2018-07-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja.
Att få fast rätt person är otroligt viktigt.
Nu kanske mitt inlägg blev lite konstigt vinklat, så att det nästan låter som att jag menar att man har för tunt på honom. Egentligen menar jag nästan tvärtom, att de lagar vi har är trots allt inte tillåter att man gissar, chansar.

Och eftersom åklagaren ändå ansåg att hon hade tillräckligt på fötterna för ett anhållande på den högre misstankegraden, på sannolika skäl, så är det min poäng (med draghjälp av bradgårdsindianen och ModestyBaise ) att det är så att hon MÅSTE ha en del som pekar på honom.

Åklagaren ansåg alltså att hon uppfyllde kraven på sannolika skäl misstänkt och får inte "inte får blanda in egna, subjektiva värderingar och antaganden eller gissningar." och ""[/b][/i] och det måste vara "en objektiv bedömning som grundar sig i det bevismaterial som finns i det aktuella fallet".

"På sannolika skäl misstänkt är den högre graden av brottsmisstanke. Här krävs alltså mer bevisning mot den misstänkte än då den misstänkte bara är skäligen misstänkt för ett brott. Vid en objektiv bedömning som grundar sig i det bevismaterial som finns i det aktuella fallet ska misstanken framstå som berättigad för att man ska kunna säga att en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Bevisingen behöver dock inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal. Att bedömningen ska vara objektiv innebär att den som gör bedömningen inte får blanda in egna, subjektiva värderingar och antaganden eller gissningar."
https://www.minilex.se/a/p%C3%A5-sannolika-sk%C3%A4l-misst%C3%A4nkt

Håller fullt med dig! Dock är skäligen ganska låg tröskel i realiteten, som han satt på och är i. Det jag stör mig mest på är att åklagaren ville båda gångerna få sannolika skäl, och det är ganska mycket mer konkret. Det som stör mig att jag inte fått nått vad denna skillnad kan vara.
Citera
2018-07-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var du som skrev "kul andekdot"... ingen annan och jag undrar fortfarande vad Du tyckte var "kul".
Inlägg 14612 var efter Ditt inlägg 14607 som jag hänvisat till... (kan ha ändrats om något blivit borttaget men Ditt var fortfarande före).
Misskreditering... nej jag ställer frågor till Dig precis som till andra... skillnaden är att det är svårt att få svar från Dig...
Som man skriver får man svar och ska det bli ett utbyte av åsikter tycker jag det är på sin plats att svara på sina åsikter/funderingar.
Så du skriver 14612 och 607 att jag inte svarat dig på dessa, men nu hänvisar du 607 till 612....???

Ställ om frågan om det finns nått du fortfarande känner obesvarat, efter du har läst mina inlägg.
Jag har svarat om ”anekdoten”. Jag har nyss gjort mitt yttrande om min ståndpunkt vad gäller mins svar. Tills vidare släpper jag fråga-svar polemiken,
Citera
2018-07-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Mobiltelefon hittade man i en skogs /Strövområde som ligger emellan Hjärsta och Vivalla. Kroppen är anträffad ca 100- 200 m från hennes bostad ut mot Motorvägen som passerar genom Örebro. Där sitter det ett bullerplank och på insidan ett buskage där är kroppen anträffad.

Ditt inlägg ovan daterat 2018-05-19 kl 18.24

Om mobiltelefonen har hittats! Var det detta som föranledde att bilen hämtades på Arlanda?
Ligger det tidsmässigt i fas så utifrån vad de såg i mobiltelefon togs bilen in?
Har det gått att följa var bilen funnits den aktuelle tiden 14-15 maj via bilens gps? Vore lätt se var bilen fanns om inte gps var borttaget/raderat. Om så är fallet är väl det ett bevis i sig.
Senast redigerad av Lekatt 2018-07-07 kl. 11:44.
Citera
2018-07-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var du som skrev "kul andekdot"... ingen annan och jag undrar fortfarande vad Du tyckte var "kul".
Inlägg 14612 var efter Ditt inlägg 14607 som jag hänvisat till... (kan ha ändrats om något blivit borttaget men Ditt var fortfarande före).
Misskreditering... nej jag ställer frågor till Dig precis som till andra... skillnaden är att det är svårt att få svar från Dig...
Som man skriver får man svar och ska det bli ett utbyte av åsikter tycker jag det är på sin plats att svara på sina åsikter/funderingar.

Vill inte få en till fnurra på tråden, så jag gör ett förtydligande till: jag missar ibland frågor, inte min mening eller avsikt. Händer ibland att flera frågar samma fråga, då svarar jag en.
Hänt även att ifrågasättandet bara kändes dumt och polemikaccelrerande, så jag släppet det, om det inte är en fakta fråga. Tycka spekulera får alla göra, det släpper jag som oftast.
Citera
2018-07-07, 11:46
Medlem
Jag skulle ha skrivit detta tidigare, men glömde bort:
Under gårdagen, 6 juli, lyssnade jag på Radio Örebro:s nyheter kl. 9.00. Där sades att enl. åklagare Åsa Hilding så är SD fortfarande skäligen misstänkt. Inget har förändrats i målet.....osv.
Citera
2018-07-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
HD har lidit av psykisk ohälsa sen deras andra barn föddes. Så det har ingenting med jobbet att göra.

OK det jag läst i tråden var utmattning, så jag antog arbetet var involverat då hon arbetar inom vården. Fel av mig.

Ända sedan andra barnets födsel då handlade det om lång tid för barnen är väl i yngre tonåren nu.

Det måste varit tufft men två små barn.
Citera
2018-07-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Om mobiltelefonen har hittats! Var det detta som föranledde att bilen hämtades på Arlanda?
Ligger det tidsmässigt i fas så utifrån vad de såg i mobiltelefon togs bilen in?
Har det gått att följa var bilen funnits den aktuelle tiden 14-15 maj via bilens gps? Vore lätt se var bilen fanns om inte gps var borttaget/raderat. Om så är fallet är väl det ett bevis i sig.
Det inlägg du refererar till gjordes 2018-05-19, därefter har LimeTime dementerat att det var mobilen dom hittat.

Men visst, det är nått skumt med händelsen. Dom pejlar till det området, hittar ”nått” och avslutar sökinsatsen där. Om det INTE var mobilen, vad var det? OCH varför fortsätter dom inte att söka?

Vart det dom hittade inte intressant för utredningen borde dom fortsätta söka där den pejlades (den uppgiften verkar ju bekräftad!?)
Citera
2018-07-07, 11:53
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har fetat två stycken i ditt citat och undrar följande:

Hur vet du att HD skulle jobba med sin tillit till SD?

Varför ser du just planket som MP? Har du en teori om att planket använts som vapen och att LW bankats ihjäl mot planket?

Varför skulle dessa teorier du har omöjliggöra SD som GM? Jag kan inte alls se det.

För övrigt så säger inget att mobilen slagits på och det har inte framkommit när i tid polisen har pejlat mobilen.

Att ingen teknisk bevisning har framställts, är inget bevis som omöjliggör SD - snarare tvärtom. När SD är på fri fot, kan de i lugn och ro fortsätta utredningen framåt och få ett vattentätt mål. Hade SD varit fortsatt häktad, hade de varit tvungna att framlägga bevis för fortsatt häktning - vilket de slipper göra nu och det kan visa sig bli väldigt bra för målet i slutändan.

Repris på eget inlägg till EnGodTanke! Ser att du är i tråden och svarar på andra inlägg, så kan du möjligen svara på mina frågor till dig?
Citera
2018-07-07, 12:01
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Han loggade cacher i Sverige under måndagen (morddagen)

Ja, jädrans. Så var det ju! I Västmanland.
Har kollat, det stämmer.
Jag har nog själv skrivit om det när jag tänker efter... 😬
Citera
2018-07-07, 12:08
Medlem
Honan6s avatar
Det här är inget hokus pokus, sa SD:s advokat. Det ledde mig till nedan citat:

"Här används det inga trollstav; här rids det inte på kvast. Men här finns ändå magi..."
Citerat från cachbeskrivning till cachen Hairy Potter som ägs av Gr*afC

Har det tidigare i tråden dryftats om vem han är? Det är så många nicks att hålla reda på att jag missat denna.

Att han och S*oftis känner varandra finns inget tvivel om efter hittade bilder och inlägg.

Här kommer en länk till två bilder jag satte ihop, varav på ena bilden sitter LW och han intill varandra (bild från i år). Personen kan skriva på tyska med (sett i hans geocachlogg):
http://forumbilder.se/H7F5N/pixlr-20180707114507455

Är det ytterligare en gift man som kommit för nära LW?
Citera
2018-07-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så du skriver 14612 och 607 att jag inte svarat dig på dessa, men nu hänvisar du 607 till 612....???

Ställ om frågan om det finns nått du fortfarande känner obesvarat, efter du har läst mina inlägg.
Jag har svarat om ”anekdoten”. Jag har nyss gjort mitt yttrande om min ståndpunkt vad gäller mins svar. Tills vidare släpper jag fråga-svar polemiken,
Det verkar som en del inlägg försvinner och de ändrar nummer efterhand...
Vad jag läser nu är är min fråga angående vad Du tycker är en "kul andekdot" från igår 09.34 flyttad till 14593... frågan kvarstår...
Inlägg igår 09.41... 14597 nu, ställer jag en fråga där Du ifrågasätter tidsfönstret... och har egna spekulationer på hur det kan ha gått till/inte gått till.
Det är bla dessa av Dina inlägg jag känner att Du duckar att på och ej svarar...
Har du svarat på vad gäller "anekdoten"... och vad som är "kul" ?
Citera
2018-07-07, 12:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Någon frågade häromdagen när telefonen pejlades. Det var på fredagen den 18 maj tydligen, enligt AB.

"Under gårdagen lyckades polisen pejla Lenas mobiltelefon i området vid hennes bostad. Man har emellertid ännu inte anträffat telefonen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rL15r8/polisen-vi-har-tagit-emot-flera-tips-om-lena

Bra jobbat!
Det låter ju faktiskt som att de först på fredagen får första pingningen.

Det kan inte vara så att de menar att de lyckades få en uppkoppling som närmare definierade platsen på fredagen? För det är ju märkligt som CarlJanne att den pingar först då?

Jag förmodar att man från start försökte ringa hennes mobiler och pinga den (dom?) det första man gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in