2018-06-28, 19:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Tack för ditt avikande svar men kan du förklara varför du inte vill bli medborgare i Nordkorea, varför vill du inte bo och leva i detta fantastiska land?
Förstod du inte alls vad jag skrev? Dessutom är jag svensk och kan inte ett ord koreanska.

Men jag skulle nog trivas i den enhet och solidaritet som många säger finns där. Antagligen är det deras styrka, det som gjort att de har klarat att stå emot hotet utifrån. Det är nämligen det som händer när man lever under hot utifrån, folket svetsas samman. Det skulle vi göra här också i samma läge. Hoppas jag.
Citera
2018-06-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Läste du överhuvudtaget Kumabjorns utmärkta inlägg?

Det är inte landet det är fel på det, det är dess styre.
Så länge ”Ten Principles for the Establishment of the Party’s One Ideology System” tillämpas är det omöjligt för befolkningen att framföra sina egna åsikter, hur mycket de än vill!

Medborgarna är enligt dessa principer skyldiga att hylla ledaren, och skulle man drista sig till att göra det motsatta är dödsstraff nästan oundvikligt.

Det är dessa principer som innebär att Kim ll och III har folkets fulla stöd, de vågar ju inte ha någon annan åsikt!

Att du tror att de kan ”utveckla sitt samhälle under fredliga förhållanden” är en utopi så länge man tillämpar ”Ten Principles” eftersom den per automatik innebär diktatur.
Skulle de tas bort kommer även regimen att försvinna och det är som du förstår knappast regimens mål.

Det är fullkomligt meningslöst att gå i polemik, med individer som besvarar Kumabjörns alldeles förträffliga och klargörande inlägg, på det sätt vilket Humanlife gjorde. Svaret var demagogiskt, och så långt ifrån hederligt som man kan komma.

Om man vill framstå som moraliskt högtstående, och en medkännande människa, vars uppsåt är att värna omsorg och humana livsvillkor, vilket Humanlife gör, så borde den första, omedelbara och instinktiva reaktionen vara, att KRAFTIGT FÖRDÖMA den fruktansvärda regimen i Nordkorea.

Nu fördömer inte Humanlife denna förhatliga feodala diktatur, som hör forntiden till, utan gör istället försök att lägga skulden på omvärlden. Redan där ringer ALLA varningsklockor, om att vi här har att göra med en CHARLATAN.

Är man dessutom oförmögen att skilja begreppen land, kontra landets system åt, har man per definition diskvalificerat och straffat ut sig själv, ur ett forum, som försöker föra en klartänkt och bildad diskussion.

Inser man inte vad problemet och de faktiska omständigheterna ÄR, i Nordkorea, dvs saknar förmåga att först identifiera, att DET ÄR SYSTEMET, som är orsaken till hela den problematik vi idag upplever, och har att brottas med Internationellt idag, utan vill lägga skulden på USA och dess allierade eller skylla på fundamentalistiska tankegångar, som inte "Förstår att Nordkorea är drabbat av omvärldens illvilja och oförskyllt utan orsak är utsatt för sanktioner - MR anklagelser - svält och har världens svagaste ekonomi", blir diskussionen totalt meningslös och ofruktsam.

Rakryggat och konsekvent, vore det istället, att försvara tyranniet och diktaturen i Nordkorea, som med odemokratiska institutioner och feodala traditioner, förtrycker sin befolkning, endast i syfte att hålla den underordnad. Nu blir ju uppgiften att försvara ett sådant system, MED RATIONELLA ARGUMENT, omöjligt, om man inte är Stalinist eller Juchesympatisör.

Den dagen Humanlife och alla andra Nordkorea/Jucheförsvarare, inser att problemet ÄR systemet i Nordkorea, och att det måste avvecklas, och först när detta uppnåtts, FÖRST DÅ, kan vi få varaktig och verklig avspänning samt fred på Koreahalvön.

Intill dess att tyranniet är förpassat till historiens sophög, så måste vi se till att freden och frigörelsen av Nordkorea tryggas av demokratins styrka och alla länder som ställer sig bakom den!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-06-28 kl. 19:23.
Citera
2018-06-28, 20:19
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Förstod du inte alls vad jag skrev? Dessutom är jag svensk och kan inte ett ord koreanska.

Men jag skulle nog trivas i den enhet och solidaritet som många säger finns där. Antagligen är det deras styrka, det som gjort att de har klarat att stå emot hotet utifrån. Det är nämligen det som händer när man lever under hot utifrån, folket svetsas samman. Det skulle vi göra här också i samma läge. Hoppas jag.
Herregud, skulle du vilja bo i Nordkorea om möjligheten fanns? Är du redo att offra ditt goda leverne för Nordkorea?
Är du redo att offra ditt svenska Pass för ett Nordkoreanskt?
Senast redigerad av smaug20017 2018-06-28 kl. 20:28.
Citera
2018-06-28, 20:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Herregud, skulle du vilja bo i Nordkorea om möjligheten fanns? Är du redo att offra ditt goda leverne för Nordkorea?
Är du redo att offra ditt svenska Pass för ett Nordkoreanskt?
Det skrev jag inte. Läs om och läs rätt.
Citera
2018-06-28, 21:08
Avstängd
Citat:
Men jag skulle nog trivas i den enhet och solidaritet som många säger finns där.
Du verkar rätt oppositionell mot systemet vi har här i Sverige. Här är det helt accepterat, inte fullt så mycket i Nordkorea. Är du säker på att du skulle trivas så mycket att du aldrig hade något kritiskt att säga om systemet i Nordkorea? För om du gör det går det visst inte så bra.
Citera
2018-06-28, 21:21
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du verkar rätt oppositionell mot systemet vi har här i Sverige. Här är det helt accepterat, inte fullt så mycket i Nordkorea. Är du säker på att du skulle trivas så mycket att du aldrig hade något kritiskt att säga om systemet i Nordkorea? För om du gör det går det visst inte så bra.
Han är ju dum för helvete, han ville inte ens ge upp all säkerhet i väst för all skit i Nordkorea.........
Citera
2018-06-28, 21:42
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att Financial Times under torsdagen har skrivit att USAs utrikesminister Mike Pompeo kommer att besöka Nordkorea nästa vecka. Han skulle egentligen träffa Indiens utrikesminister den 6:e juli, men det mötet ska ha ställts in, och istället kommer Pompeo att besöka Pyongyang.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-nuclear-usa/us-secretary-of-state-pompeo-to-visit-north-korea-next-week-report-idUSKBN1JO1WP
Senast redigerad av frank-costello 2018-06-28 kl. 22:23.
Citera
2018-06-28, 22:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det skrev jag inte. Läs om och läs rätt.

Jag tror också du skulle trivas, jag är så pass säker så att jag är beredd att betala din flygbiljett och lite respengar så du klarar dig några dagar innan du naturligtvis kommer att smälta in i samhället och få ett givande jobb! Bara pm:a din adress så skickar jag resehandlingar, däremot måste du ansöka om visum själv. Men det fixar du galant, annars kan jag hjälpa dig även med det
Citera
2018-06-28, 23:06
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att du är fixerad vid det politiska systemet i Nordkorea, besatt skulle man också kunna kalla det. Jag tror inte att du tar någon som helst personlig skada av det, utan det handlar om att din ideologi gör dig så dogmatisk att du inte kan se det större perspektivet.
Du förstår överhuvudtaget inte vad jag skriver, eller hur?
Det är oerhört obehagligt att du hyllar Nordkoreas diktatur
Några skribenter har beskrivit diktaturregimens handlande, men det blundar du för.
Att du heller inte har förmåga och kunskap att ta in de oerhörda brott regimen begår mot sina oskyldiga medborgare är beklämmande.

Bevara mänskligheten för sådana som dig.
Citera
2018-06-29, 00:17
Medlem
När nu Kim snart kommer att öppna upp hela Nordkorea och släppa ut alla politiska fångar och dom som är internerade i arbetsläger för att renas i sitt svaga ideologiska sinne, kommer han säkert att släppa loss Flashback omgående också.

Då kan han behöva ett par garvade "Flashbackrävar" som är vana att sprida dynga och desinformation.
Dom bör också vara auktoriserade på att kunna "Spamma" utav helvete, och twittra dygnet runt.

Det går säkert att ordna ett par "Praktikantplatser", på "New Korean Free Fake Media", i Pyongyang, åt SS - arbetet och humanlife.
Citera
2018-06-29, 03:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag läste hans inlägg och bemötte det han skrev.

Jag vill påpeka att jag identifierar som hen.

Citat:
Och ni hyllar ju rentav detta, kommunismen måste utrotas. Då blir allt bättre. Bara vi blir av med kommunismen så blir allt bra.

Ni har samma mentalitet som islamister. Samma mentalitet som gjorde att katoliker och protestanter krigade i flera decennier. Samma mentalitet som gjorde att kristna och muslimer krigade.
Ni är helt enkelt krigshetsande fundamentalister.

Jag har inte läst Accrosinius och LEMMORs alla inlägg så exakt hur deras värderingar är strukturerade vågar jag inte ha någon åsikt om. Däremot vet jag ganska skapligt var jag själv står, med undantag för några minnesluckor som 20-åring, har jag aldrig påstått att jag tror att allt blir bättre bara kommunismen försvinner. Däremot vet jag att det inte blir bättre med kommunism. Även väldigt många kommunister har, hur märkligt det än kan låta, kommit fram till samma resultat. Men visst, det finns också massor som en gång förläst sig på marxism-leninism och sedan fastnat i deras morass utan att kunna ta sig därifrån. Oftast för att de helt enkelt inte vill. Se bara på hur utvecklingen för närvarande ser ut i Kina. Är du Han-kines är du säkert ganska nöjd, men som uigurer har du alla anledning att vara orolig, eller om du är bokförläggare, som Gui Min-hai. För att inte tala om alla de som tvingats framföra offentliga bekännelser i TV, däribland en svensk (vars namn just nu ligger i dimman).

Jag har heller aldrig förespråkat krig. Krig i sig har noll egenvärde. Det är enbart den logiska fortsättningen när diplomatiska samtal har havererat. Det är den konkreta manifestationen av en diplomatisk kollaps. Inget annat. Kan man inte tala en motpart tillrätta eller om den vägrar att ens lyssna, så ser staterna i sitt umgänge ingen annan utväg än att med våld tvinga dem. När slagsmål bryter ut i krogkön beror det på att kommunikationerna upphört och då kommer knytnävarna fram. Kriget är detsamma på aggregerad nivå. Bägge företeelserna är lika avskyvärda.
Citera
2018-06-29, 03:32
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Rakryggat och konsekvent, vore det istället, att försvara tyranniet och diktaturen i Nordkorea, som med odemokratiska institutioner och feodala traditioner, förtrycker sin befolkning, endast i syfte att hålla den underordnad. Nu blir ju uppgiften att försvara ett sådant system, MED RATIONELLA ARGUMENT, omöjligt, om man inte är Stalinist eller Juchesympatisör.

Och där vill jag nog passa på att ge en eloge till SecundusSilent. Där råder inga tveksamheter, inget slir på rälsen, inga tvetydigheter eller potentiella dubbeltolkningar. Raka rör på raka spår. Tveksamheterna ligger på botten av Nybroviken. Inget behov av att tolka eller associera, fundera eller spekulera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in