2018-07-04, 17:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Statistik kan vara vanskligt.

Idag slog det mej att LW höll på att slå in paket, i likhet med det kvinnliga BO i Råbo. Om man vill kan man kanske vränga till det så att det är förhöjd risk att mördas om man slår in paket/julklappar.

Eller?

Ovanstående fundering är inte någon kritik mot det citerade inlägget, men det fick mej ändå att fundera på just statistik.
Korrelation och kausalitet. En stor majoritet av bilförare som råkar ut för en olycka har ätit frukost, innebär alltså intagande av frukost en förhöjd olycksrisk? Hög korrelation men försumbar kausalitet, så nä
Senast redigerad av DreamTwister 2018-07-04 kl. 17:26.
Citera
2018-07-04, 17:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Statistik kan vara vanskligt.

Idag slog det mej att LW höll på att slå in paket, i likhet med det kvinnliga BO i Råbo. Om man vill kan man kanske vränga till det så att det är förhöjd risk att mördas om man slår in paket/julklappar.

Eller?

Ovanstående fundering är inte någon kritik mot det citerade inlägget, men det fick mej ändå att fundera på just statistik.

Ja, så kan det bli knasigt med statistik.
I det enskilda fallet kan man ju aldrig dra säkra slutsatser om vad som har hänt utifrån statistiken.
Men om man lägger ihop fler punkter utifrån statistiken, kanske man kan ringa in ett mer troligt scenario.

Det är väl det man gör lite till vardags, vi alla? Varje dag när vi drar våra "förhastade" slutsatser?
Vi vet av egen erfarenhet, vår egen statistik och även av det vi lärt oss att om det är mycket svarta moln, kan det bli regn. Blir det dessutom plötsligt lite kallare, då ökar risken än mer. Lägg till lite åska, då kommer regnet.

Så man tänker när en kvinna försvinner, det mest sannolika är väl att det är maken/sambon/exet. För sådant har vi läst om nästan dagligen. Lägg till att det föregåtts av kräkningar och anmälningar. Lägg till att kvinnan lämnar mannen, vill inte ha fortsatt kontakt. Lägg till att mannen råkar ut för fler problem, såsom vårdnadstvist, blir av med sitt jobb, eller hans fru lämnar honom också...

Att det inte är älgen/vildsvinet/Edvin.

Men förstås. I det enskilda fallet kan det var just älgen, vildsvinet eller Edvin.
Undantaget som bekräftar regeln.
Citera
2018-07-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att komma på Klorin, det gör man bara inte om man inte är flashbackare, kriminaltekniker eller typ Edvin (Mantorpsmorden) sjukligt intresserad av mord och att dölja detta.

Isf kan man väl hoppas på att gm googlat :

Hur förstör man DNA bevis
Hur döljer man ett mord
Hur kommer man undan med mord

Svaret som kommer upp är:
Googla inte på det
Raderad historik går alltid att återskapa
Gör dig inte av med digitala enheter- det går att ta reda på vilka enheter du haft och det kommer att verka skumt att de plötsligt saknas.

Tror dock att värmen bakom planket gjort sitt till med kroppen.
Blir som ett växthus där bakom i skydd av vinden.
25 graders värme blir lätt 40 grader mot ett plank.

Nog snappar man upp ett och annat i dom här trådarna.

Jag vet ju inte men har en stark känsla av att det är DNA-problem.
Om det beror på att det inte finns något eller om det finns men inte kan matchas
mot person eller om det är en komplicerad DNA-soppa.
Något DNA-problem tror jag definitivt att det är.
Citera
2018-07-04, 17:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
I dag med alla true crimes och forensisk files och 48hours dateline dissapeard tex så får ju alla brotts intresserade gratis lektioner så tror inte han behövt googla om klorin eller andra grejor
Alla vet ju att de kollar vad mgm googlat

Ja, att googla kanske verkar basic att undvika.
Men kolla på olika fall vad gm gör?

Simon i Hudiksvall googlade paret t ex. Har hänt fler mördare.

Många gör just det, googlar på saker om hur de ska göra i en krissituation där de inte vet hur de ska göra. Fråga någon kan man ju inte.
Och de flesta människor inte följer ovanstående program. Det är nog bara väldigt intresserade av mord som gör.
Citera
2018-07-04, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Fråga - Svar på Google var ju klockren!
Angående klorin, tror jag alla som sett ett avsnitt av CIS klurat ut, så speciellt sjuklig behöver man nog inte vara.

Nej, det är nog sant.
Överdrev nog lite.
Citera
2018-07-04, 17:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nog snappar man upp ett och annat i dom här trådarna.

Jag vet ju inte men har en stark känsla av att det är DNA-problem.
Om det beror på att det inte finns något eller om det finns men inte kan matchas
mot person eller om det är en komplicerad DNA-soppa.
Något DNA-problem tror jag definitivt att det är.

Alltså du menar att gm har "förstört" DNA på något vis?
För att det inte gått att matcha SD ännu?
Citera
2018-07-04, 17:56
Medlem
Citat:
Alltså du menar att gm har "förstört" DNA på något vis?
För att det inte gått att matcha SD ännu?

Det är ju så klart en ren gissning, men det känns inte helt orimligt.

Om "smutsen" på baksidan av LWs ben är likfläckar så tyder det på att någon
har vänt på henne, åtminstone flera timmar efter hennes död.

Det är ju själva fan att vi inte vet mer än vad vi gör, frustrerande är ordet.
Citera
2018-07-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ja, att googla kanske verkar basic att undvika.
Men kolla på olika fall vad gm gör?

Simon i Hudiksvall googlade paret t ex. Har hänt fler mördare.

Många gör just det, googlar på saker om hur de ska göra i en krissituation där de inte vet hur de ska göra. Fråga någon kan man ju inte.
Och de flesta människor inte följer ovanstående program. Det är nog bara väldigt intresserade av mord som gör.
Ja, att googla om hur man döljer spår efter ett mord är nog ingé bra om man gör det på egen dator/surfplatta/mobil. Det finns dock datorer på offentliga platser, bibliotek t.ex.
Edit//
Nu såg jag att det iofs krävs lånekortnr/personnr och pinkod på bibblan, men det finns datorer överallt....
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-07-04 kl. 18:28.
Citera
2018-07-04, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Ja, att googla om hur man döljer spår efter ett mord är nog ingé bra om man gör det på egen dator/surfplatta/mobil. Det finns dock datorer på offentliga platser, bibliotek t.ex.
Edit//
Nu såg jag att det iofs krävs lånekortnr/personnr och pinkod på bibblan, men det finns datorer överallt....

Jo.
Det är väl därför man konfiskerat anhörigas datorer också.
Inte bara vad man googlat på, men man kanske har konverserat t ex.

I Tova fallet var Billy så förutseende så att han valde att chatta (läs hota, förnedra) med Tova på forum där konversationerna raderades efter ett tag- t ex snapchat.

Som tur var fanns ett och annat kvar på andra ställen. Och en kompis fotade ett hotfullt inlägg från Billy.
Så risken finns väl att en del har försvunnit. Byte av datorer, mobiler osv på jobbet.
Kanske har han varit smart och kört en del muntligt.

Om det är SD som är gm så kan man hoppas på att hans inte så diskreta sida tagit över, lämnat spår. Vi har ju redan här på fb tagit del av en hel del som många personer skulle anse tillhör den privata sfären.
Citera
2018-07-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Moral och etik inom äktenskapet kan inte ha varit varken LW:s eller SD:s starkaste sidor - eller var relationer inom kretsen öppet liberala? Tillhörde de något samfund utöver frikyrkan? Jag ställer frågan p g a av att jag får swingers-vibbar. Knasig tanke, men inte omöjlig.

/--/.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Jag tolkade det precis som 'GilGrissom82' som att SD kanske syftade på Åsa Hidings misstankar om att han skulle ha dödat LW. Så behöver det naturligtvis inte ha varit inser jag nu, men några sexuella associationer får jag inte riktigt heller. Kanske bara var något internt.

Idén om att geocachare i själva verket skulle vara swingers har jag i alla fall svårt att tro på, oavsett om den idén kommer från dig eller från någon medlem i församlingen:

Ja swingersspåret kan nog tills vidare föras lite åt sidan. Vidhåller dock min tes att SD:s kommentar om rivsår på benen och vad folk ev skulle komma att tro om detta hade en sexuell anspelning. Och alltså ej skall ses som ett inlägg rörande mordet på LW.
Äran för swingerstanken skall varken tillskrivas mig el församlingen; se inlägg ovan o under (blev lite fel citatordning).

Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag tror att hela gänget är "swingers". Geocachingen är bara en ursäkt för att få chans att uppleva sina lustar.
Citera
2018-07-04, 19:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Edit//

Smartare är nog isåfall att hitta böcker att läsa på plats.
Citera
2018-07-04, 19:29
Medlem
flixa81s avatar
Som några skrivit innan så är det förvånansvärt lite fakta kring fallet som läckt ut och kommit fram i tråden om man jämför med likande trådar här på FB.

Brukar vara mer som läcker från utredningen men här är det stopp verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in