2018-07-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla dessa tvetydiga sexuella inviter väver SD skickligt in i sina skämt att det är svårt att se vad som är vad.

Känner igen den typen...
Citera
2018-07-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SDs beteende med hoten får mig att tänka att LW var i den klassiska fångtröja som många kvinnor är i när de är i en relation med en kontrollerande, hotfulla och kränkande person. Även om LW till synes är en stark kvinna, med skinn på näsan, kan det till sist bli så mycket "vana" att leva på det sättet att man kanske inte ens märker att målstolpen flyttats bit för bit.

Jag tolkar utifrån Dahliabelles inlägg att LW ville avsluta förhållandet med SD här. Kanske berodde det på att LW såg den destruktiva sidan hos SD och att hon istället ville ha ett förhållande med ML? Ingen otrohet i det ljuset.

"Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?"

Självklart faller skuggan på SD mycket starkt när hon återfinns mördad, inte långt ifrån sitt och hans hem och hennes mobil plötsligt saknas. Han har försökt kontrollera henne i åratal, det är vad jag tror.

Hon har försökt ta sig ur, SDs fru lämnar honom.
Det blir för mycket för SD.
Han tappar kontrollen.
Precis då är denna typ av person som farligast.

Min tro.

Insiktsfullt skrivet.
Citera
2018-07-03, 15:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Sammantaget talar mycket för att SD är skyldig enligt inre radarn onekligen.
Svartsjuketendenser, aggressionsutbrott, kontrollbehov och sist men inte minst - de mycket märkliga foton och urkonstiga miner som tagits nyligen på SD.
Sist men Inte minst dom urkonstiga minerna tycker jag avslöjar honom. Halleluja
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-03 kl. 16:06.
Citera
2018-07-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja, så har jag också förstått det. Tänker att de först tog bort varandra som vänner på Facebook iom anmälan och att HD fick vetskap om relationen 2017. Men det måste inte betyda att de blockerade varandra = isf går det fortfarande att skriva till varandra i Messenger (fast det utåt inte går att se att de har kontakt). Vilket känns rimligt om de börjat umgås igen senare.

Spekulation, men tänker så här: De tycks ha haft svårt att gå isär trots olika försök och markeringar, även anmälningar. Relationen är kanske kantad/sporrad av skuldkänslor och adrenalin, och blir ett beroende, ömsom plågsamt ömsom himlastormande passionerat; en drog som är svår att sluta med. Man blir arg, hatar passionerat, älskar passionerat, bryter kontakten, försonas, hoppas, våndas, försöker bryta sig loss och slår på sig själv när det inte lyckas. Självföraktet växer med tiden och man mår allt sämre, känner sig fast i någon form av emotionellt missbruk. Men hela tiden står ett litet fönster alltid på glänt, ett hopp om att saker kanske, kanske kan bli annorlunda, och en möjlighet att ångra sig.
Att blockera någon är mer...definitivt. Något man gör när man verkligen har bestämt sig, så pass att man inte längre bryr sig om att veta oavsett vad den andre har att säga. Det kan verka som en liten detalj, men det kan också vara ett tecken på att man -äntligen - har lyckats stänga fönstret.

Klockrent där!! Typiskt för dysfunktionella "av o på"förhållanden, vilket jag är övertygad om att så var mellan dom!
Citera
2018-07-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Känner igen den typen...

Ja, han dubbelgarderar sitt ev kommande agerande också. Hon tror han skämtar och spelar obekymrat med. Hennes chattsvar till honom sparar han för ev framtida bruk. Om jag fattat rätt deletar hon nogsamt hela chattkonversationen (på hans uppmaning?). Oklart vem den uppgiften gällde, hon eller han?

Nu blir det fotboll!
Citera
2018-07-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Sist men Inte minst dom urkonstiga minerna tycker avslöjar honom. Halleluja

Ja, det var väl dagens mest korkade inlägg.
Citera
2018-07-03, 15:53
Medlem
Är av uppfattningen om att de flesta semigulingar är lite "småflörtig-men-håll-dig-på-avstånd"

Lite bekräftelsekåta liksom.

Inte för att man förtjänar att dö för det, men det visar sig så småningom att det sättet inte är optimalt när man möter ett psykfall.
Citera
2018-07-03, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag är osäker men tror att möjligheten att använda tvångsmedel var begränsad vid tiden för förhöret, eftersom LW då bara var försvunnen och det varken fanns en kropp eller mordmisstanke. För att häktas krävs iaf att man uppnår skälig misstanke.
Och troligtvis hade man ju inte tillräckligt för att hålla honom för människorov (vilket är logiskt då något sådant brott visade sig inte ha begåtts). Men jag har ingen anledning att misstro LimeTimes åklagarväns expertis, så säkert finns det sätt att lösa.

Något jag däremot har hakat upp mig på är: OM nu polisen sett till att SD inte kom i USA, varför gick han fri i FYRA dagar efter hemkomsten innan han anhölls?

Tillägg: Noterade dock vid häktningsframställan (som jag inte hittar nu) att man bland skälen för häktning INTE kryssade i rutan "risk för att den misstänkte avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff"

Ja, det minns jag; de saknade kryssen.
Så min tanke är att ÅK redan visste att det inte gick att begära tvångsmedlen??

Men här är det ju inte frågan om häktning i första steget, utan anhållan. Detta kan man vara i högst tre dagar, sedan måste man antingen begära häktning i domstolen eller släppa personen.

Men som sagt, vet inte om det behövs något mer. Räcker det med:

"En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. "

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/

I så fall kan i stort sett vem som helst anhållas vid ett brott liknande detta utan att det finns så mycket
varken bevis eller annat? Varför släpptes han?

Minns i Tova- fallet, där man efter de första förhören med Billy och och hans vänner, snabbt märkte att dras historier inte stämde. Detta blev anledningen att man kunde ta in honom väldigt snabbt. Där visste man ju inte heller vad som hänt Tova, kroppen hade inte hittats då. Så det kan inte vara frågan om rubriceringen människorov.

Det fanns iaf inte tillräckligt för häktning, vilket ger möjlighet till tvångsmedel.

Så där skiljer sig det inte åt, misstanken var ungefär detsamma i båda fallen. En person saknas på ett sätt som gör att man starkt kan misstänka att något allvarligt har hänt dom.

I detta fallet kan ju ÅK inte hunnit samla så mycket fakta. En snabb slagning i registren pekade ut SD direkt. Men hade man så mycket mer den 16/5. Förhör med de närmaste pekade möjligen ytterligare åt samma håll.

Samtidigt tänker jag som du, att LimeTimes ÅK-kontakt förmodligen visste vilka möjligheter som fanns.
Citera
2018-07-03, 16:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varifrån får du ens tanken att polisledningen skulle påverkas av en frikyrkoförsamling????
Det ligger väl nära till hands att tro att flera av de vittnesmål som lämnas här i tråden också har lämnats till polisen, men att frikyrkoförsamlingen som sådan skulle kunna påverka polisen tror jag naturligtvis inte. Som George Olvik tror jag att det handlar om enskilda medlemmar i Equmeniakyrkan som agerar:

På olika nätbaserade sociala forum pågår det spekulationer kring motiv och annat som rör det misstänkta mordet.

– Det är även en del av våra medlemmar i Equmeniakyrkan som skriver och kommenterar och det tycker jag känns så onödigt att göra nu, säger George Olvik, Equmeniakyrkans krisgrupp.

http://www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944
Citera
2018-07-03, 16:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det faktum att byskvaller inte uppnår beviskraven för skälig misstanke?
Varför förutsätta att man inte har bevis bara för att de inte har offentliggjorts ännu? Sekretess under förundersökning gäller alltid, så jag förstår inte riktigt resonemanget kring detta...i Sverige har vi ju beviskrav för att ens få rikta misstankar mot någon.
Jag får den uppfattningen av det jag läser här i tråden, att åtminstone det som här anses tala för att SD är gärningsmannen bygger på antingen irrelevanta eller helt obekräftade uppgifter. Det kan mycket väl vara så att åklagarens uppfattning bygger på samma uppgifter. I Sverige har vi ju fri bevisföring.

Citat:
Vet inte om jag tolkar dig fel, men uppfattar det som att din skepsism främst är baserad på misstro till rättsväsendet. Det är såklart din fulla rätt, det kan behövas ett kritiskt öga här och där. Men känns som det lätt övergår till att aktivt leta efter fel där inga tycks finnas.
Du tolkar mig fel. Min skepsis här beror på omständigheterna i den enskilda utredningen.

Citat:
Är det TROLIGAST att någon är skäligen misstänkt för att man faktiskt har bevis, eller för att polis/åklagare/tingsrätt/kyrka är korrupt och agerar utifrån egen agenda?
Här kan vi ju bara gissa. Någon sådan där konspirationsteori tror jag inte på, men jag tycker alltså att det verkar som att åklagaren redan från början riktade in sig på helt fel snubbe. I sådana lägen brukar det kunna bli mycket svårt att backa, och risken är att man hellre låter fallet bli ouppklarat för att omfattande brister i utredningen inte skall bli alltför uppenbara.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-03 kl. 17:04.
Citera
2018-07-03, 16:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Alla dessa tvetydiga sexuella inviter väver SD skickligt in i sina skämt att det är svårt att se vad som är vad.
Ja han sonderar terrängen
Citera
2018-07-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Ja, det var väl dagens mest korkade inlägg.

Jag utgår ifrån att ni liksom jag kan tänka ett antal steg längre. Beteendet är knappast normalt efter omständigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in