Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Jag har rätt länge trott på omkring 30% för (SD). Egentligen ända sedan DÖ. Dessutom har jag länge trott att det skulle gå fort på slutet eftersom det egentligen bara var politiskt intresserade som var upprörda när DÖ infördes (det var alltid samma namn som skrev på M:s Facebook exempelvis. Jag själv mest antar jag

). De flesta kommer att få sveket klart för sig nu i valrörelsen när folk börjar prata politik igen. Då riskerar raset att komma för (M).
När det gäller (S) så tycker jag man kan se en möjlig utveckling där de landar i intervallet 10-15%. Den vägen består av full panik och partiföreträdare som var för sig driver sin egen linje och motsäger andra partiföreträdare. Alltså öppet bråk om politikens inriktning nu under valrörelsen där partifolket drar åt vänster och öppna gränser trots att väljarna vill ha motsatsen.
Det kan gå så men man får ju erkänna att det inte är det troligaste kanske. Det är säkert mer sannolikt med mellan 20-25%. Ett riktigt dåligt resultat i vilket fall
Att S tappat stort råder det ju ingen större tvekan om. När något börjar falla kan det gå fort, en negativ spiral som sprider sig allt fortare. Detta kan gälla såväl inom politiken som mycket annat. T.ex. i sportvärlden ser man ibland att ett starkt lag som börjar få motgångar och fullständigt klappar ihop.
Detta har skett för socialdemokratiska partier i många andra europeiska länder så det kan mycket väl ske även här. Men jag tror inte vi är där än, kanske till nästa val, eller ett eventuellt extra val innan dess. S har många äldre väljare som röstar på dem oavsett vad de än gör. Ett starkt stöd bland många invandrargrupper och i LO-kollektivet. Även om SD gjort kraftiga inbrytningar i samtliga av dessa, speciellt hos de sistnämnda.
Jag har skrivit lite i granntråden (SD i o.u.) om att manliga och kvinnliga väljare agerar på olika sätt. Då kvinnor känner att det socialt korrekta agerandet är att lämna S till förmån för SD kan SD öka till att ha en majoritet kvinnliga väljare bakom sig. Vilket skulle medföra att de blir största parti med god marginal. För S del kan fullständig panik utbyta. Mängder av politiker och tjänstemän kommer kämpa för att säkra sin inkomst. Liksom oron att förlora greppet om hela LO. Men jag ser inte att vi är där idag. Visst ökar SD bland kvinnor, men någon "lavin" av kvinnliga väljare har inte bytt. Vi kanske kommer dit en dag? Det kan gå fort, men drygt 2 månader är nog alldeles för kort tid.
Just S ambition att bli ett parti för alla möjliga (och omöjliga) grupper har även medfört problem. Det kan skapa en handlingsförlamning hos partiledningen och försvåra möjligheten att peka ut en riktning då denna alltid krockar med någon grupps intressen. Samt att det utgör en fara då dessa olika grupper i en nedåtgående utveckling lätt kan börja attackera varandra. Varpå partiet kan råka ut för ett förödande inbördeskrig. I viss mån tycks detta möjligen påbörjats?
För M ser jag inte dessa faror. Däremot kan t.ex. D.Ö. såväl som regeringsfrågan bli riktigt besvärande för dem och skapa en väljarflykt. Men imploderingsrisken har jag svårt att se.
Citat:
Opinionsmätningarna nu i Juli kommer att bli spännande. Antar att samtliga institut kommer att ha special mätningar under Almedalsveckan också. Skall bli kul att se hur det går för (S) nu när Stefan Löfven inte skall dyka upp. Det måste ju gynna dem...
Jag är lite osäker på om du var ironisk eller ej? Men ju mer jag tänker på saken tror jag det faktiskt är till fördel för S att han avstår medverkan. Han är verkligen ingen röstmagnet, tvärt om.