2018-07-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag vet naturligtvis inte men själv är jag alltid sen med min deklaration, lite av ett tics. I O:s fall kan det vara tidsbrist, svårigheter att få ihop bokföringen eller psykisk ohälsa som gör att man inte förmår ta tag i det.

Det är skumt att att en momsexpert inte gör sin deklaration, kanske har han deklarerat 0 i inkomst och tagit allt på aktiebolaget (om det var det han hade?).

Du har inga belägg för att han inte lämnat deklaration. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg har hans AB haft omsättning. Av årsredovisningen framgår att Oskar inte tagit ut någon lön. Han fick en utdelning 2016 baserat på bolagets inkomst 2015. Han kan ha haft avdrag ex. under inkomst av kapital som gjort att taxerad inkomst blev noll. Vad har du för belägg för att Oskar inte lämnat inkomstdeklaration för beskattningsåret 2016? Bolaget var skyldigt att lämna kontrolluppgift för lämnad utdelning och Skatteverket kan läsa årsredovisning och hade säker skönstaxerat honom för utdelningen om det inte fanns deklaration eller kontrolluppgifter på aktieförluster/ränteavdrag. Du verkar inte veta hur det går till.
Citera
2018-07-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Du har inga belägg för att han inte lämnat deklaration. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg har hans AB haft omsättning. Av årsredovisningen framgår att Oskar inte tagit ut någon lön. Han fick en utdelning 2016 baserat på bolagets inkomst 2015. Han kan ha haft avdrag ex. under inkomst av kapital som gjort att taxerad inkomst blev noll. Vad har du för belägg för att Oskar inte lämnat inkomstdeklaration för beskattningsåret 2016? Bolaget var skyldigt att lämna kontrolluppgift för lämnad utdelning och Skatteverket kan läsa årsredovisning och hade säker skönstaxerat honom för utdelningen om det inte fanns deklaration eller kontrolluppgifter på aktieförluster/ränteavdrag. Du verkar inte veta hur det går till.
En sak till. Om du inte tror mig kan du ringa till Skatteverket och fråga efter beslut. sådant är offentligt.
Citera
2018-07-05, 23:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Men snälla du, jag skriver ju att jag inte vet. Är själv oerhört slarvig med min deklaration och jag ponerade att ohälsa kan vara ett skäl till att en deklaration inte blivit inlämnad i tid. I min värld är en försenad deklaration inte av samma dignitet som det verkar vara för dig. Varför blir du upprörd?
Citera
2018-07-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men snälla du, jag skriver ju att jag inte vet. Är själv oerhört slarvig med min deklaration och jag ponerade att ohälsa kan vara ett skäl till att en deklaration inte blivit inlämnad i tid. I min värld är en försenad deklaration inte av samma dignitet som det verkar vara för dig. Varför blir du upprörd?
Jag är inte .upprörd. Men om du läser vad jag skriver finns inga belägg för att Oskar inte lämnat deklaration Om så varit fallet hade han blivit skönstaxerad och fått förseningsavgift, något du borde kontrollerat innan du svartmålar honom. Jag jobbade på Skatteverket 15 år så jag vet.
Citera
2018-07-06, 00:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Jag är inte .upprörd. Men om du läser vad jag skriver finns inga belägg för att Oskar inte lämnat deklaration Om så varit fallet hade han blivit skönstaxerad och fått förseningsavgift, något du borde kontrollerat innan du svartmålar honom. Jag jobbade på Skatteverket 15 år så jag vet.
Tack för informationen, jag bidrog endast med en personlig anekdot kring deklarationer och har inte svartmålat någon.
Citera
2018-07-06, 06:39
Medlem
Citat:
Glöm inte att Oskar hade ett eget bolag, Oskar Henkow Utbildning AB. Då väljer man själv om man tar ut lön eller inte. Man kan spara lågbeskattad utdelningsinkomst till väldigt låg beskattning. För räkenskapsåret 2015 betalade bara bolaget ut en utdelning om ca 50 tkr under 2016 till ägaren. Om Oskar hade avdrag för kostnader för dubbel bosättning eller liknande är det helt normalt att hans taxerade inkomst blev 0 kr 2016. Under räkenskapsåret 2016 omsatte bolaget ca 521 tkr och delade ut 350 tkr till ägaren under 2017. Någon har förmodligen deklarerat för Oskars inkomster 2017 under 2018 vilket torde var offentligt vid detta lag eller så inte. De anhöriga kan ju ha fått anstånd med att lämna deklarationen så att inkomsten ännu inte är känd.

Bolaget var en sidoverksamhet för O, ser det ut som, lönen får han i huvudsak från tjänsten som universitetslektor. De sociala avgifterna i bolaget är för låga relaterat till den taxerade inkomsten de senaste åren, eller hur?

Enligt Skatteverket har O inte lämnat in någon deklaration. Det är ett streck för taxår 2017, inte en nolla. Han kan självklart leva på utdelningen, men den räcker nog inte fullt ut för att försörja familjen, villan och allt annat.

Du som då har kunskaper. Måste ett dödsbo deklarera i efterskott, innan arvet kan skiftas? Är ett "streck" det samma som att personen inte lämnat in sin deklaration? Enligt Skatteverket är det just så. Det verkar inte vara så att lönen, eller arvodet från universitet, går in i bolaget. Han är antagligen både a- och f-skattare.
Senast redigerad av rappytt 2018-07-06 kl. 06:44.
Citera
2018-07-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bolaget var en sidoverksamhet för O, ser det ut som, lönen får han i huvudsak från tjänsten som universitetslektor. De sociala avgifterna i bolaget är för låga relaterat till den taxerade inkomsten de senaste åren, eller hur?

Enligt Skatteverket har O inte lämnat in någon deklaration. Det är ett streck för taxår 2017, inte en nolla. Han kan självklart leva på utdelningen, men den räcker nog inte fullt ut för att försörja familjen, villan och allt annat.

Du som då har kunskaper. Måste ett dödsbo deklarera i efterskott, innan arvet kan skiftas? Är ett "streck" det samma som att personen inte lämnat in sin deklaration? Enligt Skatteverket är det just så. Det verkar inte vara så att lönen, eller arvodet från universitet, går in i bolaget. Han är antagligen både a- och f-skattare.
Du är igång som vanligt. Först skriver du att enligt Skatteverket så har O inte lämnat in någon deklaration, sen frågar du någon som begriper om strecket betyder att O inte lämnat in någon deklaration.
Strecket betyder att han var en nolltaxerare det året. Han kan möjligen ha valt att ta lönen som en intäkt i sitt bolag och behållit den där eller så har han gjort avdrag som kvittat bort hans skatt. Det finns många möjligheter till strecket.......men för din agenda passar det bäst att han var för sjuk för att klara av att deklarera, eller hur?
Citera
2018-07-06, 07:31
Medlem
Citat:
Glöm inte att Oskar hade ett eget bolag, Oskar Henkow Utbildning AB. Då väljer man själv om man tar ut lön eller inte. Man kan spara lågbeskattad utdelningsinkomst till väldigt låg beskattning.

För räkenskapsåret 2015 betalade bara bolaget ut en utdelning om ca 50 tkr under 2016 till ägaren. Om Oskar hade avdrag för kostnader för dubbel bosättning eller liknande är det helt normalt att hans taxerade inkomst blev 0 kr 2016. Under räkenskapsåret 2016 omsatte bolaget ca 521 tkr och delade ut 350 tkr till ägaren under 2017.

Nej, inte normalt. O var skriven i Bjärred och dubbel bosättning hade han väl inte senare än 2011? Åren innan 2016 tangerade han miljonen i inkomst. Det borde vara omöjligt att få ihop så mycket avdrag att taxera noll kronor i inkomst. Anger skatteverket bara ett ”-” när det finns en inlämnad deklaration?
Citera
2018-07-06, 08:19
Medlem
Citat:

Då kan O:s kvarskatt på 320.000kr vara resultatet av en skönstaxering pga av att han INTE lämnat in deklaration eller hur? Rimligt belopp mot hans tidigare taxerade inkomst. Läser på Skatteverkets hemsida:

Om du inte lämnar in någon deklaration alls kan du bli skönsbeskattad. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor din inkomst varit under året. Om du blir skönsbeskattad kan du även få betala skattetillägg.
Citera
2018-07-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Då kan O:s kvarskatt på 320.000kr vara resultatet av en skönstaxering pga av att han INTE lämnat in deklaration eller hur? Rimligt belopp mot hans tidigare taxerade inkomst. Läser på Skatteverkets hemsida:

Om du inte lämnar in någon deklaration alls kan du bli skönsbeskattad. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor din inkomst varit under året. Om du blir skönsbeskattad kan du även få betala skattetillägg.

Det funderade jag också på. Eller var det en tvist som man inte hade varit färdig med, dvs taxeringen var inte klar?

Men det jag inte förstår är att vi i månader diskuterade hur föräldrarna har fått ihop sitt liv med 1-2 sjuka barn etc och sen titta på man på inkomsten och det inte bara framgår att båda jobbade heltid (jag tolkar Hs inkomst så), men att O utöver sin heltidsanställning på LU (jag antar att han hade en sådan därför att det inte har kommit fram något annat) har dragit in större belopp via sitt bolag. Det måste alltså ha utförts undervisning för till exempel EY (antar jag) och andra uppdrag (som Elli09 nämnde). Då hamnar man på en reell övertid eller hur? Är det vanligt att man jobbar på ekonomihögskolan i Lund och jobbar in dessa summor bredvid? Inte konstig att det blev en hög arbetsbelastning. Nu var 2016 och 2017 inte med i rappytts lista, men bolaget gick väl bra även 2016.
Citera
2018-07-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
”Det som inte fick hända hände”. Vad kan det ha varit? Fick han sparken?

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, det kan ju tyvärr vara så... men de efterlyste ju honom till konferensen? Uppsägningstid?

Livskvalitet kanske inte syftade på barnen ändå, mer än att de skulle få mer usla liv om han inte kunde servera status och standard.

Vilken anställningsform hade han?

O hade en anställning som lektor, det är, tror jag, alltid en tillsvidare anställning. Dessutom hade han ett pågående forskningsprojekt (och därmed extra och extern fianansiering). Så jag tror chansen att vara uppsagd är nästan noll. Det är jo antingen arbetsbrist som gäller eller att han hade gjort sig skyldig till något som kunde försvara en uppsägning, men då hade man väl knappast jobbat på (men blivit arbetesbefriad). Tror också att hans chef inte hade uttalad sig i sin första chock så som han gjord då. Så uppsägning kan man nog utesluta, tror jag.

”Den sista tiden förtjänade du inte”, tolkar jag antingen som att han inte förtjänade att familjen var sjuk eller på en konflikt/brist på uppskattning, anerkänning etc på arbetsplatsen - som man ha hållit tyst kring hittills.
Citera
2018-07-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
O hade en anställning som lektor, det är, tror jag, alltid en tillsvidare anställning. Dessutom hade han ett pågående forskningsprojekt (och därmed extra och extern fianansiering). Så jag tror chansen att vara uppsagd är nästan noll. Det är jo antingen arbetsbrist som gäller eller att han hade gjort sig skyldig till något som kunde försvara en uppsägning, men då hade man väl knappast jobbat på (men blivit arbetesbefriad). Tror också att hans chef inte hade uttalad sig i sin första chock så som han gjord då. Så uppsägning kan man nog utesluta, tror jag.

”Den sista tiden förtjänade du inte”, tolkar jag antingen som att han inte förtjänade att familjen var sjuk eller på en konflikt/brist på uppskattning, anerkänning etc på arbetsplatsen - som man ha hållit tyst kring hittills.

Jag tror också att en lektor blir tillsvidareanställd. Hans efterträdare skriver att hon lägger ned 15% på handledning och undervisning så den tiden behövs fortfarande och inte arbetsbrist pga det. Dessutom behövde han ju själv dra in anslag och finansiera sin forskning. Från september 2016 till och med augusti i år anslog Söderbergsstiftelsen.

LU skulle nog aldrig erkänna att O mått dåligt eller blivit akademiskt förbisedd. De första som uttalade sig var O:s chef och flickornas rektor. Gynnsammast att peka på flickornas sjukdomar och hemsituation.

Den sista tiden... jag tror som du, antingen eller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in