2018-06-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är väl självklart att både O och H mådde dåligt i den situation dom befann sej i. Hur kan man få det till något annat. Släkten bor långt bort och hade nog ingen vidare insyn.
Jag har egentligen ingen insyn i hur långt bort släkten bodde, handlade det om minuter, timmar eller dagar i restid. Många skypar och ringer så om det fanns intresse att veta så borde dom vetat.
Citera
2018-06-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Har du fått pm om att H inte mådde dåligt?

Jag har direkt information på att H inte brutit med sin släkt. De visste om att båda flickorna var sjuka. Nej, H mådde inte dåligt. Bara som normala mammor alltid är oroliga för sina barn.
Citera
2018-06-28, 12:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Väldigt intressant, hade de varit påverkade av Sc så hade det förklarat ganska mycket.

Det jag personligen tycker talar emot detta är att de inte testamenterat ett öre till den sekten.

Såvitt jag förstår har det inte kommit några faktauppgifter på att döttrarna led av någon verifierbar kroppslig åkomma såsom ex epilepsi.
Epilepsi är en skada på hjärnvävnaden som gör att elektriska impulser plötsligt kan löpa amok. Som ett stormvält träd i en elcentral. Skadan går ofta att se på EEG eller andra undersökningar. Skadan kan ha uppkommit av syrebrist vid förlossning, genom en missbildning, skalltrauma eller tumör. När de elektriska impulserna går bananas uppstår kramper och medvetandeförlust. Hjärnceller kan skadas i längden om man genomlever många anfall. Därför försöker man minska risken för anfall. Man kan operera bort det skadade området eller medicinera för att minska anfallsfrekvensen.

Enligt uppgift har inte SC några problem med skolmedicinsk behandling av kroppsliga sjukdomar, vilket epilepsi otvetydigt är:

"Hej Cattas!
Tack för din fråga. Den är hänvisad till informationsavdelningen, där jag arbetar.
Epilepsi är en kronisk sjukdom i nervsystemet och ger konvulsioner och ibland medvetslöshet.
Det orsakas av störning i den normala elektriska rytmen i hjärncellen.
Det är ett kroppsligt problem och vi scientologer vänder oss med förtroende till den medicinska
expertisen i sådana fall.
Där finns expertis inom området och i varje fall får de flesta en förbättrad livssituation, men ibland
går det inte att rädda individen. Det får vi acceptera."

http://cattasbubbla.se/2009/01/04/scientologerna-och-medicineringen/

Om Agnes och Moa led av psykiatrisk sjukdom skulle familjen däremot haft problem att låta dem behandlas inom skolmedicinen enligt SC.
Frågan är väl hur SC ställer sig till ME-diagnos?

Vad man än må tycka och tänka om sjukdomen ME går den i vart fall inte att visa med några prover, tester eller undersökningar. ME-diagnos baseras helt och hållet på individens egna uppgifter på vad hen upplever, inget annat.
Detta kombinerat med att man inte heller kan hitta någon kroppslig förklaring till hens sjukdomsupplevelse. På så sätt påminner diagnostiken vid ME väldigt mycket om hur man sätter diagnoser som depression, panikångest etc.

Har barnen uppgett sig vara oförklarligt trötta och orkeslösa under längre tid utan att man funnit en kroppslig förklaring är detta kanske något som SC har åsikter om?
Senast redigerad av Solglittret 2018-06-28 kl. 13:19.
Citera
2018-06-28, 12:25
Medlem
Rodjas avatar
Vet inget mer än det som skrivits om familjen här på tråden.
Men OM H hade kopplingar till scientologin så kan man finna lite
intressant information om Lunds Universitet och vidare kopplingar
till scientologin.

Jag återvänder till min tes om möjlig koppling mellan familjen och
scientologin. Jag menar inte att de varit inne och mördat dem, men
förhindrande av att söka på vetenskap och beprövad erfarenhet sedvanlig läkarvård,
är förhärskande inom den sekten. Det kan i så fall förklara det desperata letandet
efter vård för barnen (om de nu var sjuka), eller att H slutade med sina mediciner,
(om hon nu hade cancer).

Att det raderats så mycket av henne på nätet, hur kommer det sig?

Att fastna i ett tänk i en sekt, kan göra att människor tar livet av sig.

Här i Sverige tror vi inte att det finns något farligt med religioner och sekter,
vi är så naiva och begriper inte vad det kan göra med det psykiska tillståndet.

En del årtal är gamla, men det finns nyare information om jurister med kopplingar
till scientologin. Bara att googla.

Lunds universitet och kopplingar till Scientologin.

https://www.vof.se/folkvett/ar-1998/nr-4/notiser/
"Bland de som kom för att fira denna begivenhet var europeiska dignitärer som inkluderade dr Iva Parizkova Ryggeståhl, människorättsadvokat och ställföreträdande riksdagskvinna; dr Adly Abu Hajar, generaldirektör för den europeiska islamiska konferensen, en grupp muslimska ledare för 33 länder; dr Gunnar Bramstång, framstående professor i juridik, tidigare fakultetsord förande för Lunds juridiska fakultet och författare till banbrytande lagstiftning om mänskliga rättigheter; samt dr Bertil Persson, känd pedagog, professor i religion, och permanent representant vid UNESCOs universitet för fred."

https://www.vof.se/folkvett/ar-2008/nr-1/eva-karfves-fortalskampanj/
Eva Kärfve är docent i sociologi vid Lunds Universitet och har varit den som
mest gått emot mediciner vid autism och adhd. Stridit mot Christopher Gillberg i den
här frågan. Starkt gillad av scientologer.

Citat från vof.se:
" Naturligtvis tog scientologerna med glädje emot nyheten att en svensk sociologidocent attackerade psykiatrin. Redan i boken Hjärnspöken kan man se ett väsentligt inflytande från scientologerna, dels genom att de försåg Kärfve med material som hon inte kunnat få tag i på annat sätt, dels genom att många undermåliga argument hos Kärfve verkar nödtorftigt kalkerade på scientologiska källor. Det är emellertid oklart om Kärfve utnyttjat scientologerna, eller scientologerna Kärfve, eller kanske både och. Oavsett vilket så var Kärfves och scientologernas agerande en obehaglig folie à deux."

Publicerat i Folkvett nr 4/1998.
Svenska notiser
Scientologiavslöjare årets folkbildare
"Årets folkbildare 1998 är Zenon Panoussis. Han får priset för sitt självuppoffrande mod att lägga ut Scientologiskrifter på Internet. Panoussis har mycket verksamt bidragit till att bekämpa en destruktiv sekt genom att avslöja dess hemligheter."

"Årets förvillare 1998 är Erland Lagerroth. Det är hans enträgna försök att göra en ytligt mystifierande attityd till naturvetenskapen akademiskt respektabel som kvalificerar honom för den utmärkelsen. Lagerroth är docent i litteraturvetenskap vid Lunds universitet. Han har bland annat skrivit boken Världen och vetandet sjunger på nytt och artikeln ”Från kaos till kosmos och tillbaka igen” i Tvärsnitt nr 2-1998."

http://www.mimersbrunn.se/article?id=6022

Sedan finns det oerhört mycket om människor som hindras från att söka hjälp hos
sedvanlig sjukvård. Nota bene, många är högt utbildade också, glöm inte att de kan
också falla i gropen, och söka alternativ medicin istället för sjukhusvård.

http://www.xenu-directory.net/mirrors/www.whyaretheydead.net/
Se den korta videon:
"The Un-Funny Truth About Scientology" kort video längst ner på sidan,
OBS, mycket grafiska bilder och sorglig.

https://theyshouldnothavedied.wordpress.com/

Naturligtvis släpper jag det här om det absolut inte har någon koppling
till familjen, om den stod HELT utanför allt som har med scientologin att
göra. Jag vet inget, det här är bara min tes.
Citera
2018-06-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag har direkt information på att H inte brutit med sin släkt. De visste om att båda flickorna var sjuka. Nej, H mådde inte dåligt. Bara som normala mammor alltid är oroliga för sina barn.

Okej, tack för att du delar den informationen! Förstår absolut om du inte kan dela med dig av mer uppgifter, men jag undra ändå om det är så att du fått mer info om hur situationen var för familjen den sista tiden? Var tex M väldigt påverkad av sin sjukdom? Men förstår som sagt var om du inte vill säga mer.
Citera
2018-06-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Okej, tack för att du delar den informationen! Förstår absolut om du inte kan dela med dig av mer uppgifter, men jag undra ändå om det är så att du fått mer info om hur situationen var för familjen den sista tiden? Var tex M väldigt påverkad av sin sjukdom? Men förstår som sagt var om du inte vill säga mer.

Jag vet inte mer. Bara att de verkligen hade kontakt med sin dotter och visste om båda flickornas problem.
Citera
2018-06-28, 12:51
Medlem
Citat:

Tack, då är det klarlagt att H ej hade brutit med sin släkt/familj.
Då torde uppgifterna om att hon ej fick ha kontakt med de, ej
heller vara sanna?

Visste H:s släkt vilken sjukdom som drabbat flickorna, eller var
det någon typ av trötthetssyndrom som de kände till?
Citera
2018-06-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Vet inget mer än det som skrivits om familjen här på tråden.
Men OM H hade kopplingar till scientologin så kan man finna lite
intressant information om Lunds Universitet och vidare kopplingar
till scientologin.

Jag återvänder till min tes om möjlig koppling mellan familjen och
scientologin. Jag menar inte att de varit inne och mördat dem, men
förhindrande av att söka på vetenskap och beprövad erfarenhet sedvanlig läkarvård,
är förhärskande inom den sekten. Det kan i så fall förklara det desperata letandet
efter vård för barnen (om de nu var sjuka), eller att H slutade med sina mediciner,
(om hon nu hade cancer).

Att det raderats så mycket av henne på nätet, hur kommer det sig?

Att fastna i ett tänk i en sekt, kan göra att människor tar livet av sig.

Här i Sverige tror vi inte att det finns något farligt med religioner och sekter,
vi är så naiva och begriper inte vad det kan göra med det psykiska tillståndet.

En del årtal är gamla, men det finns nyare information om jurister med kopplingar
till scientologin. Bara att googla.

Lunds universitet och kopplingar till Scientologin.

"Bland de som kom för att fira denna begivenhet var europeiska dignitärer som inkluderade dr Iva Parizkova Ryggeståhl, människorättsadvokat och ställföreträdande riksdagskvinna; dr Adly Abu Hajar, generaldirektör för den europeiska islamiska konferensen, en grupp muslimska ledare för 33 länder; dr Gunnar Bramstång, framstående professor i juridik, tidigare fakultetsord förande för Lunds juridiska fakultet och författare till banbrytande lagstiftning om mänskliga rättigheter; samt dr Bertil Persson, känd pedagog, professor i religion, och permanent representant vid UNESCOs universitet för fred."

https://www.vof.se/folkvett/ar-2008/nr-1/eva-karfves-fortalskampanj/
Eva Kärfve är docent i sociologi vid Lunds Universitet och har varit den som
mest gått emot mediciner vid autism och adhd. Stridit mot Christopher Gillberg i den
här frågan. Starkt gillad av scientologer.

Citat från vof.se:
" Naturligtvis tog scientologerna med glädje emot nyheten att en svensk sociologidocent attackerade psykiatrin. Redan i boken Hjärnspöken kan man se ett väsentligt inflytande från scientologerna, dels genom att de försåg Kärfve med material som hon inte kunnat få tag i på annat sätt, dels genom att många undermåliga argument hos Kärfve verkar nödtorftigt kalkerade på scientologiska källor. Det är emellertid oklart om Kärfve utnyttjat scientologerna, eller scientologerna Kärfve, eller kanske både och. Oavsett vilket så var Kärfves och scientologernas agerande en obehaglig folie à deux."

Publicerat i Folkvett nr 4/1998.
Svenska notiser
Scientologiavslöjare årets folkbildare
"Årets folkbildare 1998 är Zenon Panoussis. Han får priset för sitt självuppoffrande mod att lägga ut Scientologiskrifter på Internet. Panoussis har mycket verksamt bidragit till att bekämpa en destruktiv sekt genom att avslöja dess hemligheter."

"Årets förvillare 1998 är Erland Lagerroth. Det är hans enträgna försök att göra en ytligt mystifierande attityd till naturvetenskapen akademiskt respektabel som kvalificerar honom för den utmärkelsen. Lagerroth är docent i litteraturvetenskap vid Lunds universitet. Han har bland annat skrivit boken Världen och vetandet sjunger på nytt och artikeln ”Från kaos till kosmos och tillbaka igen” i Tvärsnitt nr 2-1998."

http://www.mimersbrunn.se/article?id=6022

Sedan finns det oerhört mycket om människor som hindras från att söka hjälp hos
sedvanlig sjukvård. Nota bene, många är högt utbildade också, glöm inte att de kan
också falla i gropen, och söka alternativ medicin istället för sjukhusvård.

http://www.xenu-directory.net/mirrors/www.whyaretheydead.net/
Se den korta videon:
"The Un-Funny Truth About Scientology" kort video längst ner på sidan,
OBS, mycket grafiska bilder och sorglig.

https://theyshouldnothavedied.wordpress.com/

Naturligtvis släpper jag det här om det absolut inte har någon koppling
till familjen, om den stod HELT utanför allt som har med scientologin att
göra. Jag vet inget, det här är bara min tes.
Det var ett grävjobb som inger respekt. Vi kan lugnt konstatera att Sc har inflytande. Alla grundskolebarn i Lomma och Bjärred har fått ta del av deras föreläsning om kickar i livet utan droger, inflytandet sträcker sig ända in i Lunds universitet. Finns det en möjlighet att O blev "värvad" till LU för sina expertkunskaper inom moms? Var det därför båda släppte sina karriärer på EY? Dom kunde göra mycket nytta för rörelsen både som lobbyister inom området för skattelagstiftning och på Skatteverket för att påverka förutsättningarna för "religiösa samfund" och andra organisationer. Var det inte så att O och någon mer gratulerade sig själva för att man lyckades påverka lagstiftningen inom precis det området?
Citera
2018-06-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tack, då är det klarlagt att H ej hade brutit med sin släkt/familj.
Då torde uppgifterna om att hon ej fick ha kontakt med de, ej
heller vara sanna?

Visste H:s släkt vilken sjukdom som drabbat flickorna, eller var
det någon typ av trötthetssyndrom som de kände till?

Framför allt är det nu 100% klarlagt att flickorna drabbades av sjukdom. Då kan den diskussionen läggas till handlingarna. Bra.
Citera
2018-06-28, 13:12
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var ett grävjobb som inger respekt. Vi kan lugnt konstatera att Sc har inflytande. Alla grundskolebarn i Lomma och Bjärred har fått ta del av deras föreläsning om kickar i livet utan droger, inflytandet sträcker sig ända in i Lunds universitet. Finns det en möjlighet att O blev "värvad" till LU för sina expertkunskaper inom moms? Var det därför båda släppte sina karriärer på EY? Dom kunde göra mycket nytta för rörelsen både som lobbyister inom området för skattelagstiftning och på Skatteverket för att påverka förutsättningarna för "religiösa samfund" och andra organisationer. Var det inte så att O och någon mer gratulerade sig själva för att man lyckades påverka lagstiftningen inom precis det området?

Tack!

Det är så mina tankegångar har gått angående O och H. Scientologerna är och har alltid varit på, för att undkomma skatt, moms osv. Likt andra organisationer och föreningar har de absolut lobbyister och jurister med för att påverka lagstiftning, skatter osv. Det är lite för tung läsning med VAT-texter, rapporter och vetenskapliga redogörelser från EU, har bara skummat av en del.

https://www.allers.se/stefan-lamnade-scientologerna-det-har-fick-mig-att-vakna-upp/

Citat ur artikeln:
"Hans första kontakt med Scientologer var genom en flickväns äldre syster. Stefan var där på en fika och i sällskapet fanns också flickvännens systers kompisar. De var i 20-års åldern, några hade läst i Lund, och var i Stefans ögon, världsvana.

– De var trevliga, smarta och allmänbildade. Lite innegänget i Hässleholm.

En av de äldre killarna, en nyutexaminerad civilekonom, vände sig till Stefan och nämnde ett datum: 23 juni 1787"..........
Citera
2018-06-28, 13:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag tolkar RK´s inlägg som att de träffades, men alltid i OH´s närvaro för att han ville ha fullständig kontroll.
Citera
2018-06-28, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tolkar RK´s inlägg som att de träffades, men alltid i OH´s närvaro för att han ville ha fullständig kontroll.

Det kanske var så att Hanna inte kände sig bekväm i sina föräldrars sällskap utan sitt ankare i livet? Inte alls ovanligt när relationerna är frostiga och fyllda av obearbetad bitterhet.
Oskar tyckte nog att det var jobbigt att ha en maka som var så skör och osjälvständig men ville samtidigt ställa upp när hon hade behov av stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in