2018-07-06, 06:36
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart 30% för SD är helt osannolikt. Runt 15% är mer sannolikt.Tr3 skäl till det;
1. SD har "lånat" väljare från S M och KD som garanterat kommer återgå till sina tidigare partier lagom till valet
2. Sverige har inte tillräckligt många SD sympatisörer för att ge dom så mycket röster.
3. En röst på SD är i princip en bortslängd röst. Vill en tredjedel av befolkningen verkligen vaska sina röster?
Inget av det där har varken du eller någon annan någon susning om.
Vad vi däremot VET är som sagt den historiska statistken hur det har sett ut mellan väljarna och instituten när det gäller SD och hur mycket procent som felat vid OU kontra valresultatet.
2018-07-06, 07:55
Medlem
Citat:
1. Nej finns inga garantier på att "otrogna" väljarna går tillbaka men en hel del talar för att de gör det som till exempel faktumet att om KD åker ut ur riksdagen så är Alliansens saga all.

2. Klart det finns en gräns för hur många som kan rösta på SD som bland mycket annat är ett regeringsodugligt parti. Gränsen ligger runt 15%.

3. Jo en röst på SD är bortkastad och slår med stor sannolikhet tillbaks på den som lägger den.

Mig väntar inget bryskt uppvaknad eftersom SD och deras stöd kommer klappa ihop inom kort.

Sd får nog 35% AFS får 6% och tokvänstern kommer att nöta ut sina tänder i tandagnisslan och gråt. Vi får se i första Julimätningen kommer nog direkt efter Almedalen.
2018-07-06, 08:19
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Sd får nog 35% AFS får 6% och tokvänstern kommer att nöta ut sina tänder i tandagnisslan och gråt. Vi får se i första Julimätningen kommer nog direkt efter Almedalen.

Det känns inte mer realistiskt än Nibiru2011 siffror på 15%. Men varför hejda dej när du ändå kommer med rena fantasisiffror, varför inte säga 75% till sd och 21% till afs, och 4% till S, bara för kunna reta dem i 4 år.

Inget tyder på att afs kommer in i riksdagen, och att de (sd+afs) tillsammans skulle få 41%, därmed nästan en dubblering ifrån vart de är nu, när sd redan är på höga nivår, är inte realitiskt.
2018-07-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Just detta har tidigare diskuterats fram och tillbaka i tråden, vad händer när kvinnor i stora skaror börjar söka sig till SD? I det läget kan SD flyga genom taket i opinionsundersökningar. Och vi har sett att Sifo och något/några institut till redan rapporterat att deras siffror indikerar en ökning av kvinnor till SD, så det verkar onekligen röra på sig i den riktningen.

Om det skulle visa sig att det blir en våg av kvinnor som verkligen kommer att lägga sin röst på SD, då kan partiet mycket väl rusa till oanade och hittills osedda nivåer. Vid en kvinnlig tsunami är 34-38% ingen omöjlighet. Frågan är dock hur många kvinnor som verkligen kommer att välja SD. Det är en sak att säga det i en OU och en annan att verkligen lägga valsedeln i urnan... här är kvinnor lite mer svajiga än män (egen teori bör tilläggas).

Hursomhelst, mycket intressant om "Tom iskalle'n"s inlägg stämmer.

Samtidigt visar det ju på svårigheten att vikta resultatet för att försöka kompensera för konstigheter. Han skriver ju att

Citat:
om de skulle vikta på samma sätt som tidigare så snittar sverige-demokraterna närmare 40%. Ett hiskeligt antal kvinnor har helt ogenerat påstått att de kommer att rösta på sd.

Utgår man från att de inte plötsligt får tag på fler kvinnor än tidigare återstår att färre kvinnor än tidigare väljer att inte uppge partisympatier. Det gör att man kan misstänka att kvinnor som tidigare inte skyltade med sitt (SD) stöd, och då hamnade i gruppen osäkra, nu plötsligt är öppna med (SD) rösten och försvinner från gruppen osäkra. Då är det ju fullt rimligt att viktningen skulle fånga att det inte är en verklig opinionsförändring.

Tycker att man skall ha respekt för att det är svårt att mäta opinionen just nu. Att viktningen måste ändras när fler uppger (SD) tycker jag är rimligt. Fler öppna (SD) sympatisörer bör ju betyda att folk som tidigare ingick i "mörkertalet" numera inte gör det. Sedan kan ju mörkertals gruppen utökas med nya fräscha väljare som lämnat 7-klövern men det är ju inte självklart åtminstone. Börjar (SD) bli mainstream så lär ju gruppen dolda väljare minska snabbare än vad den fylls på åtminstone?

Även om jag själv tror på omkring 30% så får man ju erkänna att det inte alls är självklart att det blir så. Det kan lika gärna visa sig att lojala sossar vågat uppge (SD) i opinionsmätningar för att sätta press på partiledningen men när det väl är dags att rösta blir det (S) av respekt för den lokala fack-pampen (eller vad man nu har för skäl att rösta (S)).

Jag skulle inte bli särskilt chockad egentligen om (SD) hamnar inom intervallet 18-30% eller om (S) hamnar inom 20-28%.

Det skall faktiskt bli spännande på valvakan att se vem som har rätt egentligen.
2018-07-06, 08:23
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Inget av det där har varken du eller någon annan någon susning om.
Vad vi däremot VET är som sagt den historiska statistken hur det har sett ut mellan väljarna och instituten när det gäller SD och hur mycket procent som felat vid OU kontra valresultatet.

Den är historiken är vad? 2 val? Inte mycket att stå på.
2018-07-06, 08:30
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Hur ser du då på att det snarare är var tredje man som kommer att rösta på SD på valdagen? Eller att SD kommer att få fler kvinnliga röster än C? Eller ungefär lika många som L, MP, och V kommer att få tillsammans.

Jo tack. Fanan höjs högt i denna tråd och de optimistiska tongångarna hålls högt i helgd. Själv behåller jag fotkontakt med marken så slipper vi överraskningarna efter valet. Jag tror på strax över 16 % för sd.

Orealistiska förväntningar kan vändas till obehagliga kallduschar och bör naturligtvis undvikas.

Men dom förtidspensionärer som när en dröm att bli direktörer över en natt och som tyckt att verkligheten behandlat dom orättvist kanske kan dra på sig direktörskostymen ändå efter valet och kalla sig Riksdagsmän. Gubevars. Stackars Sverige.
2018-07-06, 08:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Klart 30% för SD är helt osannolikt. Runt 15% är mer sannolikt.Tr3 skäl till det;
1. SD har "lånat" väljare från S M och KD som garanterat kommer återgå till sina tidigare partier lagom till valet
2. Sverige har inte tillräckligt många SD sympatisörer för att ge dom så mycket röster.
3. En röst på SD är i princip en bortslängd röst. Vill en tredjedel av befolkningen verkligen vaska sina röster?
nu låter det mer krystat än vanligt ,börjar du vackla.
1. det finns undersökningar som visar att de som gått över till den "mörka " sidan stannar,att välja SD är inte som att hoppa mellan olika allianspartier ,så i princip ingen kommer att gå tillbaks som en gång aktivt valt SD.Det ser bla stigmatiseringen till.Folk kommer att stanna tills att SD gjort bort sig när dom haft regeringsmakten ,och svikit väljarna .
2. Sverige har extremt många SDsympatisörer ,det har senaste regeringarnas politik sett till. ca 4% av S kärnväljare dör bort varje år,och torde vara liknande i övriga sjuklövern,även om MP ,fi har yngre väljare. Men tänk på att det nu även kommer fyra årgångar till som sett underbar mångkultur i skolan ,där lär mer än hälften direkt gå till SD.Pensionärerna har vaknat upp liksom folk inom privata industrin.Lärare är en ny stor grupp som går till SD TROTS deras fackförenings SD fientliga utspel. Är egentligen bara jurister som inte går till SD ,dom tjänar så extremt mycket pengar på gällande ordning.
3. Vill man få en förändring i Sverige är det bara en röst på SD som kan göra det. Övriga partier har ju låtit MP diktera migrationspolitiken,så antingen vill man ha det som nu eller värre,eller också röstar man på SD.
2018-07-06, 08:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Den är historiken är vad? 2 val? Inte mycket att stå på.
nej du har nog fem val minst att gå på. SD har i princip varit undervärderade i alla och för det mesta fördubblat sig.
till och med i kyrkovalet lyckades man fördubbla sitt röstetal,trots att det inte finns något annat parti där så många lämnat svenska kyrkan som SD.
Så vi har statistik att gå på hur SD behandlas i opinionsundersökningarna,och institutens "inkompetensfaktor".
2018-07-06, 09:02
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det känns inte mer realistiskt än Nibiru2011 siffror på 15%. Men varför hejda dej när du ändå kommer med rena fantasisiffror, varför inte säga 75% till sd och 21% till afs, och 4% till S, bara för kunna reta dem i 4 år.

Inget tyder på att afs kommer in i riksdagen, och att de (sd+afs) tillsammans skulle få 41%, därmed nästan en dubblering ifrån vart de är nu, när sd redan är på höga nivår, är inte realitiskt.

En sak som jag även funderat över om man nu leker med tanken att SD får 40% och att AFS mot all förmodan kommer in och får 5%. Skulle verkligen dessa två partier vilja ha ett samarbeten med tanke på deras historia. Varför skulle tex sd vilja samarbeta med folk som de kickat från sitt parti?
2018-07-06, 09:20
Medlem
Mac-Arthurs avatar
[quote=Starback|64558918]Jo tack. Fanan höjs högt i denna tråd och de optimistiska tongångarna hålls högt i helgd. Själv behåller jag fotkontakt med marken så slipper vi överraskningarna efter valet. Jag tror på strax över 16 % för sd.

Orealistiska förväntningar kan vändas till obehagliga kallduschar och bör naturligtvis undvikas. .[/QUOT

Gratulerar!.

Med stor risk för att bl raderad uppmärksamma jag, att du gissar på 1 procentenhet mer än din jämlike Nibiru2011.

Fantastiskt - även om ni är speciella undantag...
2018-07-06, 09:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
En sak som jag även funderat över om man nu leker med tanken att SD får 40% och att AFS mot all förmodan kommer in och får 5%. Skulle verkligen dessa två partier vilja ha ett samarbeten med tanke på deras historia. Varför skulle tex sd vilja samarbeta med folk som de kickat från sitt parti?
Lika ”intressant” fråga som om F! skulle samarbeta med SD. Vem bryr sig?
2018-07-06, 09:32
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Lika ”intressant” fråga som om F! skulle samarbeta med SD. Vem bryr sig?

Jag håller med, det är bara det att jag sett detta skrivas ett par gånger. Då undrar jag verkligen om det ens skulle vara troligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in