2018-07-03, 09:21
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hursomhelst, jag vill rekommendera lite långläsning igen. Thae Yong-ho. en avhoppad diplomat från Nordkorea har tydligen skrivit sina memoarer och boken recenseras i NK News. Själv ska jag försöka få tag i boken och läsa den i sommar. Så här långt verkar den vara intressant och stå ut i bruset av desinformation och propaganda från båda sidorna. Klipper in lite från slutet här:

Thae Yong-ho’s memoir: some key Points

The former DPRK diplomat's book offers a rare look into the lives of regime loyalists

Andrei Lankov
July 2nd, 2018
/…/Thae changed his mind eventually, but it is refreshing that he did not repeat a common fallacy and does not scold and castigate what he once used to uphold or, at least, accept.

One should bear in mind that most North Koreans are not “slaves waiting for liberation” – or, at the very least, this is not how they see themselves. It is true the system is exceptionally repressive, but it still generates a great deal of passive and not-so-passive support or acceptance, and its supporters are people whose concerns and logic should be understood.

Thae himself is no longer one of these “conditional loyalists,” but his book gives us a good chance to see how these people think and feel.

https://www.nknews.org/2018/07/thae-yong-hos-memoir-some-key-points/

Har frågat efter den i bokhandeln här, men än så länge finns den endast på koreanska och de enda bokhandlare som för koreanska böcker här ligger i Osaka (möjligen att det kan finnas i Fukuoka). Men det verkar som om det skall komma en japanska översättning snart.
Citera
2018-07-03, 09:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har frågat efter den i bokhandeln här, men än så länge finns den endast på koreanska och de enda bokhandlare som för koreanska böcker här ligger i Osaka (möjligen att det kan finnas i Fukuoka). Men det verkar som om det skall komma en japanska översättning snart.
Hoppas på en engelsk då min japanska inte är vad den borde vara.
Citera
2018-07-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I samma bok kan man läsa följande historia som visar hur sjukt samhälle de stackars nordkoreanerna tvingas leva i.
”The ten principles” styr allt och står över lagen och gör så än idag. Det är bl.a dessa som omöjliggör all opposition i landet.

This doesn’t mean that Thae did not see bad things happening around him. An incident which occurred in the family of his primary school friend was especially telling. This friend was known to be good at Origami-style paper folding.
However, it was somehow discovered by the authorities that the boy had used pictures of Kim Il Sung as*a source of paper. The reaction was swift and brutal: the entire family of the preteen “criminal” were banished from Pyongyang and relocated to the countryside.

Vissa tycker att Nordkorea ÄR, ett FRISKT samhälle, och vissa anser att vi skall lämna Nordkorea ifred!

Det mest skrämmande, och beklämmande, är, att eftersom den sjuka, och mycket dysfunktionella kriminella regimen i Nordkorea, har anhängare och sympatisörer i väst, och svagsinta individer här på FB, som anser att vi inte skall reagera gentemot Nordkorea, att dessa individer, kan verka fritt i Sverige med så människofientliga idéer!

Nej, lämna Nordkorea ifred, vi skall inte lägga oss i deras inre angelägenheter!

Det är, svårt att ta in, men det är ett uppenbart faktum, att vi 2018, har sådana obehagliga människor i vårt samhälle.

Jag uppmanar ALLA, att titta på bifogad video, från 2005, som visar en smygfilmad offentlig avrättning.
Observera, det är krav på obligatorisk närvaro, vid avrättningar i statuerande syfte, för de boende i området.

https://www.youtube.com/watch?v=4c_xKoBl7is
Senast redigerad av LEMMOR 2018-07-03 kl. 09:45.
Citera
2018-07-03, 09:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I samma bok kan man läsa följande historia som visar hur sjukt samhälle de stackars nordkoreanerna tvingas leva i.
”The ten principles” styr allt och står över lagen och gör så än idag. Det är bl.a dessa som omöjliggör all opposition i landet.

This doesn’t mean that Thae did not see bad things happening around him. An incident which occurred in the family of his primary school friend was especially telling. This friend was known to be good at Origami-style paper folding.
However, it was somehow discovered by the authorities that the boy had used pictures of Kim Il Sung as*a source of paper. The reaction was swift and brutal: the entire family of the preteen “criminal” were banished from Pyongyang and relocated to the countryside.
Vad jag förstår så gör den nämnda författaren en saklig beskrivning av Nordkorea.
Vad du gör här är ett grovt kardinalfel. Du tar en händelse (EN) och drar en slutsats som är helt hårresande! Hur kan EN händelse kunna fylla den betydelse som du ger den?

Om man skall dra någon som helst slutsats av händelsen, så är det naturligtvis att straffet var helt orimligt, i synnerhet som det tydligen handlade om ett barn. Men att dra några generella slutsatser är sjukt.

Vi kan ju dra en parallell. I USA har det förekommit några gånger att poliser skjuter obeväpnade svarta unga pojkar för att de misstänker något. Bara en misstanke var alltså tillräckligt för att döda dem.
Efter vad du skriver ovan så borde din slutsats vara USA är ett sjukt samhälle.

Vi måste faktiskt försöka ha lite sans och balans i våra omdömen! Och åtminstone använda samma kriterier för alla länder.
Citera
2018-07-03, 09:43
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hoppas på en engelsk då min japanska inte är vad den borde vara.

Har försökt ta reda på om en engelsk version är under bearbetning, men allt jag hitintills fått fram är att det koreanska bokförlaget uppger att de inte fått några förfrågningar från utlandet. Tycker iofs att det låter lite märkligt, men i värsta fall kan man väl få tag i den via någon koreansk nätbokhandel. Hade dock föredragit den som e-bok.
Citera
2018-07-03, 09:51
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad jag förstår så gör den nämnda författaren en saklig beskrivning av Nordkorea.
Vad du gör här är ett grovt kardinalfel. Du tar en händelse (EN) och drar en slutsats som är helt hårresande! Hur kan EN händelse kunna fylla den betydelse som du ger den?

Om man skall dra någon som helst slutsats av händelsen, så är det naturligtvis att straffet var helt orimligt, i synnerhet som det tydligen handlade om ett barn. Men att dra några generella slutsatser är sjukt.

Vi kan ju dra en parallell. I USA har det förekommit några gånger att poliser skjuter obeväpnade svarta unga pojkar för att de misstänker något. Bara en misstanke var alltså tillräckligt för att döda dem.

Vi måste faktiskt försöka ha lite sans och balans i våra omdömen! Och åtminstone använda samma kriterier för alla länder.

Thae berättar också om en annan pojke, ett matematiskt geni (som är användbara för att beräkna ballistiken för missiler bl.a.), som i en uppsats skriver fel på Kim Il-sungs födelseplats. Familjen blir omlokaliserad, samtliga åker ut ur Pyongyang. Likaså får fadern lämna universitetet för att han har en kusin som deserterade till sydsidan under kriget. Klantänkandet är väldigt stark i konfuciansk feodalism. Men visst, detta är av anekdotisk karaktär. Det beror enkelt på att Pew och andra undersökningsföretag inte beviljas bedriva verksamhet i NK så vi andra får hålla till godo med dessa anekdotiska företeelser. Det intressanta är att de återkommer bland avhopparna, oberoende av varandra. Sedan finns det nog avhoppare som försöker dramatisera (Thae verkar inte göra detta) för att erhålla sympatier. Det skall inte förnekas.

För övrigt undrar jag om du tänker svara på din inställning till nazismen.
Citera
2018-07-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Du har inte läst ”Ten Principles for the Establishment of the One-Ideology System”.
Varje nordkoreansk medborgare måste lära sig dessa utantill.
Man lever under ”the Ten Principles” dygnet runt vilket inte gör det möjligt att ”använda samma kriterier för alla länder”

Du skrev ju tidigare att du vill lära mer om Nordkorea, då är ”the Ten Principles” en bra början
Läs dem så inser du kanske hur okunnigt och obegåvat ditt inlägg var.
Citera
2018-07-03, 10:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det mest skrämmande, och beklämmande, är, att eftersom den sjuka, och mycket dysfunktionella kriminella regimen i Nordkorea, har anhängare och sympatisörer i väst, och svagsinta individer här på FB, som anser att vi inte skall reagera gentemot Nordkorea, att dessa individer, kan verka fritt i Sverige med så människofientliga idéer!
Ja, visst är det för jäkligt att vi har åsiktsfrihet i Sverige. Vi borde införa mer kontroll så att "fel" politiska idéer inte får spridning. Nordkorea kan här ser som en förebild.
Citat:
Nej, lämna Nordkorea ifred, vi skall inte lägga oss i deras inre angelägenheter!
Hade vi i Väst lämnat Korea i fred efter WW II hade det inte ens funnits något Nordkorea, bara ett Korea! Dina idéer om hur vi skall "lägga oss i" är verklighetsfrämmande eller kontraproduktiva.

Citat:
Jag uppmanar ALLA, att titta på bifogad video, från 2005, som visar en smygfilmad offentlig avrättning.
Vad är din poäng? Skall vi kontra med diverse videos på amerikanska poliser som dödar obeväpnade?
Citera
2018-07-03, 10:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Har försökt ta reda på om en engelsk version är under bearbetning, men allt jag hitintills fått fram är att det koreanska bokförlaget uppger att de inte fått några förfrågningar från utlandet. Tycker iofs att det låter lite märkligt, men i värsta fall kan man väl få tag i den via någon koreansk nätbokhandel. Hade dock föredragit den som e-bok.

Titeln på engelska verkar dock vara klar: Cryptography From the Third-Floor Secretariat och har recenserats i NYT:

Book Explores Kim Jong-un’s Feelings About His Mother, and Other Family Tales

https://www.nytimes.com/2018/05/23/world/asia/north-korea-kim-jong-un-book.html

Så jag hoppas att den ska dyka upp på engelska.
Citera
2018-07-03, 10:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Thae berättar också om en annan pojke, ett matematiskt geni (som är användbara för att beräkna ballistiken för missiler bl.a.), som i en uppsats skriver fel på Kim Il-sungs födelseplats. Familjen blir omlokaliserad, samtliga åker ut ur Pyongyang. Likaså får fadern lämna universitetet för att han har en kusin som deserterade till sydsidan under kriget. Klantänkandet är väldigt stark i konfuciansk feodalism. Men visst, detta är av anekdotisk karaktär. Det beror enkelt på att Pew och andra undersökningsföretag inte beviljas bedriva verksamhet i NK så vi andra får hålla till godo med dessa anekdotiska företeelser. Det intressanta är att de återkommer bland avhopparna, oberoende av varandra. Sedan finns det nog avhoppare som försöker dramatisera (Thae verkar inte göra detta) för att erhålla sympatier. Det skall inte förnekas.

Notera att jag inte förnekar att sånt här förekommer. Det jag anmärkte på var den hårt överdrivna slutsatsen om hela samhället.

Dessutom förekommer, som jag påpekade, rättsövergrepp i de flesta länder. I SVerige har vi nyligen haft flera fall där folk har blivit frikända efter flera års straff.
Citat:
För övrigt undrar jag om du tänker svara på din inställning till nazismen.
Jag är definitivt motståndare till nazismen. Men har det någon relevans här? Jag försöker hålla mig ämnet.
Citera
2018-07-03, 10:51
Medlem
"Enda sättet att bli av med kärnvapnen i Nordkorea, är att avlägsna regimen Kim Jong-un"

"Vi skall inte falla i Kim´s fälla, och därmed låta honom behålla kärnvapnen"

Citat från Thomas Reicharts artikel i WELT, om Thae Yong-ho, den avhoppade Nordkoreanske Diplomaten. (på Tyska)

Thomas Reicharts bok "Der Wahnsinn und die bombe" - "The mannes and the Bomb", är också mycket läsvärda.

www.welt.de/print/die_welt/literatur/article172223373/Das-System-Kim-Jong-un.html
Citera
2018-07-03, 11:03
Medlem
arbetets avatar
Dödsstraff är alltid obehagligt och vill det sig riktigt illa kanske de blir återinförda i SK innan de blir avskaffade i NK då man formellt har det kvar:

In February 1998, then-president Kim Dae-jung enacted a moratorium on executions. This moratorium is still in effect as of 2013.[6] Thus, executions in Korea are considered to be abolished de facto.[7] The last executions took place in December 1997, when 23 people were put to death.[8] However, there are still at least 60 people with a death sentence, as of 2013.[1]
In 2010 the Constitutional Court of Korea ruled that capital punishment did not violate “human dignity and worth” in the Constitution of the Republic of Korea. In a five-to-four decision, capital punishment was upheld as constitutional. Institutions such as Amnesty International considered this a ‘major setback for South Korea'.[7] Later in 2010, Justice Minister Lee Kwi-nam alluded to a possibility of resuming executions.[9] In 2013, three bills which proposed abolishment of the death penalty lapsed at the end of the National Assembly’s term.[1]
Executions are still a matter of debate.[8] People have called for executions for violent crimes, especially those involving rape of minors.[10]
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_South_Korea#Developments
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in