Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Nej, alla är inte olika. Benso fungerar som en GABA-drog för alla människor, det är inte subjektivt att drogen är vanebildande.
Jag vet inte vad en GABA-drog är för något. Vad man läser i böcker är en sak, verkligheten en annan. Jag har till och från haft väldigt svårt att sova och vid de perioderna hade jag stor hjälp av Mogadon. De gjorde att jag kunde sova, det var den enda önskvärda effekten de gav mig. När jag kom tillbaka till att kunna både somna och sova och inte längre behövde dem så tillförde de inte mig något som jag såg som attraktivt eller eftersträvansvärt.
Nu finns det de som använder benso 20-30 år för sömnen. En fem-milligrammare så sover de. De sover lika bra nu åratal senare som i början. Om man skulle ta bort den så skulle det förstås bli abstinenser så visst, då kan man ju säga att de är vanebildande. Men varför skulle de sluta med det. De funkar för dem och deras livslängd påverkas inte.
Men förutom de personerna(pensionärer i 80-årsåldern), så känner jag till massor med "bensotorskar. De sätter i sig 20-30-40 tabletter åt gången. Där ser man abstinenser, en del verkliga, andra inbillade för att leva upp till imagen. Ingen av dem har börjat missbruka för att de fått en tablett ordinerad för söm,nproblem av någon läkare. En helt annan sak, helt andra mekanismer.