2018-06-29, 09:37
Medlem
svar på din fråga, nej läkare är inte viktigare än någon annan i samhället, du får gärna gå och hänga dig, fri lönesättning är det som gäller, ingen har bett dig bli läkare
Citera
2018-06-29, 09:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag trodde man behövde vara smart för att kunna bli läkare...
Citera
2018-06-29, 09:50
Medlem
Har lite svårt med att en läkare tror att en städerska tjänar dessa hiskeliga belopp. Det är något som fattas i tankeverksamheten. Moms, arbetsgivaravgifter och andra kringkostnader ska täckas.
Citera
2018-06-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt, precis vad jag trodde. Det är något som skaver här.
Citera
2018-06-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faxit
Samtidigt som det finns de som studerat lika många år och aldrig kommer komma i närheten av din lön.

Men som skrivs ovan, du får skilja på din lön och något ett städbolag fakturerar.

Av ren nyfikenhet, hur har du kommit upp så mycket i studieskuld på 6 år? Har själv studerat i nästan 6 år och är inte i närheten av det där beloppet.

Han har nog läst utomlands. Där brukar man läsa 6 år istället för 5,5 år och terminsavgifterna är berättigade för lån av CSN.
Citera
2018-06-29, 09:56
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Fet chans att TS är läkare med så undermålig svenska och sunt förnuft.

Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Tänkte lite så också. Samt att TS har ett enda inlägg...
Läs inlägget igen då Tex I Tyskland där jag kommer ifrån får städerskor ca 120 i timmen
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jasså, vad jobbar hen med då? Jag har inte stött på de summorna på väldigt länge. 90 talet var lite speciellt men 5000 spänn var saftigt även då.
Låter extremt men kan stämma om han är väldigt speciell så att det inte går att få tag på hans kunskaper på annat håll, då kan stora företag betala sjuka summor. Vet folk inom andra yrken som hyr in sig som rådgivare och tar sjuka priser. Annars tycker jag att 1000 kr låter mycket med i timmen är det sån brist på it folk numera?
Citera
2018-06-29, 09:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoPassion
Jag kanske har missuppfattat det här, bäst att jag dubbelkollar.

Jobbar som AT, är snart klar med den biten och då går min lön upp från 34 till 46.

Det är bra, älskar jobbet och är nöjd, men en sak stör mig.

För 46 I månaden är 287 I timmen samtidigt som en Städerska här tar 188 efter rut avdrag, som är på 50%, dvs 376 I timmen.

Hon får då om vi jobbar heltid båda två 170000 per år mera än mig före skatt, ovanpå det betalt för restid (och material).

Då menar jag inte något negativt men det är fakta att jag studerat (hårt) 6 år samt tagit lite under en miljon i studieskulder för detta, betalar ca 4k till CSN per månad.

Vidare menar jag inte att putsa fönster är oviktigt men jag handlägger personer med stroke där jag ska avgöra tex om jag ska ge behandling trots att han kan blöda ihjäl av det, eller om han ska få vara förlamad med obegripligt tal tillsvidare.

Jag får småbarn med commotio och vuxna med hjärtinfarkter och det finns alltid en risk att man missar något, att man blir anmäld, att man känner skuld sen.

Jag älskar jobbet som sagt och har tur som får jobba med det men som utlänning har jag svårt att se varför det anses i Sverige att att moppa golv är värt mera än att ta enormt ansvar för andras människoliv.

Tex I Tyskland där jag kommer ifrån får städerskor ca 120 i timmen, likaså i Italien och England som jag kan det.

Jag kanske har missuppfattat något och skulle vara tacksam för en förklaring.

Om man ska vara snäll kan man säga att du har en väldigt grund förståelse för företagsekonomi och skattesystemet i Sverige. Minst sagt.

Summan ett bolag (där städerskan är anställd) fakturerar ska, utöver lönekostnader, täcka kostnad för bil, kontorshyra, städmaterial, sjukfrånvaro, semesterersättning, el, bredband, försäkringar, marknadsföring, administration, telefoni, hemsida, vinst till bolaget och så vidare. Den ska dessutom täcka arbetsgivaravgifter. En städerska i Sverige tjänar runt 18-25 tkr per månad ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av Faxit

Av ren nyfikenhet, hur har du kommit upp så mycket i studieskuld på 6 år? Har själv studerat i nästan 6 år och är inte i närheten av det där beloppet.

Han/hon har väl pluggat utomlands och fått CSN-lån för undervisningavgift m.m. skulle jag tro.
Citera
2018-06-29, 10:17
Medlem
Känns tryggt att det examineras läkare med den slutledningsförmågan som TS besitter.
Citera
2018-06-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Nja, man måste främst ha förmåga att lära sig och komma ihåg en massa fakta. Men för att bli en bra läkare så lär man vara smart.
Citera
2018-06-29, 10:25
Medlem
Företaget som erbjuder läxhjälp till studernade (StudyBuddy) tar 440-500:-/tim för sina tjänster. Så vitt jag vet är de inte ens momspliktiga, så det är pengar som går rent till företaget.
Till sina lärare (som ofta är studenter) betalar dom 120:-/tim. Eftersom det ofta rör sig om 2-timmarspass så blir det en hel del restid, men det får man normalt inte betalt för.
(Kort uträkning: 120:- + arbetsgivaravgift 40:- + försäkringar 20:- = 180:- tim i kostnader).

StudyBuddy tar alltså 60-70 % av pengarna för sin förmedlingsverksamhet. Dom har kostnader också, så enligt årsredovisningen går det nätt och jämnt ihop.

Städbranchen ser kanske annorlunda ut, men innan du börjar göra egna uträkningar så dra av momsen, för städning är momspliktig verksamhet. Det är alltså fel att räkna hela beloppet som inkomst.
Citera
2018-06-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Känns tryggt att det examineras läkare med den slutledningsförmågan som TS besitter.

Bluff och båg ju. Det är min slutledningsförmåga.
Citera
2018-06-29, 10:39
Medlem
Jösses... 376 kr inkl moms fakturerat, är 300 kr exkl moms. Dessa 300 kr ska täcka:
  1. Timlön till städare
  2. Sociala avgifter på timlönen (31,42%)
  3. Alla former av kostnader (bil, städmaterial)
  4. Lön för administrativ personal
  5. Sociala avgifter på ovan
  6. Någon form av vinst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in