2018-07-01, 11:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det kan uppstå i miljöer där några förväntas ta ansvar för att få in nykomlingar i rutiner. Det behöver inte vara fysiskt våld öht. Påett behandlingshem har de ofta ett slags schema med uppgifter till de intagna för att man vill se hur de förhåller sig till att ha ledande uppgifter och omvänt, hur de underordnar sig andra. Den som har uppgift att kolla hur rummen städats och påtala det kan göra det på ett rimligt sätt eller banka på långt före frukost och krypa under sängen med en vit trasa för att hitta några dammkorn att vråla om.
Men nu var inte SD intagen på ett behandlingshem och borde ha vetat bättre. Ingen mening att ens diskutera med mig om saken för på den punkten ändrar jag inte uppfattning.
Citera
2018-07-01, 11:50
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, rykten om lössläppthet skulle också kunna skapa en moralisk indignation. Hade LW varit muslim hade det kanske spekulerats här om någon form av hedersmord.
Med det sagt bör vi kanske intressera oss lite närmare på församlingen och dess alltmer intressanta roll i fallet Wesström.
Måhända går församlingsmedlemmar att finna i samt infekterat Örebros polis och Åklagare ty något står inte rätt till i polishuset Örebro.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-01 kl. 11:52.
Citera
2018-07-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har aldrig upplevt att många tagit parti för UW efter skilsmässan. Var har du fått det ifrån? Han verkar ha varit mer eller mindre osynlig eller så rörde vi oss på olika platser och olika tider. En rätt så slätstruken karl i mina ögon. Har inte heller hört att han snackat skit om LW, han inledde ju ett nytt förhållande och enligt deras vänner var det han som initierade skilsmässan från LW. Jag har ingen aning om kyrkfolk skriver här och skiter i vilket så länge alla bitar bidrar.

Ja, tycker också att det är bra med en balanserad bild, som kanske också kan leda till spår efter en mördare. Jag har bara läst några inlägg i hans blogg, där han beklagar sig.
Citera
2018-07-01, 11:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En handling i sig är väl inte pennalism bara för att handlingen består i något fysiskt tvång mellan två förment vänner (det uppstår typiskt i sammanhang där "kamratfostran" eftersträvas, internatskolor, militärtjänstgöring och...behandlingshem). Varför blandar du in "pennalism" här? Pennalism är ett slags "kamratförtryck" som lika gärna kan vara verbalt där en syftar att hålla den andre i ett påtvingat underläge, dvs det kan lika gärna vara LW som i egenskap med viss träning i konfliktlösning bestämmer att SD ska lyssna på någon tirad "här och nu".
Allså du hör inte hur sjukt dumt det låter. Verbalt förtryck av LW att hålla SD i underläge är alltså din uppfattning om vad som var den springande punkten här. Jesus.
Citera
2018-07-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Min konkreta input angående BeholderX är att dom hade en relation.
Man kan säga mycket till sina vänner, men aldrig sitt innersta väsen.

OK, vet du också hur länge den pågått? Visste SD om denna relation?
Citera
2018-07-01, 11:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men nu var inte SD intagen på ett behandlingshem och borde ha vetat bättre. Ingen mening att ens diskutera med mig om saken för på den punkten ändrar jag inte uppfattning.

SD har antagligt också gjort militärtjänst. LW jobbade på ett HVB hem. Hon hade tydligen inte gått behandlingsassistent utbildningen vari det tydligen ingår att praktisera på hem med olika typer av klientel, men hon fick internutbildning. Man kan tycka hon borde veta bättre än att försöka sittstrejka sig till ett oönskat samtal mitt i natten hos någon hon haft eller hade ett förhållande med. SD och LWs relation med varandra är inte sådan att pennalism typiskt uppkommer men de kan båda haft en yrkes- och utbildningsbakgrund där det kan förekomma.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-01 kl. 12:28.
Citera
2018-07-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Allså du hör inte hur sjukt dumt det låter. Verbalt förtryck av LW att hålla SD i underläge är alltså din uppfattning om vad som var den springande punkten här. Jesus.

Det är du som låter "sjukt dum". Att vägra gå ur en bil som han de facto har rätt att bestämma att hon inte ska vara i är väl att fysiskt försöka hävda en maktposition hon inte har? Ungefär som en morsa som går in i sin tonårings rum (för vilken hon har ett vårdnadsansvar) eller klients rum på hemmet hon jobbade, där hon kan ha den rätten och ibland plikten måhända.
Citera
2018-07-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Min konkreta input angående BeholderX är att dom hade en relation.
Man kan säga mycket till sina vänner, men aldrig sitt innersta väsen.

Vad menar du med innersta väsen? Varför skulle hon inte berätta för sh Holmes att hon träffat någon när de faktiskt var vänner och pratade relationer? Ganska naturligt. ML var hon ihop med efter skilsmässan (för 7-8 år sedan?) men före SD. De har sedan fortsatt att vara vänner, inget mer. Efter SD nu kanske Beholder X. Fanns det någon fler?
Citera
2018-07-01, 12:08
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Vad menar du med innersta väsen? Varför skulle hon inte berätta för sh Holmes att hon träffat någon när de faktiskt var vänner och pratade relationer? Ganska naturligt. ML var hon ihop med efter skilsmässan (för 7-8 år sedan?) men före SD. De har sedan fortsatt att vara vänner, inget mer. Efter SD nu kanske Beholder X. Fanns det någon fler?

ja jag vet en till 100% ,men vill inte säga vem för då röjer jag mig själv ni får lita på mitt ord
Citera
2018-07-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hm, om uppgifterna stämmer, så är anmälan från skola och barn anmärkningsvärt. Kommer uppgifterna ursprungligen från UW eller direkt från barnen?
Om det är UW:s blogg man länkat till tidigare i tråden, så ses typiska rader från en person som med upplevd oro bekymrar sig för barnen p g a mamman i UW:s blogginlägg daterat -13. Det är 5 år sen och kanske inte alls är överensstämmande med situationen -18? Det kan ju ta tid att acklimatisera sig efter en skilsmässa.

Något jag kan tänka mig varit jobbigt för barnen är att UW gifte och skilde sig snabbt från en annan 3-barnsmor som var frikyrkopastor.

Barnen kan haft det "rörigt: i båda hemmen.

Var hon också pastor? Kan det vara hon som baktalat LW i församlingen? Kanske hon skyllde sitt korta äktenskap på LW. ”Som krävde att UW skulle ställa upp och ta barnen med kort varsel och inte kunde ta ett nej”.
Citera
2018-07-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tror man får anta att de bedömde LW kvalificerad med tanke på hennes bakgrund som själavårdande pastor med utbildning och yrkeserfarenhet. Det är, i mina ögon, mer kvalificerande än utbildning som behandlingsassistent. Sen har väl själva arbetsplatsen (inom kommunen) tydliga riktlinjer och kvalitetssäkringssystem som man arbetar efter. Hon bedömdes nog lämplig utan den formella "rätta" utbildningen.

Det kan nog hända. Det fanns väl åtskilliga hem med väl kvalificerad personal med annan yrkes- och utbildningsbakgrund som gnisslade eftersom de kunde ha svårt att rekrytera då kanske inte många med högre utbildning och mångårig erfarenhet är intresserade att gå någon kurs på gymnasienivå.
Citera
2018-07-01, 12:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Med det sagt bör vi kanske intressera oss lite närmare på församlingen och dess alltmer intressanta roll i fallet Wesström.
Måhända går församlingsmedlemmar att finna i samt infekterat Örebros polis och Åklagare ty något står inte rätt till i polishuset Örebro.
Jag länkade tidigare i tråden en artikel som visade att det varit dålig stämning under lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in