2018-06-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ny sammanvägning

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6983039

Jämför med förra månadens sammanvägning enligt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6959297 och finn fem fel (eller fler).
2018-06-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Realistiskt sett ligger sossarnas golv på 20 procent. Oerhört många är idag beroende av deras allmosor. Plus att man under 100 år varit statsbärande.

Moderaternas golv ligger runt 15 procent. Där man under många år harvade runt denna siffra.

KD och MP åker rimligen ur riksdagen. L klarar sig med ett nödrop.

Kommunisternas tak ligger runt 10 procent. En skrämmande hög siffra. När man tänker på Stalin och Gulag. Historielösheten breder ut sig.

C med häxan Annie är i dagsläget svårbedömda. Trenden är att man går bakåt. Men jag är inte övertygad. Det finns bevisligen mängder av dårar i Sverige.

SD kommer att bli valets vinnare. Därom är alla institut överens. Med ett golv på 25 och ett tak på 35 enligt mig.

Tack för snygg och övertygande analys! Håller med om varenda mening.
2018-06-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slackandhash
Jämför med förra månadens sammanvägning enligt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6959297 och finn fem fel (eller fler).
Ja, är det inte att koka soppa på en spik? Man matar in resultaten från tidigare publicerade opinionsundersökningar i ett excel-ark och så gör man förstasidesstoff av att excel-arket bekräftar trenderna från de tidigare undersökningarna. Snacka om nyhetstorka!
2018-06-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Alltså en genomsnittlig felfaktor för SD på 1,5 och 0,75 på Mp och 0,8 på Vpk.

Det gör ju en del. Trist att inte alla OI är med i sammanvägning. Undanhållande av information.
Betydligt trevligare och informativare att titta på status.se där samtliga partier är sammanvägda 6 mån. S 23,5. SD 22,8.

Men man måste väl hålla sig inom lagoma gränser.
2018-06-24, 16:19
Medlem
TumTums avatar
Man ska inte glömma "Mamma" rösterna
Valet är 3 veckor efter skolstart
Det kommer att vara mellan 3-5 skäggiga analfabeter som sitter brevid deras döttrar
Saker sätts i annat ljus
Shit gets real
Kaffet luktas på
Och rösten läggs på SD
Dessa glömda röster kommer att avgöra valet
Partilojalitet kan fara åt helvete om en kåt hazar hovrar runt ditt barn
2018-06-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vet inte vad du hänvisar till som "hemska" kan du få tag på det om det fortfarande är relevant d.v.s. max ett år, visa upp det.

Det var vad folk tyckte. Bara en känsla alltså. Men långt ifrån obefogad. Man är rädd för
vad som kommer att hända med samtalsklimatet, inte bara det vanliga klimatet.
2018-06-26, 11:00
Medlem
Citat:
Realistiskt sett ligger sossarnas golv på 20 procent. Oerhört många är idag beroende av deras allmosor. Plus att man under 100 år varit statsbärande.

Moderaternas golv ligger runt 15 procent. Där man under många år harvade runt denna siffra.

Kommunisternas tak ligger runt 10 procent. En skrämmande hög siffra. När man tänker på Stalin och Gulag. Historielösheten breder ut sig.

C med häxan Annie är i dagsläget svårbedömda. Trenden är att man går bakåt. Men jag är inte övertygad. Det finns bevisligen mängder av dårar i Sverige.

SD kommer att bli valets vinnare. Därom är alla institut överens. Med ett golv på 25 och ett tak på 35 enligt mig.

Håller med om det mesta!
Jag tror dock att S kan hamna under 20% och SD över 35%.
Jag tror att många som är beroende av allmosor ser att deras allmosor går mer och mer till invandrarna istället och vill hindra detta.
2018-06-26, 13:28
Medlem
Citat:

Håller med dej i dina bedömningar när det gäller golv tak.

L kommer naturligtvis att klara sej över 4% även om det blir med ett nödrop. L klarar sej alltid. C tror jag inte går bakåt utan tvärtom. Här har alla verkliga godhetsknarkare funnit ett riktigt "hem".

Att Mp åker ur riksdagen är viktigare än att SD får 30%. Otroligt betydelsefullt att Mp blir ett f. d. riksdagsparti. Finns inget parti som har skadat Sverige så mycket som detta lilla skitparti har gjort.
2018-06-26, 13:35
Medlem
Fris avatar
Jag tror VPK har större potential uppåt och kommer att göra ett rekordval (sedan Gudrun Schyman 1994 i alla fall) när det står klart att MP inte kommer in och de råttorna flyr sitt sjunkande maskrosskepp. Och i takt med att Stackars Stefan fortsätter göra bort sig ju mer han syns medialt desto närmare valdagen vi kommer, och givet hans partiinterna "hjälpares" agerande. Många sossar går till VPK, om Jonas Sjöstermalmstedt spelar sin vulgära propagandalögner rätt tillsammans med sina partikamrater regimmediakåren.
2018-06-26, 14:09
Medlem
arbetets avatar
Wow! Novus har gjort en lokal OU i Västmanland och:

Kraftigt tapp för S i lokal opinionsmätning
P4 Västmanland presenterar idag en väljarbarometer som visar hur invånarna i länet skulle rösta till riksdagen om det var val idag.

Mätningen har gjorts av opinionsinstitutet Novus på uppdrag av Sveriges Radio. 1 000 invånare över 18 år i Västmanlands län har intervjuats under juni månad om vilket parti de skulle rösta på i riksdagsvalet.

Socialdemokraterna backar från 35,9 % i förra valet till 26,4 % idag och Sverigedemokraterna blir näst största parti på 21,3 %.

– Det är ungefär samma rörelser som vi ser i rikspolitiken, säger Viktor Wemminger på Novus.
– Men mycket kan hända med tanke på alla osäkra.

14,5 % av de tillfrågade har fortfarande inte bestämt sig hur de ska rösta.

Vad gäller blocken hamnar de rödgröna på 38,5 % och alliansen på 37,8 %

– Det är på grund av de här förändringarna hos S och SD som det blir väldigt jämnt mellan blocken, säger Viktor Wemminger.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6984166

Kommentarer från S och SD:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6984420
2018-06-28, 03:15
Medlem
Den som tror att S får mindre än 23,5% och SD får mer än 25% är så verklighetsfrånvänd att det skriker om det. Jag tror verkligen inte att någon här förstår sossarnas historia och hur pass statsbärande de varit genom tiden. Något att uppmärksamma är att sossarna satsar sjukt mycket pengar på det här valet, de har investerat så jävla mycket för de vet hur mycket som står på spel (speciellt med tanke på hur det gått för socialdemokratiska partier runt om i Europa de senaste åren).

Min gissning på de partier som klarar riksdagsspärren ser ut såhär;
S - 26%
SD - 21%
M - 20%
C - 9%
V - 8%
L - 5%
MP - 4%
Senast redigerad av JxJ 2018-06-28 kl. 03:56.
2018-06-28, 04:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JxJ
Den som tror att S får mindre än 23,5% och SD får mer än 25% är så verklighetsfrånvänd att det skriker om det. Jag tror verkligen inte att någon här förstår sossarnas historia och hur pass statsbärande de varit genom tiden. Något att uppmärksamma är att sossarna satsar sjukt mycket pengar på det här valet, de har investerat så jävla mycket för de vet hur mycket som står på spel (speciellt med tanke på hur det gått för socialdemokratiska partier runt om i Europa de senaste åren).

Min gissning på de partier som klarar riksdagsspärren ser ut såhär;
S - 26%
SD - 21%
M - 20%
C - 9%
V - 8%
L - 5%
MP - 4%

Min gissning på M och S grundar sig helt och hållet på min extrema insyn i partierna och då snackar vi om partiernas styrelse i Stockholm och nationellt, deras riksdagsledamöter och S-ministrarna. Tänkte först inte nämna det men ändrade mig när jag började tänka på hur många som skulle hoppa på mitt inlägg.

Nu tillhör jag förvisso inte de som gjort gissningarna du kritiserar. Även jag har sett gissningar av valresultatet som förefaller snarare vara orealistiska förhoppningar (från skribentens sida) än realistiska bedömningar.

Även jag gjorde en gissning några sidor tillbaka i tråden. Den var förhållandevis lik din. Det jag ifrågasätter är snarare dina argument för dessa siffror än siffrorna i sig.

Och jag känner även väl till sossarnas historia. Men jag undrar om den påverkar väljarna i någon större omfattning? För de som var med på 40-50-60-talen kanske den möjligen gör det? Några sympatiserarde med dem då, och gör så fortfarande, andra kan ha ändrat sig med åren. Andra sympatierade inte med dem då och gör det inte nu heller.

Men för den majoritet av befolkningen som inte var med på den tiden betvivlar jag att många av dem tar saker som t.ex. S valseger 1968 i beaktande i sitt val av parti idag? Och för de mycket få som kanske möjligen ändå tar S historia i beaktande i sin bedömning behöver dessa inte uteslutande finna att denna är till S fördel.

Argument om ett partis förflutna har som bekant varit återkommande i S (och de övr partiernas) kritik av SD. Den kraftiga ökning SD haft sedan förra, och förförra valet, ger ju en tydlig indikation på att väljarna inte finner detta vara av en direkt avgörande betydelse i sitt val av parti.

Din editering om din extrema insyn i S är det av naturliga orsaker omöjligt för mig (och andra) att bedömma sanningshalten i tyvärr. Men låt oss anta att det stämmer. På vilka grunder menar du att S ledning vet vad valresultatet kommer att bli? Har de kännedom om detta redan nu betyder det att de har för avseende att genomföra ett fullständigt riggat val! Där de dessutom planerar att förlora många mandat!

För en månad sedan sa Stefan Löfvén att frågan om i-&i-politiken skulle vara borta från dagordningen i månadsskiftet maj-juni. Istället skulle den stora frågan fram till valet vara arbetsmiljölagstiftningen. M.a.o. hans och övriga ledande sossars förståelse av väljarnas prioriteringar är om möjligt sämre än den genomsnittliga skribenten på detta forum. Och sett till hur S agerat under denna mandatperiod visar med all önskvärd tydlighet att de inte har en susning om hur väljarnas tänker. Annars hade de rimligen fört en politik som fått dem att ökat i o.u. istället för minskat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in