2018-07-06, 10:57
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
En sak som jag även funderat över om man nu leker med tanken att SD får 40% och att AFS mot all förmodan kommer in och får 5%. Skulle verkligen dessa två partier vilja ha ett samarbeten med tanke på deras historia. Varför skulle tex sd vilja samarbeta med folk som de kickat från sitt parti?

Ja jag har tänkt på det också, en viss ironi finns det om det skulle ske. Men jag tror de skulle samarbeta, de står i grunden varandra nära. Jag tror inte sd skulle vilja missa en sådan chans att ta över och få igenom i princip all sin politik.
2018-07-06, 11:18
Medlem
TumTums avatar
När är det dags för nästa OU runda?
2018-07-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det känns inte mer realistiskt än Nibiru2011 siffror på 15%. Men varför hejda dej när du ändå kommer med rena fantasisiffror, varför inte säga 75% till sd och 21% till afs, och 4% till S, bara för kunna reta dem i 4 år.

Inget tyder på att afs kommer in i riksdagen, och att de (sd+afs) tillsammans skulle få 41%, därmed nästan en dubblering ifrån vart de är nu, när sd redan är på höga nivår, är inte realitiskt.

Nu ska vi inte överdriva, men 35-40% kan det bli med det stora mörkertal som finns.
2018-07-06, 13:47
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag tror SD bara kommer fortsätta öka. För ungdomar som röstar första gången i år eller 2022, ser spelplanen helt annorlunda ut än vad den gjorde för oss som är lite äldre.
Vi är uppväxta med sossar och moderater, höger och vänster. Men det politiska klimatet är inte lika enkelt uppdelat längre.

Men som sagt, förstagångsröstare ser ju partierna med andra ögon än vi gjort. Vi såg SD komma från ingenstans och bli kallade allt möjligt trams längs vägen, för att sedan landa som Sveriges näst största och kanske största parti.
För dem är SD redan ett etablerat parti och jag tror inte de kommer påverkas av vad som sagt om SD i tidigare val, i lika stor utsträckning.

Min fetning: Till det hör att ungdomar inte följer linjär TV eller så mycket MSM. De läser/ser/hör helt enkelt inte så mycket av kampanjerna mot SD utan väljer information själva på nätet. Vi gjorde en hand uppräckning i föreläsningssalen på universitetet om hur många som någonsin ser på TV och bara ca en tredjedel gjorde det. Jag tror SD kommer öka mycket bland ungdomar. Där är också ett mörkertal i de traditionella telefon-OI för de som är absolut svårast att nå på telefon är de unga.
2018-07-06, 13:47
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Den är historiken är vad? 2 val? Inte mycket att stå på.
Mycket mer att stå på än att sitta och tro en massa saker.
2018-07-06, 13:53
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Min fetning: Till det hör att ungdomar inte följer linjär TV eller så mycket MSM. De läser/ser/hör helt enkelt inte så mycket av kampanjerna mot SD utan väljer information själva på nätet. Vi gjorde en hand uppräckning i föreläsningssalen på universitetet om hur många som någonsin ser på TV och bara ca en tredjedel gjorde det. Jag tror SD kommer öka mycket bland ungdomar. Där är också ett mörkertal i de traditionella telefon-OI för de som är absolut svårast att nå på telefon är de unga.

Två mycket bra poänger.
2018-07-06, 14:07
Medlem
DigiFlaxs avatar
Sentio för Juli ute:
https://nyheteridag.se/plus/bomben-i-sentio-m-kd-och-sd-kan-bilda-egen-majoritet/

Någon som stödjer Chang med en peng så vi kan få se siffrorna?
2018-07-06, 14:09
Medlem
Sentio har kommit men bakom betalvägg. KD, SD och M har egen majoritet. KD har 4 procent så M + SD har tillsammans 46 procent eller mer.
2018-07-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Sentio för Juli ute:
https://nyheteridag.se/plus/bomben-i-sentio-m-kd-och-sd-kan-bilda-egen-majoritet/

Någon som stödjer Chang med en peng så vi kan få se siffrorna?
Chang är värd sin peng

"Mätningen är utförd med webbpanel mellan 28 juni och 3 juli. Totalt har 1001 personer intervjuats varav 743 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 18,1 (17,1)
“Liberalerna” 5,8 (7,0)
Centerpartiet 7,1 (7,2)
Kristdemokraterna 4,0 (3,3)
Socialdemokraterna 21,2 (21,7)
Vänsterpartiet 10,8 (9,7)
Miljöpartiet 3,8 (4,8)
Sverigedemokraterna 25,6 (26,1)
Fi 1,1 (0,6)
Piratpartiet 1,1 (1,2)
Medborgerlig samling 0,4 (0,1)

Övriga 1,0 (1,2)"
2018-07-06, 14:16
Medlem
Vore väldigt kul om SD kunde få höga procental i höstens val
2018-07-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jo tack. Fanan höjs högt i denna tråd och de optimistiska tongångarna hålls högt i helgd. Själv behåller jag fotkontakt med marken så slipper vi överraskningarna efter valet. Jag tror på strax över 16 % för sd.

Orealistiska förväntningar kan vändas till obehagliga kallduschar och bör naturligtvis undvikas.

Men dom förtidspensionärer som när en dröm att bli direktörer över en natt och som tyckt att verkligheten behandlat dom orättvist kanske kan dra på sig direktörskostymen ändå efter valet och kalla sig Riksdagsmän. Gubevars. Stackars Sverige.

16% är ju jävla realistiskt när Sentio och Yougov ligger på 26-28,5%. 35% är minst lika troligt som 16%.

Så jävla tramsigt att "behålla fotkontakt med marken". Då kan du lika gärna tro på 10% så risken är obefintlig att bli negativt överraskad..
2018-07-06, 14:19
Medlem
happilappis avatar
Även om SD går ner lite så gör det absolut inget sålänge S, MP och C tappar. Tack för den Sentio

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in