• 1
  • 2
2018-07-05, 11:10
Medlem
Skulle behöva en vattenkyld motor kring 125-150cc. Ska sätta den i en liten kanot.

Så låg vikt som möjligt.
Kvalite och ingen skit från kina som rasar ihop efter 2 månader.
Stark på låga varv.

Elstart.
Gärna automat och back.
Också att drevaxeln sitter så nära mitten på motorn som möjligt

Tänker det borde finnas nån bra atv motor med dessa krav kanske men är öppwn för allt.
Citera
2018-07-05, 11:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Angående stark på låga varv så kanske en motor med variator är vad du söker, en typ av automatisk växellåda.
Citera
2018-07-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Skulle behöva en vattenkyld motor kring 125-150cc. Ska sätta den i en liten kanot.

Så låg vikt som möjligt.
Kvalite och ingen skit från kina som rasar ihop efter 2 månader.
Stark på låga varv.

Elstart.
Gärna automat och back.
Också att drevaxeln sitter så nära mitten på motorn som möjligt

Tänker det borde finnas nån bra atv motor med dessa krav kanske men är öppwn för allt.

Förvisso fläktkyld men Honda GX200 är ju en pålitlig arbetshäst som används till mycket som tex elverk och gocarts.
http://www.honda-engines-eu.com/sv/w...l-details?e=15

Nu var du ju inte intresserad av en kinamotor men lifan gör licenstillverkade kopior av den motorn som tydligen ska vara helt ok: https://www.bikenet.se/produkt/7-hk/
Citera
2018-07-05, 19:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Förvisso fläktkyld...
Fläktkylning har sina fördelar speciellt i båtapplikationer, ingen risk att djur, växter eller slam sugs in i kylsystemet.
Citera
2018-07-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fläktkylning har sina fördelar speciellt i båtapplikationer, ingen risk att djur, växter eller slam sugs in i kylsystemet.

Det gör det inte på min heller som jag tänkt. Tänkte sätta kylaren där fram precis som på en motorcykel.
Citera
2018-07-06, 12:15
Medlem
INTPs avatar
Tänk på att en båt har i princip noll fartvind, och en kylare utan fläkt kommer kyla mycket sämre än på t.ex. en motorcykel som rör sig mycket snabbare.
Citera
2018-07-06, 15:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det gör det inte på min heller som jag tänkt. Tänkte sätta kylaren där fram precis som på en motorcykel.
Som intp skriver blir kylningen lidande, i viss mån kan du kompensera med elfläkt men tveksam till om det räcker när du belastar motorn ordentligt kan iofs montera dubbla kylare eller en stor för att kompensera lite mer, även med vätskekylning så kyls en motorcykelmotor av fartvinden så kanske behöver montera oljekylare.
Citera
2018-07-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Tänk på att en båt har i princip noll fartvind, och en kylare utan fläkt kommer kyla mycket sämre än på t.ex. en motorcykel som rör sig mycket snabbare.

Vadå noll fartvind? Sätt dig längst fram i en motorbåt så är det precis lika myckwt vind som en moppe.

Jag körde ofta långsamt på ettan och tvåan långa sträckor på grusvägar med moppen och det var aldrig nåt problem. Den hade ingen fläkt.
Citera
2018-07-06, 20:13
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Vadå noll fartvind? Sätt dig längst fram i en motorbåt så är det precis lika myckwt vind som en moppe.

Jag körde ofta långsamt på ettan och tvåan långa sträckor på grusvägar med moppen och det var aldrig nåt problem. Den hade ingen fläkt.
Låg hastighet = lite fartvind. Men visst, går det i 30-40-50 eller snabbare med kanoten kommer det blåsa rätt mycket.

När du puttrar fram i låg fart med moppen använder du en bråkdel av den effekt motorn kan ge, och behöver bara kyla bort en bråkdel av värmen motorn kan skapa på fullgas. En båt går mycket tyngre jämfört med fordon på hjul, därmed krävs mycket mer effekt för att hålla samma fart. En hojmotor som klarar alla tänkbara hastigheter på land kan överhettas i båten för att man använder mycket effekt utan att få mycket fart.

Förvisso inte särskilt komplicerat att sätta ett kopparrör nere i vattnet och pumpa motorns kylvätska genom det, sjövattnet kyler betydligt mer än luften.
Citera
2018-07-06, 20:20
Medlem
Låter vettigt.

Men om jag ska ha fläkt måste ju motorn ladda batteriet när man kör så inte batteriet blir tomt
Citera
2018-07-06, 21:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men om jag ska ha fläkt måste ju motorn ladda batteriet när man kör så inte batteriet blir tomt
Ser inget problem med det, många motorer speciellt mc-motorer har generatoreffekt så det räcker och blir över, du kan även fippla dit en tempstyrd fläkt som bara går vid behov men batteri måste du ha.
Citera
2018-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ser inget problem med det, många motorer speciellt mc-motorer har generatoreffekt så det räcker och blir över, du kan även fippla dit en tempstyrd fläkt som bara går vid behov men batteri måste du ha.

Då var problemet löst då. Tack som fan. Bästa är ju om man har nån termostat eller likanade så fläkten går igång när motorn börjar bli för varm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in