Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Att vara etnonationalist är väldigt light-nazistiskt. Counterjihadrörelsen är däremot till stor del anti-etnisk och anti-rasistisk.
Lega (Nord) har visserligen en gammal neger som medlem men deras företrädare har länge varit öppet rasistiska och gjort diverse rasideologiska utspel om vita, att negerbåtarna på medelhavet borde skjutas i sank m.m.
FPÖ innehåller ju smygnazister som är ganska dåliga på att smyga. Partiledaren Strache själv är ett bra exempel. Österrike i sig är ju dessutom nazismens vagga och har även efter kriget haft fd NSDAP-medlemmar och Wehrmacht-officerare som presidenter (Kurt Waldheim) och höga politiker som försvarat sina egna Waffen SS-föräldrar som hjältar (Jörg Haider), vilket är ganska unikt i det "demokratiska" Västeuropa under efterkrigstiden.
Tittar vi sen på Orban och Ungern, ja då blir det ju ännu värre...
Verkligheten i sig är alltså mer radikal än vissa ihärdiga AfS-anhängare här i tråden. Det är lite lustigt, eller nåt.
Tja, om du vill kalla precis all bra politik för light-nazistiskt, så får det stå för dig (jag tycker att du tänker som en sosse).
Sen är jag medveten om att den europeiska kontrajihadistiska rörelsen inte är lika känd som den amerikanska. Men det var mycket aktivitet och konferenser för 8-12 år sedan, som har lagt grunden för den politik som drivs idag. Och det var samma partier som deltog på mötena som de som Kasselstrand just träffade i Moskva: Lega Nord, FPÖ, PVV, Front National, Dansk Folkeparti, Vlaams Belang, osv.
Jag är medveten om att "kontrajihadist" har blivit ett skällsord i vissa kretsar (som man fått för sig är ett uttryck för
judemakt). Det är ju lite så, att så fort man lär sig något substantiellt om andra kulturer, så blir man kallad "rasist" av liberaler (ett strikt krav för att kunna vara multikulturalist är ju att man
inte kan någonting om andra kulturer). Och analogt, så fort man lärt sig något substantiellt om islam så förkastas man som "kontrajihadist" av folk som är inmålade i ett annat ideologiskt hörn. Det här är epitet som man kastar ur sig för att mentalt blockera kunskapsinhämtande, för att slippa tänka, och för att hålla fast vid sin dogm. Kunskap är farligt!