2018-07-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan SD haft bevakning på sig när han släpptes första gången? Att de skuggade honom för att se vad han hade för sig efter förhöret?

En sak till, det är möjligt att dom buggade hans bil, den
som man ganska snabbt hämtade in från Arlanda.
Citera
2018-07-04, 16:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Bra inlägg. Väldigt sannolikt att det är någon hon känner.

Tack!

Kom på en sak till!

Om det varit en okänd, en granne som hon inte känner så bra, då borde man sett tecken till våldtäkt/våldtäktsförsök. Ganska troligt. Inget vi har hört något om.

Om det inte var en Edvin förstås.
Och sådana växer inte på "trän".
Citera
2018-07-04, 16:56
Medlem
sommarljums avatar
Ska man tolka det som att SD fått tillbaka sin bil (som för övrigt har ett namn, nämligen OLOF)?

SD skriver den 1/7:

"Barnen skulle hänga med sina sommarhästar hela dagen och både mormor och morfar skötte markservice, så SysterHAX och jag fick en fin möjlighet att åka iväg på lite bus och kul. Fika, lunch och lite T5-gear stoppades in i familjebussen Olof och iväg bar det mot Hällabrottet. Utsett huvudmål vållade oss mer huvudbry än vad som verkade rimligt, och vi valde att avbryta, fika och omplanera. Det blev några trevliga loggar ändå till slut, trots att det blev ett par rena DNFer med pga bortspolade burkar. Lagom till nybryggt eftermiddagskaffe återvände vi till hemmabasen, nöjda med utflykten. "

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f129935c-072d-4f47-8130-1d2c3abf36ac_l.jpg

HDs logg 1/7:
Livets omständigheter gör det möjligt för mig att vara ute i naturen mer än vanligt. Jag började bli sugen på att klättra lite igen då det var länge sen. Frågade HerrTD om han var sugen på att hänga med och klättra i ett närliggande kalkbrott vilket han såklart var. Det blev en härlig och varm dag med lite av varje så som klättring i kalkbrott och träd, krypa i vadare, snabba stopp vid vägen och picknick.
Citera
2018-07-04, 17:03
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hoppas det är okej att jag svarar

Om man först ser till statistiken så känner offret och förövaren varandra i 8/10 fall

Det är väldigt ovanligt att kvinnor dödar kvinnor, Lena är troligtvis mördad av en man

Mord på kvinnor sker ofta av någon de haft någon form av kärleksrelation med.
Och då en relation som inte varit fläckfri.
Äkta män eller exmän blir alltid huvudmisstänkta

Bara av dessa tre fakta återstår inte så många i Lenas omgivning.
Hennes exman UW är avförd tidigt från utredningen.

Jag ser inte att det pekar mot någon annan än SD men kan givetvis ha fel

Vill gärna höra dina åsikter om varför det finns alternativa GM
Jag anser att allas teorier ska lägga fram så pusslet kan läggas
Statistik kan vara vanskligt.

Idag slog det mej att LW höll på att slå in paket, i likhet med det kvinnliga BO i Råbo. Om man vill kan man kanske vränga till det så att det är förhöjd risk att mördas om man slår in paket/julklappar.

Eller?

Ovanstående fundering är inte någon kritik mot det citerade inlägget, men det fick mej ändå att fundera på just statistik.
Citera
2018-07-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tyvärr.
Han skulle säkert kunna ha gjort sig av med allt på ett bra sätt.
Svårare att rengöra en blodig bil dock.
Svårt att tänka på alla detaljer ändå. Särskilt om man tappat fattningen.

Tyvärr tror jag att denna gm inte är dum, kanske är lite "kall" och kan behålla lugnet i efterspelet.
Men hoppas ändå på att som du säger ett våldsamt bråk borde lämna några spår.

Tror att jag minns att GW nämnde att det var vanligt vid denna typ av brott att kroppen ligger länge på brottsplatsen/fyndplatsen och att det är ofta väldigt svårt att fälla gm då. Detta pga att man inte kunnat fastställa dödsorsak. De flesta går fria. han hade ett stort intresse av just denna typ av brott av den orsaken.

Nu ska jag inte svära på att jag säger rätt, men tyckte att han då sa att nu hittade man ju LWs kropp relativt snart. Detta måste väl då ses i det perspektivet att det vanliga är när mördaren gömmer kroppen, så kanske kroppen ligger i månader, år. Kanske aldrig hittas.

Vi vet ju att man yttrat att man har ett preliminärt utlåtande om dödsorsaken och man tror sig veta ungefär hur det har gått till.

Så jag utgår ifrån att man vet ungefär vad som orsakat henne död.
Så det båda gott.

Jag tror faktiskt att nu när man klantat till det såpass, kommer mycket resurser läggas på att göra allt som går för att lösa det.
Tror och hoppas på att ÅK inte tänker riskera ett till nej för häktning på sannolika.

Linda Chen-fallet sprack på att man inte kunde fastställ dödsorsaken.
I det här fallet, precis som du skriver, påstår man att man har en dödsorsak så
vi får hålla tummarna för att dom kan hitta bevis mot en GM som håller.
Citera
2018-07-04, 17:05
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Idag slog det mej att LW höll på att slå in paket, i likhet med det kvinnliga BO i Råbo. Om man vill kan man kanske vränga till det så att det är förhöjd risk att mördas om man slår in paket/julklappar.

Eller?

Nä, det kan man inte.

Behövs fler paketinslagare innan statistiken påverkas.
Citera
2018-07-04, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hade ett tidigare inlägg om DNA.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Att komma på Klorin, det gör man bara inte om man inte är flashbackare, kriminaltekniker eller typ Edvin (Mantorpsmorden) sjukligt intresserad av mord och att dölja detta.

Isf kan man väl hoppas på att gm googlat :

Hur förstör man DNA bevis
Hur döljer man ett mord
Hur kommer man undan med mord

Svaret som kommer upp är:
Googla inte på det
Raderad historik går alltid att återskapa
Gör dig inte av med digitala enheter- det går att ta reda på vilka enheter du haft och det kommer att verka skumt att de plötsligt saknas.

Tror dock att värmen bakom planket gjort sitt till med kroppen.
Blir som ett växthus där bakom i skydd av vinden.
25 graders värme blir lätt 40 grader mot ett plank.
Citera
2018-07-04, 17:13
Medlem
Citat:
Att komma på Klorin, det gör man bara inte om man inte är flashbackare, kriminaltekniker eller typ Edvin (Mantorpsmorden) sjukligt intresserad av mord och att dölja detta.

Hur döljer man ett mord

Googla inte på det
Gör dig inte av med digitala enheter- det går att ta reda på vilka enheter du haft och det kommer att verka skumt att de plötsligt saknas.

Tror dock att värmen bakom planket gjort sitt till med kroppen.
Blir som ett växthus där bakom i skydd av vinden.
25 graders värme blir lätt 40 grader mot ett plank.

I dag med alla true crimes och forensisk files och 48hours dateline dissapeard tex så får ju alla brotts intresserade gratis lektioner så tror inte han behövt googla om klorin eller andra grejor
Alla vet ju att de kollar vad mgm googlat
Citera
2018-07-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Ska man tolka det som att SD fått tillbaka sin bil (som för övrigt har ett namn, nämligen OLOF)?

SD skriver den 1/7:

"Barnen skulle hänga med sina sommarhästar hela dagen och både mormor och morfar skötte markservice, så SysterHAX och jag fick en fin möjlighet att åka iväg på lite bus och kul. Fika, lunch och lite T5-gear stoppades in i familjebussen Olof och iväg bar det mot Hällabrottet. Utsett huvudmål vållade oss mer huvudbry än vad som verkade rimligt, och vi valde att avbryta, fika och omplanera. Det blev några trevliga loggar ändå till slut, trots att det blev ett par rena DNFer med pga bortspolade burkar. Lagom till nybryggt eftermiddagskaffe återvände vi till hemmabasen, nöjda med utflykten. "

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f129935c-072d-4f47-8130-1d2c3abf36ac_l.jpg

HDs logg 1/7:
Livets omständigheter gör det möjligt för mig att vara ute i naturen mer än vanligt. Jag började bli sugen på att klättra lite igen då det var länge sen. Frågade HerrTD om han var sugen på att hänga med och klättra i ett närliggande kalkbrott vilket han såklart var. Det blev en härlig och varm dag med lite av varje så som klättring i kalkbrott och träd, krypa i vadare, snabba stopp vid vägen och picknick.

Låter som "reservbilen Otto" åter kommit till användning och att Herr TD verkar återupptäckt familjelivet. Det är väl det till synes som vill förmedlas i vart fall.
Citera
2018-07-04, 17:15
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Eller?

Ovanstående fundering är inte någon kritik mot det citerade inlägget, men det fick mej ändå att fundera på just statistik.

Ja statistik kan vara vanskligt men det talar också sitt tydliga språk
Finns fler omständigheter i just detta fallet som också ”stämmer” statistiskt sett
Citera
2018-07-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
I dag med alla true crimes och forensisk files och 48hours dateline dissapeard tex så får ju alla brotts intresserade gratis lektioner så tror inte han behövt googla om klorin eller andra grejor
Alla vet ju att de kollar vad mgm googlat

Finns säkert flera 100 episoder true crime om partner mördar partner från USA
Men vanligast är de gifta som tagit ut livförsäkring på partner vid dödsfall
Citera
2018-07-04, 17:17
Medlem
Citat:

Hur döljer man ett mord

Googla inte på det
Fråga - Svar på Google var ju klockren!
Angående klorin, tror jag alla som sett ett avsnitt av CIS klurat ut, så speciellt sjuklig behöver man nog inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in