2018-07-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Chang är värd sin peng

"Mätningen är utförd med webbpanel mellan 28 juni och 3 juli. Totalt har 1001 personer intervjuats varav 743 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Kristdemokraterna 4,0 (3,3)
Socialdemokraterna 21,2 (21,7)
Vänsterpartiet 10,8 (9,7)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Sverigedemokraterna 25,6 (26,1)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)
Medborgerlig samling 0,4 (0,1)

Övriga 1,0 (1,2)"

Så underbart att se så låga siffror för sossarna och Moderaterna. SD ligger stabilt på omkring 25%. Annars var undersökningen inte särskilt kul, ett KD som nätt o jämnt klarar sig och ett MP som precis inte klarar sig. Jag ser gärna att bägge två åker ut. Sedan övriga på 1%, lite deppigt när man hoppas att AfS ska synas lite.
2018-07-06, 14:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Chang är värd sin peng

"Mätningen är utförd med webbpanel mellan 28 juni och 3 juli. Totalt har 1001 personer intervjuats varav 743 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)

Övriga 1,0 (1,2)"
Glädjande med MP ut ur riksdagen.

Att Piratpartiet skulle få 1.1% är orealistiskt dock. Kanske något man drar till med i en OU, men i valet får dom knappast så mycket. 0.65% 2010, 0.43% 2014. Gissar att här har vi ytterligare en procent väljare som kan räknas som "osäkra" i det skarpa valet.

Liberalerna sjunker. Det vore en gudibehaglig gärning om dessa lallare också skulle åka ut. Men det kanske är att hoppas för mycket.

SD verkar ligga ungefär där vi trodde. Ett bra slagläge inför den fortsatta valrörelsen.
2018-07-06, 14:34
Medlem
Citat:
Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)
Övriga 1,0 (1,2)"

Begriper inte varför L får så högt?
Kanske partiet själv agerat, genom att anmäla en massa "frivilliga" till Sentio?
2018-07-06, 14:50
Medlem
Vem var det som påstod att SD var på dekis?

Partiet är ju störst med stor marginal enligt senaste mätningen från Sentio.
2018-07-06, 14:54
Medlem
Citat:
Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)
Övriga 1,0 (1,2)"

Förresten är inte sossarnas siffra 21,2 den allra lägsta man någonsin fått i en OM av alla slag?
2018-07-06, 14:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Chang är värd sin peng

Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)

Övriga 1,0 (1,2)"

(Min fetning)

Tre ganska jämnstora partier, SD fortfarande klart störst hos Sentio.

Precis som hos Demoskop kan man skönja att SD verkar ha hamnat på en platå. Visserligen en rätt hög sådan, men dock en platå. Tror inte det är speciellt mycket att varken orda om eller oroa sig för med tanke på den rusning partiet gjort de senaste månaderna hos flera institut. Det som däremot borde vara riktigt chockerande läsning för Socialdemokrater runtom i landet är ju S fullständigt katastrofala siffror i denna mätning, 21,2% ???!!!.

Rent spontant ser det ut som om många S-väljare flyr till Sjöstedt. Detta är bara en av de första mätningarna för juli, vi får se var det landar i början på augusti, men hade jag varit socialdemokrat skulle jag fått rejäl ångest nu. Dryga 21% är inte att leka med när det är två månader kvar till valet. Dessutom brukar S tappa i genomsnitt ca 1,5% under en valrörelse enligt valforskarna och statsvetarna vid Göteborgs Universitet. Löfven, verkställande utskottet och folk på Sveavägen 68 borde ha rejäl huvudvärk nu.

Tre viktiga frågor måste bli:

1. Hur stora kommer SD att bli?
2. Hur mycket lägre kan S egentligen rasa?
3. Hur många partier tvingas lämna riksdagen efter valet?
2018-07-06, 15:42
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Tre ganska jämnstora partier, SD fortfarande klart störst hos Sentio.

Precis som hos Demoskop kan man skönja att SD verkar ha hamnat på en platå. Visserligen en rätt hög sådan, men dock en platå. Tror inte det är speciellt mycket att varken orda om eller oroa sig för med tanke på den rusning partiet gjort de senaste månaderna hos flera institut. Det som däremot borde vara riktigt chockerande läsning för Socialdemokrater runtom i landet är ju S fullständigt katastrofala siffror i denna mätning, 21,2% ???!!!.

Rent spontant ser det ut som om många S-väljare flyr till Sjöstedt. Detta är bara en av de första mätningarna för juli, vi får se var det landar i början på augusti, men hade jag varit socialdemokrat skulle jag fått rejäl ångest nu. Dryga 21% är inte att leka med när det är två månader kvar till valet. Dessutom brukar S tappa i genomsnitt ca 1,5% under en valrörelse enligt valforskarna och statsvetarna vid Göteborgs Universitet. Löfven, verkställande utskottet och folk på Sveavägen 68 borde ha rejäl huvudvärk nu.
Fast kan det inte vara så att en del förbannade sossar uppger "goda" V istället för SD? I den här mätningen känns inget annat "gott" parti uppblåst förutom just V.
Även om man hoppas på mer för SD i valet så skulle jag ta denna mätning som resultat utan att tveka. Ett svagt M, ursvagt S, KD kvar och MP väck. Egen majoritet för M, KD och SD.

Baserat på denna och hur man mätte mellan 2010-2014 så känns 26% som valresultat idag. Hoppas på mer men litar på att Sentio ligger mest rätt även nu.
2018-07-06, 16:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Fast kan det inte vara så att en del förbannade sossar uppger "goda" V istället för SD? I den här mätningen känns inget annat "gott" parti uppblåst förutom just V.
Även om man hoppas på mer för SD i valet så skulle jag ta denna mätning som resultat utan att tveka. Ett svagt M, ursvagt S, KD kvar och MP väck. Egen majoritet för M, KD och SD.

Baserat på denna och hur man mätte mellan 2010-2014 så känns 26% som valresultat idag. Hoppas på mer men litar på att Sentio ligger mest rätt även nu.

Som jag skrivit vid ett antal tillfällen i denna tråd, misstänker jag att valet 2018 blir ett val där t o m Sentio och Yougov kommer att underskatta SD långt mer än vad de gjort tidigare.

SD bryter i detta val in i nya väljargrupper där stigmat kring partiet fortfarande är stort. Därför är jag övertygad om att vi kan hamna i ett läge där det faktiska mörkertalet bli större än vid valen 2010 och 2014. De som befinner sig i de nya väljargrupperna och i de nya sociala grupperna som nu svängt över i SD:s favör är inte "platser" och "omgivningar" där man tar på sig en SD-keps, SD T-shirt eller knyter en SD-ballong på barnvagnen... Dessa "nya" väljare väljer med stor sannolikhet att hålla truten och inte yppa för speciellt många att det blir SD i valet. Att de skulle uppge det i t ex OU är också osannolikt. Detta mörkertal kommer att överraska under valvakan.

25% för SD är på inget sätt en dålig siffra, i synnerhet inte om man jämför de övriga siffrorna hos Sentio. Men min prognos att SD kommer att hamna närmare 30% än 25% ligger fast (d v s minst 27,6%). Främsta skälet är fortfarande detta envisa mörkertal - fast denna gång i helt nya SD-väljargrupper.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-06 kl. 16:17. Anledning: Tillägg
2018-07-06, 16:04
Medlem
Citat:

1. Runt 15% lär de få i valet.
2. De lär stiga en hel del.
3. Tyvärr inget verkar det som hade ju varit skönt att bli av med KD och SD och kanske L.
2018-07-06, 16:31
Medlem
Jag skall ut i kväll och tvingas ta det hastigt. Jag är mycket nöjd med Sentios resultat. Perfekt att Sossar sjunker och att avståndet mellan S och SD består. Jag tittar bara på dom stora partierna. Att M kommer att stiga något är inte konstigt. UK är ju trots allt tydlig med att han är otydlig och dessutom mycket vältalig.

Sossarna går all in med nazistspöket och pensionslöften till dom som överlever kaoset, det kan ge +0,5% men snart är valfläsken förbrukade. Jag har tidigare sagt att efter den 20 augusti sjunker sossarna på nytt och nu är jag säker på att SD blir större än M och nästan säker på att SD blir större en S. Att få SD som största parti är drömmen som troligen blir sann

Inga SD-skandaler kan hindra detta. Ikväll mår jag bättre och kommer inte att yra om "djävla horor" eller "negerkaos". Den som mår bra behöver inte skrika ut sin frustration.
2018-07-06, 17:03
Medlem
Citat:
(Min fetning)

Håller med men Du missade den allra viktigaste frågan;

HUR SKALL SVERIGE STYRAS - efter den 9 september?

SD har ju överlägset bäst idéer men samtidigt lite svårt att rekrytera erfarna och dugliga medarbetare - eftersom det finns ett sjukligt PKhat som inte är att leka med - speciellt för en regering. Jag tror att det vore bäst att de INTE tar den rollen även om de skulle få mer än 30 % och bli överlägset störst. [Det troliga är väl runt 25% och kanske störst]
2018-07-06, 17:08
Medlem
Citat:

1. Tror på kring 25% men hoppas på över 30%

2. Förmodligen inte mycket mer men Löfven har ju inte gjort en besviken förr så han kan nog säga och hitta på mer idioti. Hur en sån pass inkompetent person som inte kan lågstadiematte får sitta kvar som partiledare är för mig en gåta. Fast resterande sossetoppar verkar inte heller vara några snilleblixtar.

3. Tyvärr känns det som att alla blir kvar. Hade verkligen hoppats på att MP åker ur med deras vidriga politik som förstör både samhälle och miljön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in