2018-07-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Det kan väl inte ställas utom rimligt tvivel utifrån vad vi hittills (inte) fått veta att t.ex. UW kan ha kikat ut och sett SD promenera? De bor väl, vad jag förstått, relativt nära varandra? Eller vänta nu, UW arbetade väl på annan plats/ort den kvällen/natten?
Ingen annan reagerar på att detta ”alibi” går stick i stäv med att han var hos LW på morgonen för att gratta barn? (Eller kom dit när barnen sa att mamma är borta, skär i hjärtat att skriva så, USCH!)
Citera
2018-07-08, 14:20
Medlem
Citat:
Jag tror att det är möjligt att återskapa sms-innehåll, trots att det raderats, så länge man har fysisk tillgång till någon av de enheter som varit inblandade i en sådan konversation.

Ja, det är riktigt du måste ha fysisk tillgång och lite tur.

När du raderar SMS så tar du bort genvägar sökvägar plus att du
öppnar upp för överspelning, det är där turen kommer in.

Det va därför jag skrev att det kan vara lite knepigt att återställa dom.
Citera
2018-07-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Spekulationer från min sida som sagt men visst fanns JG med bland cacheletarna? Han finns på bilder med Lena och SD. Speciellt den bilden med Lena i mitten och herrarna Bill och Bull på flankerna med tungorna ute. Det lär inte vara dag ett JG träffade Lena om man sätter tungan mot hennes ansikte.

Om han nu inte har nån närmare relation blir det ju ännu konstigare att han är så snabbt framme och beklagar.
Dom var vänner, men efter anmälan fick geocacharna i Örebro välja sida sägs det.
Med relation menar jag mer än vän... ursäkta nomenklaturens dubbelbottning.
Citera
2018-07-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen av dem behöver i och för sig ljuga. Båda kanske lämnar korrekta uppgifter om vad de har hört från sina resp. poliskontakter. Spaningsledningen/åklagaren kan ha tyckt sig ha anledning att ge oklar eller vilseledande information utåt.

Kan det vara så att åklagaren vill undanhålla något kring mobilen. Kan det finnas något med mobilen som pekar bort från SD, och som hon därför inte vill göra så stor affär av? Att den användes när SD var i USA? Platsen där den hittades? Innehåll i SMS-konversationer? Fingeravtryck?

Om en uppgift är till försvarets fördel kanske man inte gärna lämnar ut den?

Ja, som någon skrev letade ju polisen efter mobilen. När man sedan hittade ett föremål slutade man tydligen leta. Det tyder ju i så fall på att det var just mobilen som hittades.

Enligt min källa är mobilen hittad och är ett av föremålen som nu genomgår en teknisk undersökning. Och det stämmer som någon nämnde här i tråden. Att efter man hittade mobilen så avslutades det söket.
Citera
2018-07-08, 14:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Försvaret har ingen inbyggd rätt att kontinuerligt få info om vilka bevis polis/åkl ev sitter på, har skickat på analys etc.
Polis/åkl väljer vad de vill släppa, och när.

Har kollat lite. Hittade det här:

(Min fetning)

23 kap, 18§ RB
"18 § När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte, då han eller hon hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans eller hennes försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning som de anser är önskvärd och i övrigt anföra det som de anser är nödvändigt. Underrättelse om detta ska lämnas eller sändas till den misstänkte och hans eller hennes försvarare, varvid de ska ges skäligt rådrum. Åtal får inte beslutas innan detta har skett."
[...]

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap23-forunderskning.html

[...]
"Härefter erinras i propositionen om åklagarens objektivitetsplikt enligt 23
kap. 4 § RB, som ju innebär att åklagaren i detta skede inte kan neka den
misstänkte att ta del av sådant utredningsmaterial som talar till den
misstänktes förmån (prop. 2013/14:157 s. 24)
."
[...]

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-2014-1.pdf

Så jag anta att åklagare och polis hävdar utredningssekretess i de fall man inte lämnar ut information, att det skulle kunna vara till men för utredningen.

Så på det viset ligger det till som du säger.
Citera
2018-07-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ang. mobilen.
Polisen får inte hur som helst gå in och spåra mobiler. Ägaren kan ju vilja hålla sig undan frivilligt.
Det är inte förrän ett misstänkt brott dom man går in.
I detta fall var det initialt ett försvinnande. När dom väl misstänker brott går det fort att cellbestämma senaste eller aktuell mast.
Det kan vara detta som försenade polisens pejling och att mobilen var i gång hela tiden. En relativt ny mobil håller länge när den inte används.

Om den inte är hittad, så ligger den kvar där ute. Varför avslutades söket så fort?

Man avslutade sökning efter mobiltelefon när man hittade den, hade den inte hittats hade man garanterat fortsatt leta efter den då den är en viktig del i beviskedjan.
Citera
2018-07-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Enligt min källa är mobilen hittad och är ett av föremålen som nu genomgår en teknisk undersökning. Och det stämmer som någon nämnde här i tråden. Att efter man hittade mobilen så avslutades det söket.

Då ljuger dom alltså rakt av när dom påstår att den inte har påträffats.
Lite ovanligt, annars brukar det heta att den frågan kan jag inte svara på,
det råder förundersökningssekretess.
Citera
2018-07-08, 14:50
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ingen annan reagerar på att detta ”alibi” går stick i stäv med att han var hos LW på morgonen för att gratta barn? (Eller kom dit när barnen sa att mamma är borta, skär i hjärtat att skriva så, USCH!)

Jamenjo, hu! Undrar när UW begav sig till den förmodat okända platsen/orten? Hursomhelst så antar jag att han sett till att försäkra sig om att NW hade en trygg plats att sova på innan han for. UW:s alibi (arbetsgivaren?) har jag för mig täcker upp för den tid som antas vara tiden för mordet. Undrar var UW sov innan han anlände till LW:s hus? Han fick väl ett telefonsamtal från något av barnen om att LW var frånvarande, tror jag. Vad jag förstått kom han förhållandevis kvickt till undsättning när han blev kontaktad? Vilken tur.
Citera
2018-07-08, 14:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Mobilen sänder sitt IMEI:nr till alla master den kan nå oavsett operatör.
Om du tar ut SIM-kortet så kan du ringa 112, då går signalen till alla tillgängliga master.

IMEI:nr är mobilens egna identitet, om mobilen inte är operatörslåst så
kan du stoppa i vilket SIM-kort du vill, IMEI:nr påverkas inte, det är alltid samma nummer.

Nej, jag tror inte att någon har micklat med den här mobilen.
Det jag skrev va bara allmän information.

Om du har en abonnemangsfri mobil med oregistrerat kontantkort så
måste dom i stort sett ta dig med mobilen i handen för att binda den till dig.

Det blev nog rätt tror jag, du får göra som jag, använd simdynor

Livräddning menar du?

Jag försår att IMEI numret är mobilens identifikation oavsett SIM-kort. Men om IMEI numret går att nå från alla master, kan man nå detta nummer utan simkortet?

Nu tänker jag att i all hast, blev mobilen gömd ute till skogs eller gömd någonstans i närområdet och att mördaren inte hann få ut SIM-kortet i första vändan. Då är det lättare att försöka förstöra mobilen helt.

Jag har ändå otroligt svårt att tro att man inte försökte pejla mobilen som steg ett för att försöka lokalisera henne vid ett misstänkt människorov?

Tänker att formuleringen i kvällspressen kan vara oprecis alternativt att man genom förfinad teknik lyckats spåra mobilen som kanske sänder ut svaga signaler (haha, nu är jag ute och försöker simma igen ) eller något ditåt.
Citera
2018-07-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det är egentligen inget annat jag fnular kring annat än hur både Moralensväktare och Limetime kan ha rätt. Jag bedömer båda som trovärdiga i sina uppgifter men just i frågan kring mobilen så går de isär.
Jag tror nog mer bara på ett olyckligt sammanträffande vid påträffade av en annan telefon i det läget. Som jag förstått det så är Vivalla ett område med lite "högre brottsstatistik", så helt omöjligt är det ju inte om en telefon hittats i buskarna. Sedan tar det ju säkert ett litet tag innan telefonen är undersökt och polisen inser att det är fel telefon.

Det kan vara en förklaring att det skulle kunna vara en annan mobiltelefon som hittats. Men jag har inte hört någonting om att det skulle varit en annan mobil än LW så då utgår jag från att det är hennes mobil som nu undersöks. Får jag någon annan information så kommer jag delge tråden den.
Citera
2018-07-08, 14:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
När världen upplevs oändligt stor och otaliga faror verkar lura i vrårna är det ofta lugnande att koppla på tunnelseendet (eller skygglapparna) känner jag. En falsk känsla av trygghet och kontroll ernås på så sätt, tänker jag. Kan dock inte tänka mig att en endaste polis unnar sig att uppföra sig som ovan, värt att klargöra.

Fast tunnelseende är långtifrån alltid något man väljer. Du associerar till "skygglappar" men många tänker nog på den konsekvens av adrenalinpåslag som gör att man för en stund skärper sig, att man fokuserar.
Citera
2018-07-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man avslutade sökning efter mobiltelefon när man hittade den, hade den inte hittats hade man garanterat fortsatt leta efter den då den är en viktig del i beviskedjan.

Är du övertygad om att det här kommer att gå till åtal?

Vet du något om hur stämningen är på polishuset och kanske
främst i spaningsgruppen numer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in