2018-07-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Jag utgår ifrån att ni liksom jag kan tänka ett antal steg längre. Beteendet är knappast normalt efter omständigheterna.

Du anser att ett ansiktsuttryck (tillsammans med diverse trådsanningar) bevisar att en människa är skyldig till brott och i detta fall mord. Det är ju absurt! Tänk på att Kaj Linna är frikänd och några mer skyldiga ögon har jag aldrig sett. Men räcker det för åtal och dom? Kolla PS:s ögon, inte ser dom ärliga ut precis. Du är långt ute och reser, det behövs bevis och inte ansiktsuttryck.
Citera
2018-07-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Jag utgår ifrån att ni liksom jag kan tänka ett antal steg längre. Beteendet är knappast normalt efter omständigheterna.

Nej, och det han gjorde mot LW och HD är inte heller normalt.
Hans personalitet är inte normal, det gör honom inte till mördare men det underlättar.
Han är uppskruvad hela tiden, nu var han i en jobbig sits och då brast det.
Närsomhelst nu kommer de tillbaks och knackar på dörren... han anar det också.
Citera
2018-07-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Är av uppfattningen om att de flesta semigulingar är lite "småflörtig-men-håll-dig-på-avstånd"

Lite bekräftelsekåta liksom.

Inte för att man förtjänar att dö för det, men det visar sig så småningom att det sättet inte är optimalt när man möter ett psykfall.

"Semigulingar bekräftelsekåta", talar du av egen erfarenhet, eller?

Dessutom så var LW definitivt inte "semiguling", hon var född i
Sydkorea och adopterad till Sverige av svenska föräldrar.
Citera
2018-07-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej, och det han gjorde mot LW och HD är inte heller normalt.
Hans personalitet är inte normal, det gör honom inte till mördare men det underlättar.
Han är uppskruvad hela tiden, nu var han i en jobbig sits och då brast det.
Närsomhelst nu kommer de tillbaks och knackar på dörren... han anar det också.

Det som både SD och LW gjorde mot HD kan väl inte
heller kallas normalt.
Jag tycker båda två behandlade HD som skit.
Citera
2018-07-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Dessutom så var LW definitivt inte "semiguling", hon var född i
Sydkorea och adopterad till Sverige av svenska föräldrar.

Därav semiguling.
Citera
2018-07-03, 17:50
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
heller kallas normalt.

Jag försvarar ingen av dom men vi vet ju inte hur HD är som person heller ?
tror dom är lika goda alla 3 ,står fast vid att det kan vara ett triangeldrama eller kanske även 4 inblandade ,jag har inte helt glömt JG

finns garanterat mer skit att rota fram men det verkar vara svårt att få fram något om dom andra i kretsen
Citera
2018-07-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
heller kallas normalt.

Både HD och LW var sannolikt offer. Att den förstnämnda umgås med SD fortf är för mig obegripligt.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-07-03 kl. 18:45.
Citera
2018-07-03, 17:56
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Du anser att ett ansiktsuttryck (tillsammans med diverse trådsanningar) bevisar att en människa är skyldig till brott och i detta fall mord. Det är ju absurt! Tänk på att Kaj Linna är frikänd och några mer skyldiga ögon har jag aldrig sett. Men räcker det för åtal och dom? Kolla PS:s ögon, inte ser dom ärliga ut precis. Du är långt ute och reser, det behövs bevis och inte ansiktsuttryck.

Tror inte det handlar om utseende utan mer beteendet. Jag tycker heller inte det är särskilt fräscht av honom att lägga ut bilder likt dessa när han är misstänkt för mord. Detta oavsett om han är skyldig eller inte, tycker det är osmakligt och att han borde legat lågt ett tag.

Som jag tidigare skrivit i den här tråden får vibbar till Amfetaminjocke som begravde Madeleine i betong, samma självgoda stil.
Citera
2018-07-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Därav semiguling.

Okej, har aldrig hört uttrycket tidigare. Eftersom semi betyder
halv trodde jag du avsåg att L:s ena förälder skulle vara vit
och den andra föräldern asiat.
Citera
2018-07-03, 17:57
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det minns jag; de saknade kryssen.
Så min tanke är att ÅK redan visste att det inte gick att begära tvångsmedlen??

Men här är det ju inte frågan om häktning i första steget, utan anhållan. Detta kan man vara i högst tre dagar, sedan måste man antingen begära häktning i domstolen eller släppa personen.

Men som sagt, vet inte om det behövs något mer. Räcker det med:

"En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. "

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/

I så fall kan i stort sett vem som helst anhållas vid ett brott liknande detta utan att det finns så mycket
varken bevis eller annat? Varför släpptes han?

Minns i Tova- fallet, där man efter de första förhören med Billy och och hans vänner, snabbt märkte att dras historier inte stämde. Detta blev anledningen att man kunde ta in honom väldigt snabbt. Där visste man ju inte heller vad som hänt Tova, kroppen hade inte hittats då. Så det kan inte vara frågan om rubriceringen människorov.

Det fanns iaf inte tillräckligt för häktning, vilket ger möjlighet till tvångsmedel.

Så där skiljer sig det inte åt, misstanken var ungefär detsamma i båda fallen. En person saknas på ett sätt som gör att man starkt kan misstänka att något allvarligt har hänt dom.

I detta fallet kan ju ÅK inte hunnit samla så mycket fakta. En snabb slagning i registren pekade ut SD direkt. Men hade man så mycket mer den 16/5. Förhör med de närmaste pekade möjligen ytterligare åt samma håll.

Samtidigt tänker jag som du, att LimeTimes ÅK-kontakt förmodligen visste vilka möjligheter som fanns.

Bra tankar! Du har en poäng med Tova-fallet, men satt inte alla tre anhållna en vecka där? Har förstått det som en trestegsraket; Gripande-->Anhållande-->Häktning.

Känner i detta fall som du att det var väldigt tidigt i utredningen, SD förhördes väl redan samma dag som hon anmäldes försvunnen?
Däremot förstår jag inte att ett par timmars förhör kan räknas som att vara anhållen misstänkt för människorov!?

-Första steget i ett frihetsberövande är att polisen griper den som är misstänkt för ett brott.
-Polisen får endast gripa om det rör sig om en brådskande situation, t.ex. om den misstänkte är tagen på bar gärning eller på flyende fot.
-Det finns ingen bestämmelse som reglerar tidsramen för ett gripande. Efter att du som gripen har hörts ska dock åklagaren besluta om du ska anhållas eller inte.

http://www.snutkoll.se/dina-rattigheter/frihetsberovande/gripande/
Citera
2018-07-03, 18:06
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Både HD och LW var offer. Att den förstnämnda umgås med SD fortf är för mig obegripligt.

kan hon veta mer än hon borde ? då varken kan eller vågar hon vända ryggen till

Obs spekulation !!
Citera
2018-07-03, 18:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag trodde frenologi och att ögonen avslöjar själen bara var myter... but here we go.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in