Hoppar in lite hipp som happ...jag har en sak jag tänkt fråga länge:
Hur kommer det sig att alla partier (i Europa - kanske inte bara där, vad vet jag) som framställer sig som patriotiska kulturkonservativa av någon anledning måste ty sig till (eller gå ärenden åt) ryssen på det ena eller andra sättet?
Jag har en hypotes och den kan såklart vara fel, det är som sagt en hypotes men jag kommer inte på något bättre...berätta gärna om ni har någon bättre idé.
(Bespara mig gärna - jag kan såklart inte diktera...det är bara en from och vänlig önskan - hypoteser om Soros, judendom, konspirationsteorier om hemliga nätverk hit och dit mm - jag tror inte på det. Punkt. Det ger mig ingen ny information. För min del är det hypoteser som jag testat och befunnit vara trams. Jag varken kan eller vill hindra vidare trams om detta eftersom yttrandefrihet råder - och det är bra. Men det ger mig inget, jag blir bara trött, därav den fromma önskan.)
Min egen hypotes är att många av dessa ofta nya eller på senare tid mer populära partier har företrätt ett synsätt som inte är så politiskt korrekta. Vi lever i en baksmälletid efter låång vänsterdominans. Marxism -> postmodernism osv och nu är det backlash på bordet. Så, de som var tidiga och protesterade mot identitetspolitik, postmodernism och istället ville försvara en värdekonservativ linje snabbt bemöttes som rasister. Det motangreppet var (är?) bekvämt och i vissa fall fanns/ finns det säkert en poäng. Men barnet åkte ut med badvattnet och allt som var värdekonservativt kom att klassas som rasism. Så ock de som var kritiska (inte minst i Sverige) mot idén om att välfärdsstat borde kombineras med öppna gränser (så att säga). Den kritiken hade såklart inte med färgen på skinnet eller ens med kulturella preferenser att göra utan med samhällskontraktet och statsfinansiella överväganden. Här är ett exempel.
https://tino.us/2013/11/assar-lindbeck-talar-klarsprak-om-invandringspolitikens-negativa-konsekvenser/
Så, de som förde fram dessa farhågor klassades alldeles för ofta som rasister. Det i sin tur gjorde att "normala etablerade människor med karriär" (ja jag vet, det är en generalisering, det blir så långt annars) vanligen inte vågade bli företrädare för dessa partier och åsiktsinriktningar. Istället blev det en överrepresentation av människor som hade mindre att förlora. Bland "mindre att förlora" var marginaliserade människor överrepresenterade. Marginaliserade människor är mer sårbara (när jag säger "sårbara" så menar jag i vid bemärkelse). Mer sårbara människor är genomsnittligt sätt lättare att rekrytera (för annan aktörs räkning), påverka och locka.
Det betyder inte att normala människor inte går att rekrytera. Men sårbara människor är lättare att rekrytera (MICE lixom, ja googla vetja).
Dessa människor, som representerar åsikter som ligger i det politiska spektrats ytterkanter är också intressantare att rekrytera därför att de mer bidrar till polarisering av samhällen. Polarisering av samhällen gör samhällen/ länder mindre resiljenta (hybridkrigföring osv).
Är det därför dessa kulturkonservativa och nationalistiska partier tenderar att gå ryssens ärenden?
Eller är det nån som har en bättre idé?
Det ska bli intressant att se hur mycket elände det kommer från massa troll nu. Men men...strunt samma - nån kanske har nåt intressant att komma med också.
Trevnad och trillingar =)