Citat:
Ursprungligen postat av
Tjivik
Du kan fråga mig direkt - Jag får ihop det så tillvida att-
jag tror- Sc har en annan syn på folks sjukdomar än traditionell sjukvård. De anser att sjukdomar som inte kan "botas" med hjälp av deras "tro" (dianetik?) är sjukdomar hos en "defekt" individ, och "defekta" individer bör man ta bort -
tror jag.
Jag har trott att en sådan "sekt" kan få fäste hos folk utan "större studieskulder", men det har hintats att anhängare till sc finns långt upp i samhällsskikten och att de medvetet försöker värva medlemmar där. Galjonsfigurer bland skådespelare verkar också vara populärt (John Travolta, Tom Cruise -
https://www.expressen.se/noje/efter-olyckan-cruise-kan-straffas-av-sekten/).
Jag är inte alls påläst om denna sekten och jag har bara en "personlig" erfarenhet av den (min far fick kontakt med en medlem för mååånga år sedan, vilket renderade i en massiv brevterror under resten av hans liv).
Om en sådan "sekt" kommer in i någons liv i ett sårbart skede - i detta fallet när föräldrarna mer eller mindre gett upp traditionell sjukvård - är det fullt förståeligt att man nappat........
Fö håller jag med dig om att H är den mest troliga "gärningsmannen" sett till själva handlingen, baserat på det triviala faktumet att i alla fall jag kommit i kontakt med där man tvingats ta bort en kär familjemedlem, så är det kvinnan som sett till att handlingen blivit utförd. Att beslutet var gemensamt är jag dock ganska övertygad om vid detta laget.
Jo, såtillvida kan jag också se att en sekt som Sc skulle kunnat få fäste i familjen, dvs att man söker sig till obskyra tassemarker när den traditionella sjukvården misslyckas.
Jag tänkte mer på hur just morden på barnen hade kunnat vara kopplade till Sc. För i fallet Travolta misstänks det att John förvägrade sin son diagnos med tillhörande behandling vilket gjorde att han avled. Naturligtvis förkastligt, men trots allt inte mord.
Beträffande diskussionerna om familicid/filicid/suicid och vem som har gjort vad, tycker jag att tråden länge hade en osund kraftig slagsida. Det har börjat bli bättre, fler tankar och funderingar accepteras och de mest extrema och rabiata har börjat lämna tråden. Kanske just därför?
Mina egna spekulationer kring att det var Hanna som var initiativtagare/ensam mördare grundar sig mest i att låta även denna sida komma fram och vändas på, även om jag fortfarande inte har uteslutit det. Men det måste vara tillåtet att diskutera möjligheten utan att bli överöst med invektiv, ad hominem, meningslösa anklagelser och misstänkliggöranden. Det är inte rimligt att låta allehanda beskyllningar flöda vad det gäller den ena parten, medan den andra försvaras starkt utan fog eller konkreta källor. Biasen blir för stark och sanningen blir emotionell och sekteristisk.
Om jag skulle definiera vilket av alternativen som jag lutar mot idag, är det mot det gemensamma familicidet. Hårda fakta pekar i den riktningen, tex avskedsbrevet och testamentet. Dessutom har teorin den lilla extra bonusen att den delas av polis. Egentligen tycker jag att det är högst ointressant om vem av H eller O som gjorde exakt vad. Om beslutet var gemensamt är de lika skyldiga i mina ögon. Även här har jag det rättsliga på min sida eftersom medhjälp till mord eller anstiftan till mord många gånger bestraffas lika hårt som mord. Ibland tom hårdare.