2018-07-04, 20:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här fallet förbryllar mig. Det finns en person som är skäligen misstänkt och denne lever på som om inget hade hänt (ytligt sett). Vid hans sida finns hans fru, trots att de är separerade och skilsmässohandlingar är inskickade sen en tid tillbaka. Det här är knepigt!

Jag har tidigare dragit paralleller till mordet på Ida Fäsdberg, främst då det tog tid att hitta hennes kropp men att mordet ändå klarades upp. Den som mördade Ida var ingen duvunge. Inte heller kompisarna som hjälpte till att gömma kroppen och skyddade gärningsmannen. Även kompisarna till Billy Fagerström (mordet på Tova) ljög till en början men berättade snart sanningen.

Vad jag menar med mina exempel är att de runt SD, om han är skyldig, borde krackelera om de ens anar. Det här är inga gängmedlemmar eller hårdnackade kriminella.
Är SD såpass manipulativ att han lurar även de som står han närmast? Eller är de närmaste strutsar som stoppar huvudet i sanden?

Återigen, fallet förbryllar mig och jag kommer inte till rätta med dessa funderingar.
En liten fundering .
Det har aldrig slagit dig att det du skriver och som förbryllar, indikerar på fel GM?
Skulle du kunna mörda någon nära vän till dig och din repektive OCH vara så övertygande att nära och kära trodde du var oskyldig ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-04 kl. 20:48.
Citera
2018-07-04, 20:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bra fråga, det hänvisas till att hon inte skulle gett sig ut frivilligt om det inte var någon hon kände.... Och ändå drogs ett sök med misstanke om människorov igång för att man funnit tecken (spår?) som tydde på att hon inte försvunnit frivilligt?
Jag har inte riktigt koll på kronologin, men en tänkbar förklaring är väl att det var uppgifterna om ett svartsjukedrama som väckte brottsmisstankarna.
https://www.metro.se/artikel/kvinna-misstänkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama
Citera
2018-07-04, 20:44
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Det här fallet förbryllar mig. Det finns en person som är skäligen misstänkt och denne lever på som om inget hade hänt (ytligt sett). Vid hans sida finns hans fru, trots att de är separerade och skilsmässohandlingar är inskickade sen en tid tillbaka. Det här är knepigt!

Jag har tidigare dragit paralleller till mordet på Ida Fäsdberg, främst då det tog tid att hitta hennes kropp men att mordet ändå klarades upp. Den som mördade Ida var ingen duvunge. Inte heller kompisarna som hjälpte till att gömma kroppen och skyddade gärningsmannen. Även kompisarna till Billy Fagerström (mordet på Tova) ljög till en början men berättade snart sanningen.

Vad jag menar med mina exempel är att de runt SD, om han är skyldig, borde krackelera om de ens anar. Det här är inga gängmedlemmar eller hårdnackade kriminella.
Är SD såpass manipulativ att han lurar även de som står han närmast? Eller är de närmaste strutsar som stoppar huvudet i sanden?

Återigen, fallet förbryllar mig och jag kommer inte till rätta med dessa funderingar.
Tror som sagt att det inte kommer lösas, komiskt att även han tror det
Citera
2018-07-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Om han inte berättade om USA resan så bör de antagligen haft någon form av uppföljning på SD eftersom de tog bilen i beslag på Arlanda. Undrar om det finns/fanns GPS i SD:s bil och polisen kunnat få några tips därifrån?
Polisen skall tydligen vara fullt informerad om resan och stod dom fritt att resa.

Avresan gick bra, men väl framme fanns deras namn att dom finns med i en utredning. KAN vara så att polisen under flygresan fick upp ögonen mot skäligen misstänkt och ringde över.
Jag trodde polisen gjorde husrannsakan i bilen under förhöret, men kanske inte. Vet inte varför jag trodde jag läst det i tidningarna, hittar inget nu iaf.
Citera
2018-07-04, 20:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Tror som sagt att det inte kommer lösas, komiskt att även han tror det
Ser inte det komiska här. Kan du förklara hur du menar?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-04 kl. 20:55.
Citera
2018-07-04, 21:03
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

SD gör inget anmärkningsvärt genom att leva på som vanligt, oavsett om han är skyldig eller ej. Att han skulle förändra sitt beteende till bedrövelse eller gå under jorden från sin internetarena hade givit fler åsikter misstänker jag. Men, har han givit en enda kommentar om LW:s öde och nämnt henne? Det hade varit passande (som jag uppfattat relationerna).

Att SD och frun umgås i bästa gemensamma hobbystil efter att LW är mördad och efter att deras ansökan om skilsmässa är inlämnad får en att undra över vilka skäl de angav för skilsmässa.

Oavsett om gärningsman eller medgärningsman har gjort detta med eftertanke, eller enbart i affekt, kan det ha föregåtts (om det handlar om den skäligen misstänkte) av långvariga problem som för det gifta paret tillslut har blivit gemensamma problem. Försvinner ett sådant, kanske en stor del av relationen går att rädda. Och de som kan se LW:s frånfälle som en betydande positiv förändring i sitt eget liv har långt längre till att krackelera.
Citera
2018-07-04, 21:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Själv har jag bara följt några fall, så jag har ingen större erfarenhet av hur gärningsmän kan reagera eller hur vänner/familj kan reagera.

De mordfall där jag har följt tråden (Tova- mordet, Mantorps- morden och ett mord på Island) och kanske även läst delar av FUP, kan jag ändå säga att jag blivit förvånad över några saker:

- hur kalla de verkat/handlat efter morden
- med vilken lätthet de ljugit i förhör och även i rättegångarna
- hur de manipulerat vänner att ljuga
- inte dragit sig för att anklaga vänner/bekanta
- verkat obekymrade över sin situation efter häktning/intagning på rättspsykiatrin

Nu vet jag inte om SD är den skyldige, även om jag tror det med det som vi vet hittills. Men med ovanstående i bakhuvudet är jag inte lika förvånad över SDs beteende om han skulle vara skyldig. Mönstret verkar följa samma fåra som de andra följt.

Även om SD skulle vara oskyldig, får jag en dålig "feeling" av det distanslösa sättet att fläka ut sig och sin fru i den här situationen.

Jag kan förstå att om man hamnar i en situation där man misstänker att det ljuva livet snart kan ta slut, då vill man kanske ut och njuta av varje stund som finns.

Själv skulle jag nog vilja vara med min familj, mina barn fr a. För att de behöver mig som allra mest nu, och för att jag behöver dom. Tror inte att jag skulle tycka att jag hade tid till geocaching, som verkar sluka en hel del tid. Men jag vet ju inte alls hur många timmar det handlar om.

Jag har faktiskt svårt att tro att HD verkligen vill lägga ut bilder, på sig själv och med SD på loggarna. Tror att det är något som han vill, han som styr och jag undrar hur mycket talan hon har överhuvudtaget. Bara mina funderingar.

Jag tror inte att någon annan VET något om mordet mer än gm.

Han bodde ensam, vet inte om han hade barnen denna vecka?
Han kan i lugn och ro spolat av sig i trädgården, tvättat kläder,
slängt saker i soptunnor på stan, skogen, tvättat bilen osv. Ingen behöver med säkerhet veta om det saknas ett par blodiga skor som alltid har funnits på skohyllan.

Om HD misstänker något, känner hon nog till SDs inre kärna. Hon vet att han kan vara den skyldige. Hon kommer aldrig våga yppa något till honom. Kanske inte ens till förhörsledarna om hon inte är säker på att han kommer åka fast.

Tänker på Tova, hur förtryckt hon var. Hur rädd hon var, men ändå åkte till den som hon "visste", som hon förutspådde skulle döda henne en dag. "Om jag överlever sommaren"... skrev hon, endast 19 år gammal.

Det var en nyttig resa för mig att läsa hennes dagbok, för att förstå lite mer det underliga och obegripliga beteendet att en misshandlad fysiskt och psykiskt kränkt person fortsätter att umgås med sin förövare. Fast de vet att det kan, kanske kommer att gå illa. Väldigt illa.

Tror inte en sekund att den kontrollerande person som jag tror SD är bara kränker och hotar LW. HD har fått känna på samma...Därför är hon tillbaka i hans liv igen. Ler in i kameran, lite stelt kanske. Kameran som han håller.

Mina gissningar.
Senast redigerad av notknapparen 2018-07-04 kl. 21:24.
Citera
2018-07-04, 21:17
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ser inte det komiska här. Kan du förklara hur du menar?
Det komiska här ? Känner du SD, HD, LW någon av dom ? Ett mord är inte komiskt om det är något du försöker få poäng på.
Citera
2018-07-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Polisen skall tydligen vara fullt informerad om resan och stod dom fritt att resa.

Avresan gick bra, men väl framme fanns deras namn att dom finns med i en utredning. KAN vara så att polisen under flygresan fick upp ögonen mot skäligen misstänkt och ringde över.
Jag trodde polisen gjorde husrannsakan i bilen under förhöret, men kanske inte. Vet inte varför jag trodde jag läst det i tidningarna, hittar inget nu iaf.

Kanhända dök något upp mellan att MGM släpptes vid första förhör och att bilen parkerades på Arlanda.
Vad vet vi inte men kanske ett vittne eller något annat. Idag har många butiker och bensinmackar dygnet runt öppet med övervakningsfilm. Där kan polis få fram tex om aktuella tider om MGM besökt dito.
Har det framkommit något mer om detta att det grävdes i MGM trädgård som jag läst i tråden om jag inte minns fel?
Citera
2018-07-04, 21:23
Medlem
Jag tar mig mod och beredd på den storm nu kommer... Angående skriken som vittnen hört från FP/MP(?).

Ingen verkar tro att man i stort sett inte alls kan skrika i den utsträckning som vittnena uppfattat det under en dödlig attack. Ingen tror heller på det praktiska tester och den erfarenhet vi har inom yrket.

Men jag kan inte släppa det och vill att ni själva är lite kritiska och tänker efter nu igen. Tänk in er i situationen, nästan natt, mitt i ett villakvarter.
Vi har ett tidsfönster på 23:09 - 23:30-35. På denna tid skall man "lura" ut LW lägenheten, gå till planket och där påbörjas nått som eskalerar till en dödlig attack, där LW skriker. Skriket var i dödsångest och varade i minst ett par minuter.

Det kan vara så att GM (=SD om ni så vill), brottar ned LW för hon agerar hysteriskt eller åt det hållet. Han vill kvarhålla henne, för han vill verkligen förklara sin ståndpunkt. Utan att jag har belägg eller kanske inte ens tror det själv, så kan hon agerat lite dramaqueen och börjat skrika då först, och då extremt högt och intensivt efter uppmärksamhet.
GM försöker prata med henne att vara tyst, men inser till slut att det ända sättet är att hålla henne om halsen (inga bitmärken på SD iaf, annars skulle han inte sitta på ett flyg ett par timmar senare).
Detta är då ett oplanerat mord/dråp i affekt och då troligen inga tankar på handskar.

Det min magkänsla vänder sig ut och in emot är PLANKET! Varför där.... Här finns ingen förklaring jag ens är i närheten av att köpa, presenterad på denna tråd. Massa teser, men ingen naturlig förklaring.

Sedan fortsätter mina tvivel, att om en sådan närstrid pågått, är DNA spåren nästan maximala.

Sist och kanske den mest springande punkten. Varför får hon skrika "obehindrat", m.a.o kan skrika, så pass länge, och tro mig, det ÄR länge! Hon måste vara fast i hans grepp, annars hade vi en jakt och skriken skulle förflyttat sig fort (kvalificerad gissning).
Det känns inte rätt att GM håller henne och låter henne skrika i den utsträckningen, han har ju henne (tror jag).
Så vilket scenario tror ni kan ge detta resultat (våldtäkt verkar uteslutet, då kläderna var på? Försök kan vara ett alternativ, men då kommer det tillbaka till chatten - dörren - planket).

Ge detta en knuff framåt med sannolika utfall...?!
Citera
2018-07-04, 21:24
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Själv har jag bara följt några fall, så jag har ingen större erfarenhet av hur gärningsmän kan reagera eller hur vänner/familj kan reagera.

De mordfall där jag har följt tråden (Tova- mordet, Mantorps- morden och ett mord på Island) och kanske även läst delar av FUP, kan jag ändå säga att jag blivit förvånad över några saker:

- hur kalla de verkat/handlat efter morden
- med vilken lätthet de ljugit i förhör och även i rättegångarna
- hur de manipulerat vänner att ljuga
- inte dragit sig för att anklaga vänner/bekanta
- verkat obekymrade över sin situation efter häktning/intagning på rättspsykiatrin

Nu vet jag inte om SD är den, även om jag tror det med det som vi vet hittills. Men med ovanstående i bakhuvudet är jag inte lika förvånad över SDs beteende om han skulle vara skyldig. Mönstret verkar följa samma fåra som de andra följt.

Även om SD skulle vara oskyldig, får jag en dålig "feeling" av det distanslösa sättet att fläka ut sig och sim fru i den här situationen.

Jag kan förstå att om man hamnar i en situation där man misstänker att det ljuva livet snart kan ta slut, då vill man kanske ut och njuta av varje stund som finns.

Själv skulle jag nog vilja vara med min familj, mina barn fr a. För att de behöver mig som allra mest nu, och för att jag behöver dom. Tror inte att jag skulle tycka att jag hade tid till geocaching, som verkar sluka en hel del tid. Men jag vet ju inte alls hur många timmar det handlar om.

Jag har faktiskt svårt att tro att HD verkligen vill lägga ut bilder, på sig själv och med SD på loggarna. Tror att det är något som han vill, han som styr och jag undrar hur mycket talan hon har överhuvudtaget. Bara mina funderingar.

Jag tror inte att någon annan VET något om mordet mer än gm.

Han bodde ensam, vet inte om han hade barnen denna vecka?
Han kan i lugn och ro spolat av sig i trädgården, tvättat kläder,
slängt saker i soptunnor på stan, skogen, tvättat bilen osv. Ingen behöver med säkerhet veta om det saknas ett par blodiga skor som alltid har funnits på skohyllan.

Om HD misstänker något, känner hon nog till SDs inre kärna. Hon vet att han kan vara den skyldige. Hon kommer aldrig våga yppa något till honom. Kanske inte ens till förhörsledarna om hon inte är säker på att han kommer åka fast.

Tänker på Tova, hur förtryckt hon var. Hur rädd hon var, men ändå åkte till den som hon "visste", som hon förutspådde skulle döda henne en dag. "Om jag överlever sommaren"... skrev hon, endast 19 år gammal.

Det var en nyttig resa för mig att läsa hennes dagbok, för att förstå lite mer det underliga och obegripliga beteendet att en misshandlad fysiskt och psykiskt kränkt person fortsätter att umgås med sin förövare. Fast de vet att det kan, kanske kommer att gå illa. Väldigt illa.

Tror inte en sekund att den kontrollerande person som jag tror SD är bara kränker och hotar LW. HD har fått känna på samma...Därför är hon tillbaka i hans liv igen. Ler in i kameran, lite stelt kanske. Kameran som han håller.

Mina gissningar.

Bra inlägg! Håller med i det du skriver.
Om nu SD har trakasserat LW och visat tendenser till svartsjuka och kontrollbehov så är det nog ett mönster han har. Då är det väldigt troligt att HD råkat ut för samma saker. Någon skrev att hon varit sjukskriven för depression/utbrändhet.
Var det endast pga jobbet?
Har det att göra med hur SD behandlat henne?

Och ja oändligt många kvinnor stannar hos en man de inte borde stanna hos.
Och fortsätter att leva som om inget har hänt.
Så att hon fortsätter träffa SD är inget konstigt alls.
Det var hon som begärde skilsmässa och det kanske inte bara har med SD:s otrohet att göra.
Vem vet....
Citera
2018-07-04, 21:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Kaka söker maka. Om det är SD som är GM, vilket jag tror, så är nog HD insyltad. Är inte helt säker på att det var oplanerat heller. Tycker tillfället var så väl valt precis innan USA-resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in