• 1
  • 2
2018-07-06, 06:23
Medlem
Vivvis avatar
Är det någon mer än jag som upplever att det är skönast att sitta i fred när man äter lunch på jobbet?
Att om du vet att "nästa helg ska vi hälsa på person A och B" att den helgen nästan är förstörd för att det känns som om man inte fått någon helg. Söndagen räcker liksom inte till för att räknas som återhämtning. Jag har tex tackat nej till en grillfest nu till helgen just av den anledningen. Men jag hade gärna kommit om det hade varit mitt i semestern då jag vet att jag har flera dagar efteråt då jag är ledig.
Har svårt för folk som kommer oförberett på besök. Vill inte att folk stannar för länge. Åker vi bort vill jag veta att jag kan åka hem när jag vill, helst ha tillgång till bil.
Har inget behov av att hitta på en massa saker på semestern och helgen. Jag är jätteglad att få skrota runt hemma.
På semestern gör vi dagsutflykter, inte borta på camping som många andra.
Kan få panik av att höra någon som äter högljutt eller höra någon sjunga högt med hörlurar i öronen. Jag blir skogstokig!
Kan inte ha enformiga ljud utanför när jag ska sova. Att lyssna på vinden och regnet är däremot underbart!

Har haft en utmattningsdepression för 18 år sedan.
Inga problem med att jobba själv...jobbar oftast mer än andra på jobbet, och kan störa mig på folk som "slappar" och inte jobbar på.
Tycker om när folk engagerar sig i arbetet och tar ansvar.

Det finns hur mkt som helst att berätta...
Någon som känner igen sig?
Är detta högkänslighet?
Citera
2018-07-06, 06:49
Medlem
Ojojoj. Kunde varar jag som skrivit detta! Känner igen nästan allt. Visst är du en hsp ( high sensetive person), som jag.. 🙂 Fantastisk personlighet! 😋
Citera
2018-07-06, 06:50
Finns massor av test du kan göra på nätet för att se om du är HSP. Här är ett: https://www.grytenius.com/sv/hsp-test/
Citera
2018-07-06, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vivvi
Är det någon mer än jag som upplever att det är skönast att sitta i fred när man äter lunch på jobbet?
Att om du vet att "nästa helg ska vi hälsa på person A och B" att den helgen nästan är förstörd för att det känns som om man inte fått någon helg. Söndagen räcker liksom inte till för att räknas som återhämtning. Jag har tex tackat nej till en grillfest nu till helgen just av den anledningen. Men jag hade gärna kommit om det hade varit mitt i semestern då jag vet att jag har flera dagar efteråt då jag är ledig.
Har svårt för folk som kommer oförberett på besök. Vill inte att folk stannar för länge. Åker vi bort vill jag veta att jag kan åka hem när jag vill, helst ha tillgång till bil.
Har inget behov av att hitta på en massa saker på semestern och helgen. Jag är jätteglad att få skrota runt hemma.
Kan få panik av att höra någon som äter högljutt eller höra någon sjunga högt med hörlurar i öronen. Jag blir skogstokig!
Kan inte ha enformiga ljud utanför när jag ska sova. Att lyssna på vinden och regnet är däremot underbart!

Inga problem med att jobba själv...jobbar oftast mer än andra på jobbet, och kan störa mig på folk som "slappar" och inte jobbar på.

Är detta högkänslighet?

Hittade den här på youtube och kände igen mig väldigt mycket

10 Traits Of An Empath - Signs You Are A Highly Sensitive Person
https://www.youtube.com/watch?v=Xm0fdMv-lQE

Tyckde alla stämde in bra, speciellt #8 reagerade jag på. Ganska jobbigt.

1 Highly Sensitive
2 Read People
3 Peacemaker
4 Quirky and Creative
5 Eclectic taste in music
6 Love animals and nature
7 You often daydream during conversations
8 Instansly feel the vibe in a room
9 Free spirited
10 Need more alone time than most people
Citera
2018-07-06, 08:23
Bannlyst
Citat:

Är detta högkänslighet?

https://yeahstub.com/whats-the-diffe...-an-introvert/

https://yeahstub.com/the-ups-and-dow...ing-an-empath/

"Watching the news or reading the newspaper may evoke intense feelings in response to violence and negative events. If you find yourself avoiding the news because it leaves you feeling down for hours, or days, you may be an empath."

Orkar inte med att kolla på sånt skit sen flera år tillbax, förstår tex inte hur folk kan sitta på restauranger och kolla på tv när dom visar rån , misshandel, döda människor, misär, blod och olyckor
ja allt skit man kan tänka sig och folk sitter där helt normalt och kollar medans dom äter....tycker det är så idiotiskt.
Senast redigerad av fruciante 2018-07-06 kl. 08:26.
Citera
2018-07-06, 09:37
Medlem
godhetsapostelns avatar
Högkänslig finns inte. Högkänslighet är en liten del av bilden som tagits ur sitt sammanhang och så skriver man populära böcker om ämnet. Då kan idioter som du säga att dom är "högkänsliga" när dom i själva verket har autism, ADHD och liknande komplexa diagnoser. Att du haft utmattningsproblem bekräftar ju bara det jag skriver.

Har man psykisk ohälsa är man naturligtvis känslig. Begreppet är så urbota dumt. Det skall ses i ljuset av neurotypisk och andra liknande idiotiska begrepp som försöker normalisera psykisk ohälsa, fetma mm istället för att göra något åt problemen.
Citera
2018-07-06, 14:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykologi: allmänt ——-> Psykisk hälsa

/Mod
Citera
2018-07-06, 20:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Högkänslig finns inte. Högkänslighet är en liten del av bilden som tagits ur sitt sammanhang och så skriver man populära böcker om ämnet. Då kan idioter som du säga att dom är "högkänsliga" när dom i själva verket har autism, ADHD och liknande komplexa diagnoser. Att du haft utmattningsproblem bekräftar ju bara det jag skriver.

Har man psykisk ohälsa är man naturligtvis känslig. Begreppet är så urbota dumt. Det skall ses i ljuset av neurotypisk och andra liknande idiotiska begrepp som försöker normalisera psykisk ohälsa, fetma mm istället för att göra något åt problemen.
Jag ser vad du skriver, dock är jag är väldigt högkänsligt.
Och jag garanterar dig, att jag inte är det minsta autistisk eller har drag åt ADHD eller något annat!
Citera
2018-07-07, 09:43
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag ser vad du skriver, dock är jag är väldigt högkänsligt.
Och jag garanterar dig, att jag inte är det minsta autistisk eller har drag åt ADHD eller något annat!
Hur skall jag kunna veta det? Och hur skall du kunna veta det? Inte för att vara elak, men jag har aldrig hört talas om någon som "bara" är högkänslig. Att du bara skulle vara högkänslig vore så otroligt osannolikt.
Bevisbördan ligger på dig i det här fallet.
Citera
2018-07-08, 10:17
Medlem
Vivvis avatar
Citat:

Haha jag är inte det minsta lagd åt ADHD. Är absolut inte överaktiv eller svårt för koncentration med mera. Inte innesluten i mig själv som autism ofta orsakar.
Du snackar dynga!

Du kanske skulle läsa lite om introverta och extroverta personligheter och tex överkänslighet.
Då skulle du nog tycka att extroverta personer är mer lagda åt ADHD i så fall. Dom behöver nästan ständigt nåt som pågår runt omkring dom. Dom blir snabbt uttråkade.
En introvert person mår bäst i lugn och ro och har inte alls samma krav på stimulans.

Läs även lite om högkänslighet och överkänslighet.
Citera
2018-07-08, 10:20
Medlem
Vivvis avatar
Citat:
Hur skall jag kunna veta det? Och hur skall du kunna veta det? Inte för att vara elak, men jag har aldrig hört talas om någon som "bara" är högkänslig. Att du bara skulle vara högkänslig vore så otroligt osannolikt.
Bevisbördan ligger på dig i det här fallet.
En högkänslig person kan tex drabbas av utmattning med mera om dom tvingas vistas i situationer där det är för mkt omkring dom.
Precis som dom som är åt andra håller kan känna sig smått galna av tristess och understimulans och begå brottshandlingar för att få utlopp för inre stress så kan högkänsliga bli utmattade psykiskt om det aldrig blir lugnt omkring dom.

It makes sense om man tänker till lite och inte är så himla svart och vit som du är.
Citera
2018-07-08, 11:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
En högkänslig person kan tex drabbas av utmattning med mera om dom tvingas vistas i situationer där det är för mkt omkring dom.
Precis som dom som är åt andra håller kan känna sig smått galna av tristess och understimulans och begå brottshandlingar för att få utlopp för inre stress så kan högkänsliga bli utmattade psykiskt om det aldrig blir lugnt omkring dom.

It makes sense om man tänker till lite och inte är så himla svart och vit som du är.

Men det du beskriver stämmer in väldigt mycket på aspberger. Nu kanske du inte har det, men man brukar säga atypiska symptom, vilket betyder att man har symptom för asperger, men man har inte diagnosen. Du berättar även att du haft en utmattning tidigare, och sånt kan utlösa atypisk symptom. Fast det räcker inte heller utan du bör även räkna in en stor dos personlighet också.

Man bör känna till att många med diagnoser får sin debut ganska sent i sin ungdom. Många hinner gå färdigt gymnasiet och påbörjat universitetsstudier. Först då börjar det bli olidligt med att sitta i lunchrum, man får koncentrationssvårigheter, blir stressad med mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in