Citat:
Nu tillhör jag förvisso inte de som gjort gissningarna du kritiserar. Även jag har sett gissningar av valresultatet som förefaller snarare vara orealistiska förhoppningar (från skribentens sida) än realistiska bedömningar.
Även jag gjorde en gissning några sidor tillbaka i tråden. Den var förhållandevis lik din. Det jag ifrågasätter är snarare dina argument för dessa siffror än siffrorna i sig.
Och jag känner även väl till sossarnas historia. Men jag undrar om den påverkar väljarna i någon större omfattning? För de som var med på 40-50-60-talen kanske den möjligen gör det? Några sympatiserarde med dem då, och gör så fortfarande, andra kan ha ändrat sig med åren. Andra sympatierade inte med dem då och gör det inte nu heller.
Men för den majoritet av befolkningen som inte var med på den tiden betvivlar jag att många av dem tar saker som t.ex. S valseger 1968 i beaktande i sitt val av parti idag? Och för de mycket få som kanske möjligen ändå tar S historia i beaktande i sin bedömning behöver dessa inte uteslutande finna att denna är till S fördel.
Argument om ett partis förflutna har som bekant varit återkommande i S (och de övr partiernas) kritik av SD. Den kraftiga ökning SD haft sedan förra, och förförra valet, ger ju en tydlig indikation på att väljarna inte finner detta vara av en direkt avgörande betydelse i sitt val av parti.
Din editering om din extrema insyn i S är det av naturliga orsaker omöjligt för mig (och andra) att bedömma sanningshalten i tyvärr. Men låt oss anta att det stämmer. På vilka grunder menar du att S ledning vet vad valresultatet kommer att bli? Har de kännedom om detta redan nu betyder det att de har för avseende att genomföra ett fullständigt riggat val! Där de dessutom planerar att förlora många mandat!
För en månad sedan sa Stefan Löfvén att frågan om i-&i-politiken skulle vara borta från dagordningen i månadsskiftet maj-juni. Istället skulle den stora frågan fram till valet vara arbetsmiljölagstiftningen. M.a.o. hans och övriga ledande sossars förståelse av väljarnas prioriteringar är om möjligt sämre än den genomsnittliga skribenten på detta forum. Och sett till hur S agerat under denna mandatperiod visar med all önskvärd tydlighet att de inte har en susning om hur väljarnas tänker. Annars hade de rimligen fört en politik som fått dem att ökat i o.u. istället för minskat.
Även jag gjorde en gissning några sidor tillbaka i tråden. Den var förhållandevis lik din. Det jag ifrågasätter är snarare dina argument för dessa siffror än siffrorna i sig.
Och jag känner även väl till sossarnas historia. Men jag undrar om den påverkar väljarna i någon större omfattning? För de som var med på 40-50-60-talen kanske den möjligen gör det? Några sympatiserarde med dem då, och gör så fortfarande, andra kan ha ändrat sig med åren. Andra sympatierade inte med dem då och gör det inte nu heller.
Men för den majoritet av befolkningen som inte var med på den tiden betvivlar jag att många av dem tar saker som t.ex. S valseger 1968 i beaktande i sitt val av parti idag? Och för de mycket få som kanske möjligen ändå tar S historia i beaktande i sin bedömning behöver dessa inte uteslutande finna att denna är till S fördel.
Argument om ett partis förflutna har som bekant varit återkommande i S (och de övr partiernas) kritik av SD. Den kraftiga ökning SD haft sedan förra, och förförra valet, ger ju en tydlig indikation på att väljarna inte finner detta vara av en direkt avgörande betydelse i sitt val av parti.
Din editering om din extrema insyn i S är det av naturliga orsaker omöjligt för mig (och andra) att bedömma sanningshalten i tyvärr. Men låt oss anta att det stämmer. På vilka grunder menar du att S ledning vet vad valresultatet kommer att bli? Har de kännedom om detta redan nu betyder det att de har för avseende att genomföra ett fullständigt riggat val! Där de dessutom planerar att förlora många mandat!
För en månad sedan sa Stefan Löfvén att frågan om i-&i-politiken skulle vara borta från dagordningen i månadsskiftet maj-juni. Istället skulle den stora frågan fram till valet vara arbetsmiljölagstiftningen. M.a.o. hans och övriga ledande sossars förståelse av väljarnas prioriteringar är om möjligt sämre än den genomsnittliga skribenten på detta forum. Och sett till hur S agerat under denna mandatperiod visar med all önskvärd tydlighet att de inte har en susning om hur väljarnas tänker. Annars hade de rimligen fört en politik som fått dem att ökat i o.u. istället för minskat.
Länka gärna till ditt inlägg, den om din gissning så slipper jag leta bland dina inlägg här. Vore intressant att läsa.
Sossarnas historia = lojala väljare, är vad jag menar om jag ska få uttrycka mig så enkelt. Partiet har en stor majoritet av de äldre som alltid röstat S p.g.a partiets satsningar då (och egentligen för att sossarna byggt upp det Sverige vi har idag, enligt dem i alla fall) och så har vi de invandrare som tack vare Palme o company fått stanna kvar i Sverige. De kommer alltid rösta S, det är deras lojala väljare oavsett vad. Jag menar inte att det är avgörande för sossarnas överlevnad på något sätt utan snarare att det kommer ge en extra boost, något man ändå måste ta hänsyn till.
Jag menar snarare att det är partiets satsningar just nu som kommer vara avgörande, något som jag fått p.g.a min insyn i partiet. De lägger ner flera miljoner kronor på anställda, olika avancerade verktyg för att nå till väljare, material och allt ni kan tänka på. De "mutar" till och med sina medlemmar för att hjälpa till att styra skeppet och locka fler väljare. Valrörelsen för dem har redan startat igång, de började i april. De är ute på gator och torg, ringer till väljare och knackar dörr som bara den. Utöver de ekonomiska satsningarna de gör kommer även politiska satsningar att göras, såklart, men till skillnad från de senaste månaderna kommer ett mer välfärdsinriktat perspektiv att tillkomma. De har redan börjat med sin kampanj om "rimligare hyresrätter". De kommer att marknadsföra sig med välfärdsfrågorna nu i slutsporten, något som jag tror kan vara avgörande. Och då får vi komma ihåg att det är idag som det går som sämst för partiet, de ligger nere på ca 23% i opinionsmätningarna. De har allt att vinna och inget att förlora.
Redigerade bort det där i sista sekund eftersom det är svårt att bedöma sanningshalten i det, precis som du säger. Jag menar såklart inte på att de kommer fuska eller att de kan se in i framtiden, nej. Snarare att jag, p.g.a mitt kontaktnät, har tillräckligt stor insyn i partiet att jag känner till hur de jobbar och vilka deras satsningar kommer att vara. Nu har jag nämnt en del men definitivt inte allt av olika skäl. Men den informationen jag får ta del av indikerar på att de kommer att förbättra sin ställning sett till hur deras opinionssiffror ser ut i nuläget (ca 23%), förutsatt att jag gjort min analys rätt. Och säg mig, hur många av er här på Flashback har allt det jag precis nämnt och mycket mer i beaktande när ni gissar på att sossarna kommer hamna på 15% eller vad det nu är? För mig finns det inte på världskartan att S får ett sämre valresultat än 23,5% och SD ett bättre valresultat än 25%. Jag tror fortfarande att S blir det största partiet, i alla fall den här gången.
En annan sak; Minns ni opinionsmätningarna som fördes några månader innan valet 2014? Och då menar jag specifikt på hur mycket man trodde SD skulle få. I princip alla underskattade dem, de trodde att SD skulle landa på ca 7% (d.v.s i princip hälften av vad de sedan kom att landa på). Frågan jag ställer mig idag är om man nu överskattar dem lite för mycket, just för att man gjorde fel förra gången men också för att många tycks befinna sig i en "SD-bubbla". Det är intressant att ha i åtanke kan jag tycka.
Senast redigerad av JxJ 2018-06-28 kl. 06:44.
Senast redigerad av JxJ 2018-06-28 kl. 06:44.