2018-06-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Snittet juni 2010 var 4,5% - 5,7% (1,26)
Snittet juni 2014 var 9,6% - 12,9% (1,34)
Snittet juni 2018 nu 22,2% - 28,9% (1,30 exempelvis)

Smaka på den. 22% i snitt!

Ledsen alla ni försiktiga generaler men jag tycker mest att dubbleringen känns som ett sorts golv just nu.

Förra året så låg snittet från samtliga institut 1 procentenhet högre.

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2018-06

https://val.digital/Party-SD/?toMonth=2017-06
2018-06-28, 21:35
Medlem
Jag tror också att vi inte kan ha en så stor korrigeringsfaktor som 2014. En del institut har blivit bättre på att närma sig sanningen. Korrigeringsfaktorn borde kanske ligga på 1,15 för enligt min beräkningsmodell är 1,2 för högt.

MSM:s alla försök att utnyttja händelser till anti-SD propaganda innebär inte att dom som redan gått över till rätt sida skulle gå tillbaka. Propagandan kan bara tillfälligt stoppa tillflödet eller minska det. Men jag förutser att SD ökar ytterligare när vi närmar oss valet.

Nu surrar ryktena om att SD kommer att släppas in i samarbetet inom Alliansen och dessa rykten stärker bara SD. Jag tror dock inte att Annie och Björklund kan deltaga i sällskapsdansen.

SD skall kräva, SD bör bedriva give em hell-politik först och sedan kan delar av 7-klövern krypa till korset och be om ursäkt. Detta blir intressant. Verkligheten kryper närmare.
2018-06-28, 22:07
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Eftersom SD ser ut att bli största parti tycker jag att frågan är relevant.

Har S alltid varit största parti, eller hur ofta är de vana att vara det? (Saknar tyvärr möjlighet att söka själv)

Det är nog hyfsat smårsmält för M och S att inte stå överst på pallen, och de lär gilla att fälla krokben för ettan.
S har varit största parti i över hundra år. Sedan allmän rösträtt infördes alltså.
2018-06-28, 22:11
Medlem
Riktigt roligt med dessa siffror. Ser fram emot kommande mätningar.

Röstat på SD sen 2010 då jag fick rösta för första gången, detta blir alltså 3:e gången för mig. En tanke som slår mig är hur många här som engagerar sig och hoppas på högt resultat.
En del av er måste ha röstat på andra partier i tidigare val. Ni har med andra ord röstat fram det skitsamhälle vi idag har. Tycker personligen det är hyckleri av er att sitta här i efterhand skylla på Reinfeldt och Löfven som NI själva röstat på. Hur går era tankar? Skäms ni? Har ni ångest över hur naiva ni varit?
2018-06-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
S har varit största parti i över hundra år. Sedan allmän rösträtt infördes alltså.

Inte riktigt, Folkpartiet (L) var största parti år 1911 och hade 40,2 procentenheter. S var tredje största med 28,5 procentenheter. Det var inte förrän år 1917 som S blev största parti. Man kan hoppas att SD blir det största partiet i nästa riksdagsval. Det lutar lite åt det hållet med dagens opinion.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag
2018-06-28, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Eftersom SD ser ut att bli största parti tycker jag att frågan är relevant.

Har S alltid varit största parti, eller hur ofta är de vana att vara det? (Saknar tyvärr möjlighet att söka själv)

Det är nog hyfsat smårsmält för M och S att inte stå överst på pallen, och de lär gilla att fälla krokben för ettan.

S har i princip varit störst sedan de kom in som arbetarparti 1911. De har dock inte suttit eller bildat regering varje period, men definitivt majoriteten av dem. Men etftersom de flesta industriländer har många arbetare så har alltid sosseregeringar varit stora i de flesta demokratiska länder.

De är vana att ha över 40% i Sverige. De hade tex 45% under 90-talet på Ingvar Karlssons tid och över 50% 1968 och hela 53,8 1940.

Men... Vinden har vänt. Socialdemokratin har minskat kraftigt i Europa.

De kommer få sitt sämsta valresultat i Sverige nästa val garanterat. De fick 28% 1911 och nu kommer de kanske hamna på strax över 20% ser det ut som. Alltså extremt dåligt för dem. Ett fullständigt katastrofval och panik kommer utbryta.

SD i sin tur kommer bli störst med god marginal, vilket kommer svida ännu mer för sossarna.

Ta fram chipsen under valnatten för det kommer bli en historisk underhållning. Jag lovar.
2018-06-28, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Inte riktigt, Folkpartiet (L) var största parti år 1911 och hade 40,2 procentenheter. S var tredje största med 28,5 procentenheter. Det var inte förrän år 1917 som S blev största parti. Man kan hoppas att SD blir det största partiet i nästa riksdagsval. Det lutar lite åt det hållet med dagens opinion.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag

2018-1917=101
101 > 100

Just saying
2018-06-28, 23:00
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Alliansen öppnar för att SD ska kunna besätta ordförandeposten i utskotten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-oppnar-for-sverigedemokraterna

Kanske blir raderat i den här tråden men jag visste inte var jag skulle lägga den. Det här är en politisk bomb. Kan tyda på att Alliansen börjar inse att alternativet till SD-stöd efter valet är ännu värre och att man nu startar operation normalisering.

Det var ju vansinnigt intressant detta...

K-G Bergström börjar faktiskt resoner som en insatt journalist...

Citat:
Socialdemokraterna har under sin regeringsperiod ägnat sig åt kraftig negativ särbehandling av partiet. Det har sällan fått delta i de partiförhandlingar den rödgröna regeringen haft med andra partier.

Inget tyder på att det har varit någon framgångsrik strategi. Tvärtom har det snarast förstärkt känslan hos Sverigedemokrater av ojuste behandling från de stora partierna. Med tanke på att åtskilliga SD:are är före detta socialdemokrater, har den socialdemokratiska strategin inte varit särskilt lyckad om man vill ha dem tillbaka.

...han har dock fortsatt svårt att förstå att Sd kan bli största parti. Men sista meningen är fanimig en revolution, äntligen lite logik i kvällspressen.

Citat:
Nu tyder opinionsmätningarna på att Jimmie Åkessons parti kan få minst 20 procent. Partiet kan till och med bli näst störst. Att i det läget förneka SD en rimlig utdelning i fördelningen av de eftertraktade ordförandeposterna vore utmanande gentemot var femte väljare. Men förhoppningsvis också för fler, som tycker att det politiska etablissemanget i större utsträckning bör respektera folkviljan.

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-verkar-markligt-men-det-ar-uppenbart/
Senast redigerad av S.Kandal 2018-06-28 kl. 23:12.
2018-06-28, 23:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Alliansen öppnar för att SD ska kunna besätta ordförandeposten i utskotten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alliansen-oppnar-for-sverigedemokraterna

Kanske blir raderat i den här tråden men jag visste inte var jag skulle lägga den. Det här är en politisk bomb. Kan tyda på att Alliansen börjar inse att alternativet till SD-stöd efter valet är ännu värre och att man nu startar operation normalisering.
Som opinionen ser ut nu med ett M på kanske upp emot 10 PE MINDRE än SD så hade jag bara garvat åt detta utspel om jag var Åkesson.
Det kan bli så att Jimmie utser de tunga ministerposterna och M kanske kan få landsbygdsposten, men bara kanske....
2018-06-28, 23:37
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilzenius
Riktigt roligt med dessa siffror. Ser fram emot kommande mätningar.

Röstat på SD sen 2010 då jag fick rösta för första gången, detta blir alltså 3:e gången för mig. En tanke som slår mig är hur många här som engagerar sig och hoppas på högt resultat.
En del av er måste ha röstat på andra partier i tidigare val. Ni har med andra ord röstat fram det skitsamhälle vi idag har. Tycker personligen det är hyckleri av er att sitta här i efterhand skylla på Reinfeldt och Löfven som NI själva röstat på. Hur går era tankar? Skäms ni? Har ni ångest över hur naiva ni varit?
Det finns flera förklaringar.
Fram till slutet av 90-talet hade "ingen" internet. Man var matad med statspropagandan genom MSM och "alla" levde lyckligt ovetande.
Fram till luciabeslutet revs upp så var politikerna inte galna. Från -91 till 2006 var de bara halvgalna.
Det är ifrån ca 2010 och framåt det spårade totalt. Full Arnstad osv..

Ja. De flesta SDare har röstat på annat innan SD "fanns". Innan 2006 visste knappt någon att de fanns.
Jag röstade ND i mitt första val. Tyvärr gick ju det åt pipan och inget riktigt vettigt alternativ fanns på många år efter det.
Sen blev det S fram till 2006 då jag hade hittat SD och gav dom min röst. De har sedan fått den i ALLA val som man kan rösta i sedan dess.
Men visst är det många som skäms över sina val i efterhand nu i modern tid.
Riktigt många efter valet 2014.
2018-06-29, 00:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror också att vi inte kan ha en så stor korrigeringsfaktor som 2014. En del institut har blivit bättre på att närma sig sanningen. Korrigeringsfaktorn borde kanske ligga på 1,15 för enligt min beräkningsmodell är 1,2 för högt.

MSM:s alla försök att utnyttja händelser till anti-SD propaganda innebär inte att dom som redan gått över till rätt sida skulle gå tillbaka. Propagandan kan bara tillfälligt stoppa tillflödet eller minska det. Men jag förutser att SD ökar ytterligare när vi närmar oss valet.

Nu surrar ryktena om att SD kommer att släppas in i samarbetet inom Alliansen och dessa rykten stärker bara SD. Jag tror dock inte att Annie och Björklund kan deltaga i sällskapsdansen.

SD skall kräva, SD bör bedriva give em hell-politik först och sedan kan delar av 7-klövern krypa till korset och be om ursäkt. Detta blir intressant. Verkligheten kryper närmare.

(Min fetning)

Det beror väl i stor utsträckning på vilket institut som ska korrigeras. I förra valet visade det sig att t ex Novus och Skop fick korrigeras med 1,59 i den sista mätningen. Medans Yougov hade 1,16. Sifo 1,24 och Demoskop 1,26. Bara för att ta några exempel.

En allmän korrigeringsfaktor på 1,15 tror jag inte på. Alldeles på tok för lågt. Att flera institut blivit bättre på att mäta SD är säkert sant, men inte så bra. För många institut gäller med stor sannolikhet fortfarande 1,3 eller 1,4. Men det definitiva resultatet får vi den 9 september. Som jag hävdat i tidigare kommentarer, SD kommer att hamna närmare 30% än 25% i valet. Någonstans mellan Sentio och Yougov tror jag just nu ligger närmast sanningen: ca 27%
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-29 kl. 00:19.
2018-06-29, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det var ju vansinnigt intressant detta...

K-G Bergström börjar faktiskt resoner som en insatt journalist...

...han har dock fortsatt svårt att förstå att Sd kan bli största parti. Men sista meningen är fanimig en revolution, äntligen lite logik i kvällspressen.

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-verkar-markligt-men-det-ar-uppenbart/

Nån borde säga till den jävla odågan att SD ges över 50% chans av spelmarknaden att bli STÖRSTA parti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in