2010-06-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McPhail
Frågan är felställd. Den antyder att Antikrist finns. Den Antikrist som beskrivs i bibeln kan man utesluta direkt. Då är ju det enkla svaret att Antikrist är dom/den som är "emot" kristus, dvs alla som inte tror på honom. Det betyder att typ 75% av alla i Sverige är Antikrist.

Instämmer i Dr McPhails påstående. Välargumenterat Doktorn!
Citera
2010-06-24, 23:05
Bannlyst
Nja dom flesta tror nog att Jesus funnits i Sverige.
Däremot inte att han lever än och gjort det han gjort.
Citera
2018-07-05, 02:27
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Den mentala hälsan kan diskuteras separat, det är sant. Men varför tro på något man inte kan bevisa? Jag menar, jag tror inte på gud för att jag inte sett bevis för det. Men ni som tror, varför tror ni? Inte ens den första människan som trodde på gud kunde bevisa att gud fanns, detta var förmodligen efter någon hittade på gud d.v.s.

I vilket fall har du redan gett dig själv anledning att inte yttra dig som du gör, du kan inte bevisa att gud finns, varför då försöka intyga oss om att det är så? It's a dead cause, även om det är vad du tror.

Det vore ganska absurt att ges bevis för Guds existens. Vi måste hitta tron inom oss i enlighet med vår fria vilja.
Allt kan inte bevisas. Du vet vad samvete är och du har säkert upplevt både gott och dåligt samvete genom åren. Ändå kan du inte bevisa vad det är, hur den ser ut eller ens om den egentligen finns. Det är ju bara en känsla.
Inom vetenskapen kan man tex. inte bevisa universums uppkomst och människans härkomst. Båda dessa är teorier.
Citera
2018-07-05, 18:54
Medlem
Judarna har precis tillverkat ett mynt med Trumps och Cyrus ansikte på. På andra sidan är det 3e templet. Det planeras att byggas framöver. När det väl byggts ska enligt NT antikrist uppenbara sig efter en tid så det är väl bara att vänta och se.
Citera
2018-07-05, 20:58
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Det har ju spekulerats i alla tider vem Antikrist är.
Vem tror ni att det är?

Det är rätt enkelt. Det är kyrkan. Alltså den mänskliga maktstruktur som parasiterar på Jesus förkunnelse för sitt eget jordiska välbefinnande.
Citera
2018-07-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är rätt enkelt. Det är kyrkan. Alltså den mänskliga maktstruktur som parasiterar på Jesus förkunnelse för sitt eget jordiska välbefinnande.

Hm tvek på den. Mycket talar för att det är en person. Visst många personliknande gestalter är metaforer för system, länder eller folkgrupper men jag tror inte det i detta fallet. Och jag säger inte det för att försvara kyrkan.
Citera
2018-07-05, 21:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzachar
Hm tvek på den. Mycket talar för att det är en person. Visst många personliknande gestalter är metaforer för system, länder eller folkgrupper men jag tror inte det i detta fallet. Och jag säger inte det för att försvara kyrkan.

Antikrist = Mot Kristus. Vem har agerat mot Jesus förkunnelse nu i snart tvåtusen år? Kyrkan.

Sedan vad författaren till den senare Uppenbarelseboken avsåg är en annan femma. Det handlar det sannolikt om romarriket.
Citera
2018-07-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Antikrist = Mot Kristus. Vem har agerat mot Jesus förkunnelse nu i snart tvåtusen år? Kyrkan.

Sedan vad författaren till den senare Uppenbarelseboken avsåg är en annan femma. Det handlar det sannolikt om romarriket.

Ok jag såg frågan som just det som det syftas på i uppenbarelseboken. Menar du det forna Romarriket eller något som existerar idag som är ett arv av Romarriket? Är du en sån som tror uppenbarelseboken redan hänt? Det tror inte jag, tror det komma skall. Ägnade en tid en del tankekraft till att utröna vilka som skulle kunna vara vad osv. men det är svårt att veta säkert. Jag nöjer mig numer med att se vart vi hamnar någonstans.

Övriga verser handlar väl till stor del om att förneka i så fall. Vilket t.ex. Judar eller Muslimer gör. Personligen tycker jag det är starkt att dra allt över en kam och kalla det följare av antikrist. Kyrkan förnekar ju inte Jesus som messiahs även om det dem sysslar med till stor del är irrläror. Men visst vissa verser kan säkert lätt appliceras på kyrkan, främst den katolska då.

Jag tycker inte man kan säga kyrkan som helhet, finns bra församlingar runt om på jorden också. Alla kyrkor är inte skit. Finns många präster som har fullt ut goda intentioner. Precis som Judar och Muslimer kan vara fullt ut goda människor. Jag är inte den hårt dömande typen själv i dessa avseenden.
Citera
2018-07-06, 18:20
Medlem
Nu blir det kanske lite mycket floskler, men Jesus kom väl för att öppna vägen till Gud (förhänget i templet gick itu när han dog), förlåta allt och visa att han inte dömer någon? Antikrist skulle då vara någon som påstår att människan inte duger som hon är, att Gud inte vill ta våra problem och smärtor och att man kan lösa det genom att sluta leva.

Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd. -- Joh 10:10
Citera
2018-07-08, 08:45
Medlem
UndeadNinjas avatar
Jesus Kristus skulle i själva verket kunna vara antikrist. Han skulle kunna vara den falska kristus som har lurat nästan hela världen med sin list och charm.

Citat:
Who is the liar but the one who denies that Jesus is the Christ? This is the antichrist, the one who denies the Father and the Son.
En mycket listig plan av Jesus antikrist att lura i folket att han är Kristus och alla som nekar att Jesus antikrist är Kristus ljuger och kommer förmodligen hamna på guds dåliga sida.

Citat:
And then the lawless one will be revealed, whom the Lord Jesus will destroy with the breath of his mouth, annihilating him by the manifestation of his coming. The coming of the lawless one is apparent in the working of Satan, who uses all power, signs, lying wonders, and every kind of wicked deception for those who are perishing, because they refused to love the truth and so be saved. For this reason God sends them a powerful delusion, leading them to believe what is false, so that all who have not believed the truth but took pleasure in unrighteousness will be condemned.

Mycket listigt av Jesus antikrist att skrämma upp folket på detta sätt för att få dom att inte våga annat än att tro på att han är Kristus den gode, guds son.

Satan har ett enormt inflytande över världen vi lever i, där nästan varenda en av religösa ledare samt även politiska ledare, multinationella företagseliten, hemliga sällskap och högt uppsatta och viktiga personer inom samhället är korrupta och egoistiska. Satans avtryck finns precis överallt, tom i dom heliga skrifterna osv har satan infiltrerat och han ljuger och bedrar. Alla med makt som har skrivit historien och som bestämmer vad för information och kunskap som skall finnas tillgänglig och läras ut är alla korrupta och går Lucifers ärenden.

Så det är inte så märkligt egentligen att satan influerat väldigt mycket i denna värld och att mycket är lögner signerade av Lucifer, som Jesus antikrist tex.

Mycket av det Jesus gjorde, som att gå på vatten och bota folk eller förvandla vatten till vin osv är allt svart magi, alltså sånt som Lucifer, hans anhängare och demoner med flera håller på med.
Senast redigerad av UndeadNinja 2018-07-08 kl. 08:50.
Citera
2018-07-08, 12:23
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jesus Kristus skulle i själva verket kunna vara antikrist. Han skulle kunna vara den falska kristus som har lurat nästan hela världen med sin list och charm.

En mycket listig plan av Jesus antikrist att lura i folket att han är Kristus och alla som nekar att Jesus antikrist är Kristus ljuger och kommer förmodligen hamna på guds dåliga sida.

Mycket listigt av Jesus antikrist att skrämma upp folket på detta sätt för att få dom att inte våga annat än att tro på att han är Kristus den gode, guds son.

Satan har ett enormt inflytande över världen vi lever i, där nästan varenda en av religösa ledare samt även politiska ledare, multinationella företagseliten, hemliga sällskap och högt uppsatta och viktiga personer inom samhället är korrupta och egoistiska. Satans avtryck finns precis överallt, tom i dom heliga skrifterna osv har satan infiltrerat och han ljuger och bedrar. Alla med makt som har skrivit historien och som bestämmer vad för information och kunskap som skall finnas tillgänglig och läras ut är alla korrupta och går Lucifers ärenden.

Så det är inte så märkligt egentligen att satan influerat väldigt mycket i denna värld och att mycket är lögner signerade av Lucifer, som Jesus antikrist tex.

Mycket av det Jesus gjorde, som att gå på vatten och bota folk eller förvandla vatten till vin osv är allt svart magi, alltså sånt som Lucifer, hans anhängare och demoner med flera håller på med.

Det har inget med svart magi att göra överhuvudtaget, en demon botar inte sjuka. Tyvärr är det många som förkastar Kristi kärlek på grund av rädsla för det gudomliga. Antikrist är i regel motstånd mot Jesus lära
Citera
2018-07-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

En bra tumregel är att om en kristen säger något, är det precis tvärtom. Det är en lek man kan roa sig med i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Tyvärr är det många som förkastar Kristi kärlek på grund av rädsla för det gudomliga.

Hur kan man bli rädd för kärlek? Mer än sådana här citat anyway:
All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse...
-- Matt 12:31-32
Senast redigerad av JagHarIngaKompisar 2018-07-08 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in