2018-06-30, 00:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det beror på VEM som är "mannen med pilotglasögon", om det hade varit KM så hade det efterhängsna beteendet garanterat uppmärksammats av framför allt Helenas kompiskrets och återgetts i negativa ordalag i deras vittnesmål. MEN, om "MMPG" är BW så är det inte alls säkert att vännerna skulle uppfatta situationen på det sättet med tanke på relationen dom emellan. Man kanske inte heller ville vara den som lämnade ett osannolikt, "stolligt" vittnesmål om att en av Helenas allra närmsta vänner skulle varit "på" henne, något som förmodligen upplevdes som helt osannolikt, otänkbart i kompiskretsen. Nej det hela uppfattades nog i sådant fall snarare som att BW var full och tokig den här kvällen. Vänner kan skoja, flirta och bli ganska närgångna på fyllan utan att det tolkas som att man överskrider några gränser. Det kan ju också vara så att familjen i efterhand har omvärderat det som kompiskretsen vittnade om.

Jag håller med dig i dina tankar inledningsvis, om att det kan bero på MMPG är/var. Men det som pekar emot att BW är denne MMPG är bl a uppgifterna att han var på fest i Radbyn. Han ska inte ha varit inne på Stadt på kvällen/natten, då han ska ha kommit till Stadt bara en stund före stängning. Han ska dessutom ha ett kvinnligt alibi, enligt vad som ryktas. Ytterligare en omständighet är att MMPG, enligt radioserien, ska bo kvar i Mariestad. Detta uppges också i TV4:s nyhetsprogram den 13 juni, Där framgår det att den misstänkte "bor kvar i stan". Detta torde betyda att mannen bor i själva Mariestad (stan) och inte utanför (Mariestads kommun) eller någon annanstans. Hur går dina tankar om detta?

Jag tycker att oavsett vem MMPG är/var så borde det faktum att hans beteende var "jobbigt"/irriterande den aktuella kvällen/natten och torde ha stört Helena, intresserat polisen och kollats upp.
Citera
2018-06-30, 00:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Förlåt, ska försöka vara lite mindre sarkastisk. Men om vi då är ärliga. Varför tror du att KMs namn planterades? Vad bygger du det på? Och har du fått reda på (eller fick när det begav sig) att punkterna/indicierna på den lista jag sammanställde var fel eller lögner? Ljuger även Freija enligt dig som du hade så mycket kontakt med? Vad tror du om uppgifterna om de fyra i taxin till stadt, finns inte KM med i bilden där heller?
Du kanske inte ens tror han var på stadt (men det råkar jag vet till 100% och att han förhördes -92), tror du i detta skede att BW var med på festen i tboda? och/eller taxin? Att han var inne på stadt? Många frågor men rätt viktiga.

Ja vad tror du själv, varför skulle någon vilja plantera ett namn i Helena-tråden efter att radioföljetongen hade sänts? (är det här 10,000 kronors frågan?)
Jag bygger det på den information jag har om BW.

Vi kan säga så här, Freija21 litar jag inte på.

Jag är mycket tveksam till uppgiften som pekar ut KM som en av dom i taxin.

Jodå jag tror absolut på att KM var på stadt, det är givetvis en förutsättning för att kunna plantera hans namn i tråden. Att du vet det med 100% säkerhet betvivlar jag inte en sekund.

Jag utesluter inte att BW var med på festen i tboda, med i taxin och inne på stadt. Och skulle det med 110% säkerhet gå att bevisa att han inte var med där så tror jag ändå att BW är inblandad i försvinnandet och är i sådant fall en av de 2 GM i Leif GW Perssons teori.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-06-30 kl. 00:40.
Citera
2018-06-30, 01:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med dig i dina tankar inledningsvis, om att det kan bero på MMPG är/var. Men det som pekar emot att BW är denne MMPG är bl a uppgifterna att han var på fest i Radbyn. Han ska inte ha varit inne på Stadt på kvällen/natten, då han ska ha kommit till Stadt bara en stund före stängning. Han ska dessutom ha ett kvinnligt alibi, enligt vad som ryktas. Ytterligare en omständighet är att MMPG, enligt radioserien, ska bo kvar i Mariestad. Detta uppges också i TV4:s nyhetsprogram den 13 juni, Där framgår det att den misstänkte "bor kvar i stan". Detta torde betyda att mannen bor i själva Mariestad (stan) och inte utanför (Mariestads kommun) eller någon annanstans. Hur går dina tankar om detta?

Jag tycker att oavsett vem MMPG är/var så borde det faktum att hans beteende var "jobbigt"/irriterande den aktuella kvällen/natten och torde ha stört Helena, intresserat polisen och kollats upp.

Ja det är just vad det här är, endast rykten. Var BW verkligen på fest i Radbyn eller var han med sina närmaste vänner HA, UA m.fl. på inflyttningsfesten i Töreboda? Ingen vet med säkerhet. Det kvittar förvisso vart han var den kvällen om han nu är HAs baneman. Personligen så tror jag att han skulle kunna vara pilot och därmed den person som sågs på bron tillsammans med Helena, alternativet är att han involverad i försvinnandet enligt GWs teori.

BW hade vid försvinnandet en familjär koppling till Eksjö, minns inte om det var ett sommarhus eller liknande? Det skulle, om BW är pilot kunna förklara en veckas sjukskrivning och varför kroppen aldrig har återfunnits. Om han inte är pilot utan istället en av GWs GM så var han givetvis inte sjukskriven utan löste det hela på annat sätt. BW hade tillgång till båt om jag inte minns helt fel, dessutom finns det uppgifter på att han vid tidpunkten för försvinnandet ägde en mindre vit Opel, han bodde dessutom vid bron och hade därmed nära hem från kohagen och kunde utan problem vara på plats med bilen redan vid 02:30 - 02:45 dvs den tidpunkten när killarna på Hällristningsvägen såg den vita bilen passera inne på cykelvägen för att åter passera 10 min. senare i motsatt riktning ut mot Ekuddenvägen.

Vill avslutningsvis bara tillägga att jag är öppen för andra GM kandidater men det går inte att bortse från att BW är en mycket het kandidat oavsett om han är "MMPG" eller inte.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-06-30 kl. 01:54.
Citera
2018-06-30, 08:46
Medlem
Citat:
Det beror på VEM som är "mannen med pilotglasögon", om det hade varit KM så hade det efterhängsna beteendet garanterat uppmärksammats av framför allt Helenas kompiskrets och återgetts i negativa ordalag i deras vittnesmål. MEN, om "MMPG" är BW så är det inte alls säkert att vännerna skulle uppfatta situationen på det sättet med tanke på relationen dom emellan. Man kanske inte heller ville vara den som lämnade ett osannolikt, "stolligt" vittnesmål om att en av Helenas allra närmsta vänner skulle varit "på" henne, något som förmodligen upplevdes som helt osannolikt, otänkbart i kompiskretsen. Nej det hela uppfattades nog i sådant fall snarare som att BW var full och tokig den här kvällen. Vänner kan skoja, flirta och bli ganska närgångna på fyllan utan att det tolkas som att man överskrider några gränser. Det kan ju också vara så att familjen i efterhand har omvärderat det som kompiskretsen vittnade om.

Det fetade här tror jag det ligger något i, beror väldigt mycket på vem/vilka vittnet/vittnena på stadshotellet är. Vännerna kanske inte såg något konstigt i uppträdandet och Helena kanske inte kände något obehag. Men det gäller ju inte bara BW, det kan ju appliceras på KM också.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Försök ha ett öppet sinne angående detta, stirra er inte blinda på MMPG!
Tänk på att mannen på bron inte är identifierad. Polisen kopplar ihop vittnesmål från hotellet med brovittnets uppgifter, men det är ju inte bekräftat att det är samma man.

I intervjuerna med den misstänkte mannen säger han att han inte har något med Helenas försvinnande att göra och att han inte minns att han varit på bron med Helena.
Det kan ju faktiskt vara så att han talar sanning, nästan alla tolkar att han inte minns som "minnesluckor", det kan ju vara så att han inte minns för att han inte var där.

Jag tror att antingen är det någon riktigt nära familjen som gjort detta och lyckats få familjen att tro att denna inte har något med saken att göra, eller så är det en eller två helt utomstående personer.
Hade det varit en person i kretsen där KM rörde sig hade snacket varit igång nästan omedelbart.
Citera
2018-06-30, 09:46
Medlem
[quote=Greensky|64490642]Av rent psykologiskt intresse undrar jag varför tror du att den mannen är oskyldig?
Vad exakt kan du peka på till hans försvar? Om du lägger alla uppgifter som hittills kommit fram i tråden om honom i två vågskålar så varför anser du att den "oskyldiga" vågskålen väger tyngre?[/QUOTE

Kanske lite svårt för en göteborgare att förklara, som inte hör snacket på plats utan sitter bakom/framför sin mobil/padda/skärm.
Utan har bildats sig sin uppfattning på vad andra kanske trollade personer skriver.

Men om man faller ur leddet och har en annan bild än mobben så usch och fy, in i leddet.
Citera
2018-06-30, 10:03
Medlem
Greenskys avatar
[QUOTE=PW70|

Tja, jag hade hoppats på ett konstruktivt svar där du då kanske förhoppningsvis satt på info som inte kommit fram i tråden.

Men, men, tack i alla fall! Nu får du skynda dig tillbaks till sandlådan och leka med hinken och spaden.
Senast redigerad av Greensky 2018-06-30 kl. 10:05. Anledning: blev fel på citatet av okänd anledning.
Citera
2018-06-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ja det är just vad det här är, endast rykten. Var BW verkligen på fest i Radbyn eller var han med sina närmaste vänner HA, UA m.fl. på inflyttningsfesten i Töreboda? Ingen vet med säkerhet. Det kvittar förvisso vart han var den kvällen om han nu är HAs baneman. Personligen så tror jag att han skulle kunna vara pilot och därmed den person som sågs på bron tillsammans med Helena, alternativet är att han involverad i försvinnandet enligt GWs teori.

BW hade vid försvinnandet en familjär koppling till Eksjö, minns inte om det var ett sommarhus eller liknande? Det skulle, om BW är pilot kunna förklara en veckas sjukskrivning och varför kroppen aldrig har återfunnits. Om han inte är pilot utan istället en av GWs GM så var han givetvis inte sjukskriven utan löste det hela på annat sätt. BW hade tillgång till båt om jag inte minns helt fel, dessutom finns det uppgifter på att han vid tidpunkten för försvinnandet ägde en mindre vit Opel, han bodde dessutom vid bron och hade därmed nära hem från kohagen och kunde utan problem vara på plats med bilen redan vid 02:30 - 02:45 dvs den tidpunkten när killarna på Hällristningsvägen såg den vita bilen passera inne på cykelvägen för att åter passera 10 min. senare i motsatt riktning ut mot Ekuddenvägen.

Vill avslutningsvis bara tillägga att jag är öppen för andra GM kandidater men det går inte att bortse från att BW är en mycket het kandidat oavsett om han är "MMPG" eller inte.

Man får ge dig en bra argumentation helt klart. Har dock svårt att se varför de källor jag har med anknytning till KM skulle ljuga, men vad fan...
Citera
2018-07-01, 07:42
Medlem
Citat:

Han=ju Gm el abzol på ngt annat zätt inbl i det här,att han=pilot trodde jag inte-------men man kan ju aldr va helt zäker på ngt i dennna zoppa !
Citera
2018-07-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Han=ju Gm el abzol på ngt annat zätt inbl i det här,att han=pilot trodde jag inte-------men man kan ju aldr va helt zäker på ngt i dennna zoppa !

Z - kan du maska det mer till något
än S?
Citera
2018-07-01, 14:20
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Z - kan du maska det mer till något
än S?

Tror inte det gömmer sig några koder i just dessa poster . Dagens 'C9H13N-swenglish' läser jag: Han är ju gärningsman eller absolut på något annat sätt inblandad i det här, att han är pilot trodde jag inte… men man kan aldrig vara helt säker på något i denna soppa.
Citera
2018-07-02, 09:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Det är omöjligt att värdera vittnesmål i backspegeln till en utredning som inte sköttes som den skulle initialt, och det faller som en sörja ända in i idag. De personer som figurerar här har i ett par fall hänvisat till de vittnesmål de gav 1992, andras förehavanden är återgivna genom hörsägen. Förundersökningen är fortsatt under sekretess. Ingen kan vara övertygad om vilken information som är sann. Medierapporteringen har flera gånger haft fel. Intervjun med den misstänkte återgav uppgifter som inte givet tas för sanna. Uppgifter har släppts och hanterats i den här tråden utan att uppgiftslämnare har stannat kvar och stått fast.

Jag är luttrad och säger välkommen tillbaka till Pudelfrillan.
Citera
2018-07-02, 10:43
Medlem
Skulle Helena känt att efterhängsenheten på Stadt varit väldigt besvärande torde hon ha nämnt något om detta för systern när hon ringde till henne på natten. Istället berättade hon om hur trevligt hon haft och att en speciell person var där som hon var intresserad av, och som också var intresserad av henne, vilket gjorde att det blev en ännu trevligare kväll, (detta enl. systern). Hon kanske upplevde efterhängsenheten rätt så harmlös, speciellt om det var någon i hennes närmaste umgängeskrets, och blev inte heller störd och irriterad av att han slog följe med henne, särskilt om hon visste att han eventuellt skulle åt samma håll. En sak värt att nämna är att i radioserien framgick att strax innan stängning på Stadt satt Helena i baren med en tjejkompis och två killar där hon säger något som "är det ingen som ska åt mitt håll".

En del av dom som var på Stadt borde rimligtvis veta vem som hängde efter Helena den där kvällen, och möjligtvis skulle kunna vara mannen som sågs på bron tillsammans med henne. Frågan som måste ställas är hur ser våldshistoriken ut på den personen, kort stubin, lättkränkthet, svartsjuka? höga grader av sådana egenskaper och man flyttas upp ett snäpp på listan över misstänkta.

Om GM finns i Helenas närmaste vänkrets hur kan det överhuvudtaget vara möjligt att fortsätta leva som vanligt utan att det på något sätt påvisar att man bär på denna mörka hemlighet? Det borde märkas på olika sätt, och inte omöjligt har livet hamnat i en destruktiv spiral. Förvisso skulle GM kunna lida av en personlighetsstörning typ psykopati, och leva i en bubbla med sin egen grandiosa självbild, och sakna förmåga att känna empati, men att kunna dölja sin skuld i alla dessa år ... nej, jag tror inte det går.

Om fallet hamnar hos Kalla fall gruppen får man hoppas att det sker innan Lars Johansson går i pension. Det är mycket material att gå igenom, och han kan säkerligen bidra med en hel del till gruppen eftersom han är så pass insatt. Meningen är väl att Kalla fall ska ta över ett ärende när de som ursprungligen utrett fallet känner att man inte kommer längre. Frågan är om man befinner sig i den situationen i dagsläget ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in