2018-07-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skolan har anmälningsplikt om de får höra något om missförhållanden av en elev. Det är inte deras sak att utreda det hela. Så oavsett vem som berättar om anmälningspliktiga missförhållanden, så har de anmälningsplikt.

Orosanmälan om barn leder sedan till en polisanmälan om det finns en misstanke om misshandel.
Citera
2018-07-01, 11:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Tid går inte att utröna. Det är en serie cacher som ligger vid ett naturreservat i Örebro. Några km från LWs hem.

Många som har varit där efteråt har lämnat fina ord till LW i sina loggar.
Här är ett axplock (från flera olika användare):

"Har tänkt en hel del på dig, Softis, och livets förgänglighet. Skulle inte avslutas nu och inte så här. Hoppas du har det bra där du är nu och förgyller andras tillvaro som du förgyllt vårt.
Saknar dig. <3"

"...Så redan på första delsteget kan man inte annat än fälla en tår både inombords och i real life.
När man går runt och lyssnar på alla tänkbara ord om livet, människors olika förutsättningar och vad vi själva väljer att göra av vår tid här så tänker man extra på vad som hänt dig. Inte nog med att vi väljer vad vi gör av vårt liv, vi behöver nog också lära oss att leva som att varje dag kanske blir vår sist...och inte skjuta upp allt till morgondagen. "Carpe Diem"."

"Efter alla dina fina texter som jag nu tyvärr inte kan be dig om så får jag varjefall skicka en text till dig istället.

En gång skall du vara en av dem
som levat för längesen.
Jorden skall minnas dig
som den som minns gräset
och skogarna
det multnade lövet.
Så som myllan minns
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig
så som havet.
- Pär Lagerkvist"

"I helgen gjorde jag ett besök i Örebro för att lägga en blomma på den plats där du hittades efter din tragiska bortgång. Denna vandring gjorde jag innan för att på något vis samla mina tankar. Jag och vår gemensamma vän Herr Citykatt gick gemensamt runt och lyssnade till livet. Så mycket ¨frågor och så mycket funderingar. Vid finalen hade någon satt upp ett litet kors (se bild) för att hedra ditt minne.

Tack för att jag fick lära känna dig Softis. Du är saknad av många!
Vila i frid... "

Även jag som inte på något sätt stått Lena fysiskt nära till trots "känner" henne starkt i ordets ursprungliga betydelse. Också jag har fällt tårar över det hemska som hänt en så ung kvinna mitt i livet. Livets oberäknighet och förgänglighet bör få oss att känna kärlek och värdesätta dom dagar vi har ty vi sitter alla i samma livets båt.
Vila i frid ty ditt liv hade det uppenbarligen inte.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-01 kl. 11:25.
Citera
2018-07-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jo men det är viktigt att veta vad som kommer från hennes vänner och vad som spridits av UW, SD och församlingen. Antagligen har samarbetssvårigheter mellan föräldrarna, bidragit till konflikt med och om barnen. Det är ganska osmakligt att hänga ut sin fd hustru och beklaga sig som UW gjort i sin blogg. För mig sjönk han åtminstone rejält. Det måste ha gjort rejält ont i hjärtat på LW.
Många verkar tagit stackars UWs parti, efter skilsmässan. Som många reagerat på verkar LW därefter börjat ett helt nytt liv med geocaching och ett nytt jobb. Jag misstänker att åtminstone en från församlingen skriver här och hen har varit tydlig om vad hen anser om en pastor som ”syndar”. Religiösa människor kan vara väldigt intoleranta, tyvärr.

Jag har aldrig upplevt att många tagit parti för UW efter skilsmässan. Var har du fått det ifrån? Han verkar ha varit mer eller mindre osynlig eller så rörde vi oss på olika platser och olika tider. En rätt så slätstruken karl i mina ögon. Har inte heller hört att han snackat skit om LW, han inledde ju ett nytt förhållande och enligt deras vänner var det han som initierade skilsmässan från LW. Jag har ingen aning om kyrkfolk skriver här och skiter i vilket så länge alla bitar bidrar.
Citera
2018-07-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ska vi läsare uppfatta det som att du vet med säkerhet att det gjorts orosanmälningar om LW:s föräldraskap till Socialförvaltningen?

Jag kan aldrig ge säkerhet för mina påståenden då jag enbart vidarebefordrar vad jag hört av andra källor. Enligt dessa ska anmälningar har gjorts.
Citera
2018-07-01, 11:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, då tror jag mycket mer på sh.Holmes som faktiskt har umgåtts med henne sista tiden. Hon har sagt till honom att hon varken har eller letar en partner. Däremot fantiserar säkert skvallermobben runt henne om relationer med alla hennes träningskompisar. Beholder x kan inte varit pojkvän, det var min övertygelse direkt när hela sällskapet fortsatte till Norge när LW var försvunnen. Osanna rykten om nya pojkvänner kan bidragit till svartsjuka hos mördaren.
Ja, rykten om lössläppthet skulle också kunna skapa en moralisk indignation. Hade LW varit muslim hade det kanske spekulerats här om någon form av hedersmord.
Citera
2018-07-01, 11:26
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Uppfattade inte din fråga som vilken relation dom hade. Det var vid den tidsperioden en sexuell relation, men hur just vad som gällde just denna kväll viet jag inte. Kan varit sex, efter caching, umgås eller prata ut vid detta tillfälle.

Det var jag som var otydlig. Jag frågade egentligen mig själv vad för slags relation de hade för att jag upplever den som osund både i detalj och i sin helhet. Varmt tack för att du svarade!
Citera
2018-07-01, 11:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, jag tycker inte suituationen verkar speciellt stressande och jag tycker inte situationen rättfärdigar ren pennalism

Skulle du göra något med våld som enbart syftar till förnedring?

Jag är måhända ensam om att ha en annan uppfattning men om han fann denna löjliga situation stressande så förstår jag varför han inte fick jobb som pilot...

En handling i sig är väl inte pennalism bara för att handlingen består i något fysiskt tvång mellan två förment vänner (det uppstår typiskt i sammanhang där "kamratfostran" eftersträvas, internatskolor, militärtjänstgöring och...behandlingshem). Varför blandar du in "pennalism" här? Pennalism är ett slags "kamratförtryck" som lika gärna kan vara verbalt där en syftar att hålla den andre i ett påtvingat underläge, dvs det kan lika gärna vara LW som i egenskap med viss träning i konfliktlösning bestämmer att SD ska lyssna på någon tirad "här och nu".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-01 kl. 11:35.
Citera
2018-07-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med.
Skallgnuggningen är ett tecken på vanmakt. Ett sätt att försöka återfå förlorad kontroll.

Som jag minns nedläggningsbeslutet av anmälan var det väl att ord stod mot ord och det gick inte att utreda vidare.
Egentligen vet vi inte vad dom föregick gnuggningen.
Kanske är förklaringen att LW vägrade gå ur bilen SDs förklaring på varför han gjorde som han gjorde?
Den komplicerade och osunda relation de verkar ha haft ligger och skvalpar i bakgrunden. Kanske det räckte med något mindre utlösande gnabb för att vanmaktskänlan skulle ta vid?

En balanserad person kan hantera en situation som denna utan våld ( ja knoggnuggning är våld, ett sätt att visa sin makt, fast på fel sätt).

Är det ens säkert att hon vägrade gå ur bilen? Ord står mot ord? Vem vill erkänna inför rätten att man knoggnuggat någon för att man känt vanmakt i ett förhållande där den andra inte kanske inte vill? Eller hotar ned att polisanmäla fortsatta trakasserier? Eller hotar med att avslöja fortsatta försök och närmanden till HD?

Kanske bara ett lugnt argumenterande var tillräckligt provocerande för en person som känner att situationen glidit honom ur händerna och orden inte räcker till?

Om det nu var så att LW vägrade att gå ur, ville prata färdigt, varför inte bara kliva ur bilen och gå hem?
Han bodde ju bara några hundra meter bort?

Ett tecken på vanmakt skulle jag gissa på att det är. Det visar en person som inte klarar av att hantera konflikt situationer på ett konstruktivt sätt.
Jag skrev att åklagaren la ned ärendet för han hade din rätt att använda detta tvångsmedel. Det vart inte nedlagt för att ord står mot ord. Betyder att han sagt samma sak som LW i förhöret och stått för det han gjort. Inga bortförklaringar utan mer eller mindre ”Ja, det hon säger stämmer”.

Fet stil: Vet du var detta hände?

Tycker att ett tidigare inlägg med en (fejk) konversation gav en ganska bra blid på vad som KANSKE utspelade sig och hur denna gnuggning uppstod.
Citera
2018-07-01, 11:38
Medlem
Citat:
Nej, då tror jag mycket mer på sh.Holmes som faktiskt har umgåtts med henne sista tiden. Hon har sagt till honom att hon varken har eller letar en partner. Däremot fantiserar säkert skvallermobben runt henne om relationer med alla hennes träningskompisar. Beholder x kan inte varit pojkvän, det var min övertygelse direkt när hela sällskapet fortsatte till Norge när LW var försvunnen. Osanna rykten om nya pojkvänner kan bidragit till svartsjuka hos mördaren.
Min konkreta input angående BeholderX är att dom hade en relation.
Man kan säga mycket till sina vänner, men aldrig sitt innersta väsen.
Citera
2018-07-01, 11:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En handling i sig är väl inte pennalism bara för att handlingen består i något fysiskt tvång mellan två förment vänner (det uppstår typiskt i sammanhang där "kamratfostran" eftersträvas, internatskolor, militärtjänstgöring och...behandlingshem). Varför blandar du in "pennalism" här? Pennalism är ett slags "kamratförtryck" som lika gärna kan vara verbalt där en syftar att hålla den andre i ett påtvingat underläge, dvs det kan lika gärna vara LW som i egenskap med viss träning i konfliktlösning bestämmer att SD ska lyssna på någon tirad "här och nu".
Därför att jag inte sett beteendet hos andra än mobbare och aldrig hos medelålders män.
Och ja, jag har gjort värnplikten och alla där var vuxna nog att inte hålla på med slikt otyg.
Citera
2018-07-01, 11:40
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag kan aldrig ge säkerhet för mina påståenden då jag enbart vidarebefordrar vad jag hört av andra källor. Enligt dessa ska anmälningar har gjorts.

Hm, om uppgifterna stämmer, så är anmälan från skola och barn anmärkningsvärt. Kommer uppgifterna ursprungligen från UW eller direkt från barnen?
Om det är UW:s blogg man länkat till tidigare i tråden, så ses typiska rader från en person som med upplevd oro bekymrar sig för barnen p g a mamman i UW:s blogginlägg daterat -13. Det är 5 år sen och kanske inte alls är överensstämmande med situationen -18? Det kan ju ta tid att acklimatisera sig efter en skilsmässa.

Något jag kan tänka mig varit jobbigt för barnen är att UW gifte och skilde sig snabbt från en annan 3-barnsmor som var frikyrkopastor.

Barnen kan haft det "rörigt: i båda hemmen.
Citera
2018-07-01, 11:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Därför att jag inte sett beteendet hos andra än mobbare och aldrig hos medelålders män.
Och ja, jag har gjort värnplikten och alla där var vuxna nog att inte hålla på med slikt otyg.

Ja, det kan uppstå i miljöer där några förväntas ta ansvar för att få in nykomlingar i rutiner. Det behöver inte vara fysiskt våld öht. Påett behandlingshem har de ofta ett slags schema med uppgifter till de intagna för att man vill se hur de förhåller sig till att ha ledande uppgifter och omvänt, hur de underordnar sig andra. Den som har uppgift att kolla hur rummen städats och påtala det kan göra det på ett rimligt sätt eller banka på långt före frukost och krypa under sängen med en vit trasa för att hitta några dammkorn att vråla om. En del slarvar avsiktligt med städning för att man vet att det kanske retar den som har funktionen att inspektera städningen som man kanske irriterar sig på. En systematisk och medveten insubordination, som kanske att dra iväg en ström av sms nattetid, sittstrejka i någon annans bil etc.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-01 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in