2018-07-09, 15:40
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Inget som V föreslår är värt att ta på allvar.

Men om något annat parti föreslagit gratis mediciner till äldre då hade du tyckt förslaget varit bra?

Citat:
Sverige trea från botten är bra nära så jobba på, kämpa!

Sverige är trea från botten i kategorin "availability" i ECHI:s bluffrapport.
Citera
2018-07-09, 15:47
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Tråden handlar ju om Bertil, 80 som inte har råd att köpa blodtrycksmedicin:

Självklart måste det vara rätt att ta upp att ett parti (V) vill lösa detta problem!

Läs rubriken.

Sen undrar jag varför du tycker det är bra att Vänsterpartiet vill ge främlingar, papperslösa och illegala nästan gratis tandvård och vård. När man istället kunde satsa pengarna på billig tandvård till våra pensionärer. Vidrigt hur ni ställer grupp mot grupp och förvägrar de som betalat skatt tillgång till vår välfärd som ni gör.
Citera
2018-07-09, 15:48
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
pf10 nämnde vårdkösmyten därför länkade jag till en artikel som motbevisade den myten. Den artikeln ger inte stöd till "motsatsen."

Vi ligger i den absoluta botten. Om vi ligger sist eller näst sist är ointressant.
Citera
2018-07-09, 15:53
Medlem
Att betala 50 kr för tandvård är gratis. 50 kr täcker inte ens material, el för ingreppe och slitage på den dyra utrustningen för att inte tala om lönen. Kostnaden för åtgärden hamnar nog 100-1000 % över en 50-lapp beroende på ingreppet.
Citera
2018-07-09, 15:54
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:
I trådstarten skrev TS att det var ett problem att pensionärer inte hade råd att köpa medicin. Då måste det vara rimligt att ta upp att ett parti vill att de ska få gratis medicin. Tycker inte du att förslaget är bra?

Nu blir man inte pensionär när man fyller 80 så ditt inlägg är helt irrelevant och OT.
Citera
2018-07-09, 16:00
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lottalakej
Nu blir man inte pensionär när man fyller 80 så ditt inlägg är helt irrelevant och OT.

Tokige-Torsten skrev om Bertils situation.

Citat:
Bertil, 80, pensionerad industriarbetare, som betalat skatt i hela sitt liv, har inte råd att köpa sin blodtrycksmedicin för 1880 kr. Vi har dock ett högkostnadsskydd, som gör att vi aldrig behöver betala mer än 2250 kr totalt.

Ska inte politikerna hjälpa Bertil?
Citera
2018-07-09, 16:07
Medlem
”Om du under sex månader har betalat mer än 400 kronor för läkarbesök, sjukresor, receptbelagda mediciner och annan behandling (till exempel sjukgymnastik) kan du ansöka om särskilt bidrag. Migrationsverket kan ersätta dig för de kostnader som överstiger 400 kronor. ”
Hämtat direkt från migrationsverkets hemsida.

Betalade 200 kr för en läkartid häromdagen och därefter ytterligare 200 för medicin samma dag.. jag arbetar och har råd egentligen men det är principen att vissa bara kommer hit och glider räkmacka som gör en arg. I alla fall när man vet att pengarna kunde gå till bättre behövande.
Citera
2018-07-09, 16:09
Medlem
Citat:
Men om något annat parti föreslagit gratis mediciner till äldre då hade du tyckt förslaget varit bra?

Sverige är trea från botten i kategorin "availability" i ECHI:s bluffrapport.

Varför refererade du till en "bluffrapport"?
Eller blev den en bluffrapport när du såg att den inte stödde din tes?
Lägg ner.

Vallöften i detaljfrågor av det slag du frågar om är inget jag fäster någon vikt vid när jag beslutar mig för vad jag skall rösta på. Särskilt inte den där typen av smågodis. Helhetstänkandet och med vilken trovärdighet det förmedlas, ideologin samt hur de agerat tidigare är det viktiga.

En fråga som vad som skall vara gratis eller ej är ju helt avhängigt av skattetryck, bidragsnivåer, tillgänglighet m.m.
Citera
2018-07-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Handen på hjärtat, tror du verkligen att SD skulle kunna leda en effektiv regering?

Jag ser det som signalpolitik.
Rösta på SD gör man för att man tycker invandringen spårat ur.
När nu övriga partier ser att snart var 3:e väljare väljer att rösta på SD är det en stark signal om att man måste lägga om sin invandringspolitik.

Och det har ju fungerat!
Citera
2018-07-09, 16:16
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Varför refererade du till en "bluffrapport"?
Eller blev den en bluffrapport när du såg att den inte stödde din tes?
Lägg ner.

Vallöften i detaljfrågor av det slag du frågar om är inget jag fäster någon vikt vid när jag beslutar mig för vad jag skall rösta på. Särskilt inte den där typen av smågodis. Helhetstänkandet och med vilken trovärdighet det förmedlas, ideologin samt hur de agerat tidigare är det viktiga.

En fråga som vad som skall vara gratis eller ej är ju helt avhängigt av skattetryck, bidragsnivåer, tillgänglighet m.m.

Eftersom EnGodFörlorare inte har läst den SvD-artikel som hon refererade till så vet hon inte om att det är samma rapport som benäms både i den artikeln precis som i den artikeln jag länkat till.

Att hon sedan inte har några egna siffror, källor eller rapporter att komma med är lyteskomik.
Citera
2018-07-09, 16:26
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Tokige-Torsten skrev om Bertils situation.

Ska inte politikerna hjälpa Bertil?

Politikerna lägger resurserna som SKULLE GÅTT TILL Bertil på en massa bruna psykfall från Afrika och Mellanöstern. Politikerna har alltså aktivt valt bort Bertil till förmån för Mufasa, Bongo, Muhammad och Fatima.

Något du inte har några större problem med då du helt uppenbart är en av systemets lakejer som i tid och otid försvarar detta, man skulle kunna tro att du är avlönad, hoppas de betalar dig åtminstone 30 silvermynt.

Enjoy it while it lasts bitch. Du vet väl var ni förrädare hamnar? Hoppas du gillar värme, it will be plenty of that for you.
Citera
2018-07-09, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren

Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.

Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.

Sluta ljug.

Tandvård som inte kan anstå kan tolkas hur brett eller snävt som helst, beroende på tandläkare och klinik. Det är ett ytterst luddigt begrepp. Läs mitt tidigare inlägg i tråden och klicka dig in på länkarna som finns i det. Här kommer ett smakprov:

Citat:
Samhällsnytt har granskat påståendet och kommit fram till att det inte stämmer: i vissa fall kostar det just 50 kronor för att göra en krona för asylsökande och illegala. Åtminstone om man ska tro Socialstyrelsens rapport ”Vård för papperslösa”. I bilaga 3 till rapporten citeras flera landsting som tagit fram metodisk hjälp till tandläkarna för att avgöra vad som ingår i ”tandvård som inte kan anstå”. I Västra Götalandregionens information till tandläkare radas det upp en omfattande lista med tandvårdsåtgärder som ska kosta 50 kronor för migranter. I den ingår förutom rotfyllning, ”sekundära kariesangrepp” och ”temporär protetisk ersättning” även följande:

”Fastsättning av lossnad krona, lagning av avtagbar protes samt ersättning av sådan protes som gått förlorad eller skadats så att den inte kan lagas, bör även ingå i ersättningsberättigad vård under förutsättning att protesen kan anses absolut nödvändig från estetisk och funktionell synpunkt för den vårdsökande.”

Vad som kan anses som ”absolut nödvändig från estetisk och funktionell synpunkt” är en tolkningsfråga. Det väsentliga är att regionen ersätter sådana insatser till tandläkarna utan att utreda deras bedömningar. Av den anledningen finns det knappast några incitament för tandläkarna att vara restriktiva – om de får kostnadsersättning från skattebetalarna. För konsumenten kommer dock åtgärden kosta samma 50 kronor per besök.

Det är ingenting annat än skamligt att Sverige prioriterar andra länders medborgare över sina egna, hur det sedan sker är en annan fråga, men att det inte finns någon grundprincip och överenskommelse i svensk politik om att svenskar/medborgare ska komma först är bara fel och skickar ut väldigt konstiga signaler när man i samma veva håvar in skatt fortare än Sheriffen i Nottingham. De flesta som kommer är ekonomiska migranter som har flyttat sig genom ett stort antal länder. De har medvetet och kalkylerat valt Sverige. Men det är inte, och har aldrig varit, svenska skattebetalares ansvar att förse negrer/araber/utomstående med välfärd och i detta fall vård.

Ni är inte rimliga i era triviala ställningstaganden som ni klär i "humanism", "godhet" och annan skit. Att SD fångar upp röster på vidrigheten är fullt naturligt och det ingår i en större problemformulering som alltfler börjar köpa och inse vidden av.
Senast redigerad av GenesisP 2018-07-09 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in