2018-07-06, 00:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, fast en del vätska kommer väl ut om insekter och ev andra djur gör åverkan på kroppen? Det var ovanligt varmt vid den tiden för att vara maj i Sverige dessutom.

Ja, fluglarver kommer snabbt och gör ett effektivt arbete.

Lisa Labbés medicinkompendier:

"Postmortal omvandling, förruttnelse
Autolys av kroppsegna enzymer och vävnadsnedbrytning av kroppsegna och externa bakterier. Varmt och fuktigt förruttnelsen går snabbare.
"
[...]
"Yttre förändringar
smutsgrön missfärgning, börjar på bukens nedre högra del spridning. Efter några v mörknar färgen.
smutsbrun kärlteckning i huden (marmorering: bakterieinväxt i blodbanan)
smutsröd vätska från näsa och mun
hudblåsor med smutsröd vätska, kan brista
avlossning av hår, överhud, naglar
uppdrivning av ffa scrotum, penis, ansikte och buk
rötgasbildning ögon och tunga skjuter fram, urin och faeces avgår, uterus prolaberar och eventuellt foster pressas ut
"
[...]
"Postmortala skador förorsakade av djur
Gnagare (lucker bindväv, blödning saknas), rävar, fiskar (ål, makrill), kräftdjur (där djuren kommit åt: demarkationslinje). Hundar och katter naggade kanter (tandmärken), ingen blödning eller inflammation. Småkryp ex myror ögonlock, läppar, knogar, sår med ojämna kanter. Flugor m.m. lägger ägg.
"
[...]
"Likfläckarnas färg
normalt blåröda
skära vid dödande CO-förgiftning
vanligen skära vid dödande cyanidförgiftning
personer som avlidit av hypotermi eller utsatts för kyla agonalt har vanligen skära likfläckar
onormal färg kan vara ett postmortalt fenomen
"
[...]
"Vändning av död kropp
om kroppen vänds inom de första timmarna efter döden försvinner de likfläckar som ev hunnit bildas och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
om kroppen vänds ca 4-12 h efter döden, försvagas vanligen de ursprungliga fläckarna och nya uppkommer på de nu lägst belägna delarna
om kroppen vänds först sedan mer än ca 12 h förflutit efter döden, kvarstår de ursprungliga likfläckarna (fixerade likfläckar) och inga nya bildas
"

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&themaid=24&titelid=426

"En död kropp som har blivit liggande utomhus under sommaren, eller har blivit liggande länge i en bostad, kan ha angripits av fluglarver, så kallade likmaskar.
Det som sker är att flugor lägger sina ägg i anslutning till kroppen och att de kläcks efter något dygn. Larverna är först någon millimeter långa men de växer fort i den miljön. Om kroppen blir kvar utomhus och det handlar om svensk sommarterräng så är kroppen skeletterad efter bara några veckor.
"

https://www.st.nu/artikel/medelpad/sundsvall/det-har-hander-med-kroppen-nar-livet-upphor
Citera
2018-07-06, 00:45
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Börjar som flera andra här förstå att det här kan röra sig om en riktigt tragisk historia. Att man inte vill att saken skall komma till allmänhetens kännedom kan jag ha viss förståelse för, men åklagaren bör ju i så fall formellt avskriva SD från misstankar. Inte schysst att hålla en oskyldig som syndabock.

Det känns ärligt talat som om utredarna låtit allmänheten irra omkring i ett begränsat status quo-utrymme aningen för länge, tycker jag. ”Enligt uppgift-information” via media och trådredogörelser är det vi har att spekulera kring, verkar det. Blandat med doser av sunt förnuft och egna erfarenheter. Ovisshet är i längden outhärdligt. Helst av allt vill vi ha lyckliga slut.
Citera
2018-07-06, 00:48
Medlem
Citat:
Börjar som flera andra här förstå att det här kan röra sig om en riktigt tragisk historia. Att man inte vill att saken skall komma till allmänhetens kännedom kan jag ha viss förståelse för, men åklagaren bör ju i så fall formellt avskriva SD från misstankar. Inte schysst att hålla en oskyldig som syndabock.

Det är TR som fattar beslut inte Åklagaren. För att TR skall fatta annat beslut, oavsett vilket, krävs nya bevis och nytt underlag för TR att ta ställning till.
Citera
2018-07-06, 00:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är TR som fattar beslut inte Åklagaren. För att TR skall fatta annat beslut, oavsett vilket, krävs nya bevis och nytt underlag för TR att ta ställning till.
Människor måste väl ta ansvar för sina beslut. Så vem är då denne "TR"?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-06 kl. 00:53.
Citera
2018-07-06, 00:51
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att gissa på UW känns inte allt för vågat tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jodå, så kan det ha varit. UW borde väl rimligtvis varit fullt informerad om anmälningarna?

Citat:
Jo, det väcker säkert deras intresse men svartsjukan kommer
troligen från någon form av munspelande, troligen UW.

Citat:
Det kände han säkert till.
Han va den första personen polisen pratade med.
Utgår ifrån att SD å UW knappast satt och bröt bröd tillsammans.

U.W. Ok. Han verkar ha en stor roll. Kan det vara så som tidigare nämnts att äldste sonen kan vara gm? U.W skyller då såklart på SD. Mjaa, sonen var ju hos sin far(U.W) aktuell kväll/natt.
Han går ju in obehindrat hos Lena såklart. Mobilen pingades mellan Lenas och U.W:s hem eller? Orkar inte leta efter inlägget. Iaf är sonen misstänkt i mina ögon. Kanske därför det är så tyst. Dom drar sej kanske för att "klämma sanningen ur honom". En son som fått sin mor mördad menar jag. Kanske denna versionen SD lämnade till sin advokat.
Citera
2018-07-06, 00:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du får gärna länka till något inlägg där denna teori om ett triangel- eller svartsjukedrama förklaras på ett begripligt sätt.

Vilka är förresten "era grävare", och vad har de "plockat fram"?

Som sagt, jag har inte sagt svartsjuka.
Och jag har också sagt att jag inte heller ansåg att triangeldramat är motivet.

Vet inte om det är jag som ska förklara det här, eftersom detta var på diskussion långt innan jag kom in i tråden och jag alltså inte anser att det är det absoluta motivet.

Att SD är gift med HD, ligger i skilsmässa med honom, att LW förmodligen har haft en kärlekshistoria med SD har stått i pressen och även hans försvarsadvokat har yttrat sig om det i något ordalag. Tre personer som står i centrum på olika sätt i detta drama. Det är väl ett triangeldrama?

Här är en artikel som jag hittade från början av tråden, då de redan då snackades om det. Så det är inte jag som hittat på det:

"Källor uppger för Metro att det rör sig om ett svartsjukedrama."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEmKOP/polisen-misstanker-kvinna-kidnappad-i-orebro

Vilka Metros källor är kan jag inte veta. Och det är inte min uppgift att reda ut det heller.

Och som sagt, detta är inte min huvudtes heller.
Citera
2018-07-06, 00:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som sagt, jag har inte sagt svartsjuka.
Och jag har också sagt att jag inte heller ansåg att triangeldramat är motivet.
Ok, jag kanske blandade ihop dig med någon annan.
Citera
2018-07-06, 01:20
Medlem
Citat:
Människor måste väl ta ansvar för sina beslut. Så vem är då denne "TR"?

TR fattar sina beslut utifrån beslutsunderlaget och att det är i enlighet med vad juridiken kräver. Det är deras uppgift och ansvar.

http://www.orebrotingsratt.domstol.se/
Citera
2018-07-06, 01:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
TR fattar sina beslut utifrån beslutsunderlaget och att det är i enlighet med vad juridiken kräver. Det är deras uppgift och ansvar.

http://www.orebrotingsratt.domstol.se/
Är denne "TR" anonym, som oss på Flashback?
Citera
2018-07-06, 01:28
Medlem
Citat:
Inget i de tidigare ofredande- och misshandelsanmälningarna antyder väl heller att det skulle ha rört sig om ett triangel- eller svartsjukedrama. Den uppgiften måste ha lämnats till Metro och/eller polisen strax efter LW:s försvinnande.

Publicerades i Metro 17/5. Troligen när försvinnandet övergick till rubriceringen människorov. Samma dag startade denna tråd utifrån Metros artikel.
Citera
2018-07-06, 01:41
Medlem
Citat:
Är denne "TR" anonym, som oss på Flashback?

Naturligtvis inte. Tingsrättens domare och ledamöter är offentligt valda och allmänheten kan bevista deras förhandlingar.

Kolla min länk. För sammansättning i TR och deras offentliga förhandlingar/ärenden. Allmänheten är inbjudna att åhöra dessa, givet de inte är belagda med sekretess.
Citera
2018-07-06, 01:43
Medlem
Citat:

Ja TR fattar vissa beslut. Polis/åkl fattar andra. Detta att SD är skäligen misstänkt är inte ett formellt beslut fattat av TR. Beslutet att SD är skäligen misstänkt togs ju innan ärendet initierades hos TR. TR har tagit ställning i häktesfrågan.

Tankeexperiment: säg att någon anmäler sig hos polisen (inte SD) och erkänner mordet, lämnar in blodigt mordvapen och film på dådet: måste då åkl/polis kontakta TR för att kunna delge denna person en skälig misstanke?
Och måste de göra en specifik sammanställning av de nya bevisen och lämna in till TR för att SD inte längre skall ses som skäligen misstänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in