Citat:
Ursprungligen postat av
Semestertankar
Chang är värd sin peng
"Mätningen är utförd med webbpanel mellan 28 juni och 3 juli. Totalt har 1001 personer intervjuats varav 743 uppgett partipreferenser.
Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Kristdemokraterna 4,0 (3,3)
Socialdemokraterna 21,2 (21,7)
Vänsterpartiet 10,8 (9,7)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Sverigedemokraterna 25,6 (26,1)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)
Medborgerlig samling 0,4 (0,1)
Övriga 1,0 (1,2)"
(Min fetning)
Tre ganska jämnstora partier, SD fortfarande klart störst hos Sentio.
Precis som hos Demoskop kan man skönja att SD verkar ha hamnat på en platå. Visserligen en rätt hög sådan, men dock en platå. Tror inte det är speciellt mycket att varken orda om eller oroa sig för med tanke på den rusning partiet gjort de senaste månaderna hos flera institut. Det som däremot borde vara riktigt chockerande läsning för Socialdemokrater runtom i landet är ju S fullständigt katastrofala siffror i denna mätning, 21,2% ???!!!.
Rent spontant ser det ut som om många S-väljare flyr till Sjöstedt. Detta är bara en av de första mätningarna för juli, vi får se var det landar i början på augusti, men hade jag varit socialdemokrat skulle jag fått rejäl ångest nu. Dryga 21% är inte att leka med när det är två månader kvar till valet. Dessutom brukar S tappa i genomsnitt ca 1,5% under en valrörelse enligt valforskarna och statsvetarna vid Göteborgs Universitet. Löfven, verkställande utskottet och folk på Sveavägen 68 borde ha rejäl huvudvärk nu.
Tre viktiga frågor måste bli:
1. Hur stora kommer SD att bli?
2. Hur mycket lägre kan S egentligen rasa?
3. Hur många partier tvingas lämna riksdagen efter valet?