2018-07-07, 19:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Bland det dummaste jag läst. Sluta spekulera om andra GM???
Dom som är så säkra på att rätt GM är misstänkt kan ju sluta skruva här på tråden, för ni tillför inget.
Med reservation på ny fakta och spekulationer på händelseförlopp.

Vi kommer tappa väldigt mycket om det inte är SD som är GM. Jag håller med att han är trolig, personligen kanske jag inte håller honom som troligast. Därför är det av intresse att se vilja mer potentiella det finns, utan att hänga ut dom på ett smutsigt sätt.

Det kan ju som någon skrev dessutom ringa in SD än mer om man släcker alla andra potentiella. Kanske ser en klarare motivbild, som jag själv fått om SD, och det hade jag inte fått om det som kommit fram dom senaste dagarna inte dykt upp.

Roade mig med att söka på "skäligen misstänkt" 451 träffar.
"SD är GM" 500 träffar varav dom flesta av en handfull spam- postare.
Citera
2018-07-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Roade mig med att söka på "skäligen misstänkt" 451 träffar.
"SD är GM" 500 träffar varav dom flesta av en handfull spam- postare.
Ja, statistiskt är han ju skyldig....
Citera
2018-07-07, 19:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Vid tvåtiden (14) igår försvann en 75-årig man i Kristenhamns kommun. Man anade att han hade tagit sig mot Örebro län. Under natten avsatte polisen i Örebro "stora resurser" i sökandet och även militär och frivilliga deltog i sökandet. Mannen återfanns senare avliden.

https://www.na.se/artikel/blaljus/forsvunnen-man-kan-ha-rort-sig-i-orebro-lan-stora-resurser-soker-efter-mannen

Är det bara jag eller var sökandet efter LW relativt lamt initialt? OM man nu hade belägg för att hon inte försvunnit frivilligt och OM man nu fått tips om svartsjukedrama så borde kanske den stora trumman ha ljudit? Det jag minns var att polis sökte med hund i en skog/skogsdunge men inte mer. Varför känns det som att den första veckans försvinnande redan bedömdes som ett mord redan innan kroppen hittades? Inga stora polisresurser, ingen militär och inga frivilliga skallgångskedjor i detta fall.

Man misstänkte ju människorov*. I såfall vill man väl inte ha utomstående för nära involverade i sök, det skulle ju kunna ge information till en presumtiv GM som då kan anpassa sig efter det för att försvåra återfinnande. Det är skillnad mot någon som försvinner på eget bevåg av olika skäl där kanske sjukdom finns i bakgrunden.

* Man kanske hade en tanke om att hon var mördad men så länge man inte vet tar man det försiktigare och presumerar att hon är vid liv. Det kanske också har inverkan på resursfördelning som man får till förfogande, om det är antaglig fara för liv och hälsa som står på spel eller att hitta någon som redan är död.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-07 kl. 19:55.
Citera
2018-07-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Angående det fetade så vet jag faktiskt inte men det finns ju folk i tråden med kunskap så det borde du väl kunna få svar på.

OT: De flesta dränker väl sorgerna nu. 😜

Tack för svar.

Vi bollar frågan vidare.
Citera
2018-07-07, 20:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Moment22, oavsett vad han gör så kommer allt tolkas till hans nackdel.

Jag hoppas nu att åklagare och utredare steppar upp ett snäpp och lyckas att få till sannolika skäl på honom, ju längre tid som förflyter desto svårare blir det.

Men missarna de gjorde när de försökte två gånger att få till sannolika skäl bådar inte gott, fan vet om jag hört om något liknande tidigare, en gång är ingen gång men två gånger är en vana så vad fan höll de på med?

"Tjänstefelen" som med sannolihet är orsaken att GM idag är fri lägger tidigare utredaren skulden för på andra,
"Håller med om kritik"
"Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-07 kl. 20:10.
Citera
2018-07-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man misstänkte ju människorov*. I såfall vill man väl inte ha utomstående för nära involverade i sök, det skulle ju kunna ge information till en presumtiv GM som då kan anpassa sig efter det för att försvåra återfinnande. Det är skillnad mot någon som försvinner på eget bevåg av olika skäl där kanske sjukdom finns i bakgrunden.

* Man kanske hade en tanke om att hon var mördad men så länge man inte vet tar man det försiktigare och presumerar att hon är vid liv. Det kanske också har inverkan på resursfördelning som man får till förfogande, om det är antaglig fara för liv och hälsa som står på spel eller att hitta någon som redan är död.

Ah, det har du rätt i. Tack för att du tänkte åt mig.
Citera
2018-07-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Vid tvåtiden (14) igår försvann en 75-årig man i Kristenhamns kommun. Man anade att han hade tagit sig mot Örebro län. Under natten avsatte polisen i Örebro "stora resurser" i sökandet och även militär och frivilliga deltog i sökandet. Mannen återfanns senare avliden.

https://www.na.se/artikel/blaljus/forsvunnen-man-kan-ha-rort-sig-i-orebro-lan-stora-resurser-soker-efter-mannen

Är det bara jag eller var sökandet efter LW relativt lamt initialt? OM man nu hade belägg för att hon inte försvunnit frivilligt och OM man nu fått tips om svartsjukedrama så borde kanske den stora trumman ha ljudit? Det jag minns var att polis sökte med hund i en skog/skogsdunge men inte mer. Varför känns det som att den första veckans försvinnande redan bedömdes som ett mord redan innan kroppen hittades? Inga stora polisresurser, ingen militär och inga frivilliga skallgångskedjor i detta fall.

Om det är barn, åldringar och personer som på grund av sjukdom
ej kan ta vara på sig själv, som försvunnit, så dras stora sökinsatser
igång snabbt av polisen.
Citera
2018-07-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Om det är barn, åldringar och personer som på grund av sjukdom
ej kan ta vara på sig själv, som försvunnit, så dras stora sökinsatser
igång snabbt av polisen.

Borde ha förstått det men fick hjälp att koppla på hjärnan av Indianen
Citera
2018-07-07, 20:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Så är det, en hypotetisk diskussion. Klart om det framgår att mobilen som bevis friar MGM så ska den info fram till försvaret, absolut. Men jag menar att om nu mobilen finns i förvar och tillsammans med annat bevisföremål jämkas samman med tider, platser samt allt som ska läsas igenom i mobilen så lämnas inte bevismatrial ut till någon förrän de sammanställt det.Eller är det så att försvaret får information vilka bevisföremål som finns och tex som sänts till NFC?
Som sagt en hypotetisk diskussion.

Men i tråden, en insändare skriver att mobilen är hittad.
en insändare skriver att mobilen ej är hittad
Nu är det ju inte en rättegång det handlar om, även om man lätt kan få det intrycket av många inlägg här. Tror inte att polisen behöver berätta för en som förhörs som misstänkt exakt vilket material som finns i förundersökningen, och särskilt ointresserad är man nog av att redogöra för omständigheter som pekar åt annat håll. Dessutom släpptes ju "den skäligen misstänkte", och då finns det väl knappast någon anledning för hans advokat att fördjupa sig i materialet.

Advokatens uppdrag sträcker sig väl till att få ut sin klient. Inte till att bevisa att han är oskyldig, eller t.ex. visa att gärningsmannen är en annan.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-07 kl. 20:35.
Citera
2018-07-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Klart om det framgår att mobilen som bevis friar MGM så ska den info fram till försvaret, absolut. Men jag menar att om nu mobilen finns i förvar och tillsammans med annat bevisföremål jämkas samman med tider, platser samt allt som ska läsas igenom i mobilen så lämnas inte bevismatrial ut till någon förrän de sammanställt det.Eller är det så att försvaret får information vilka bevisföremål som finns och tex som sänts till NFC?

Försvaret har ingen inbyggd rätt att kontinuerligt få info om vilka bevis polis/åkl ev sitter på, har skickat på analys etc.
Polis/åkl väljer vad de vill släppa, och när.
Citera
2018-07-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu är det ju inte en rättegång det handlar om, även om man lätt kan få det intrycket av många inlägg här. Tror inte att polisen behöver berätta för en som förhörs som misstänkt exakt vilket material som finns i förundersökningen, och särskilt ointresserad är man nog av att redogöra för omständigheter som pekar åt annat håll. Dessutom släpptes ju "den skäligen misstänkte", och då finns det väl knappast någon anledning för hans advokat att fördjupa sig i materialet.

Advokatens uppdrag sträcker sig väl till att få ut sin klient. Inte till att bevisa att han är oskyldig, eller t.ex. visa att gärningsmannen är en annan.

Tack för svar.
Citera
2018-07-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Försvaret har ingen inbyggd rätt att kontinuerligt få info om vilka bevis polis/åkl ev sitter på, har skickat på analys etc.
Polis/åkl väljer vad de vill släppa, och när.

Ok. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in