2018-06-30, 15:34
Medlem
Är jag ensam om att tycka att svenska stekpannor: Skeppshult, ronneby bruk är överdrivet dyra i jämförelse vad man får?

Ytfinishen på Skeppshults nya stekpannor är enligt mig riktigt värdelös, grovkornig som fasen, så det kräver åratal av användning eller att man helt enkelt slipar ned ytan för att få ok finish. (testa steka ägg i en ny skeppshultpanna).

Jämför man med t.ex. Amerikanska Lodge så är det rejäl skillnad i ytan, och deras importerade pannor är till och med billigare än skeppshult.

Själv har man gått på myten litegrann om att det är så bra kvalité på dessa svenska märken, och visst de är hållbara, men det är gjutjärn också.. så även en billigare gjutjärnspanna håller.

Har finishen på skeppshults grejer blivit sämre sen förr, eller har de alltid varit sådär grovkorniga när de är nya?
Citera
2018-06-30, 15:47
Medlem
Håller med. En slipad panna är rejält mycket trevligare än en oslipad.
Förr i Sverige slipades pannor och såldes oftast obrända.
Lodge är ett härligt märke.
Citera
2018-06-30, 16:11
Medlem
holmiums avatar
Köksredskap från småländska Skeppshults Bruk håller en fantastisk hög kvalitet. Det beror på att man varken har tummat på material eller utförande. En stekpanna eller annat redskap från Skeppshult håller i många generationer. Snacka om miljövänliga och uthålliga produkter.

Instekningen av en riktig stekpanna ska göras med omsorg, och pannan är inte 100% innan du använt den ett tag. Om du inte klarar det får du väl köpa en teflonpanna.....

Det är inga ploblem att gjuta en stekpanna med slät stekyta, men ytan på skeppshultspannan finns där av en anledning och det är att den skall hålla den naturliga stekytan som bildas under stekpannans användning på plats.

Varför skall man köpa amerikansk importerad skit när det finns svensktillverkat, som är mycket bättre.
Senast redigerad av holmium 2018-06-30 kl. 16:15.
Citera
2018-06-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Köksredskap från småländska Skeppshults Bruk håller en fantastisk hög kvalitet. Det beror på att man varken har tummat på material eller utförande. En stekpanna eller annat redskap från Skeppshult håller i många generationer. Snacka om miljövänliga och uthålliga produkter.

Instekningen av en riktig stekpanna ska göra smed omsorg, och pannan är inte 100% innan du använt den ett tag. Om du inte klarar det får du väl köpa en teflonpanna.....

Varför skall man köpa amerikansk importerad skit när det finns svensktillverkat, som är mycket bättre.

Saker är inte bättre bara för att de tillverkas i Sverige ditt korkade rövhål. Sedan tog du inte upp TS kritik utan bara började shilla för Skeppshult, man märker att du har något egenintresse.
Citera
2018-06-30, 16:25
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Saker är inte bättre bara för att de tillverkas i Sverige ditt korkade rövhål. Sedan tog du inte upp TS kritik utan bara började shilla för Skeppshult, man märker att du har något egenintresse.

Egenintresset är att vi har en stekpanna i familjen från Skeppshult som köptes in av farfar och farmor 1932 och den är förfarande som ny. Jag har en plättlägg från Skeppshults som jag köpte begagnad på second hand för 20 år sedan, vet inte hur gammal den är men den är antagligen betydligt bättre än en ny. Jag har även en liten omelettpanna från Skeppshult som jag köpte för fem år sedan.

Egenintresset är att jag gillar kvalitet !!

Kul med ditt grova invektiv och personangrepp i sammanhanget, kan det tyda på ett egenintresse från din sida ?

Du tycks sakna genuint intresse att diskutera produkterna ?
Citera
2018-06-30, 16:32
Medlem
Citat:
Egenintresset är att vi har en stekpanna i familjen från Skeppshult som köptes in av farfar och farmor 1932 och den är förfarande som ny. Jag har en plättlägg från Skeppshults som jag köpte begagnad på second hand för 20 år sedan, vet inte hur gammal den är men den är antagligen betydligt bättre än en ny. Jag har även en liten omelettpanna från Skeppshult som jag köpte för fem år sedan.

Egenintresset är att jag gillar kvalitet !!

Kul med ditt grova invektiv och personangrepp i sammanhanget, kan det tyda på ett egenintresse från din sida ?

Du tycks sakna genuint intresse att diskutera produkterna ?

Klart att det håller om det är ett stycke järn. Jag har ett järnspett som är 200år gammalt, det innebär inte att spettet är magiskt eller mycket bättre än andra järnspett. Sedan har du inga belägg för att Skeppshults stekpannor skulle vara bättre än amerikanska motsvarigheter.
Citera
2018-06-30, 16:39
Medlem
Citat:
Egenintresset är att vi har en stekpanna i familjen från Skeppshult som köptes in av farfar och farmor 1932 och den är förfarande som ny.

Ursäkta men det låter lite sjukt att ha sådan koll på sina stekpannor. Kan inte för mitt liv tro att mina barnbarn år 2113 kommer skriva inlägg kring mina förträffliga pannor av franskt ursprung.

Håller med TS om att Skeppshult blivit löjligt dyra, det är märket man betalar för och inget annat. Skeppshult har gjort bra ifrån sig genom decennium, men numera finns det betydligt bättre kvalitet att tillgå i samma prisklass och för en fjärdedel av priset får du en panna i skeppshultskvalitet.
Citera
2018-06-30, 16:46
Medlem
Citat:

Instekningen av en riktig stekpanna ska göras med omsorg, och pannan är inte 100% innan du använt den ett tag. Om du inte klarar det får du väl köpa en teflonpanna.....

Det är inga ploblem att gjuta en stekpanna med slät stekyta, men ytan på skeppshultspannan finns där av en anledning och det är att den skall hålla den naturliga stekytan som bildas under stekpannans användning på plats.

Håller med. Jag har många Skeppshult pannor, allt möjligt från t ex våffeljärn, crepepanna och blinijärn till fiskpanna och vanlig stekpanna. En del ärvt, en del nyare. Allt annat jag köpt har så småningom kasserats, men Skeppshult hänger med. Jag vet inte vad det beror på, gjutjärn borde ju vara gjutjärn, men Skeppshult är det mest gedigna man kan hitta. Och det blir bara bättre ju mer det används.
Citera
2018-06-30, 17:26
Medlem
Jag har en grillpanna från skeppshult, helt grym i jämförelse med andra pannor jag haft, har en till noname i gjutjärn men den suger i jämförelse, slagit sig har den gjort också. Jag har även en hackman stekpanna, den är lika bra den, samma klass. Gemensamt för både hackman och skeppshult är att dom står när alla andra faller, som ovan skrev så har man dom kvar medan man slänger nyare pannor man köpt. Dom är inte dyra när man haft dom något år, dessutom är gjutjärn överlägset att steka i jämfört med andra pannor.
Citera
2018-06-30, 17:54
Medlem
Citat:

Instekningen fäster inte bättre för att ytan är oslipad. Det är en ren ekonomisk besparing för bolaget att utelämna slipningen.
Citera
2018-06-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Håller med. En slipad panna är rejält mycket trevligare än en oslipad.
Förr i Sverige slipades pannor och såldes oftast obrända.
Lodge är ett härligt märke.

Man kan ju fråga sig varför de slutade slipa pannorna, känns som att de tagit bort ett steg i slutprocessen.

Citat:

Jag är uppväxt med stekpannor ifrån skeppshult, farsan har även haft butik som sålt dem, jag vet att det är bra pannor. Men det är många gjutjärnstillverkare som är bra, man måste ställa det i relation till priset. Och jag tycker inte att Skeppshults finish är tillräckligt bra för det priset. Ronneby bruk är något bättre.

Första delen av din text är som att den är copy&pastad ifrån Skeppshult själva.. Och varför i allsin dar skriver du att Lodge är amerikansk importerad skit? Lodge har tillverkat gjutjärn i över hundra år och har erkänt hög kvalité.

Och angående stekytan, det fäster även i andra pannor t.ex. kolstål som är helt släta.. så nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ursäkta men det låter lite sjukt att ha sådan koll på sina stekpannor. Kan inte för mitt liv tro att mina barnbarn år 2113 kommer skriva inlägg kring mina förträffliga pannor av franskt ursprung.

Håller med TS om att Skeppshult blivit löjligt dyra, det är märket man betalar för och inget annat. Skeppshult har gjort bra ifrån sig genom decennium, men numera finns det betydligt bättre kvalitet att tillgå i samma prisklass och för en fjärdedel av priset får du en panna i skeppshultskvalitet.

Håller helt med.
Citera
2018-06-30, 19:40
Medlem
pollenpers avatar
Jaha har en liten skeppshult.
Den är bra men irriterande att stekyta är så hackig, varför?
Sen en Ronneby lättgjutjärn. Den skulle varit bra om den inte slagit sig så förbannat.

Också min nya favorit, en noname kolstål för trehundra spänn.
Funkar bara bättre å bättre.

Stora gjutjärn blir för tunga för min hustru.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in