2018-07-03, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahliabelle
Angående m.g.l. (ML) så har jag hört att han och LW delade hotellrum i början av november 2016, när de deltog på ett stort event (som kallas FAD) i Linköping.

En bekant till mig pratade mycket med LW under den här tiden, och LW anförtrodde hen mycket om SD. Min bekant tyckte att det var lite jobbigt då hen var vän med ML, och samtidigt visste att LW gick bakom hans rygg med SD.

Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?

Min bekant har också fått sin telefon genomsökt av Örebropolisen. Om hen lämnade in den frivilligt eller om de beslagtog den vet jag inte. Mycket möjligt att det var frivilligt, då hen var vän med LW.

Hen har dessutom ordentligt styrkt alibi, så tänk inte ens tanken.

EDIT: Ändrade lite, jag vet inte säkert att de delade hotellrum. Jag var inte där.

Intressant information!
Om det du skriver stämmer är det också ett bra exempel på hur man nu arbetar för att samla in fakta och bevis från många håll.

Jag hoppas och tror (faktiskt) att man kan få ihop så mycket från den stora umgängeskrets som LW omgivit sig med. Finns säkert många bra vittnen som kan styrka den bild som delvis skymtat fram här av mgm. Dvs att det finns mer än de två anmälningar som LW gjort.

LW kanske inte skrivit dagbok som Tova (som mördades i Hudiksvall) gjorde, men hon kan ha berättat för andra, hon kan ha skrivit till vänner (hoppas!!!) och andra kan ha sett (hoppas!!!).

Jag (vill) tror att man trots alla missar ändå kan få ihop något.
Tror ändå på att det är ett impulsmord, inte planerat särskilt noga.
Magkänslan som jag har gör att det är en person som har länge känt ett agg, en vilja att kunna kontrollera LW.

Tycker inte om bilderna på SD som gör grimaser och fånar sig i den situation han nu befinner sig.

Vet dock att många människor i djup sorg kan reagera helt olika. Inte alls säkert att den som gråter mest är den som sörjer mest. Man kan också gräva ner sig i olika projekt, arbeten för att slippa tänka på (fly) från det obehagliga. En del grubblar istället nattetid i sin ensamhet, kan ha svårigheter med sömnen, dålig aptit, men utåt sett inte visar så mycket.

Men får en dålig känsla ändå av bilderna på SD. Kanske det beror mer på mig själv, att jag känner att det är opassande? Vet inte. Vi får väl se.

Mitt kort på SD stärks av din berättelse.
Citera
2018-07-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har nämt relationen tidigt i tråden men fick känsla av att någon här ansåg att den mannen skulle vi inte ens prata om. Ja, allt går emot vad LW sagt till SH.Holmes tycks det som. Men deras relation innefattande väl även en diskussion om vad deras inbördes relation var eller skulle vara? Redan där är vänskap passerad anser jag. Jag har aldrig behövt definiera min relation till någon av de inblandade, de har varit vänner eller bekanta. Till läsare som anser att rotandet i BOs privata liv är att svärta ner minnet av henne vill jag återigen säga att det är ett måste, för gärningsmannen finns i just det där privata livet.

Att hon inte hade något förhållande våren 2018, det har ni väl inte motsagt? Det låter också som hon redan lämnat SD i november 2016, då hon ev delar hotellrum med ML vilket inte heller automatiskt betyder sex. Som jag ser det har hon inga skäl att vara trogen SD som ju är den som stannar kvar i äktenskapets trygga famn.
Citera
2018-07-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja datumet tyder verkligen på att det är härifrån sms-ofredandet härstammar.
Behöver inte gå stick i stäv! Tycker det låter som att ML och LW snarast hade en kk-relation, och särskilt om de hade dejtat tidigare. Det vanligaste är väl att en kk är ett ex eller någon man testat att dejta men känt funkat bättre som vän?
Detta kan isf också ha löpt samtidigt som SD utan att det är någon otrohet eller andra konstigheter, eftersom hon inte hade några skyldigheter mot någon av dem.
Det blottar dock några oroande tendenser hos SD rörande triss i svartsjuka, kontroll och äganderätt. Inget som i säg tyder på att han är skyldig givetvis, men statistiskt är det drag som ofta återkommer i "riskzonen" .

Kan ha fel nu, men uppfattar det även som att SDs och LWs storhetstid var 2014-2015, varpå det hela fallerar systematiskt kommande år.
Har av någon anledning svårt att tro att LW och ML hade en seriös relation, men har inget belägg för det så böjer mig för de som vet.

Han kanske är den intima relationen Sh Holmes menar. Som inte var ett förhållande.
Citera
2018-07-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så varför skriver du "exförsamlingen"?

gick fortare än att gå in på detaljer om att hon inte längre verkar så aktiv där och att vissa därifrån verkar tycka att hon har syndat
Citera
2018-07-03, 14:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vanföreställningar är väl att ta i. Det kan ju ha börjat som rykten och skvaller inom församlingen, som sedan spreds till polisen. Det är ju inte otänkbart heller att poliser som utredde fallet kan ha varit medlemmar i församlingen. Kan det här t.ex. vara förklaringen till att spaningsledningen byttes ut?
Hahaha tror du polisen häktar på skvaller.
Citera
2018-07-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Okej får skriva tydligare.
Vill få fram att han borde sagt att han verkligen hoppas mordet klaras upp för sin egen skull samt få fast mördaren.

Sen funderade jag över vad han har för belägg för att han inte tror det kommer klaras upp?
Hade han berättat något under förhören så borde polisen kollat det och kommit vidare i utredningen.

Med det jag fått veta i ryggen så är min personliga tolkning angående hans eventuella uttalande, att han sitter på så höga hästar att han tror att han kan lura polisen och utredarna och inte bli dömd!

Tror också han lägger lite dimridåer i denna tråd om svartsjuka ex mm. Är han en tävlingssinnad mördare, som jag misstänker, så ser han det väl som en kul sport att lura oss.
Citera
2018-07-03, 14:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant information!
Om det du skriver stämmer är det också ett bra exempel på hur man nu arbetar för att samla in fakta och bevis från många håll.

Jag hoppas och tror (faktiskt) att man kan få ihop så mycket från den stora umgängeskrets som LW omgivit sig med. Finns säkert många bra vittnen som kan styrka den bild som delvis skymtat fram här av mgm. Dvs att det finns mer än de två anmälningar som LW gjort.

LW kanske inte skrivit dagbok som Tova (som mördades i Hudiksvall) gjorde, men hon kan ha berättat för andra, hon kan ha skrivit till vänner (hoppas!!!) och andra kan ha sett (hoppas!!!).

Jag (vill) tror att man trots alla missar ändå kan få ihop något.
Tror ändå på att det är ett impulsmord, inte planerat särskilt noga.
Magkänslan som jag har gör att det är en person som har länge känt ett agg, en vilja att kunna kontrollera LW.

Tycker inte om bilderna på SD som gör grimaser och fånar sig i den situation han nu befinner sig.

Vet dock att många människor i djup sorg kan reagera helt olika. Inte alls säkert att den som gråter mest är den som sörjer mest. Man kan också gräva ner sig i olika projekt, arbeten för att slippa tänka på (fly) från det obehagliga. En del grubblar istället nattetid i sin ensamhet, kan ha svårigheter med sömnen, dålig aptit, men utåt sett inte visar så mycket.

Men får en dålig känsla ändå av bilderna på SD. Kanske det beror mer på mig själv, att jag känner att det är opassande? Vet inte. Vi får väl se.

Mitt kort på SD stärks av din berättelse.

Jag håller med. Människor reagerar väldigt olika efter att ha upplevt svåra situationer, så det kan man inte klandra någon för. Jag tycker däremot att det är omdömeslöst att visa det på bild i sociala medier, såsom SD gjort nu senast i helgen.

Oavsett vilka känslor SD hyste gentemot LW innan hon dog, så är hans senaste überpositiva och glättiga bilder med tillhörande loggtexter inte särskilt respektfulla mot den avlidnas anhöriga.
Citera
2018-07-03, 14:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jo men om han är oskyldig borde han väl istället önska att mordet klaras upp?
Och uttala detta, kanske något i stil med: ”jag hoppas verkligen att mordet klaras upp så alla får veta att jag är oskyldig” det borde vara bästa sättet för honom att bli rentvådd.

Han verkade säker på att mordet inte kommer klaras upp? Vad har han för belägg för det?
Håller du inte med om att det är ett konstigt uttalande?

Om det nu stämmer att han sagt detta
Håller med. Uttalandet låter som något han hoppas på för han vet att alternativet inte är så kul för hans egen del.
Citera
2018-07-03, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Min vän var inte alls imponerad av hur utredningen sköttes initialt. Jag är inte lika bevandrad i lagar och paragrafer som hen. Det som framgick tydligt i vårt samtal var framförallt tre saker: SD släpptes för fort, han skulle ha nekats att resa och bilen skulle ha beslagtagits omgående. Min vän är som sagt åklagare och har lång erfarenhet av att vara förundersökningsledare i brottsutredningar (framförallt grova narkotikabrott).

(Hen var även övertygad om att SD är gärningsman i detta mordfall.)

Det stämmer att det är jag som dementerat att det var mobilen som hittades, detta har jag fått veta av en källa med insyn i utredningen.
Det är ännu mycket som är oklart och väldigt lite information har nått allmänheten på grund av förundersökningssekretessen. Jag hoppas innerligt att vi kommer att få klarhet i vad som hände.
Jag tror också att det var Lenas skrik som hördes den kvällen. Jag vill helst inte spekulera i hur hon bragts om livet, men jag har mina aningar.

Tack för ditt svar!

Är inte tillräckligt insatt i de juridiska möjligheter ÅK hade i början efter första anhållandet.

Är förstås intressant att veta om hon hade haft möjlighet att få igenom mer, t ex reseförbud, husrannsakan och bilen beslagtagen direkt vid första anhållandet och förhöret på onsdagen 16/5 (var det väl?). Någon som är juridiskt insatt som kan klargöra detta?

Jag undrar om ÅK kunnat hålla kvar SD som anhållen de tre dagar som lagen tillåter, för att det var av vikt för utredningen? Har hon missat något här?

Följer tråden lite sporadiskt och har inte läst alla sidor i tråden minutiöst. Kanske tar upp sådant som redan har behandlats.
Citera
2018-07-03, 14:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Till yttermera visso framträder nu två unkna tvättar som i sanning behöva tvättas.

Stortvätt på polishuset Örebro samt grovtvätt i (eukemia? ) församlingen. Vågar man gissa att tvättarna är blandade.
Det luktar isf vänskapskorruption så man får hålla för näsan.

Förklarar det mycket förvånade drevet av religiöst besmittade inlägg till besatt försvar för församlingens LW,s renhet som vore hon ett omänskligt helgon.

Är inte SD (Vilken seger att förföra sin egen pastor, som någon troende skrev) den perfekta syndabocken som lurat in församlingens syster tillika orörbara helgon i syndens lustar. Känner stor oro över att mordet av den anledningen förblir ouppklarat med så många beskyddare av sanningen.

Den ena sluten miljö ala' Knutby med livslångt utvecklade försvar av vad bara våra fantasier sätter gränser för vad göms .Ponera att några eller någon GM finns att finna hos församlingen. Motiven är sannerligen inte långsökta. Mår illa av att ens tänka på det.

Den andra accosierar starkt till polishusen vi till nöds dras med i östländerna.

Det vore för allmänhetens bästa viktigt ämne för grundligare proffesionell granskning UG. Uppdrag granskning.
Tror inte det är någon övervikt för religiösa användare i tråden. Är inte ett smack religiös, tvärtom. Däremot besitter jag sunt förnuft.
Citera
2018-07-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite om ML. Vet inte om det är av värde.

ML var gift med MO 1997-08-23 till 2016-02-02. De vigdes av Svenska Baptistförbundet i Västerås.

De har ett barn som föddes 1998.

Boendehistorik:

1995-09-29 till 1996-12-01 (sammanboende)

1996-12-01 till 2003-03-01
(sammanboende på ny adress, de gifter sig, sedan flyttar ML ut och MO bor kvar)

2003-03-01 till 2004-09-08 (ej sammanboende)

2004-09-08 till 2015-12-23 (sammanboende igen tills ML flyttar ut och MO bor kvar)

Baptistkyrkan tillhör numera Equmeniakyrkan.
Citera
2018-07-03, 14:20
Medlem
Ska försöka mig på en liten hemsnickrad "analys"
När man ser sådana här trådar på Flashback - trådar som pågår vecka efter vecka, så förstår man något är ovanligt. Och det finns många sådana "ovanliga" händelser.
Dessutom en människa försvunnen och hittad - död.
Jag vet inget om Lena mer än att hon varit ihop med en gift man.
Lena var dessutom "religiös" - dvs har hon sett det som en synd när hon är tillsammans med den gifte mannen?
Men den gifte mannens fru flyttar helt nära Lena, så dom till och med kan se varandras uteplatser.
Detta måste känts konstigt för mannen, hans ex och hans älskarinna så nära varandra. Han borde ha känt sig osäker med dessa så nära. Tänk om dom träffas och utbyter information om honom. Då kan mycket komma fram. (antagligen finns mer under den "stenen" när man lyfter på den).

Okej - så långt, Men vad är det som gör denna historia klänger sig kvar bland nyheterna på Flashback?

(obs, jag är inte insatt i fallet)..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in