Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Vad är det du tycket pekar på att det är någon hon kände? Vad konkret av det vi vet utgör det ställningstagandet?
Citat:
Ursprungligen postat av
flixa81
Hoppas det är okej att jag svarar
Om man först ser till statistiken så känner offret och förövaren varandra i 8/10 fall
Det är väldigt ovanligt att kvinnor dödar kvinnor, Lena är troligtvis mördad av en man
Mord på kvinnor sker ofta av någon de haft någon form av kärleksrelation med.
Och då en relation som inte varit fläckfri.
Äkta män eller exmän blir alltid huvudmisstänkta
Bara av dessa tre fakta återstår inte så många i Lenas omgivning.
Hennes exman UW är avförd tidigt från utredningen.
Jag ser inte att det pekar mot någon annan än SD men kan givetvis ha fel
Vill gärna höra dina åsikter om varför det finns alternativa GM
Jag anser att allas teorier ska lägga fram så pusslet kan läggas
Jag lägger gärna till om jag får? Även om det inlägget inte var riktat till mig.
Helt säker kan man inte vara, men jag tänker att dels
-
Vem besöker någon efter 23-tiden?
Kanske någon som vet att man är hemma och vaken.
Någon som ser att man pysslar i köket?
Någon som man just haft kontakt med?
Någon som troligen bor nära eftersom området är ett villaområde/radhusområde, inget man passerar så där av en slump
-
Vem skulle vilja kontakta just LW den tiden på senkvällen och sedan dessutom mörda henne? Vem har motivet?
Visst, det skulle kunna vara en knäpp granne. Som sett henne och fått för sig något. Eller som fått syn på henne genom fönstret.
Det skulle kunna vara en typ"Edvin", någon som drömt om att mörda. Men hur sannolikt är det???
Det mest sannolika är att det är någon som känner henne, någon som har agg mot henne, eller mot kvinnor.
-
Vem öppnar hon för den tiden på kvällen?
Om man inte vet att någon ska komma, öppnar man klockan 23.30? Kanske. Kanske inte?
Kanske man öppnar om man kan se personen genom fönstret. Någon man känner.
Kanske man öppnar om man vet att någon man känner ska komma.
Ser man en främmande man kanske man frågar genom ett fönster på övervåningen vad personen vill? Man öppnar nog inte gärna åt vem som helst, särskilt om man har barn hemma.
-
Vem behöver göra sig av med hennes mobil?
Den som har lämnat digitala spår i den.
Kanske har de just konverserat? Kanske finns en mängd hot och bråk i sms konversationer?
Kanske tog hon foton av sin baneman vid bråket?
Kanske försökte hon ringa 112, och han tagit på mobilen.
Kanske han bara var rädd att hon snabbt skulle hittas på fp med hjälp av den?
-
Vem känner till plankets hemligheter?
Ja, det har ju inte direkt med att man känner LW att göra. Men indirekt.
Om man känner till att det finns ett slut och en ficka bakom planket så nära LWs hem, då bor man i eller känner till området väl. Sannolikheten ökar därmed att hon känner sin granne.