2018-06-28, 17:27
Moderator
v50s avatar
SKOP:s senaste mätning utförd mellan 8 maj - 18 juni, 1233 personer deltog i undersökningen.

S 26,3% (-0,4)
V 7,6% (+0,6)
MP 4,5% (+1,0)

SD 19,0% (+2,3)

M 22,9% (-2,2)
L 4,5% (-0,6)
C 9,0% (+/-0)
KD 2,5% (-1,8)

Fi 1,7% (-0,6)
Övriga partier 2,1 (+1,8)

S+V+MP 38,4% (+1,2)
M+L+C+KD 38,9% (-4,6)

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/06/SKOPs-Valjarbarometer-26-juni-2018.pdf
2018-06-28, 18:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag har rätt länge trott på omkring 30% för (SD). Egentligen ända sedan DÖ. Dessutom har jag länge trott att det skulle gå fort på slutet eftersom det egentligen bara var politiskt intresserade som var upprörda när DÖ infördes (det var alltid samma namn som skrev på M:s Facebook exempelvis. Jag själv mest antar jag ). De flesta kommer att få sveket klart för sig nu i valrörelsen när folk börjar prata politik igen. Då riskerar raset att komma för (M).

När det gäller (S) så tycker jag man kan se en möjlig utveckling där de landar i intervallet 10-15%. Den vägen består av full panik och partiföreträdare som var för sig driver sin egen linje och motsäger andra partiföreträdare. Alltså öppet bråk om politikens inriktning nu under valrörelsen där partifolket drar åt vänster och öppna gränser trots att väljarna vill ha motsatsen.

Det kan gå så men man får ju erkänna att det inte är det troligaste kanske. Det är säkert mer sannolikt med mellan 20-25%. Ett riktigt dåligt resultat i vilket fall

Att S tappat stort råder det ju ingen större tvekan om. När något börjar falla kan det gå fort, en negativ spiral som sprider sig allt fortare. Detta kan gälla såväl inom politiken som mycket annat. T.ex. i sportvärlden ser man ibland att ett starkt lag som börjar få motgångar och fullständigt klappar ihop.

Detta har skett för socialdemokratiska partier i många andra europeiska länder så det kan mycket väl ske även här. Men jag tror inte vi är där än, kanske till nästa val, eller ett eventuellt extra val innan dess. S har många äldre väljare som röstar på dem oavsett vad de än gör. Ett starkt stöd bland många invandrargrupper och i LO-kollektivet. Även om SD gjort kraftiga inbrytningar i samtliga av dessa, speciellt hos de sistnämnda.

Jag har skrivit lite i granntråden (SD i o.u.) om att manliga och kvinnliga väljare agerar på olika sätt. Då kvinnor känner att det socialt korrekta agerandet är att lämna S till förmån för SD kan SD öka till att ha en majoritet kvinnliga väljare bakom sig. Vilket skulle medföra att de blir största parti med god marginal. För S del kan fullständig panik utbyta. Mängder av politiker och tjänstemän kommer kämpa för att säkra sin inkomst. Liksom oron att förlora greppet om hela LO. Men jag ser inte att vi är där idag. Visst ökar SD bland kvinnor, men någon "lavin" av kvinnliga väljare har inte bytt. Vi kanske kommer dit en dag? Det kan gå fort, men drygt 2 månader är nog alldeles för kort tid.

Just S ambition att bli ett parti för alla möjliga (och omöjliga) grupper har även medfört problem. Det kan skapa en handlingsförlamning hos partiledningen och försvåra möjligheten att peka ut en riktning då denna alltid krockar med någon grupps intressen. Samt att det utgör en fara då dessa olika grupper i en nedåtgående utveckling lätt kan börja attackera varandra. Varpå partiet kan råka ut för ett förödande inbördeskrig. I viss mån tycks detta möjligen påbörjats?

För M ser jag inte dessa faror. Däremot kan t.ex. D.Ö. såväl som regeringsfrågan bli riktigt besvärande för dem och skapa en väljarflykt. Men imploderingsrisken har jag svårt att se.

Citat:
Opinionsmätningarna nu i Juli kommer att bli spännande. Antar att samtliga institut kommer att ha special mätningar under Almedalsveckan också. Skall bli kul att se hur det går för (S) nu när Stefan Löfven inte skall dyka upp. Det måste ju gynna dem...

Jag är lite osäker på om du var ironisk eller ej? Men ju mer jag tänker på saken tror jag det faktiskt är till fördel för S att han avstår medverkan. Han är verkligen ingen röstmagnet, tvärt om.
2018-06-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag är lite osäker på om du var ironisk eller ej? Men ju mer jag tänker på saken tror jag det faktiskt är till fördel för S att han avstår medverkan. Han är verkligen ingen röstmagnet, tvärt om.

Nej, inte ironisk. Visserligen kanske inte (S) kommer att öka stort när de gömmer undan Löfven men risken att han gör bort sig och skrämmer bort väljare försvinner ju.

Tror att åtminstone 1-2% av senaste fallet helt och hållet beror på hur Åkesson fick publiken att skratta ut Löfven i Arena debatten. Sådant är viktigt för väljare som står och väger.
2018-06-28, 19:29
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Gillar trenden i denna mätning. Äntligen en mätning som stämmer in på vad jag hoppas och tror på.

Sossarnas sämsta valresultat någonsin med klar marginal, alltså. Jag trodde du var sosse.

Att du gläds åt så låga nivåer när dom flesta institut har ännu lägre säger inte lite.
2018-06-29, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för ditt svar!

Så speciellt intressant vet jag inte om det var. Min gissning är nog precis lika bra eller dålig som någon annans. Och det var inte riktigt det jag avsåg diskutera. Men visst, varsågod:

Det enda jag vände mig mot i ditt inlägg var som sagt var den betydelse jag uppfattade att du la vid S historia i din bedömning av valresultatet. Jag tror det mest har en betydelse för de äldre väljarna. Men där förefaller vi överrens.

Där är vi helt överens. S lever högt på sina äldre väljare. Och bland många invandrargrupper är de också starka, även om valdeltagandet oftast är klart lägre bland dessa.

Dock dör dessa äldre väljare av i en rasande takt och ersätts av nya. Visst kommer de sossar som röstat på S sedan Tage Erlanders dagar inte byta parti även om så Stefan Löfvén står på Sergelstorg och halallslaktar dvärgar. Men likväl har S halverats sedan 50-talet. Liksom att de som röstat på L/Fp sedan Bertil Ohlins dagar inte heller lär byta, men likväl har L inte de 20-25% som de hade på 50-talet, utan snarare en 5:e-del av detta idag.

Av 50-talets väljare finns allt förre kvar i livet. Och de blir allt färre för varje val. Men visst, där är S enormt starka. Utan dessa skulle S tappa många %-enheter.

Jag har ingen anledning att ifrågasätta det du skriver. Jag har ingen insideinformation från S. Det stämmer säkert det du säger. Vi får väl helt enkelt se hur bra detta lyckas. Men frågan är vilka frågor väljarna prioriterar högst, vilka frågor som kommer att dominera valrörelsen. Inte vilka frågor de politiska partiernas företrädare önskar att väljarna skall finna viktigast. Förnärvarande tycks debatten gå i en för SDs del gynnsam riktning.

Lyckas S med sin taktik att flytta fokus från i-&i-politiken till välfärdsfrågor lär det hjälpa dem. Förblir i-&i-politiken den hetaste frågan lär det hjälpa SD. Lyckas MP flytta debatten till miljöfrågor hjälper ett MP. Blir det företagspolitik och skattetryck hjälper det M. Osv. Även om de politiska partierna försöker flytta debatten till en för dem gynnsam riktning, beror det även mycket på saker de har svårt att påverka, såsom på vad som kommer att inträffa i Sverige och i vår omvärld fram tills valet.

Jag förmodar att detta inte var riktat mot mig? Jag tillhör ej de som gissar på att S får 15% och SD 35%, eller något liknande. Jag tror också att S blir största parti. Även om de kommer göra ett historiskt dåligt val i höst. Och SD lär öka kraftigt. Jag är förresten inte ens Sverigedemokrat, det finns alla möjliga på detta forum. Jag baserar inte mina bedömningar på ett önsketänkande.

Mitt eget favoritparti (MED) gissar jag att det kommer att gå rätt dåligt för tyvärr. (Max 1%.) Men visst det finns många som blandar ihop sitt önsketänkande med vad som förefaller sannolikt. Men vänligen dra inte in mig i det.

Det kan ju förstås vara precis som du skriver? Jag gissar dock att de webb-baserade u.i
även denna gång ligger närmre sanningen beträffande SD. Min gissning är att C och V kan vara de som överskattas i o.u. Men jag vet förståss inte heller, vi får väl se efter valet. Men spännande blir det.

Intressant gissning. Skiljer sig bara någon ynka procent hit och dit i jämförelse med min gissning.

Angående det fetstil markerade håller jag med dig till 100. Jag tycker sossarna är ett bra exempel på det du nämner. Frågan är om de lyckas förbättra sig på den fronten.

Och självklart var det inte riktat mot dig! Jag är heller inte sverigedemokrat. Skulle aldrig kunna tänka mig lägga en röst på dem. Känns som det är fullt med sverigedemokrater här på forumet.

Precis som du säger är det viktigt att försöka skilja på vad man vill ska inträffa och vad man tror kommer inträffa. Två helt olika saker.

Jag kan hålla med om att C överskattas lite, men inte V. De lär få 8%, det tror jag starkt på. Många glömmer nog att S väljare inte helt och hållet går över till SD utan även till V.

Kul att diskutera med dig till skillnad från vissa andra! Har en känsla av att du är väldigt gammal till skillnad från mig. Kanske över 50? Undra om det har något med saken att göra!
2018-06-29, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag har rätt länge trott på omkring 30% för (SD). Egentligen ända sedan DÖ. Dessutom har jag länge trott att det skulle gå fort på slutet eftersom det egentligen bara var politiskt intresserade som var upprörda när DÖ infördes (det var alltid samma namn som skrev på M:s Facebook exempelvis. Jag själv mest antar jag ). De flesta kommer att få sveket klart för sig nu i valrörelsen när folk börjar prata politik igen. Då riskerar raset att komma för (M).

När det gäller (S) så tycker jag man kan se en möjlig utveckling där de landar i intervallet 10-15%. Den vägen består av full panik och partiföreträdare som var för sig driver sin egen linje och motsäger andra partiföreträdare. Alltså öppet bråk om politikens inriktning nu under valrörelsen där partifolket drar åt vänster och öppna gränser trots att väljarna vill ha motsatsen.

Det kan gå så men man får ju erkänna att det inte är det troligaste kanske. Det är säkert mer sannolikt med mellan 20-25%. Ett riktigt dåligt resultat i vilket fall

Opinionsmätningarna nu i Juli kommer att bli spännande. Antar att samtliga institut kommer att ha special mätningar under Almedalsveckan också. Skall bli kul att se hur det går för (S) nu när Stefan Löfven inte skall dyka upp. Det måste ju gynna dem...

Så du är en av de som tror att S kan få ca 10-15% och SD ca 30%. Hur har du kommit fram till det? Dela gärna med dig, för det är verkligen intressant för mig att försöka förstå mig på er som tror att det kommer hända. Förväntar mig en A4 sida. Minst!

Angående det fetstil markerade; Jag kan nästan försäkra dig om att det inte kommer hända. Det finns en partipiska nämligen! Skämt åsido. Eller? Förutom det är alla de medvetna om hur mycket som står på spel, så den lilla striden om allt som rör invandringen är inte värd för de att ta just nu. De inser att de förlorade den lilla striden, men de vet om att det är ett krig som kommer väldigt snart och där kommer de ge allt för att vinna. Utåt kommer de stå enade, inåt står de långt ifrån enade. De vill nog ha ihjäl varandra internt!
Senast redigerad av JxJ 2018-06-29 kl. 01:20.
2018-06-29, 01:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JxJ
Så du är en av de som tror att S kan få ca 10-15% och SD ca 30%. Hur har du kommit fram till det? Dela gärna med dig, för det är verkligen intressant för mig att försöka förstå mig på er som tror att det kommer hända. Förväntar mig en A4 sida. Minst!

SD har redan varit uppe i 28,5% nyss i OU så 30% är inom felmarginalen och inte alls extremt. S är i fritt fall och ligger på drygt 20% och om inte Löfven slutar prata är det väl mycket som tyder på att fallet fortsätter. 10% låter väl dock rätt extremt.
2018-06-29, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
SD har redan varit uppe i 28,5% nyss i OU så 30% är inom felmarginalen och inte alls extremt. S är i fritt fall och ligger på drygt 20% och om inte Löfven slutar prata är det väl mycket som tyder på att fallet fortsätter. 10% låter väl dock rätt extremt.

Hur mycket jag än föraktar S och Löfven så är under 20 % rena och löjliga fantasier. Strax under 25 % är däremot mycket realistiskt. Men visst om dessa fantasier skulle slå in, skulle jag må gott hela året ut, som kanske skulle hålla i sig långt in i 2019. M däremot lär hamna under 20 %, eller jag hoppas på det iaf. Och 28,8 % är SDs rekord. Precis som SD knappast fick 7,6 % 2010 eller 14,6 % 2014, kommer inte SD att få 28,8 % 2018. Visst mycket kan fortfarande hända, men jag tror knappast det i varje fall. Lär väl snarare hamna på 25, möjligen 26 %, vilket vore väldigt bra siffror för partiet.
2018-06-29, 02:05
Medlem
Citat:

Jag tycker inte man ska tro alltför mycket på opinionsmätningarna. För inte så länge sedan låg S på 28%, nu 23%. Många stora hopp... En annan sak som är värd att nämna är att majoriteten av alla opinionsmätningar några månader innan valet 2014 pekade på att SD skulle få 8%. Det slutade med 13%ish. Samma sak gäller här bara det att de är överskattade istället för underskattade. Men vem vet? Bara vad jag tror!
2018-06-29, 02:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tycker inte man ska tro alltför mycket på opinionsmätningarna. För inte så länge sedan låg S på 28%, nu 23%. Många stora hopp... En annan sak som är värd att nämna är att majoriteten av alla opinionsmätningar några månader innan valet 2014 pekade på att SD skulle få 7%. Det slutade med 13%. Samma sak gäller här bara det att de är överskattade istället för underskattade. Men vem vet? Bara vad jag tror!

Nej man ska inte tro för mycket på dem som haft så kraftiga fel tidigare, men det finns de som har ett väldigt bra track record och de bör man fästa betydligt större vikt vid. Något annat som är tillförlitligt är också trenderna, när alla OI visar att S störtdyker och SD rusar upp i skyn då är det så, även om de nivåerna som de flesta anger för SD är alldeles för låga, det vet vi baserat på historisk performance.
2018-06-29, 06:38
Medlem
Citat:

Tror på kanske är lite för starkt. Däremot är 10-15% fullt möjligt om (S) får panik och valrörelsen spårar ur för dem. Det finns åtminstone möjliga scenarier där de kan sluta så lågt.

Men visst jag inser också att det är troligare att de hamnar omkring 20%.
2018-06-29, 08:07
Medlem
Fris avatar
Citat:
Faktiskt underskattade Yougov (som nu gav 28.5%) SD med precis 1.5% i förra valet. Och det var de som underskattade SD minst av alla OU.

Alla enskilda OU har alltid underskattat SDs efterföljande valresultat. Varenda en utan undantag! En statistisk sensation...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in