2018-07-05, 13:52
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag undrar fortfarande om "skrikvittnena". Polistalesman blir citerad av SVT Örebro när han bekräftar att larm om skrik inkommit kl 23.47 och att skrik hördes i bakgrunden under samtalet. Senare i andra uttalanden dementerar polisen uppgiften om att skrik hördes - det ska vara ett missförstånd.

Jag önskar polisen kan gå ut med ett uttalande och bekräfta att skrikvittnena har blivit förhörda. Den lilla uppgiften borde väl inte kunna skada förundersökningen? Det ena Skrikvittnet har ju redan vittnat om skriken här i tråden t ex.
Så länge inte förhören med skrikvittnena bekräftas tenderar jag spekulera i att larmsamtalet kan komma från GM - partners in crime.

Jag anser också att det hade underlättat (för oss i tråden) att få detta bekräftat. Respekterar samtidigt den till synes vattentäta sekretess som hittills regerar. Modigt dock av skrikvittnet att delge oss information om sin och sambons agerande.
Citera
2018-07-05, 13:58
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag tror att svaret på vem som är mördaren hittas under LW's fingernaglar. De allra flesta som inte är medvetslösa när de dödas försöker avvärja våldet/strypningen med händerna (och sparka/slingra sig etc.). LW verkade vara en feisty person med stark vilja som alldelles säkert klöste/rev sin baneman under strypningen eller våldet som kom att leda till hennes död.

Även om gärningsmannen bar långärmat garanterar jag att LW, som hade god fysik, gav rejält med motstånd (skrek/slogs/revs, etc), och att gärningsmannens hudavlagringar kommer att finnas under hennes naglar. Det BEHÖVER inte ha lämnat märken på hans hud nödvändigtvis för att GM's hud-dna ska ha kommit in under LW's naglar. Detta utgår jag från att polisen tagit till vara och skickat för analys.

SD (troligtvis GM enligt mig mfl) kommer säkert försöka förklara varför hans hudavlagringar finns under LW's naglar med att de haft vilt/passionerat/rivigt sex, eller med att LW råkat riva/rispa till honom när han skulle hjälpa henne upp på nån avsats i geocache-letande dagen innan. Eller annat torftigt försök till dum bortförklaring - som jag ingen annan än han själv kommer tro på.
Men som rätten inte förbiser.
Citera
2018-07-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Behöver varken vara den ena eller andra, tror det är polisen och anhöriga som kommit fram till det gemensamt... kanske behövs en ansökan enl lag om det tar lång tid. Ingen av dom vill ha en repris på Arbogafallet där f.d mannen fick grävas upp...
Jag tror inte det behövs, kroppen är inte tillgänglig förrän polisen släpper den, få räknas tiden.
Citera
2018-07-05, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Någon har ansökt ty så är lagen utformad. Det intressanta är vem som gjort det.
Är det inte polismyndighet eller annan organisation kopplad till detta så bör ju alla analyser vara klara. Är analyserna klara och SD är ute och geocachar så kan vi kanske konstatera minst två saker. 1. Att inga analyser kan binda SD till brottet 2. Att sekretessen är totalt vattentät

Jag skulle tippa på att det beror på att rättsmedicin kanske behöver göra eller väntar på ytterligare prover/provsvar.

Nu är det väl inte som i Aki Paasalas (ursäkta stavning) fall, med utredning av drunkning och fastställande av vilken typ av kiselalger som man behövde identifiera.

Man har ju sagt att man vet ungefär vad som hänt, vad dödsorsaken är.

Men kanske man vill vänta tills alla provsvar kommit in för att vara säker på att man fått svar på det man behöver veta? Alltså andra analyser än själva dödsorsaken? Vissa analyser kanske blir osäkra och man behöver ta nya prov? Eller att ny information inkommit under utredningen som man vill ha ny provtagning på?

Jag tror ju inte så mycket på att gm vågat sig på att hälla på någon vätska, typ klorin eller liknande. Men man kan ju inte säkert veta det.

Kanske det är analyser a olika saker som fastnat på kroppen, löv, fröer, pollen, fibrer mm för att se om kroppen varit på annat ställe. T ex kan en viss typ av jord finnas bakom planket, men en annan typ av jord i någons trädgård (bara ett exempel, tror inte på just det).

Kan tänka mig att det t ex kan vara svårt att se om kroppen flyttats, som man kanske kan se annars, eftersom kroppen legat i den värme som var de 5 dagarna den låg bakom det skyddande planket.
Normalt sjunker blodet med tyngdkraften nedåt efter det att hjärtat slutat slå. De bildas mörka fläckar på dessa ytor (om kroppen legat ett längre tag) som vid förflyttning av kroppen ligger kvar.

Allt detta är bara vilda gissningar. Kan det vara så att eftersom NFC har sådana långa handläggningstider blir hela processen förlängd.

"Anstånd medges endast om det finns särskilda skäl för det, dessa är:

– att anhöriga är oeniga om kremering ska ske eller om gravsättning (då skall medlare utses)

– att medling pågår

– att tvisten prövas av länsstyrelsen

– att frågan om kremering eller gravsättning har lämnats över till kommunen

– att anhöriga på grund av sjukdom är förhindrad att ordna med gravsättning i tid

– att gravsättningen av familjemedlemmar ska ske vid en gemensam förrättning

– att rättsmedicinsk undersökning pågår

– att det avlidne har donerat sin kropp till forskningsändamål
"

http://westlingsbegravningsbyra.se/enmanadslagen
Citera
2018-07-05, 14:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Teorin om att kroppen flyttats. Osannolik tycker jag, då det:

1. Är för riskabelt i ett bostadsområde där risk för upptäckt är stor. Det var de första riktigt varma dagarna och många passade på att vara utomhus. Det är dessutom väldigt ljust väldigt länge så här års.

2. Förflyttning lämnar garanterat spår. På den egna kroppen och i fordonet (eller transportmedlet).

Att GM kanske gått tillbaka bakom planket för att "förstöra bevis" på kroppen finner jag inte lika otroligt. Att kroppen skulle hittas inom kort tror jag GM räknat med.
De hade ju " jättemycket teknisk bevisning".
Citera
2018-07-05, 14:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Makt har en tendens att förvanska och fördärva människonaturen speciellt om man inte har skrivit på en skriftlig överenskommelse eller kontrakt vad och hur maktfördelningen ska se ut i relationen. Men vem gör det? Motivet lär vara en lång berättelse med många bottnar.

Allmänt i de flesta destruktiva förhållanden handlar det inte om kärlek och förälskelse utan snarare om rollfördelning i en katt- och råtta lek där spänningen och attraktionen bygger på att jaga och låta sig jagas och infångas. Slita sig loss och på nytt söka väcka den andres intresse. Hemlighetsmakeri initialt. Kicksökande, spänning och utmaning men också att pendla mellan bekräftelse och avvisande. Dyrka och dyrkas, väcka den andres avund, skicka en nakenbild, vara lekfull, sedan missnöjd, krävande, hotande och hämndlysten. Växla roller som offer och förövare, sprida rykten, baktaleri, mäta och jämföra: Vem av oss två är egentligen mest eftertraktad och åtråvärd i omgivningens ögon? Låt mig säga så här: Det finns många sätt att klä av en annan människa naken.

Sådana maktkamper kan resultera i gränsöverskridande handlingar. Den destruktiva dansen och sedan är det en dag försent att slita sig lös. SD och LW hade behövt en medlare som mäklade fred. Men det är svårt om relationen är uppbyggd på lögn och hemlighetsmakeri. Något som troligtvis innebär att de också är oärliga mot varandra sinsemellan som det passar dem. Jag sätter mitt tips på att de tu varit och agerat personlighetsstört gentemot varandra och sin övriga omgivning. Att de dessförinnan varit i det närmsta bästa vänner bekräftar bara bilden: Du blir som dem du är med.

Även om det är svårt att sympatisera med de inblandade och deras "drama queen acts" skulle det hedra SD att ångra och bekänna.
Mycket insiktsfullt skrivet.
Fast jag vet inte om makt förvanskar och fördärvar människonaturen. Det ÄR väl själva människonaturen som kommer till uttryck här.
Citera
2018-07-05, 14:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är ju den tidpunkten eller åtminstone datumet som är högintressant, tycker jag.
Så länge inget annat framkommer så menar jag att någon tryckte igång
mobilen på torsdagskvällen den 17maj.
Tror inte det stämmer. Någon feltolkning.
Citera
2018-07-05, 14:41
Medlem
Citat:
Det är ju den tidpunkten eller åtminstone datumet som är högintressant, tycker jag.
Så länge inget annat framkommer så menar jag att någon tryckte igång
mobilen på torsdagskvällen den 17maj.

Har jag fel när jag tänker att oavsett vilket datum mobilen sist ”var vid liv” så ledde ping-positionen till att polisen sökte på fel plats utomhus? Med felaktig plats menar jag annat ställe än FP.
Citera
2018-07-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Rättsmedicin i Linköping inlämnade ett dödfallsintyg
2018-05-31 som sa att LW avled 2018-05-14. Skatteverket inväntar tillstånd från polisen för att kunna gå vidare i ärendet.

Tack. Du är så jäkla stabil.
Dödsfallsintyg finns alltså och begravning borde kunna ske. Men polisen hindrar alltså?
Citera
2018-07-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack. Du är så jäkla stabil.
Dödsfallsintyg finns alltså och begravning borde kunna ske. Men polisen hindrar alltså?

Tack, detsamma. Ja, dödsfallsintyg finns men polisen måste ge klartecken för att begravning ska kunna äga rum. Så har ännu inte skett.
Citera
2018-07-05, 14:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här har jag hittat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Kopierar in citatet som faller bort när man svarar (mina fetningar):

Citat:
"Citat:
Sent under torsdagskvällen spärrade polisen av ytterligare ett hus i samma villaområde.

En avspärrning som sedan hävdes under fredagen.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisens utredare via mobilmaster lyckats lokalisera Lenas mobiltelefon till närområdet. Själva telefonen är emellertid ännu inte hittad.

Utökad avspärrning

Hundpatruller har letat under hela fredagen efter dels mobilen och dels andra saker som kan knytas till 45-åriga Lena Wesström.

Alldeles intill bostaden i villaidyllen där Lena senast sågs ligger ett stort skogsområde. Det är främst där polisen har koncentrerat sina sökinsatser.

Under fredagseftermiddagen utökades avspärrningen ytterligare kring Lenas hus.

Polisen vill inte berätta vad den åtgärden beror på.

– Jag kan inte kommentera det heller, säger Christina Hallin på polisen."

Som jag läser det så letar man efter själva telefonen under fredagen, men om pejlingen står inget när den gjordes.

Jag utgår från att det är det första man gör, när man söker efter en försvunnen person, särskilt vid ett misstänkt människorov.
Tiden för hur länge en mobil är sökbar är ju avhängig hur länge batteriet håller. Det kan ju handla om kort tid.

Citera
2018-07-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror inte det stämmer. Någon feltolkning.

Det är möjligt att det inte stämmer.
Men nog fan ser det ut som polisen lägger på ett kol extra torsdagskvällen
samt fredagen i sökandet efter mobilen.

Hittar du något fel så peka gärna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in