2018-06-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag får inte ihop relationen SD/LW, hjälp mig!

Vi vet att det "kraschade" i början av 2017. HD reggar eget konto och allt.
Deras geocachingkompisar vittnar om att dom planerar om resor och cacher så dom två inte är tillsammans. Låter väldigt infekterat.
Samtidigt ser man loggar att LW ringer TeamDavidsson och sammanstrålar på FTF-jakt, åker skridsko tillsammans o.d.

Jag förstår SD, om han inte vill ha med LW att göra, för att lappa ihop hans äktenskap, som vittnen (inklusive mig själv) hör och ser. Och att HD inte accepterar att SD är ensam med LW och cachar, vilket inte har hänt sedan 2017 (vad jag funnit).

Samtidigt vittnas det om att LW och SD har fortsatt träffas och även relativt nyligen. DÅ känns åter SD som en stark kandidat, HD tar skilsmässa och han står ensam. Kanske först nu går LW vidare med andra relationer och SD tappar både LW och HD inom ett par veckor.

Men OM SD gått vidare och försökt/försöker med HD, samtidigt som LW gått vidare (m.g.l och nu BeholderX), så finner jag det osannolikt att han NU skulle snäppa av svartsjuka. Är det någon som känner sig övergiven och lämnad sker nog konfrontationen relativt nära i tiden.
Att SD skulle bli så arg på LW för att förstört hans äktenskap 1,5 år senare bortser jag nästan ifrån, då kan vi väva in hennes ungdomsförälskelse i högstadiet lika gärna.

Jag tror att polisen skulle vinna mycket på kartlägga hennes senaste relationer (om det finns), då det är mest troligt att det är dom i närtid som skulle snäppa, tiden trubbar av ilskan.

JA, jag vet att det KAN vara så att SD burit det inom sig under lång tid, o.d. - o.s.v. Men sannolikheten talar mot det.

Kanske försökte SD vinna LW tillbaka när HD ville lämna honom och rentav lämnat i en ansökan. Men LW var inte intresserad. Båda kvinnorna kanske är rädda för att få honom emot sig, och inser att SD är för involverad i deras liv, så därför bryter de inte kontakten helt? När sedan LW hade en ny relation på gång kanske det blev droppen för honom. helt? (Stod någonstans i tråden att MGL är en gammal relation som hon bara är vän med.) Någon har också skrivit att HD har en ny (?) isf ytterst tolerant eftersom HD både reser och cachar med exet.
Citera
2018-06-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Nej, det var bara ett exempel. LGP nämnde något om att han trodde att fallet skulle bli svårlöst, trots att utredarna i princip visste vem som var GM. Vilket även var solklart i Mats Alm fallet. Trots det blev han friad.
Jag tycker inte man ska ta allt som gubben säger som sanning, mycket snack där
Citera
2018-06-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Kanske försökte SD vinna LW tillbaka när HD ville lämna honom och rentav lämnat i en ansökan. Men LW var inte intresserad. Båda kvinnorna kanske är rädda för att få honom emot sig, och inser att SD är för involverad i deras liv, så därför bryter de inte kontakten helt? När sedan LW hade en ny relation på gång kanske det blev droppen för honom. helt? (Stod någonstans i tråden att MGL är en gammal relation som hon bara är vän med.) Någon har också skrivit att HD har en ny (?) isf ytterst tolerant eftersom HD både reser och cachar med exet.
Ja, skrev just denna hypotes. Lägg dessutom in att LW verkade ha en ny relation sedan bara ett par veckor/månad tillbaka och skulle åka till Norge med honom på onsdagen, en viss JH.
Citera
2018-06-29, 12:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Tack!
Personligen försöker jag låta folk lägga fram sina teorier. Kan kommentera teorierna om jag inte får ihop sakfrågor, men tror dom på hängande LW i träd eller UFO, så får dom tro det.

Jag försöker driva tråden framåt. Allt som finns att säga om SD som skyldig har nog framförts. Dom som låst sig på SD förstår jag inte varför dom är kvar här inne på tråden och bara skriver mer eller mindre "idiot" direkt och utan motivering när man framför olika hypoteser.

Jag TROR ganska hårt att SD är oskyldig, men jag VET INTE. Därför driver jag alternativa hypoteser, som jag känner passar bättre in med dom data vi har. Att ni inte håller med eller inte tror på det jag framför har jag inga problem med. Men att bara säga "SD är skyldig, hur svårt kan det vara att förstå", utan att ens försöka motivera att mina hypoteser är fel.

Jag hör till skaran som TROR att SD är skyldig.
Anledningen till att jag tror det, är inte bara de saker jag hört om honom utan främst för att polisen/åklagaren direkt intresserade sig för honom. Och det tror jag låg mer bakom än Lenas anmälningar.
Samt att åklagaren höjde misstankegraden till sannolika skäl ( trots att hon inte fick igenom det i TR)
Samt att statistiken visar tydligt att det i 8 fall av 10 i sådana här typer av mord är en för offret känd GM.
GW går också ut och säger att de troligtvis har rätt GM och också ungefär hur mordet har gått till.
Alla dessa bitar pekar på vem som är GM.
Men varje gång det blivit ont om ny fakta i tråden så dyker det upp nya teorier.
Som kopplingen till Lkpg, tror verkligen inte att de som gjort den kopplingen själva tror på teorin. Endast med sunt förnuft så vet man att det inte har att göra med det här fallet.
Jag tycker absolut man ska lägga fram teorier utifrån den fakta som faktiskt finns i fallet och diskutera ev gärningsman/kvinna.
Men att fladdra iväg totalt känns meningslöst.
Citera
2018-06-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det var två olika personer.
Den grannen som hon fick med på geocaching var SD (framgår av foton från geologgen).
Den hon lånade en burk tomater av var frun i den familj vars hus (i samma länga som LW) nu är till salu.

Som dessutom varit vänliga och generösa. Förstår om de chockades av att deras nyvunna svenska vän blir mördad och intrigerna i området så att de säljer och flyttar...
Citera
2018-06-29, 12:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag hör till skaran som TROR att SD är skyldig.
Anledningen till att jag tror det, är inte bara de saker jag hört om honom utan främst för att polisen/åklagaren direkt intresserade sig för honom. Och det tror jag låg mer bakom än Lenas anmälningar.
Samt att åklagaren höjde misstankegraden till sannolika skäl ( trots att hon inte fick igenom det i TR)
Samt att statistiken visar tydligt att det i 8 fall av 10 i sådana här typer av mord är en för offret känd GM.
GW går också ut och säger att de troligtvis har rätt GM och också ungefär hur mordet har gått till.
Alla dessa bitar pekar på vem som är GM.
Men varje gång det blivit ont om ny fakta i tråden så dyker det upp nya teorier.
Som kopplingen till Lkpg, tror verkligen inte att de som gjort den kopplingen själva tror på teorin. Endast med sunt förnuft så vet man att det inte har att göra med det här fallet.
Jag tycker absolut man ska lägga fram teorier utifrån den fakta som faktiskt finns i fallet och diskutera ev gärningsman/kvinna.
Men att fladdra iväg totalt känns meningslöst.

Är helt i linje med dig. Fler adresser borde varit avsökta om fler misstänkta funnits. Dessutom borde polisen gått ut med en varning till Örebros alla kvinnor (+ och - i ålder) om det fanns en random killer lös.
Citera
2018-06-29, 12:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skriken kan mycket väl ha kommit från fyndplatsen, men vittnet uppfattade det faktiskt som att skriken kom från ett skogsparti på den andra sidan av motorvägen.

Skriken är en uppgift att ta på största allvar.
Har en tanke som vägrar släppa, om att geocaching är direkt kopplad till varför LW lämnade hemmet I relativ hast i den sena timmen. Vad jag förstår var det inte ovanligt med tom, nattlig geocaching?

Därför,,kan någon insatt svara på om finns någon "burk" eller vad det heter närheten av skogspartiet på andra sidan vägen? Kan man få meddelande typ pling på mobilen om att ge sig iväg i en hast?
Överse min förmodade okunskap om geocaching.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-29 kl. 12:46.
Citera
2018-06-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ja, skrev just denna hypotes. Lägg dessutom in att LW verkade ha en ny relation sedan bara ett par veckor/månad tillbaka och skulle åka till Norge med honom på onsdagen, en viss JH.
Jag tror inte vi ska ta som en sant att LW hade en ny relation, efter alla killkompisar jag haft i mitt liv pga ett intresse där det förekommer mest män. En ensamstående kvinna kan faktiskt ha ett intresse utan att behöva ha annan baktanke...!
Citera
2018-06-29, 12:50
Medlem
Citat:
Det var ingen misshandel tror jag dom flesta här håller med om, framförallt polisen.
Skulle dessa anmälningar vara motivet 1,5¨år senare?

Tror hellre att motivet SD kan ha är att äktenskapet inte gick att rädda och/eller dom fortsatt sin relation och/eller LW hade en ny partner. Detta gör SD för mig mest skyldig (sett till motiv, inte till gärningsbeskrivningen).

Men USA resan, som var planerad skulle ligga som motivationsgrund till ett mord på detta sätt? Du menar mordet var planerat? Och han och HD skulle gömma sig i USA utan barnen? Ja ja, alla har rätt till sin teori om både GM, motiv och gärningsbeskrivning. Ska inte hoppa på dig för detta, men jag tor inte på det.

Trevligt att du anser att en misshandel inte är det bara för att han inte blev dömd för det, ska påminna dig om det om du blir misshandlad och GM går fri. -Nejdå det var ingen misshandel...
Nu gör du dig dummare än du är, har inte påstått att han skulle gå under jorden i USA. Men helt klart är det något SD ville klara ut med LW inför sin resa med HD.
Men du kanske litar på en man som både är anmäld av en nu mördad kvinna två gånger samt konstant ljugit och varit otrogen mot sin fru i ett antal år? Jepp, SD kan man lita på!

Sedan tycker jag att jag redan har framfört att det finns ytterligare misstänkta, men SD står överst på listan.
Citera
2018-06-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Skriken är en uppgift att ta på största allvar.
Har en tanke som vägrar släppa, om att geocaching är direkt kopplad till varför LW lämnade hemmet I relativ hast i den sena timmen. Vad jag förstår var det inte ovanligt med tom, nattlig geocaching?

Därför,,kan någon insatt svara på om finns någon "burk" eller vad det heter närheten av skogspartiet på andra sidan vägen? Kan man få meddelande typ pling på mobilen om att ge sig iväg i en hast?
Överse min förmodade okunskap om geocaching.
Bra tänkt. En ny burk jagas av alla för en så kallad First-To-Find, eller FTF. Kommer publiceringen på kvällen/natten, så far många i alla fall och väntar inte in morgonen (sedan finns rena mörkercacher, t.ex reflexspår).
Lite prestige i att ha många FTF:er. Dock är detta redan kontrollerat och det kom inte en ny burk alls inom Örebro vid denna tidpunkt. Ej heller någon oläst myst finns i närheten.

Däremot kan hon ha gått dit med en egen burk, för att publicera den senare. Det är kontrollerat att hon inte hade påbörjat någon registrering, men burk kan hon lagt ut och tagit koordinater till. Kanske för dom som skulle komma på onsdagen och hämta upp henne för Norgeresan.
Citera
2018-06-29, 12:55
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror inte vi ska ta som en sant att LW hade en ny relation, efter alla killkompisar jag haft i mitt liv pga ett intresse där det förekommer mest män. En ensamstående kvinna kan faktiskt ha ett intresse utan att behöva ha annan baktanke...!

Bra där! Så trött på att kvinnor ska framställas som ”lössläppta” när de har många manliga vänner. Läste nåt inlägg där någon framställde Lena sådan.
Hade det varit en man som mördats så hade snacket aldrig handlat om att han legat runt (ursäkta ordvalet)
Citera
2018-06-29, 12:57
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fp

Det tror inte jag! LW hade fullt upp med det kommande firandet av lillgrabben nästa morgon. För att hinna med det, borde man få gå upp tidigare än normalt. Barnen skulle ju till skolan. Nog som jag fattat det, var LW en nattsuddare, men geocaching mitt i natten med ofixade paket på middagsbordet och tidigare uppgång på morgonen, avfärdar jag det. Jag tror SD kom dit för att omhulda sin relation eller ställa ultimatum nu innan USA-färd med frun. Tror inte LW gick av för hackor om man blev otrevlig mot henne, verkade vara en kvinna med skinn på näsan, dessutom vältränad. Förmodligen hade han bilen längre ner på gatan och LW for efter honom för fortsatt diskussion och där urartar allt. Kanske hotar hon med att skicka ett sms till HD och berätta vem han egentligen är som hon är gift med, hur mycket dynga LW fått ta från sina vänner inom cachingen, svartmålad. SD sotar igen helt. När hon inser sin belägenhet, springer och skriker hon i panik. Inte många meter från det numera beryktade planket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in