2018-07-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Var det om cirkelresonemang? Att vi tror han är skyldig pga av åklagarens misstanke. Nej, det är inte mitt huvudskäl, utan jag baserar det på att allt pekar på någon hon kände, han är den enda (utöver HD) som har motiv och att det finns tekniska bevis, (hennes blod på hans kläder?) som är svåra att bortförklara. Inte ens med mensblod...
Vad är det du tycket pekar på att det är någon hon kände? Vad konkret av det vi vet utgör det ställningstagandet?
Citera
2018-07-04, 15:20
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vad är det du tycket pekar på att det är någon hon kände? Vad konkret av det vi vet utgör det ställningstagandet?

Hoppas det är okej att jag svarar

Om man först ser till statistiken så känner offret och förövaren varandra i 8/10 fall

Det är väldigt ovanligt att kvinnor dödar kvinnor, Lena är troligtvis mördad av en man

Mord på kvinnor sker ofta av någon de haft någon form av kärleksrelation med.
Och då en relation som inte varit fläckfri.
Äkta män eller exmän blir alltid huvudmisstänkta

Bara av dessa tre fakta återstår inte så många i Lenas omgivning.
Hennes exman UW är avförd tidigt från utredningen.

Jag ser inte att det pekar mot någon annan än SD men kan givetvis ha fel

Vill gärna höra dina åsikter om varför det finns alternativa GM
Jag anser att allas teorier ska lägga fram så pusslet kan läggas
Senast redigerad av flixa81 2018-07-04 kl. 15:21. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-04, 15:24
Medlem
Citat:

Det är svårt att få ihop det initiala förloppet annars, tänker inte börja dra det igen.

Edit: och flixa tillförde statistiska aspekter
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-07-04 kl. 15:26.
Citera
2018-07-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På sätt och vis är det svårt att jämföra dessa två fall eftersom det som kunde fälla Edvin var att han planerat dådet genom att göra inköp av ett "mordkit" strax före morden. Via inköp av två tejpar kunde han spåras och topsas.

Morden skedde i mitten av juni. Edvin greps i september. Men det berodde inte på att DNA analyserna tog så lång tid.

3000 sidor FUP. Hundratals förhör, hundratals prover, månaders hårt arbete. Detta är inget som man spottar fram på någon dag.

Allt detta arbete genererar förhör med nya personer, nya undersökningar och analyser. Allt för att se om de historier som Edvin presenterar håller.

Så att många svar kommer först på hösten beror också på att arbetet fortgår månad efter månad. Nya prover, ny kartläggning av kommunikationer, mastuppkopplingar, ekonomiska transaktioner, genomgång av övervakningskameror, förhör efter förhör efter förhör.

I LWs fall börjar man säkert med att kartlägga hennes kontaktnät, precis som i Mantorp- fallet. Men sedan skiljer det sig åt eftersom man tidigt hittade en person som hade koppling till LW och som man hittat i registren.

Vi får väl se, men risken finns att mordet inte var planerat. Inga spår av inköp av mordvapen eller liknande. Mordoffret hittades också utomhus, flera dagar efter mordet. Det försvårar.

Nu kan vi bara hoppas på att mordet var ett impulsmord.
Det kan lämna spår inte bara på brottsplatsen. Det kan lämna alla möjliga spår både före och efter mordet som kan så småningom bilda en indiciekedja.

Låt oss hoppas att ÅK gör ett lika fint arbete som i fallet med mordet på Tova och Mantorpsmorden!

Jag tror också att det är ett bråk som eskalerat, borde alltså vara "jättemycket" spår.

Ett problem skulle kunna va att mördaren har haft tid på sig
att återvända till bp/fp och städa av både kropp å plats.
Citera
2018-07-04, 16:02
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror också att det är ett bråk som eskalerat, borde alltså vara "jättemycket" spår.

Kan SD haft bevakning på sig när han släpptes första gången? Att de skuggade honom för att se vad han hade för sig efter förhöret?
Senast redigerad av flixa81 2018-07-04 kl. 16:04. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-04, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hoppas det är okej att jag svarar

Om man först ser till statistiken så känner offret och förövaren varandra i 8/10 fall

Det är väldigt ovanligt att kvinnor dödar kvinnor, Lena är troligtvis mördad av en man

Mord på kvinnor sker ofta av någon de haft någon form av kärleksrelation med.
Och då en relation som inte varit fläckfri.
Äkta män eller exmän blir alltid huvudmisstänkta

Bara av dessa tre fakta återstår inte så många i Lenas omgivning.
Hennes exman UW är avförd tidigt från utredningen.

Jag ser inte att det pekar mot någon annan än SD men kan givetvis ha fel

Vill gärna höra dina åsikter om varför det finns alternativa GM
Jag anser att allas teorier ska lägga fram så pusslet kan läggas

Jag lägger gärna till om jag får? Även om det inlägget inte var riktat till mig.

Helt säker kan man inte vara, men jag tänker att dels

- Vem besöker någon efter 23-tiden?

Kanske någon som vet att man är hemma och vaken.
Någon som ser att man pysslar i köket?
Någon som man just haft kontakt med?
Någon som troligen bor nära eftersom området är ett villaområde/radhusområde, inget man passerar så där av en slump

- Vem skulle vilja kontakta just LW den tiden på senkvällen och sedan dessutom mörda henne? Vem har motivet?

Visst, det skulle kunna vara en knäpp granne. Som sett henne och fått för sig något. Eller som fått syn på henne genom fönstret.
Det skulle kunna vara en typ"Edvin", någon som drömt om att mörda. Men hur sannolikt är det???
Det mest sannolika är att det är någon som känner henne, någon som har agg mot henne, eller mot kvinnor.

-Vem öppnar hon för den tiden på kvällen?

Om man inte vet att någon ska komma, öppnar man klockan 23.30? Kanske. Kanske inte?
Kanske man öppnar om man kan se personen genom fönstret. Någon man känner.
Kanske man öppnar om man vet att någon man känner ska komma.
Ser man en främmande man kanske man frågar genom ett fönster på övervåningen vad personen vill? Man öppnar nog inte gärna åt vem som helst, särskilt om man har barn hemma.

- Vem behöver göra sig av med hennes mobil?

Den som har lämnat digitala spår i den.
Kanske har de just konverserat? Kanske finns en mängd hot och bråk i sms konversationer?
Kanske tog hon foton av sin baneman vid bråket?
Kanske försökte hon ringa 112, och han tagit på mobilen.
Kanske han bara var rädd att hon snabbt skulle hittas på fp med hjälp av den?

- Vem känner till plankets hemligheter?

Ja, det har ju inte direkt med att man känner LW att göra. Men indirekt.
Om man känner till att det finns ett slut och en ficka bakom planket så nära LWs hem, då bor man i eller känner till området väl. Sannolikheten ökar därmed att hon känner sin granne.
Senast redigerad av notknapparen 2018-07-04 kl. 16:25. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan SD haft bevakning på sig när han släpptes första gången? Att de skuggade honom för att se vad han hade för sig efter förhöret?

Det kan nog inte uteslutas, men jag vet inte.
Citera
2018-07-04, 16:17
Medlem
En fråga Testar polisen dna de hittar med tidigare mordfall som tex 19860331 var ett mord Nu säger jag inte att denne har mördat igen men som ett ex och dna från linköpingmordet
Citera
2018-07-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
En fråga Testar polisen dna de hittar med tidigare mordfall som tex 19860331 var ett mord Nu säger jag inte att denne har mördat igen men som ett ex och dna från linköpingmordet

Hade ett tidigare inlägg om DNA.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-04, 16:30
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag lägger gärna till om jag får? Även om det inlägget inte var riktat till mig.

Helt säker kan man inte vara, men jag tänker att dels

- Vem besöker någon efter 23-tiden?

Kanske någon som vet att man är hemma och vaken.
Någon som ser att man pysslar i köket?
Någon som man just haft kontakt med?
Någon som troligen bor nära eftersom området är ett villaområde/radhusområde, inget man passerar så där av en slump

- Vem skulle vilja kontakta just LW den tiden på senkvällen och sedan dessutom mörda henne? Vem har motivet?

Visst, det skulle kunna vara en knäpp granne. Som sett henne och fått för sig något. Eller som fått syn på henne genom fönstret.
Det skulle kunna vara en typ"Edvin", någon som drömt om att mörda. Men hur sannolikt är det???
Det mest sannolika är att det är någon som känner henne, någon som har agg mot henne, eller mot kvinnor.

-Vem öppnar hon för den tiden på kvällen?

Om man inte vet att någon ska komma, öppnar man klockan 23.30? Kanske. Kanske inte?
Kanske man öppnar om man kan se personen genom fönstret. Någon man känner.
Kanske man öppnar om man vet att någon man känner ska komma.
Ser man en främmande man kanske man frågar genom ett fönster på övervåningen vad personen vill? Man öppnar nog inte gärna åt vem som helst, särskilt om man har barn hemma.

- Vem behöver göra sig av med hennes mobil?

Den som har lämnat digitala spår i den.
Kanske har de just konverserat? Kanske finns en mängd hot och bråk i sms konversationer?
Kanske tog hon foton av sin baneman vid bråket?
Kanske försökte hon ringa 112, och han tagit på mobilen.
Kanske han bara var rädd att hon snabbt skulle hittas på fp med hjälp av den?

- Vem känner till plankets hemligheter?

Ja, det har ju inte direkt med att man känner LW att göra. Men indirekt.
Om man känner till att det finns ett slut och en ficka bakom planket så nära LWs hem, då bor man i eller känner till området väl. Sannolikheten ökar därmed att hon känner sin granne.

Bra inlägg. Väldigt sannolikt att det är någon hon känner.
Citera
2018-07-04, 16:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Ja, tyvärr.
Han skulle säkert kunna ha gjort sig av med allt på ett bra sätt.
Svårare att rengöra en blodig bil dock.
Svårt att tänka på alla detaljer ändå. Särskilt om man tappat fattningen.

Tyvärr tror jag att denna gm inte är dum, kanske är lite "kall" och kan behålla lugnet i efterspelet.
Men hoppas ändå på att som du säger ett våldsamt bråk borde lämna några spår.

Tror att jag minns att GW nämnde att det var vanligt vid denna typ av brott att kroppen ligger länge på brottsplatsen/fyndplatsen och att det är ofta väldigt svårt att fälla gm då. Detta pga att man inte kunnat fastställa dödsorsak. De flesta går fria. han hade ett stort intresse av just denna typ av brott av den orsaken.

Nu ska jag inte svära på att jag säger rätt, men tyckte att han då sa att nu hittade man ju LWs kropp relativt snart. Detta måste väl då ses i det perspektivet att det vanliga är när mördaren gömmer kroppen, så kanske kroppen ligger i månader, år. Kanske aldrig hittas.

Vi vet ju att man yttrat att man har ett preliminärt utlåtande om dödsorsaken och man tror sig veta ungefär hur det har gått till.

Så jag utgår ifrån att man vet ungefär vad som orsakat henne död.
Så det båda gott.

Jag tror faktiskt att nu när man klantat till det såpass, kommer mycket resurser läggas på att göra allt som går för att lösa det.
Tror och hoppas på att ÅK inte tänker riskera ett till nej för häktning på sannolika.
Citera
2018-07-04, 16:50
Medlem
Citat:
Då blir följande logg ännu konstigare.... Den är från 2017-02-11, en månad efter anmälan.
Varför vill HON umgås med honom, och omvänt varför vill HAN umgås med henne? Nu när det blev som det blev i bilen.

Softpocahontas:
"HTD vill ut på Storhjälmaren. Jag med förstås, jag vill ju jämt ut. Planerar för en långtur med bil, cykel, länsbuss, skridskor, burkar och massor med smarrig matsäck. Dagen innan snöar det en smula, men hur besvärligt kan det bli? I allsindar, vi åker ändå såklart!
...."

TeamDavidsson:
"...Dagen innan lät jag slipa grillorna och ett nytt underställ införskaffades. Kändes prima! Vi delade upp packningen och maten: Jag fick ordna mackor, godis, kaffe och kök, medan Softis Pochis, SlowPocahontas, SnorPochahontas, Soft, Softis fick ordna lunchsoppa, hembakta kakor, choklad och jägargodis. 6:50 avresa från Hjärsta hills mot Rävgången.
..."

Länk till en av bilderna:
https://img.geocaching.com/cache/log/large/f8edbf7a-43d9-47db-b32a-563d8a22e23b.jpg

Känslomässigt, attraherande i ett dysfunktionellt beroendeförhållande, inte alls ovanligt i osunda förhållande. Googla o läs på (finns massor att läsa i ämnet) så kanske du också "förstår" lite mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in