2018-06-30, 11:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Fast om hela kölsvinet fryser till en isklump som det brukar se ut på senhösten i många båtar så då vet e fan hur det kommer att bli med det elektriska.
Det blir fan inte lätt i oktober-novemberkylan att ligga där och försöka skruva loss eländet om allt är inbäddat i ett isblock. Det brukar ju regna och blåsa satan i helvete, kapellet blåser bort, och det regnar in, och sen fryser skiten till en stor isklump.

Nej jag vet att det ser ut så i gästhamnar men det är faktiskt jäkligt farligt, tex om man har handen runt kabeln och samtidigt foten i vattnet. Även en mikroskopisk spricka i kabelgummit blir farlig. Eftersom de dödliga strömmarna är så ytterst små. Om kablarna nu varit fullskärmade med jord runtom så skulle de vara mindre farliga.
Tyvärr antagligen orealistiskt, en del riktiga fartyg har faktiskt fullskärmade kablar, det garanterar att man inte kan få stötar av dem även om höljet skadas.
Men dessa fartyg är ju förstås byggda i stål och då blir det extra viktigt.

Dödsolyckor finns det nog många exempel på tex vid svetsning eller tex mekande i maskinrummet med generatorerna på större fartyg

Men det är svårt att designa sådan kabeldragning vid tex gästhamnar och plastbåtar så att krypströmmar undviks helt, tyvärr

Jordfelsbrytare behövs ju tycker jag själv, men just i båtsammanhang så kan man få så stora läckströmmar (krypströmmar) att den löser ut fastän det inte finns några fel på utrustningen...
Fast det är bara att prova sig fram, och hoppas att man lever ett tag till...

Om din båt har ett eget 220 Volt system inbyggt så är det vanligen säkrare än att ta in landströmmen, om det nu är riktigt byggt ifrån början.

Fast själv tycker jag det är bäst att koppla bort all 220 Volt och stänga av gasolens huvudkran, innan man ska sova i båten. Kylskåpet brukar ju hålla kylan ändå över natten

Det finns gott om eluttag i gästhamnar och sådana utan jordfelsbrytare existerar inte i de hamnar jag sett.
Citera
2018-06-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är i år 30 år sedan vi hade 220/380 V i Sverige, sedan 1988 gäller 230/400 V nominell nätspänning.

Ja, precis, fast en del skriver 220 Volt fortfarande ändå, men det är bra att påpeka faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns gott om eluttag i gästhamnar och sådana utan jordfelsbrytare existerar inte i de hamnar jag sett.

Låter ju bra det får väl hoppas att det inte sker olyckor då då får man ju hoppas

Men en del 220/230/240 Volt utrustning som tas in i båten är egentligen inte avsett för att has ombord på båtar. Tex så bör de vara dubbelisolerade eller sköljsäkert utförande typ

Knepigt dock att konstruera ett komplett system som är säkert. Fast riktigt säkert blir det ju inte förräns man sänker spänningen till en nivå som är säker för människor, likväl kan det ju uppstå brännskador om man är oförsiktig
Citera
2018-06-30, 16:25
Medlem
Citat:
Fast om hela kölsvinet fryser till en isklump som det brukar se ut på senhösten i många båtar så då vet e fan hur det kommer att bli med det elektriska.
Det blir fan inte lätt i oktober-novemberkylan att ligga där och försöka skruva loss eländet om allt är inbäddat i ett isblock. Det brukar ju regna och blåsa satan i helvete, kapellet blåser bort, och det regnar in, och sen fryser skiten till en stor isklump.

Jo jo men man tar ju ur batterierna efter avslutad säsong. Långt Innan det fryser på. Det gör ju alla. Batterierna ska ju underhållsladdas off säsong. Batterierna får plats i mottorrummet tillsammans med elmotorn, behöver inte lassa in dem i kölsvinet.

Citat:
Nej jag vet att det ser ut så i gästhamnar men det är faktiskt jäkligt farligt, ....

Klart man ska ha rejäl respekt för el som har potentialen att döda en. Har fått två kyssar, 220 volt , eller 230 ska tydligen vara, i livet. Första gången när jag var 14 och pillade med en gammal förstärkare. Kroppen var stissig i minst en timme efteråt. Men hur många olyckor med el i gästhamnar har du hört talas om? Hur många dödsfall? Jag kan inte ens komma på något och då rör det sig genom åren om miljontals övernattningar i alla svenska gästhamnar. Gästhamnar som förser båtgästerna med landel.

Finns även andra fiffigheter vad det gäller att ladda batterier. Här tex:

http://www.batliv.se/2016/10/24/fartdriven-generator-i-volvo-ocean-race/

Hum, ska fundera vidare på detta så kanske det blir något nästa säsong. Gäller bara hitta en schysst gammal segelbåt som man kan köpa billigt pga av den gamla inombordaren pajat och måste bytas ut. Polarn Per, som är elektriker, får vara med när det dras helt nytt elsystem. Helst skulle jag vilja ha litiumbatterier, men de är så dyra.

Kanske 10 st av dessa:

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/batbatterier/marin-fritidsbatteri-608038/#tab02

Visst 200 kg totalt men ändå. Blir väl till räkna lite på hur länge de kan driva en segelbåt typ Maxi 77 (eller liknande). Fast så många batterier behövs nog inte, kolla här:

http://www.electro-mobile.se/wp-content/uploads/2018/02/b%C3%A5tm%C3%A4ssa-flyer-A4.pdf
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-30 kl. 17:15.
Citera
2018-06-30, 18:43
Medlem
Fast så himla enkelt är det nog inte att montera en elmotor i en segelbåt och kunna köra motorn runt 2-3 timmar när det är vindstilla/i hamn, innan batterierna är urladdade. Då skulle väl alla göra det.

Att köpa tex en industrielmotor på 7,5-10 hk, typ:

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3691

För att sedan lassa in i båten är nog inte det enklaste. Bara det att man måste ha en effektiv konverterare 12 till 230 v. Kostar väl mer än själva motorn. Dessutom att ha 230 V ström i en plastsegelbåt nja. Sen ska det till axlar, kan en sådan elmotor växla så man kan få back (jag är helt novis på elmotorer), i annat fall växellåda osv osv.

Nog bäst att ta en längre diskussion med elektikerpolarn Per först. Vi får se vad allt landar i.
Senast redigerad av bulingenbul 2018-06-30 kl. 18:47.
Citera
2018-06-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Sen ska det till axlar, kan en sådan elmotor växla så man kan få back (jag är helt novis på elmotorer), i annat fall växellåda osv osv.

Om sakerna är byggda på ett vettigt sätt behövs ingen växellåda, utan du använder styrelektroniken för att få motorn att gå baklänges. Det sparar man några kilon på.
Citera
2018-06-30, 19:04
Medlem
Misstänkte att det kunde vara så.

Fan, detta kan bli ett roligt projekt.
Citera
2018-06-30, 19:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är ju rätt lätt att räkna ut hur mycket batterier man behöver för en viss drifttid. Säg att du kör inte riktigt på fullt skaft utan motorn drar 5 kW el (standardmotorers angivna effekt, t ex 7,5 kW avser axeleffekt, med en verkningsgrad på 88 % drar den 7,5/0,88=8,5 kW.

Med förlust hos omvandlaren DC-->AC kan vi nog säga att den drar 10 kW från batterierna (denna förlust skulle kunna minskas eller elimineras om man har en likströmsmotor men skillnaden är nog inte jättestor och likströmsmotorer är inte lika hållbara med sina kol som slits).

Med en effekt på 10 kW och 1 h drifttid blir energimängden 1 kWh. Glor vi i tabellen över olika batteritypers energitäthet på http://www.mobydick.se/batterier/litiumkunskap.html ser vi att klassiska blybatterier ligger runt 35 Wh (inte kWh, 35 tusendels kWh...). Vill vi veta hur många kg blybatterier det går åt för att få ut 10 kWh tar vi båda grejerna med samma enhet, 10 000 Wh/35 Wh/kg-->288 kg batterier. Det är ju en hel del men ska man ändå ha en tung blyköl kunde ju en del av den ersättas med batterier. Min RJ85 har så tjock köl att vanliga bilbatterier för plats och skulle kunna byggas om så de hamnar längre ner om man ger sig fan på det.

Ett fritidsbatteri på 75 Ah/12 V ger 75*12=900 Wh (0,9 kWh), väger 17 kg och kostar c:a 1000 kr. Man skulle vid 100 % utnyttjande behöva 10/0,9=11 st sådana, 187 kg, 11 000 kr. Det var ju betydligt lägre vikt än vad ovanstående tabell sa. Det kanske är för att batterierna inte mår bra av att sugas ur helt så man inte ska ta ut 75 Ah även om det står 75 Ah på batteriet.

Jag skulle i alla fall säga att elmotor i segelbåt kan vara alldeles utmärkt för att bara gå in i och ut ur hamn men vill man kunna köra flera timmar så blir det alldeles för mycket batterier. Det finns batterityper med bättre energitäthet men de är då jäkligt dyra och en del är rätt brandfarliga också. Blybatterier är tämligen oömma och ventilerar man bara bort ev. vätgas från laddningen så finns det ingen brandfara heller.
Citera
2018-06-30, 21:01
Medlem
Jag var inne på samma sak. För ett tag sedan. Sedan insåg jag att jag har en 12ton båt och seglar allmänt dåligt mot vind så är i större behov av motor än jag skulle velat.

Men dessa läste jag och hade en del kontakt med under de tankarna. Kanske dem kan hjälpa?

https://www.sailinguma.com/electro-beke/#the-motor
Citera
2018-06-30, 22:48
Medlem
Citat:
Om det nu är så enkelt att ta med en monterad elmotor efter avslutad säsong , vet inte? Därför skulle det vara intressant att höra från någon med erfarenheter. Batterier värda typ 50 000 kr skulle jag självklart aldrig lämna kvar i båten. De tar jag hem och ser till att de är laddade , off säsong . Livstid för dessa batterier är en annan femma. Skulle också vara kul att höra de som har erf av.

Det som är lurigt med starka elmotorer och båtar är ju att tex på en diesel/bensinare så går en sådan bränsledriven motor mestadels på full effekt hela tiden.

Det är ju svårare när det gäller elmotorer, Alla elmotorer är inte designade för att gå på full effekt. Och eftersom ansenlig värme kan utvecklas inne i lindningarna och statorn och som är svåra att ventilera, kyla bort så överhettar den. Vid överhettning brinner motorn ihop direkt, det kan gå mycket fort eftersom isoleringen smälter som vax på en gång. Några sekunder sen är motorn en illaluktande plastmetallklump. Och det ryker fruktansvärt, och det kan bli kabelbrand mm. Vattenkylning är verkligen inte att rekommendera annat än den är byggd för det ifrån början, och det lär inte vara en enda som klarar saltvattenkylning. Nej det behövs glykol-vatten blandning

Finns en hel del exempel på dieselelektriska lok som haft de problemen, pga mycket hög effekttäthet

Vidare är ju själva styrkretsen som styr pådraget på elmotorn känslig för överhettning, och man kan inte göra så mycket där heller.

Så klart att man måste ha nödbrytare på alla batterier som man kan koppla bort de felande kretsarna.

Det brukar bli svårt att få säkringar helt pålitliga vid stora strömstyrkor, Man bör nog försöka beräkna om lämplig strömstyrka att bryta vid och testa med tex svetsaggregat och en sk tångamperemeter.
Citera
2018-06-30, 22:50
Medlem
Citat:
Jo jo men man tar ju ur batterierna efter avslutad säsong. Långt Innan det fryser på. Det gör ju alla. Batterierna ska ju underhållsladdas off säsong. Batterierna får plats i mottorrummet tillsammans med elmotorn, behöver inte lassa in dem i kölsvinet.

Äh, det finns gott om båtägare som är för lata för att hålla det i ordning, man har sett det mesta här över hur slarviga båtägare kan vara

Citat:
Fast så himla enkelt är det nog inte att montera en elmotor i en segelbåt och kunna köra motorn runt 2-3 timmar när det är vindstilla/i hamn, innan batterierna är urladdade. Då skulle väl alla göra det.

Att köpa tex en industrielmotor på 7,5-10 hk, typ:

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3691

För att sedan lassa in i båten är nog inte det enklaste. Bara det att man måste ha en effektiv konverterare 12 till 230 v. Kostar väl mer än själva motorn. Dessutom att ha 230 V ström i en plastsegelbåt nja.

Äh fan det är nog bara knepigt med sådana elmotorer. Deras höga varvtal gör att propellern kaviterar mm, eller det blir obalans. Styrelektroniken blir svindyr, eller brukar bli

Höga spänningar och höga strömstyrkor det blir farligt det, i synnerhet i en båt. Det blir också svårt att besiktiga kablarna efter sprickor mm. Ett batteripack med typ en ryslig massa Volt och Ampere-timmar är inget att leka med. Koppla ihop tex ett par-tre svetsaggregat så kan du ju se vad man kan åstadkomma med många amperes.

Tips är ju att säkra varje batteri för sig så att man inte kan få en skenande kortslutning inne i tex trasiga celler.

Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
Jag var inne på samma sak. För ett tag sedan. Sedan insåg jag att jag har en 12ton båt och seglar allmänt dåligt mot vind så är i större behov av motor än jag skulle velat.

Men dessa läste jag och hade en del kontakt med under de tankarna. Kanske dem kan hjälpa?

https://www.sailinguma.com/electro-beke/#the-motor

I Kanada så använder man regelbundet eldrivna kanoter för att jaga gäss och änder och det är ju praktiskt att kunna gå fram så tyst, men jättelänge räcker de ju inte.

Fast det är väl enligt MP som vanligt USAs och Israels fel att vinden ligger på åt fel håll,
eller att danskarnas många vindkraftverk snor vinden ?
Citera
2018-07-01, 00:24
Medlem
pollenpers avatar
Jag har en liten segelbåt, 5.5 meter 700 kg.
Den kör jag in och ut i hamnen med minsta elutombordaren, det funkar utmärkt.
70 Åh ger en timmes drifttid.
Citera
2018-07-02, 12:06
Medlem
idiamindadas avatar
Är man en sådan som prompt ska segla hela tiden och bara använder motor vid knepiga situationer i hamnar, så visst. Folk som lessnar när det regnar och blåser åt fel håll och slår på motorn och åker hem däremot..

Visst kan man ladda genom att rotera propellern under segling och använda motorn som generator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in