2017-01-04, 08:43
Medlem
Jag har valt G4S som min aktie i säkerhetsbranschen. Visserligen hade jag för en gångs skull riktigt bra tajming i köpet och kom in med ett GAV på 17DKK strax före det stora uppstället i augusti men jag tycker nog ändå att mycket i kursen och i bolaget ser ut att ha större potential än Securitas på nuvarande nivåer.

Det sagt tror jag absolut att Securitas är ett bättre bolag och det värderas också därefter. G4S är lite mer av ett turnaround case som haft det riktigt kämpigt några år, med dålig lönsamhet och allt för aggressiva förvärv som ledde till ökad skuldsättning. Sedan några år tillbaka har man en ny ledning på plats som ska röja upp detta, sälja av olönsamma verksamheter, få ner skuldsättningen och satsa på de marknader där bolaget tjänar pengar. Vad jag kan se har det börjat ge effekt (vilket var orsaken till att kursen stack i augusti). Min förhoppning är att G4S har den här tekniksskiftes och effektiviseringsresan som Securitas redan gjort framför sig och att det kan leda till en uppvärdering av aktiekursen.

Jag ser både ökad intjäning, vilket i sig driver kursen och minskad risk i verksamheten när deb ledningen fått ordning på det operationella och på balansräkningen, vilket bör kunna leda till en uppvärdering rent multipelmässigt. Premien för Securitas bör minska helt enkelt och då ser i mitt tycke G4S mer aptitligt ut. Den har varit lite slagig men att fiska den under 20 DKK känns ganska ok. Min position är full så jag åker bara med.
Citera
2017-02-02, 05:42
Medlem
knut_1s avatar
Vågar man köpa lite Securitas nu, innan rapporten, eller bör man låta bli?
Citera
2017-10-21, 17:37
Medlem
Citat:
Securitaschef bestulen – delår publiceras tidigare
En chef på Securitas har blivit bestulet på bland annat dokument om företagets ekonomi. Därför kommer Securitas att publicera sin delårsrapport redan på söndagen.

Citat:
Anledningen till att Securitas väljer att skjuta fram presentationen av rapporten är att det inte kan uteslutas att någon person kan försöka dra nytta av informationen i dokumenten.

– Vi vet inte vem som har detta material i dag. Det kan ju vara någon som börjar köpa eller sälja Securitasaktier. Efter samråd med börsen i morse bestämde vi att tidigarelägga rapporteringen fem dagar från fredag till söndag för att ge alla möjlighet till samma information, säger hon.

https://www.svd.se/securitaschef-bestulen--delarsrapport-publiceras-tidigare
Citera
2017-10-21, 17:58
Medlem
Låter som att någon glömt väskan på krogen efter jobbet, sedan får hela huvudkontoret jobba helg för att få klart rapporten. Trist att visa upp sig på jobbet efter det.
Citera
2017-10-22, 23:38
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utkavlad
Låter som att någon glömt väskan på krogen efter jobbet, sedan får hela huvudkontoret jobba helg för att få klart rapporten. Trist att visa upp sig på jobbet efter det.

Hehe, ja det låter som en vits.
Citera
2018-06-26, 02:45
Medlem
InnerstInnes avatar
Under devisen "Sverige har aldrig varit tryggare" med allt vad det innebär - arabisk pangpang, våldtäkter m.m. - har vi sedan slutet av september 2015 sett en vidunderlig utveckling i detta vaktbolag på hela 37%! Under den mätta tiden har vi också fått bevittna gängkrig i Sveriges tre största städer – Stockholm, Göteborg och Malmö. Det har bara börjat i Malmö.

Har märkt en ökad närvaro av diverse vaktbolag på sistone - med Securitas i spetsen - under mina kvällspromenader. Anledningen är uppenbar. Alla dessa socioekonomiskt utsatta "busfrön" som rånar, våldtar, skjuter och bedriver svarta () affärer. De svenska förorterna - no-go zonerna – kontrolleras av dessa antisociala kräk. Detta är anledningen till en ökad tillväxt då denna situation kommer att eskalera i hela Sverige.

Det som oroar mig är det faktumet att ca 3% av aktierna är blankade. Vidare kommer VD:n Ahlqvist från telekomsektorn, inte säkerhetsindustrin. Det är bekymrande för bolaget när alla partier denna valrörelse tävlar om att peka på vaktbolagen och gång på gång berätta att dessa inte ska ersätta poliser. Ingen har heller missat valfläsket - budgivningen i antalet poliser kommande regering ska trolla fram genom diverse åtgärder. På en medellång och kort sikt gör detta bolaget lite skakigare i Sverige.

Man måste komma ihåg att bolaget finns globalt. Detta analyseras eventuellt en annan gång.
Citera
2018-06-26, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
Under devisen "Sverige har aldrig varit tryggare" med allt vad det innebär - arabisk pangpang, våldtäkter m.m. - har vi sedan slutet av september 2015 sett en vidunderlig utveckling i detta vaktbolag på hela 37%! Under den mätta tiden har vi också fått bevittna gängkrig i Sveriges tre största städer – Stockholm, Göteborg och Malmö. Det har bara börjat i Malmö.

Har märkt en ökad närvaro av diverse vaktbolag på sistone - med Securitas i spetsen - under mina kvällspromenader. Anledningen är uppenbar. Alla dessa socioekonomiskt utsatta "busfrön" som rånar, våldtar, skjuter och bedriver svarta () affärer. De svenska förorterna - no-go zonerna – kontrolleras av dessa antisociala kräk. Detta är anledningen till en ökad tillväxt då denna situation kommer att eskalera i hela Sverige.

Det som oroar mig är det faktumet att ca 3% av aktierna är blankade. Vidare kommer VD:n Ahlqvist från telekomsektorn, inte säkerhetsindustrin. Det är bekymrande för bolaget när alla partier denna valrörelse tävlar om att peka på vaktbolagen och gång på gång berätta att dessa inte ska ersätta poliser. Ingen har heller missat valfläsket - budgivningen i antalet poliser kommande regering ska trolla fram genom diverse åtgärder. På en medellång och kort sikt gör detta bolaget lite skakigare i Sverige.

Man måste komma ihåg att bolaget finns globalt. Detta analyseras eventuellt en annan gång.
Gällande Sverige så har ju polisen lagt in önskemål om att ändra i lagstiftning så att större områden skall kunna göras till paragraf 3 områden. Så tvärtom kommer det bli mer och mer ordningsvakter i städerna. Som direkt skall stå för ordningen. Just för att polisen vet att man inte inom lång tid kommer sköta det uppdraget.
Citera
2018-06-30, 12:32
Medlem
InnerstInnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Gällande Sverige så har ju polisen lagt in önskemål om att ändra i lagstiftning så att större områden skall kunna göras till paragraf 3 områden. Så tvärtom kommer det bli mer och mer ordningsvakter i städerna. Som direkt skall stå för ordningen. Just för att polisen vet att man inte inom lång tid kommer sköta det uppdraget.

Var kan man läsa mer om detta? Låter i mina öron som något tillfälligt tills regeringen löser polisproblemet. Något som inte kommer att hända. Ingen vill bli polis med de nya mångkulturella utmaningarna.
Citera
2018-06-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnerstInne
Var kan man läsa mer om detta? Låter i mina öron som något tillfälligt tills regeringen löser polisproblemet. Något som inte kommer att hända. Ingen vill bli polis med de nya mångkulturella utmaningarna.
Nä, det blir inget tillfälligt. Ordningsvaktslagen kommer uppdateras och kommuner få stora områden till paragraf 3. I övrigt så har ju ordningsvaktsutbildningen lagts ut på företag med för att kunna utbilda fler.

Problemet med poliser kommer ta minst 10 år. Om det räcker ens. Rekryteringen nu får dessutom tag i fel folk som inte orkar jobba ute. Det måste ändras med. Det kommer bli mer och mer ordningsvakter.
Citera
2018-06-30, 21:40
Avslutad
Problemet är att de har stora omkostnader, dvs det är mycket folk som skall ha lön för att upprätthålla en viss standard på det som är bolagets uppdrag.

Dock såg jag en intressant grej i Almedalen... som egentligen inte hör hit men de hade satt upp väldigt mycket kameror som övervakar i stan. Märket var Axis tror jag.. det är något att kolla upp eftersom det blir mer och mer övervakning framöver. Mer säkerhet gynnar också Securitas givetvis men det krävs också avlönat folk.. och det kostar... däremot att leverera övervakningskameror globalt... det måste jag kolla upp marknaden för 😊
Citera
2018-07-01, 02:31
Medlem
Axis ser ju inte så lovade ut om man tittar sett aktien!
Hade ju hellre satsat på Securitas!
Citera
2019-12-29, 18:03
Medlem
Prayuths avatar
Aktien har gått bra de senaste åren. P/E är inte superhögt och bolaget levereras vinst. Ska man sitta still i båten eller köpa på sig mer inför det kommande året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in