'omgång 2', spekulerat lite ang kommande utfall. Min blygsamhet förbjuder mig att påtala att jag nog hamnade hyfsat nära sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror åkl imorgon kommer in med en häktn-framställan inför fredagen; att hon iaf ger det ett försök att få upp graden, någonting 'nytt' borde (?) hon nog ha att lägga fram, eller kanske något gammalt med lite ny inramning. Menar alltså att hon nog tar allt vad hon har och försöker presentera det så 'starkt' som möjligt, hon har ju inget att förlora (mer än då ev lite rättssäkerhet).

Tror SD släpps ut. Tror ej åkl har fått in något som binder honom till dådet. Inte i nuläget.
Citera
2018-07-09, 20:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts.
Någon som kan kolla vilket av husen som fortfarande är avspärrat?
Citera
2018-07-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, jag missförstod. Eller så var din frågeställning dubiös. Eller både och.
Ja det måste rimligtvis vara upp till den misstänkte själv att söka vård i så fall. Givetvis kan ju också någon anhörig etc slå larm om akut suicidrisk anses föreligga.
Återigen som jag tror.

Jag antar jag var oklar. 😉 Då tror vi samma iaf. Vore synd om det blev så att ingen dömdes för att den som skulle åtalas är död.
Citera
2018-07-09, 21:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har inte gjort någon gärningsmannaprofil i denna utredningen ännu. Men om man skulle göra det kommer man väldigt nära SD.
Han är strukturerad och lämnar ogärna någonting åt slumpen. Men trots det så vid ett sådant här brott fungerar inte hjärnan normalt utan man missar så gott som alltid någon liten detalj. Och det finns idag redan besvärande uppgifter som talar mot SD oskuld.
Kan inte riskera att förstöra utredningen genom att lämna ut detaljer här. Men om jag säger som så att var jag i SD situation nu skulle jag nog ligga sömnlös i väntan på ett kommande gripande och fundera på vad för bevis jag lämnat efter mig.

Kommer man att göra en gärningsmannaprofil? Eller är det under omständigheterna onödigt?
Citera
2018-07-09, 21:08
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
En månad har ju gått sedan SD släpptes på fri fot. Det kan väl ha framkommit nya saker sedan dess?

Han kanske har varit inne på förhör igen? NA har haft fullt upp med att rapportera om Vivallamorden, Almedalen och fotbolls-vm.
Någon som vet hur det funkar - får pressen automatiskt reda på om en misstänkt kallats till nya förhör?

Ja, så tråkigt lång tystnad nu. Skulle tom vara skönt bara någon gick ut och sa att "UTREDNINGEN GÅR FRAMÅT, VI HAR INTE FASTNAT!"
Men nej, polisen har sällan anledning att informera om förhör. En del händelser loggas ju på hemsidan men det är inte ofta pressen blir matad med nyheter. Ofta skär sig ju polisens uppdrag att utreda brott med medias uppdrag att informera allmänheten. På så sätt var det tex stor skillnad att följa Madsen-utredningen, då man inte sitter lika hårt/länge på infon i Danmark.

Men iaf; de flesta stora nyhetsredaktioner har iaf i rutin att dagligen kolla av brott- och olyckslarm, ringa runt till myndigheter etc, och troligtvis även en reporter som "äger" ämnet och ansvarar för att följa utvecklingen.
Undantaget är de gånger en poliskälla/person med insyn i ärendet frivilligt lämnar information till media. Erfarna krimreportrar har ofta ett bra nätverk och "läckan" omfattas av grundlagens källskydd (det är straffbart för reportern att avslöja en källa som vill vara anonym).
Citera
2018-07-09, 21:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Kommer man att göra en gärningsmannaprofil? Eller är det under omständigheterna onödigt?
Jag avslöjar min bristande kunskap i ämnet: Används inte det huvudsakligen vid "seriebrott"?

Mer ur na.se:
Citat:
Sedan tidigare finns det en 44-årig man som är skäligen misstänkt för mordet. Mannen är fortfarande huvudmisstänkt.
Citera
2018-07-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, enligt ÅK hade dom ju jättemånga bevis eller hur hon nu uttryckte det

Edit: EGT påstod ju att det var ännu en ny spaningsledare, blev tydligen kortvarigt?
Det låter sålunda som att dom bokstavligt talat ´´kämpar vidare´´med utredningen. Att dom ännu inte har något specifikt som kan binda GM/SD till brottet.
Citera
2018-07-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

GMP görs oftast vid grova brott där man inte har någon MGM
Citera
2018-07-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Vore synd om det blev så att ingen dömdes för att den som skulle åtalas är död.

Njao, det är väl om något en värderingsfråga? Om man ska vara ärlig. Vilket man ska.
Citera
2018-07-09, 21:22
Medlem
Någon sade att gräset var klippt hos SD så jag antar att det är där avspärrningarna är släppta. Undrar om SD har haft hjälp av EGT i dag eftersom denne har varit osynlig i dag
Citera
2018-07-09, 21:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Idag har han tagit en FTF (first to find) igen, och skriver att han ska kommentera mer på loggen senare. Så fram emot kvällen kommer väl ännu mer selfies med en leende SD för omvärlden att beskåda.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hon kan eventuellt befinna sig på resa i sydligare nejder, tillsammans med nära anhörig som loggar cachar där just nu. De har rest på gemensamma geocacheresor tidigare.

Såvida han inte befinner sig på samma resa (dvs. att han loggade ftf:en i gryningen i morse, vilket är teoretiskt möjligt om han passerade södra Hjälmaren på sträckan Örebro-Arlanda)

(I gårdagens logg skrev han ju något om att han längtade till Picasso-området. Och det är i Picassos födelseland som HD's anhöriga verkar befinna sig just nu. Hmm.).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-09 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in