Citat:
Ursprungligen postat av
Woodsmoke
Håller med. En slipad panna är rejält mycket trevligare än en oslipad.
Förr i Sverige slipades pannor och såldes oftast obrända.
Lodge är ett härligt märke.
Man kan ju fråga sig varför de slutade slipa pannorna, känns som att de tagit bort ett steg i slutprocessen.
Citat:
Ursprungligen postat av
holmium
Köksredskap från småländska Skeppshults Bruk håller en fantastisk hög kvalitet. Det beror på att man varken har tummat på material eller utförande. En stekpanna eller annat redskap från Skeppshult håller i många generationer. Snacka om miljövänliga och uthålliga produkter.
Instekningen av en riktig stekpanna ska göras med omsorg, och pannan är inte 100% innan du använt den ett tag. Om du inte klarar det får du väl köpa en teflonpanna.....
Det är inga ploblem att gjuta en stekpanna med slät stekyta, men ytan på skeppshultspannan finns där av en anledning och det är att den skall hålla den naturliga stekytan som bildas under stekpannans användning på plats.
Varför skall man köpa amerikansk importerad skit när det finns svensktillverkat, som är mycket bättre.
Jag är uppväxt med stekpannor ifrån skeppshult, farsan har även haft butik som sålt dem, jag vet att det är bra pannor. Men det är många gjutjärnstillverkare som är bra, man måste ställa det i relation till priset. Och jag tycker inte att Skeppshults finish är tillräckligt bra för det priset. Ronneby bruk är något bättre.
Första delen av din text är som att den är copy&pastad ifrån Skeppshult själva.. Och varför i allsin dar skriver du att Lodge är amerikansk importerad skit? Lodge har tillverkat gjutjärn i över hundra år och har erkänt hög kvalité.
Och angående stekytan, det fäster även i andra pannor t.ex. kolstål som är helt släta.. så nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Ursäkta men det låter lite sjukt att ha sådan koll på sina stekpannor. Kan inte för mitt liv tro att mina barnbarn år 2113 kommer skriva inlägg kring mina förträffliga pannor av franskt ursprung.
Håller med TS om att Skeppshult blivit löjligt dyra, det är märket man betalar för och inget annat. Skeppshult har gjort bra ifrån sig genom decennium, men numera finns det betydligt bättre kvalitet att tillgå i samma prisklass och för en fjärdedel av priset får du en panna i skeppshultskvalitet.
Håller helt med.