Citat:
Ursprungligen postat av
kexchoklad123
Skulle gissa på att en städare tjänar ungefär en fjärdedel av vad en läkare tjänar när båda är jämngamla och arbetat i 15 år.
En läkare som jobbat i 15 år ligger kanske på 70k, en del högre, en del lägre. Brutto. Det blir ungefär 42500 netto. Menar du att en städare med 15 år i branschen tjänar ungefär 10500 netto, vilket motsvarar ungefär 12000 brutto? Jag tvivlar på det.
Om du menar en fjärdedel av bruttolönen motsvarar det 17500 brutto, vilket netto ger ca 14000, vilket skulle vara ungefär en tredjedel netto. Men 17500 hade jag för 20 år sedan på mitt helt okvalificerade extrajobb parallellt med studierna, så tvivlar även på denna siffra, men en googling ger faktiskt att lönen för lokalvårdare verkar ligga på 100-130 kronor i timmen så någon vidare löneutveckling verkar de inte haft i den branschen. Kompetensregnet till trots så är väl konkurrensen om de okvalificerade jobben större.
Så en lokalvårdare har väl ungefär en tredjedel av en överläkares lön netto, eller ca hälften av vad en ST-läkare tjänar, netto. Sedan lär livstidsinkomsten skilja sig betydligt mer, då lokalvårdaren visserligen börjar jobba tidigare i livet men kan inte vara många lokalvårdare som arbetar heltid ett helt yrkesliv från 18-70. Läkare, å sin sida, pluggar visserligen länge men har högre inkomst, jobbar ofta mycket och går dessutom ofta i någon jourlinje som ger extra betalt för helg- och nattarbete utöver ordinarie arbetad tid samt har bättre förutsättningar att jobba ett helt yrkesliv 25-70 år.