2018-07-04, 08:08
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Intressant begrepp. Är det analytiskt eller är det bara en propagandistisk retorik?

Vi är förvisso inte många, men en del av oss som med intresse följer utvecklingen på den koreanska halvön delar inte uppfattningen att Nordkorea i grunden är vare sig kommunistiskt eller i förlängningen stalinistiskt. Vi ser det som en retorisk överrock som Kim Il-sung tog på sig när han behövde Sovjets och Kinas stöd gentemot kapitalistmakterna.

När vi analyserar strukturer, agerande, beteende och politik ser vi istället betydligt större samhörighet med det feodala Tokugawa shogunatet i Japan. Nu är det nästan ingen i Väst som vet vad det innebär, därför klänger de fast vid den kommunistiska/stalinistiska tropen. Den känns familjär, begriplig. Men där Stalin var Sovjets landsfader ser vi Kim Il-sung mer som en ”landsmoder”. Hans omtanke om nationen bar maternalistiska, snarare än paternalistiska, förtecken.

Begrepp som ”goningumi”, ”bancho”, ”roju” och fler återfinns med exakt samma funktioner i det nordkoreanska samhället. Men då inga västliga analytiker vet vad det är kommer det inte heller med i deras analyser och beskrivningar av samhället.
Citera
2018-07-04, 08:13
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Varför väljer man att smutskasta honom efter att han defectat?

Intressant ordval. Kunde inte hitta det i SAOL. Är det något slags adverbial av defecera?
Citera
2018-07-04, 08:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Du märker ju, att de som stödjer Nordkorea här i tråden, antingen är fullblods Stalinister eller vänsterlibertarianer med dragning åt det anarkistiska hållet, dessutom är dom ju oftast ateister eller satanister.
Satanister??? Det här inlägget sa nog mer om dig än om dina kritiker. Jag tolkar det som att du är högerkristen av evangeliska sorten, inspirerad av de där konstiga amerikanska sekterna som kallar sig kristna.
Citera
2018-07-04, 08:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nordkoreanerna som är fattiga och utsatta flyr upp i bergen ifrån Jucheregimen och lämnar sina hem!

Neokommunisterna och försvararna av diktaturen i Nordkorea, uppmanar oss som är motståndare till systemet och tyranniet,
att SE VERKLIGHETEN!

Ja, vi ser verkligheten, i Nordkorea, varje dag, och vill göra något åt det, hjälpa dessa människor och få ett slut på deras lidande. Regimen MÅSTE bort eller reformeras! Dessa fattiga människor klar inte att agera själva, dom behöver HJÄLP!

Men, det skall vi INTE, enligt anhängarna, vi skall lämna Nordkorea ifred, det är deras egna interna problem, låt dom lösa dessa själva! Vilken fruktansvärd och Stalinistisk logik!

Alltfler flyr nu Jucheregimens krav på obetalt tvångsarbete - massmobiliseringar och uppoffringar för regimen.
Man lämnar det lilla man har och beger sig upp i bergen, för att undvika regimens säkerhetsagenter som jagar dom för att dom inte finns där dom är registrerade. I bergen försöker man överleva, genom att odla sina medicinalväxter - grönsaker och svamp.

Dom är fattiga och saknar tillgångar eller medel för att köpa utsäde, dom kan inte klara sig i sin vardag.

Jucheparadiset måste ha misslyckats katastrofalt, när människor flyr av dessa anledningar.

www.rfa.org/english/news/korea/north-koreans-head-to-the-hills-07032018152139.html
Vill man hjälpa folket i ett land så är inte krig lösningen. Att stormakter gör 'regime change' löser heller inga problem. Ändå är det det du vill se mot Nordkorea. Väst har länge skapat mer problem i fattiga länder genom sina ingripanden. Det sista folk vill ha är krig. Man står hellre ut med en diktator bara man slipper krig. Det är märkligt att du och dina meningsfränder har så svårt att begripa det.

Folkrätten säger att suveräna länder inte skall invaderas, det är folkens rätt att själva bestämma i sina länder, utan inblandning utifrån. Och detta kallar du fruktansvärd stalinism.
Lägg ner nu, du är ju fullkomligt galen.
Citera
2018-07-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Satanister??? Det här inlägget sa nog mer om dig än om dina kritiker. Jag tolkar det som att du är högerkristen av evangeliska sorten, inspirerad av de där konstiga amerikanska sekterna som kallar sig kristna.

SS har i tidigare inlägg, klart deklarerat att han är satanist.

Har Du missat det?
Citera
2018-07-04, 08:32
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror nog att jag avstår från ad hominem i hans fall och ser det som en chans att få en hyfsad uppfattning om maktstrukturerna i Nordkorea utan att man blandar in känslor och åsikter. Det som verkar klart från att ha läst recensionen av hans bok och som bekräftar mina hypoteser är att Nordkorea tycks vara ett starkt traditionellt klansamhälle. Det gör nog att man bör vara försiktig med att föreslå någon form av ett militärt ingripande. Att slå ut klanen Kim lär nog inte ändra på samhället utan risken är påtaglig att landet skulle hamna i våldsamma klanstrider. Tvärtom är nog den bästa strategin att låta Kim vara då han verkar ha sett till att ha total kontroll över de andra klanerna. Han är nog den enda som kan föra landet till att bli någon form av modernt samhälle.

Nej, ska man förstå Nordkorea så lär man behöva all kunskap som finns vad gäller klanstrukturer. Juche-ideologin är i sammanhanget nog sekundärt och iofs intressant att fördjupa sig i.

Detta synsätt ligger till grund för oss som väljer att analysera Nordkorea utifrån perspektivet av klansamhället i Tokugawas Japan. När Kim exempelvis låter avrätta morbror Thaek får det inga konsekvenser eftersom det uppfattas av de andra som en intern klanuppgörelse. Enkelt uttryckt känner de sig inte hotade. Likaså när folk vi trott avrättats dyker upp igen efter flera år beror det på att de tillhör klaner han är beroende av för sin maktutövning. Att avrätta dessa utan mycket god anledning hade riskerat en statskupp, att omplacera till något som kan likställas med degradering och kan motiveras utifrån bristfällig effektivitet.

Thae har inte den klankopplingen, ett avhopp är därför relativt riskfritt. Jag måste erkänna att jag missat anklagelserna mot honom för pedofili. Men det som är mer intressant, tycker i alla fall jag, är hur den sortens retorik/propaganda anpassats till Västvärldens politiska utveckling. På 50- och 60-talet anklagades de för att vara depraverade homosexuella. Numera när ingen i Väst bryr sig om homosexualitet har de tydligen bytt till pedofili som ny angreppsvinkel.

Extra intressant eftersom inom Yangbang, Koreas traditionella bildade/administrativa/intellektuella klass var pederasti vanligt förekommande. Det ansågs inte som det minsta märkligt, saknade helt moraliska förtecken eftersom man drog en skarp gräns mellan prokreationssex och rekreationssex. Hustrun var för prokreation, ynglingar för rekreation. Om det ortfarande är spritt bland Nordkoreas elit vågar jag inte ha någon åsikt om, men den här sortens traditioner brukar inte påverkas av politiska svängningar. Se på hur Ryssland behandlar homosexualitet. Precis likadant som under sovjettiden.
Citera
2018-07-04, 08:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
SS har i tidigare inlägg, klart deklarerat att han är satanist.

Har Du missat det?

Jag kommer ihåg det. Kommer också ihåg att jag tolkade det som ett försök från SS sida att reglera ditt blodtryck. Uppåt.

Men det var förstås bara min tolkning.
Citera
2018-07-04, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vill man hjälpa folket i ett land så är inte krig lösningen. Att stormakter gör 'regime change' löser heller inga problem. Ändå är det det du vill se mot Nordkorea. Väst har länge skapat mer problem i fattiga länder genom sina ingripanden. Det sista folk vill ha är krig. Man står hellre ut med en diktator bara man slipper krig. Det är märkligt att du och dina meningsfränder har så svårt att begripa det.

Folkrätten säger att suveräna länder inte skall invaderas, det är folkens rätt att själva bestämma i sina länder, utan inblandning utifrån. Och detta kallar du fruktansvärd stalinism.

Denna trad handlar om NK och naromradet. Vi vet att du ogillar vast. Men hur vill du att konflikten skall losas, eller ser du inget problem med NK?

off topic: i min teens var anarkist, skulle jag garna vilja att vast blandade sig in i Spanska inbordeskriget. Istallet vann Franco och stalinisterna forstorde demokratin
Citera
2018-07-04, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Detta synsätt ligger till grund för oss som väljer att analysera Nordkorea utifrån perspektivet av klansamhället i Tokugawas Japan. När Kim exempelvis låter avrätta morbror Thaek får det inga konsekvenser eftersom det uppfattas av de andra som en intern klanuppgörelse. Enkelt uttryckt känner de sig inte hotade. Likaså när folk vi trott avrättats dyker upp igen efter flera år beror det på att de tillhör klaner han är beroende av för sin maktutövning. Att avrätta dessa utan mycket god anledning hade riskerat en statskupp, att omplacera till något som kan likställas med degradering och kan motiveras utifrån bristfällig effektivitet.

Thae har inte den klankopplingen, ett avhopp är därför relativt riskfritt. Jag måste erkänna att jag missat anklagelserna mot honom för pedofili. Men det som är mer intressant, tycker i alla fall jag, är hur den sortens retorik/propaganda anpassats till Västvärldens politiska utveckling. På 50- och 60-talet anklagades de för att vara depraverade homosexuella. Numera när ingen i Väst bryr sig om homosexualitet har de tydligen bytt till pedofili som ny angreppsvinkel.

Extra intressant eftersom inom Yangbang, Koreas traditionella bildade/administrativa/intellektuella klass var pederasti vanligt förekommande. Det ansågs inte som det minsta märkligt, saknade helt moraliska förtecken eftersom man drog en skarp gräns mellan prokreationssex och rekreationssex. Hustrun var för prokreation, ynglingar för rekreation. Om det ortfarande är spritt bland Nordkoreas elit vågar jag inte ha någon åsikt om, men den här sortens traditioner brukar inte påverkas av politiska svängningar. Se på hur Ryssland behandlar homosexualitet. Precis likadant som under sovjettiden.
När jag polade med en sydkoreanska för över tjugo år sedan berättade hon om att man hade traditionella "familjebad" där man utförde en form av tvagningsceremoni på varandra. Tydligen kunde det hända saker under dessa. Vet du något om det?
Citera
2018-07-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jag kommer ihåg det. Kommer också ihåg att jag tolkade det som ett försök från SS sida att reglera ditt blodtryck. Uppåt.

Men det var förstås bara min tolkning.

Jag minns också Ditt råd, vid detta tillfälle........ Men pulsen var låg, både före och efter.

Nåväl, jag känner mig rätt bekväm med slutledningen, SS redovisning och motivation, till varför han alla dagar i veckan väljer Satan före Gud, var relativt saklig och välformulerad.

Jag sätter en flaska AKASHI blended, på att Satanist stämmer med verkligheten!
Citera
2018-07-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Du tog uppenbarligen åt Dig, kraftigt, av mitt inlägg!

Var har jag förordat krig eller invasion?

SE VERLIGHETEN! Folket i Nordkorea LIDER! Vad vill Du göra åt det?

Eller sitter Du kvar i "Buddahställning" och inväntar ett mirakel?
Citera
2018-07-04, 09:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
När jag polade med en sydkoreanska för över tjugo år sedan berättade hon om att man hade traditionella "familjebad" där man utförde en form av tvagningsceremoni på varandra. Tydligen kunde det hända saker under dessa. Vet du något om det?

Ni blir det väldigt OT. Så det stannar vid detta enda inlägg.
I österländska skapelsemyter spelar incest en framträdande roll. Därmed har man inte haft Västvärldens stränga syn på kompositionen av DNA cocktails. Men det berodde naturligtvis också på att man visste noll om genetik och DNA. Japanska kejsarklanen gifte sig inte utanför den traditionella Konoeklanen förrän med nuvarande kejsaren. Därför var det inte ovanligt förr att de hade 40 ungar, varav kanske tre blev vuxna. Kejsarens farfar gick inte att visa fram offentligt, Hirohito fick träda in som regent redan vid 23 års ålder.

I dagböcker från Heian perioden beskiver mödrar att när sonen genomgått genpuku (vuxenceremoni ungefär vid 15) var det hennes uppgift att introducera honom till sex. Det sågs helt enkelt som en moderlig plikt. En del av det konfucianska arvet. Därmed inte sagt att att de utvecklade något slags relation.

Motsvarande synsätt fanns i Korea och ceremonierna som har konfucianskt och buddistiskt påbrå är desamma. Utöver det har Japan en del unika ceremonier, traditioner och synsätt som utvecklats från Shinto.

Den som är inresserad av att veta mer/lära sig mer om hur det japanska samhället utvecklades och varför det ser ut/fungerar som det gör bör läsa en bok som heter ”Vägen till shogun” och finns på Amazon. Japan invaderade Korea i slutet av 1500-talet och den kampanjen beskrivs i boken, därmed får man också bra insikt i hur Korea fungerade (det gjorde det inte).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in