Citat:
Ursprungligen postat av
JxJ
Den som tror att S får mindre än 23,5% och SD får mer än 25% är så verklighetsfrånvänd att det skriker om det. Jag tror verkligen inte att någon här förstår sossarnas historia och hur pass statsbärande de varit genom tiden. Något att uppmärksamma är att sossarna satsar sjukt mycket pengar på det här valet, de har investerat så jävla mycket för de vet hur mycket som står på spel (speciellt med tanke på hur det gått för socialdemokratiska partier runt om i Europa de senaste åren).
Min gissning på de partier som klarar riksdagsspärren ser ut såhär;
S - 26%
SD - 21%
M - 20%
C - 9%
V - 8%
L - 5%
MP - 4%
Min gissning på M och S grundar sig helt och hållet på min extrema insyn i partierna och då snackar vi om partiernas styrelse i Stockholm och nationellt, deras riksdagsledamöter och S-ministrarna. Tänkte först inte nämna det men ändrade mig när jag började tänka på hur många som skulle hoppa på mitt inlägg.
Nu tillhör jag förvisso inte de som gjort gissningarna du kritiserar. Även jag har sett gissningar av valresultatet som förefaller snarare vara orealistiska förhoppningar (från skribentens sida) än realistiska bedömningar.
Även jag gjorde en gissning några sidor tillbaka i tråden. Den var förhållandevis lik din. Det jag ifrågasätter är snarare dina argument för dessa siffror än siffrorna i sig.
Och jag känner även väl till sossarnas historia. Men jag undrar om den påverkar väljarna i någon större omfattning? För de som var med på 40-50-60-talen kanske den möjligen gör det? Några sympatiserarde med dem då, och gör så fortfarande, andra kan ha ändrat sig med åren. Andra sympatierade inte med dem då och gör det inte nu heller.
Men för den majoritet av befolkningen som inte var med på den tiden betvivlar jag att många av dem tar saker som t.ex. S valseger 1968 i beaktande i sitt val av parti idag? Och för de mycket få som kanske möjligen ändå tar S historia i beaktande i sin bedömning behöver dessa inte uteslutande finna att denna är till S fördel.
Argument om ett partis förflutna har som bekant varit återkommande i S (och de övr partiernas) kritik av SD. Den kraftiga ökning SD haft sedan förra, och förförra valet, ger ju en tydlig indikation på att väljarna inte finner detta vara av en direkt avgörande betydelse i sitt val av parti.
Din editering om din extrema insyn i S är det av naturliga orsaker omöjligt för mig (och andra) att bedömma sanningshalten i tyvärr. Men låt oss anta att det stämmer. På vilka grunder menar du att S ledning vet vad valresultatet kommer att bli? Har de kännedom om detta redan nu betyder det att de har för avseende att genomföra ett fullständigt riggat val! Där de dessutom planerar att förlora många mandat!
För en månad sedan sa Stefan Löfvén att frågan om i-&i-politiken skulle vara borta från dagordningen i månadsskiftet maj-juni. Istället skulle den stora frågan fram till valet vara arbetsmiljölagstiftningen. M.a.o. hans och övriga ledande sossars förståelse av väljarnas prioriteringar är om möjligt sämre än den genomsnittliga skribenten på detta forum. Och sett till hur S agerat under denna mandatperiod visar med all önskvärd tydlighet att de inte har en susning om hur väljarnas tänker. Annars hade de rimligen fört en politik som fått dem att ökat i o.u. istället för minskat.