2018-07-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är måhända riktigt, men har inte direkt med frågeställningen att göra. Det är som sagt redan konstaterat att vårdbehovet för asylsökande och illegala är stort, resursbehoven för den sistnämnda gruppen har också ökat kraftigt på senare tid. Man kan försöka prata runt detta bäst man vill, men vare sig man vill eller inte får detta ökade vårdtryck konsekvenser för samhället och vårdköerna i stort, både på kortare och längre sikt.

Sedan undrar jag om vi inte kommer att få eftersläpningseffekter. Vårt land, som har varit rikt och stabilt länge, har en betydande buffert. Den eroderar sakta bort (Malmö, Botkyrka, Södertälje är tre exempel där det inte går ihop längre), och jag undrar om det inte kommer att rasa rätt fort när vi når kritiska nivåer på många områden samtidigt. Svårt att veta. Det är en väldigt konstig situation landet befinner sig i f.n. Högkonsjunktur men mängder med olösta problem som bara växer för vart år som går.
Citera
2018-07-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vallöftet om höjd pension till fattigpensionärerna infriades. Men kan vi inte diskutera sakfrågan istället? Ska 80-åringar få gratis mediciner eller inte?

Nu är det ju inte din trådstart så vad jag vet väljer du inte "sakfråga". Den viktiga frågan är snarare om det är rimligt att vara mindre generös mot de som varit med och byggt upp landet än nyimmigrerade varav en del till och med inte ens är här lagligt.

Att vänsterpartiet då och då får igenom saker på sin önskelista beror på att de har förmyndare som hjälper dem. Chansen att de skulle kunna sköta landet på riktigt är mikroskopisk, de skulle vrida på immigrationskranen på max och bidragskranen på max och sedan skulle det gå som det brukar i kommunistländer.
Senast redigerad av Varglig 2018-07-09 kl. 15:05.
Citera
2018-07-09, 15:06
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Vallöftet om höjd pension till fattigpensionärerna infriades. Men kan vi inte diskutera sakfrågan istället? Ska 80-åringar få gratis mediciner eller inte?

Vore det inte bättre om ni diskuterade trådens ämne istället? Vänsterpartiet står bakom nästintill gratis vård och annat till främlingar, papperslösa och illegala och är således inget parti någon med en fungerande hjärna ska rösta på. Istället borde våra pensionärer få tandvård för 100 kr.
Citera
2018-07-09, 15:18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej titta du har mig tusan rätt!
Immgrationshaveriet Storbritannien och ett av EU:s till helt nyligen fattigaste länder, Irland har faktiskt sämre siffror än Sverige:

Rapporten har du här

https://healthpowerhouse.com/media/EHCI-2017/EHCI-2017-report.pdf

Vad den mäter är hur läkare i olika länder svarar på webbformulär. Resultatet blir väldigt orättvist eftersom Sverige för statistik, andra länder gör det inte.
Citera
2018-07-09, 15:21
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Nu är det ju inte din trådstart så vad jag vet väljer du inte "sakfråga".

I trådstarten skrev TS att det var ett problem att pensionärer inte hade råd att köpa medicin. Då måste det vara rimligt att ta upp att ett parti vill att de ska få gratis medicin. Tycker inte du att förslaget är bra?
Citera
2018-07-09, 15:27
Medlem
Citat:
Rapporten har du här

https://healthpowerhouse.com/media/EHCI-2017/EHCI-2017-report.pdf

Vad den mäter är hur läkare i olika länder svarar på webbformulär. Resultatet blir väldigt orättvist eftersom Sverige för statistik, andra länder gör det inte.

Så först länkar du till en artikel för att bevisa din ståndpunkt och när jag visar att den ger stöd åt motsatsen och istället stödjer påståendet att Sverige har köer (= dålig tillgång till vård) så länkar du istället till rapporten som artikeln citerar med brasklappen att rapporten är "orättvis".

Bra jobbat med källhänvisningarna, verkligen!
Pajaskonster.
Citera
2018-07-09, 15:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Vore det inte bättre om ni diskuterade trådens ämne istället?

Tråden handlar ju om Bertil, 80 som inte har råd att köpa blodtrycksmedicin:

Citat:
Bertil, 80, pensionerad industriarbetare, som betalat skatt i hela sitt liv, har inte råd att köpa sin blodtrycksmedicin för 1880 kr. Vi har dock ett högkostnadsskydd, som gör att vi aldrig behöver betala mer än 2250 kr totalt.

Självklart måste det vara rätt att ta upp att ett parti (V) vill lösa detta problem!
Citera
2018-07-09, 15:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Så först länkar du till en artikel för att bevisa din ståndpunkt och när jag visar att den ger stöd åt motsatsen och istället stödjer påståendet att Sverige har köer (= dålig tillgång till vård) så länkar du istället till rapporten som artikeln citerar med brasklappen att rapporten är "orättvis".

pf10 nämnde vårdkösmyten därför länkade jag till en artikel som motbevisade den myten. Den artikeln ger inte stöd till "motsatsen."
Citera
2018-07-09, 15:32
Medlem
Citat:
I trådstarten skrev TS att det var ett problem att pensionärer inte hade råd att köpa medicin. Då måste det vara rimligt att ta upp att ett parti vill att de ska få gratis medicin. Tycker inte du att förslaget är bra?

Inget som V föreslår är värt att ta på allvar.
Jag föreslår t.ex. gratis sol- och badsemester åt alla, gratis vård och tandvård åt alla samt hur mycket glass och rostbiff man vill äta, gratis. Vill du rösta på mej nu?
Citera
2018-07-09, 15:33
Medlem
Citat:
pf10 nämnde vårdkösmyten därför länkade jag till en artikel som motbevisade den myten. Den artikeln ger inte stöd till "motsatsen."

Sverige trea från botten är bra nära så jobba på, kämpa!
Citera
2018-07-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Har en jobbarkompis som försökt få tid hos 3 olika tandläkare...Finns ingen tid förrän om 2 månader Han frågade rakt ut..; Beror det på 50.-kr flyktingruschen...JA säger tandläkarreceptionen, Vi är helt överhopade i jobb, de springer hit hela tiden och kommer igen och igen, " Flyktingarna " "15-åringarna " är inte dumma. De vet att ingenstans i världen kan man fixa hela käften för några hundra kr..bara i Sverige..Du och Jag, skattebetalaren betalar..Tack Reinfrukt och Röfven,Fy FAN vad naiva svenska politiker är..

Ja, det är helt knäppt faktiskt. Ingenting i våra system fungerar om vi får 100-000-tals extra på akuter, folktandvården med mera. Lägsta betyg åt politikerna för att svenskar kommer i kläm när vi ska hjälpa andra. Tandvård kan inte vänta, tyvärr. Då måste vi börja prioritera. De som kommer nya får ställas i en specialkö och det måste vara vård utöver den vård som medborgarna behöver. Annars har det gått snett. Jag är hjälpsam, men det får inte vara så att någon ska behöva dra ut tänder för att det kostar 50:- att rätta till garnityr som aldrig fått tandvård.
Citera
2018-07-09, 15:39
Medlem
Holdingbreaths avatar
Jag undrar varför amerikaner som lider av cancer inte kommer till Sverige och söker asyl. Du kan vara medelklass i USA och bli utplånad av alla slags sjukdomar. Även barnfödseln utan försäkring är extremt dyrt.

De kan hävda att de är politiska flyktingar från Trump.

Sverige kommer att ha stora problem i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in