Makt i ett konstigt förhållande (eller att inte bli avslöjad i försök att få tillbaka frun).
Jag kan inte släppa att det ev kan ha med hennes jobb att göra.
Hoppas vi får svar, denna tråd är lika vanebildande som polisradion var på den tiden det gick att höra... skillnaden är att då kunde jag göra annat samtidigt
Makt har en tendens att förvanska och fördärva människonaturen speciellt om man inte har skrivit på en skriftlig överenskommelse eller kontrakt vad och hur maktfördelningen ska se ut i relationen. Men vem gör det? Motivet lär vara en lång berättelse med många bottnar.
Allmänt i de flesta destruktiva förhållanden handlar det inte om kärlek och förälskelse utan snarare om rollfördelning i en katt- och råtta lek där spänningen och attraktionen bygger på att jaga och låta sig jagas och infångas. Slita sig loss och på nytt söka väcka den andres intresse. Hemlighetsmakeri initialt. Kicksökande, spänning och utmaning men också att pendla mellan bekräftelse och avvisande. Dyrka och dyrkas, väcka den andres avund, skicka en nakenbild, vara lekfull, sedan missnöjd, krävande, hotande och hämndlysten. Växla roller som offer och förövare, sprida rykten, baktaleri, mäta och jämföra: Vem av oss två är egentligen mest eftertraktad och åtråvärd i omgivningens ögon? Låt mig säga så här: Det finns många sätt att klä av en annan människa naken.
Sådana maktkamper kan resultera i gränsöverskridande handlingar. Den destruktiva dansen och sedan är det en dag försent att slita sig lös. SD och LW hade behövt en medlare som mäklade fred. Men det är svårt om relationen är uppbyggd på lögn och hemlighetsmakeri. Något som troligtvis innebär att de också är oärliga mot varandra sinsemellan som det passar dem. Jag sätter mitt tips på att de tu varit och agerat personlighetsstört gentemot varandra och sin övriga omgivning. Att de dessförinnan varit i det närmsta bästa vänner bekräftar bara bilden: Du blir som dem du är med.
Även om det är svårt att sympatisera med de inblandade och deras "drama queen acts" skulle det hedra SD att ångra och bekänna.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-07-05 kl. 12:54.
UW och SD umgicks inte överhuvudtaget. Båda tyckte den andre var en tönt.
SD tränade med LW redan under hennes äktenskap med UW. Barnen umgicks en del men verkligen inte dagligdags.
Ingen av oss vet med säkerhet vilken skog som åsyftas gällande "fyndet" men det är troligen skogsdungen som gränsar till UWs tomt. Någon annan skog finns inte i anslutning till de andra inblandades bostäder.
SD tränade med LW redan under hennes äktenskap med UW,
innebär det träning geocaching eller "sängaktivitets-träning"?
Teorin om att kroppen flyttats. Osannolik tycker jag, då det:
1. Är för riskabelt i ett bostadsområde där risk för upptäckt är stor. Det var de första riktigt varma dagarna och många passade på att vara utomhus. Det är dessutom väldigt ljust väldigt länge så här års.
2. Förflyttning lämnar garanterat spår. På den egna kroppen och i fordonet (eller transportmedlet).
Att GM kanske gått tillbaka bakom planket för att "förstöra bevis" på kroppen finner jag inte lika otroligt. Att kroppen skulle hittas inom kort tror jag GM räknat med.
Absolut, 20 minuter är lång tid när våld av någon form är inblandat och det behövs inte mer än några minuter att det ska gå från kontrollerat tjafs, eller behöver inte ens vara tjafs till en början om det är mycket som puttrar i grytorna redan.
OM det är så att det varit sårigt mellan SD och LW under längre tid, de kan ju ha haft stormiga gräl eller att LW kanske var förtryckt av SD (händelsen i bilen tyder på det enligt min tolkning) och hon vid detta tillfälle kanske fått nog av hans agerande och gått emot/käftat emot eller helt enkelt sagt att hon kommer anmäla honom till polisen igen eller eventuellt avslöja saker för HD (det finns många saker som kan utlösa ett mycket snabbt händelseförlopp...)
Sen smäller det!
Hon skriker och blir förbannad och går emot/gör motstånd
Han blir ännu mer galen för det brukar hon inte göra
Hon skriker mer! (jo man kan skrika... tro mig...)
Spärren hos SD går och han stryper henne ELLER när hon ligger så tar han hennes huvud och slår det så hårt i marken, sten, träd eller liknande och avslutar hennes liv och inser nog troligen inte vad han har gjort innan det är försent.
Något liknande händelseförlopp är vad jag tror och gissar på i alla fall.
Varför ute och uppe vid planket?
Det kan ju vara så som jag skriver att LW är frustrerad och arg på SD och vet att det kan komma att bli en högre ton i samtalet och därför tror jag att de gemensamt går upp mot planket för att det blir naturligt att gå mot det håll där det finns mindre antal hus, alternativet att SD kommer med sin bil, LW går ut för att få saken avklarad snabbt, de åker upp mot planket men LW vill gå ut ur bilen för att hon känner sig trängd i den och sedan är händelseförloppet liknande ovan.
Jag tror att vi alla lägger i en del värderingar i tankar beroende på vad vi själva har med oss i sin egen ryggsäck på livets resa, så även jag.
Om man aldrig har stött på "den där typen" av människor som har tendens att vara kontrollerande, våldsamma och har förmåga att bryta ner andra människor psykiskt så förstår jag att man inte kan se logiken i att kvinnor stannar i den typen av förhållande osv. men det är inte alls ovanligt och det är nog ganska troligt att vi alla har någon inom kretsen av arbetskollegor, vänner eller släktingar som har
De människorna (jag räknar in SD här just för att jag kan sätta in honom i den typen av människa baserat på vad jag sett han skriva, hört osv) har också ofta en väldigt hög social förmåga och väldigt få personer kan se igenom vad som egentligen försiggår.
Tack för att du delar med dig av dina personliga erfarenheter.
I tråden om mordet på Tova delade även där en del postare med sig av sina erfarenheter av destruktiva förhållanden med kvinnomisshandlare. Det har verkligen blivit en tankeväckare för mig.
Jag hade ett par vänner där killen i förhållandet en dag misshandlade tjejen så allvarligt att hon var tvungen att ligga på sjukhus i tre dagar. Utåt sett var hon den starka, duktiga, talföra, skicklig på sitt jobb. Kanske lite dominant i förhållandet, tyckte vi.
Killen var mjuk, rar, omtänksam och alla tyckte om honom. Alltid hjälpsam och lyhörd.
För oss var det helt obegripligt att denna kille kunde bli ett sådant monster. Kan än idag inte förstå det, knappt tro det. Vi tänkte att det måste bero på henne. Hon var för stark, för duktig, för dominant. Idag förstår jag att det istället berodde på honom. Hans behov att kontrollera henne. Kanske hans känsla av tillkortakommanden. Tack och lov sökte de hjälp, och han lyckades bli fri från behovet att misshandla.
Det är verkligen väldigt svårt att förstå och att sätta sig in i hur det kan bli så "fast" i förhållandet. I samband med att jag följde mordet på Tova började jag att läsa på olika siter och lyssna på andras erfarenheter. Kan fortfarande ha svårt att förstå det, men vet att det blir som en successiv mental nedbrytning som "offret" inte själv märker. Första slaget kommer inte på första daten, skrev de på en sida... I början kan personen vara väldigt uppvaktande, omtänksam och charmig. Så kommer kanske något nedsättande ord, ett till, allt oftare. Kanske kommer första slaget efter flera år, ibland tidigare efter några månader. Mellan detta kommer förlåt, gråt och kanske istället uppvaktning och dagar med röda rosor, löften om att det aldrig ska hända igen. Allt blir som vanligt igen, tills nästa slag...Nu kanske det kommer förklaringar att det beror ju på dig , att om du inte bara gjorde si eller så. Att ofta få höra hur värdelös man är, hur ful man är eller andra nedsättande saker är väldigt nedbrytande. Man börjar gå på tå...
Du kanske inte vet något om det, men tar upp det ändå eftersom du tar upp det.
Det handlar om strypning:
Min tanke är att om någon försöker strypa dig, kommer du ha mycket svårt att skrika. Inte bara under själva strypingen menar jag, utan även efter. Halsen blir så ihop tryckt,så irriterad, du kippar efter andan, har svårt att få in så mycket luft och kraft att du kan få till ett kraftigt skrik. Kanske du t om tuppar av efter en stund.
Därför har jag fått för mig att skriken som skrikvittnet berättar om som kommer i etappe, gör det pga kraftigt pågående våld, t ex med knytnävar, sparkar, en sten eller liknande. Inte osannolikt att strypning ändå finns med som ett inslag, kanske i början eller för att avsluta det hela.
Tills vidare så tar jag påståendet om att mobilen pingats när SD var i USA med en nypa salt.
Edit: Har sökt lite och jag tror inte det framgår någonstans den exakta tidpunkten för när mobilen skulle ha pingats.
Det är ju den tidpunkten eller åtminstone datumet som är högintressant, tycker jag.
Så länge inget annat framkommer så menar jag att någon tryckte igång
mobilen på torsdagskvällen den 17maj.
Det är ju den tidpunkten eller åtminstone datumet som är högintressant, tycker jag.
Så länge inget annat framkommer så menar jag att någon tryckte igång
mobilen på torsdagskvällen den 17maj.
Makt har en tendens att förvanska och fördärva människonaturen speciellt om man inte har skrivit på en skriftlig överenskommelse eller kontrakt vad och hur maktfördelningen ska se ut i relationen. Men vem gör det? Motivet lär vara en lång berättelse med många bottnar.
Allmänt i de flesta destruktiva förhållanden handlar det inte om kärlek och förälskelse utan snarare om rollfördelning i en katt- och råtta lek där spänningen och attraktionen bygger på att jaga och låta sig jagas och infångas. Slita sig loss och på nytt söka väcka den andres intresse. Hemlighetsmakeri initialt. Kicksökande, spänning och utmaning men också att pendla mellan bekräftelse och avvisande. Dyrka och dyrkas, väcka den andres avund, skicka en nakenbild, vara lekfull, sedan missnöjd, krävande, hotande och hämndlysten. Växla roller som offer och förövare, sprida rykten, baktaleri, mäta och jämföra: Vem av oss två är egentligen mest eftertraktad och åtråvärd i omgivningens ögon? Låt mig säga så här: Det finns många sätt att klä av en annan människa naken.
Sådana maktkamper kan resultera i gränsöverskridande handlingar. Den destruktiva dansen och sedan är det en dag försent att slita sig lös. SD och LW hade behövt en medlare som mäklade fred. Men det är svårt om relationen är uppbyggd på lögn och hemlighetsmakeri. Något som troligtvis innebär att de också är oärliga mot varandra sinsemellan som det passar dem. Jag sätter mitt tips på att de tu varit och agerat personlighetsstört gentemot varandra och sin övriga omgivning. Att de dessförinnan varit i det närmsta bästa vänner bekräftar bara bilden: Du blir som dem du är med.
Att SD och LW skulle vara personlighetsstörda och själva ha spridit rykten och baktalat har du väl egentligen inget belägg för, det kan det ju vara andra som har velat göra (som t.ex. här i tråden). Det enda vi vet är väl att hon anmälde honom efter ett bråk i en bil för mer än ett år sedan, och den anmälan kan ju ha varit befogad: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
Eller känner du till något om att de skall ha haft en fortsatt kärleksrelation efter den händelsen, och kanske t.o.m. ha bråkat om någonting?
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Även om det är svårt att sympatisera med de inblandade och deras "drama queen acts" skulle det hedra SD att ångra och bekänna.
Som jag har förstått det är det väl oklart vem som är gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-05 kl. 14:45.