Citat:
Ursprungligen postat av
svensk0kina
Hur vill du ha återförening?
Jag vill gubben/gumman som idag säljer på marknaden kan få öppna små affärer. Jag skulle inte vilja Walmart flytta in direkt. Ha en övergångsperiod på 20 år.
Nu finns ju detta redan överallt i NK. I städerna kryllar det av privat småföretagande i form av kiosker eller samlat som "marknadshus". Gissar att du hittar i Yanji och kanske varit i 연길서시장과도경영장소. Ungefär så men inte fullt så stort, kanske bara i två våningar. Mest bara på landet som folk säljer saker direkt på gatan numera.
Kim Jong-un har redan börjat omdana NK och detta utan att dansa efter Kinas pipa (som vi märkte 2013). Jag tror faktiskt att han siktar mot någon slags blandekonomi av mer västerländskt snitt och inte bara har Kina som förebild. Det är dock ingen enkel väg och kärnvapnen kan faktiskt vara honom till hjälp inrikespolitiskt.
Vem vet, när Kim Jong-un känner sig riktigt säker i sadeln kanske han börjar låta parlamentet få mer reell makt. Institutionerna finns ju redan på plats. Om allt går väl och landet börjar blomstra så torde arbetarpartiet ändå kunna få majoritet under lång tid, även i helt fria val.
Man undrar också vad som ska hända i syd om Moon Jae-in är lika populär om fyra år. Ändringar i konstitutionen? Kanske rentav "eternal President", hehe... Så småningom kanske någon form av löntagarfonder för att sprida kapitalet från konglomeraten... Och sedan börjar det bli dags för en federation mellan nord och syd. För alla koreaner vill innerst inne ha ett enat land. Den ända sedan Danguns dagar rena blodslinjen sprungen ur Paektusan ska inte brytas...
Citat:
Är USA militär redo att lämna Korea? Kina vill inte ha USA trupper vid gränsen. Från Korea finns det inga naturliga hinder för en trupp snabbt avancera in i Kina.
Att Donald Trump tycker det är onödigt med en massa trupper som bara kostar pengar vet vi redan.
Citat:
Sydkorea vill gärna bli del av Kinas nya silkroad. Hur ställer sig Japan som sedan kraschen av din bom gör 20 år sedan har blivit mer konservativt.
Japanska firmor skulle gärna använda sig av Korea för sin industri. Men hur ställer sig Korea till Japanskt kapital?
Såren i Korea är djupa, ända sedan drottning Myongsongs dagar. NK är nerlusat med minnesmärken för att påminna om Japans framfart (även om dom också bidrog en del...). Nord och syd planerar väl just nu gemensamma manifestationer inför 100-årsminnet av 1:a Mars-rörelsens grundande 2019. Ibland har jag (mest på skoj) hävdat att det snabbaste sättet att återförena Korea vore om Japan en mörk natt åkte ut och hissade sin flagga på Dokto. En timme senare ringer Moon Jae-in till Kim Jong-un och får till svar: "Tio ubåtar är redan på väg. Nu tar vi dom! Flyget får du sköta med skeppet Dokdo. Jag vågar inte skicka min plan så långt".
I förhandlingarna mellan nord och syd inför kommande sportevenemang hävdar f ö nordsidan stenhårt att Dokto ska finnas med på "unionsflaggan". Detta är tänkt att slå an strängar i befolkningen i syd och på så sätt slå in kilen mot Japan/USA ytterligare en liten bit.
Om nu USA börjar ta hem mycket trupp så blir nog Japan det stora problemet. Finns risk att dom känner behov av egna kärnvapen och NK:s kunnande på området kan då komma Sydkorea till del... En farlig utveckling så USA behöver definitivt stanna kvar i Japan som buffert.
Citat:
Ps När SK och USA installerade THAAD närmare sig gränsen. Kinesisk TV sa bojkotta KIA och Huyndai. Deras säljssiffror i Kina har sjunkit mycket och båda företagen har nu problem.
Överspelat sedan i höstas.