2018-06-27, 22:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jaa, vi får verkligen hoppas att det kommer att komma något positivt ut av detta.

Förhoppningsvis kan Brandtler dra i trådar så att familjen kan komma närmare sanningen om vad som hände Helena.
Citera
2018-06-27, 22:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas att Brandtler lyckas att dra i de rätta trådarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Förhoppningsvis kan Brandtler dra i trådar så att familjen kan komma närmare sanningen om vad som hände Helena.

Vi får verkligen hoppas att Brandtler är i stånd att göra detta. Helenas familj har verkligen all rätt till, efter 26 år, att få veta vad som hände deras syster/dotter och vem GM är.
Citera
2018-06-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi får verkligen hoppas att Brandtler är i stånd att göra detta. Helenas familj har verkligen all rätt till, efter 26 år, att få veta vad som hände deras syster/dotter och vem GM är.

Det var väll mest att sätta press på Lasse å co.
Dom ville att det skulle upp i kalla fall gruppen.
Citera
2018-06-28, 00:29
Medlem
Pajosvs avatar
Ett inlägg som egentligen är lite utanför huvudämnet.

Jag har sökt bland ”gamla blekta minnen” i mitt huvud men har inget minne av att jag vid tiden för Helenas försvinnande läste om fallet. För en tid sedan funderade jag mycket på varför jag inte mindes detta försvinnande.

Helt nyligen, när jag tittade på en gammal semesterfilm, så förstod jag varför jag inte minns några tidningsrubriker. Vi bilade från New York och ner till sydstaterna vid den tiden.

Samma år, efter USA-resan, var vi några vänner som tog båten till Danmark och åkte hem dagen därpå. På båten träffade vi gamla barndomskamrater som man inte träffat på minst fem år. Det var ett kärt och mycket roligt återseende. Det är nästan smärtsamt att tänka på Helenas sommar och min sommar 1992...

Knappt ett år senare genomgick jag min grundutbildning i det yrke jag har än idag. På samma utbildning gick en man ifrån Mariestad. Dock minns jag inte att det pratades om detta fall, trots att det bara gått ett år sedan Helena försvann.

Och jag är plus/minus ett eller två år jämfört med Helena.
Citera
2018-06-28, 07:13
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Låt säga att allt han talade om var hitte på och han var en knäppgök, då borde han ha snackat på detta sätt ett flertalet ggr, i och med det skulle fler känna igen honom i beskrivet uppförande.

Kan vara så att det i hans omgivning är allmänt känt att "hissen inte går ända upp" på honom och då är det ingen som tar på allvar eller tror på vad han säger, frågan blir då om det finns någon sådan kille som matchar din beskrivning?
Citera
2018-06-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Kan vara så att det i hans omgivning är allmänt känt att "hissen inte går ända upp" på honom och då är det ingen som tar på allvar eller tror på vad han säger, frågan blir då om det finns någon sådan kille som matchar din beskrivning?

Det är jag övertygad om att det finns. Men de som känner igen beskrivningen är inte villiga att tala.

Enklast vore om den/de inblandade är då tidens kriminella, missbrukare, WT...då skulle det lättare att få fram vad som hänt. Paradoxalt nog med tanke på att man inte anger någon i dessa kretsar, men utpressning hämnd och ringar på vattnet samt omgivningen som är direkt misstänksamma gentemot känt klientel, gör det lättare att få fram det som hänt. Min uppfattning är att de inblandade är långt ifrån dessa grupperingar.

Vilket syfte anlitar familjen en advokat?
Vad krävs att kalla fall tar sej an fallet Helena?
Det finns många ledande uppgifter för de som inte är involverade kring Skaraborg.
Citera
2018-06-28, 15:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ja det stämmer nog med mytoman, i början av samtalet. Då jag inte lyssnade så uppmärksamt för det var min uppfattning att det var fyllesnack. Speciellt när han högljutt och upprört anklagade en person öppet och ihärdigt.
Snart ändrades tongången och svår ångest uppvisades i form av lågmält talande och ett vankande av och an fram och tillbaka. Nu var den person som han anklagade i början inte alls aktuell. Han ville absolut inte tala om vad han visste egentligen hänt Helena. Samtidigt plågades han av vetskapen och hade gjort det en lång tid. Det hade blivit värre med tiden och han kände han var på väg att bli galen om han inte fick tala med någon. Så han hade haft i tankarna att kontakta en präst pga dennes tystnadsplikt och berätta för att få behålla sitt förstånd....

Själv tror jag han vet något som han inte kunde tala om för varken polis eller annan person, av vilken anledning vet jag inte.
Låt säga att allt han talade om var hitte på och han var en knäppgök, då borde han ha snackat på detta sätt ett flertalet ggr, i och med det skulle fler känna igen honom i beskrivet uppförande.

Flyttade denne kille till den ort där du träffade på honom? Denna ort, i viken jag har för mig du berättade att detta möte skedde, ska ha haft kopplingar till Mariestad; folk ska ha åkte emellan och festat på den tiden osv. Det är upp till dig, men om du skriver ut orten (vilket jag inte tror att du har gjort?), så kanske folk eventuellt lättare kan förstå vem denne kille var.

Om du redan skrivit ut detta, då har jag missat det. Bortse då bara från mitt inlägg.
Citera
2018-06-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Flyttade denne kille till den ort där du träffade på honom? Denna ort, i viken jag har för mig du berättade att detta möte skedde, ska ha haft kopplingar till Mariestad; folk ska ha åkte emellan och festat på den tiden osv. Det är upp till dig, men om du skriver ut orten (vilket jag inte tror att du har gjort?), så kanske folk eventuellt lättare kan förstå vem denne kille var.

Om du redan skrivit ut detta, då har jag missat det. Bortse då bara från mitt inlägg.
Vad får DIG att vilja lyft fram denna person genom annan? Känn dig fri att berätta vad DU vet om honom OM DU anser att han är intressant. Vilken stad försöker du peka på? Skövde? Vad är detta för ledande frågor för att få andra att ange sånt du själv kan berätta. Det är ju så här P. Du kan tråden utan och innan. Du vet vad som nämnts och inte. Du har mer insiderinfo än de allra flesta i detta. Kan du inte prova att vara rak och ärlig. Kan det inte upphöra detta svammel och alla dessa spel. Det har totalt ballat ur. Ska något gott komma ur denna tråd så måste man faktiskt bjuda till. Du ber andra om just det. Snälla P, allvarligt!! Som Mariestadsbo och bekant till Helena så vill jag säga att du gör mig besviken. DU mer än andra. Någon mördade en ung tjej. Hon råkade ut för ett allvarligt brott som mycket väl kunnat lösts om allmänheten vågat hjälpa till där polisens arbete ej gav utdelning men även om just det är något som fb är bra på, att samla in sådan information så här det inte heller gett utdelning och det mycket på grund av kulturen här. En kultur du har en mycket stor del i. Förstår du inte det? En ung tjej mördades P , Helena (!!!) och du borde tänkt på det istället för att vilja få vara den som får info här. På fb så är det just samarbete, olika vinklar och raka rör som genererar utdelning. Tre saker du arbetat starkt emot. Varför? Du har fått duktiga trådskribenter och de som faktiskt har personliga kopplingar att inte vilja beblanda sig här. Varför? De som vill träda in i ditt försvar istället för att faktiskt skippa detta löjliga spel , Var så goda! Alla, inklusive jag har rätt att tycka till men detta handlar inte om pajkastning utan om att jag vill leva upp till det jag ber dig om. Jag undrar över dina spel och blir uppriktigt ledsen över att se att Helena inte har ett större värde. Hon var värd mer! HON var det! På detta vis kommer man ingenstans. Jag delger det jag kan. Snälla trådfolket. Gör det ni med eller låt bli och bli mer källkritiska. Här ser man P som en ganska säker källa. Citerat inlägg tyder på annat, DESSUTOM, som säker källa kan man ej räkna och fastna på anonyma trådskribenter. Kan du för en gångs skull, ta denna kritik på ett värdigt sätt och bemöta den P. Du har en förmåga att bara fortsätta jiddrandet som om du inte ser eller också tar du på dig offerkofta och börjar jamsa. Det är väl att bemöta men inte på ett sätt som visar att du skulle kunna tänka dig att verkligen samarbeta och tillsammans med mig och andra ta reda på vad som hände Helena och vem som bär skuld för att hon bragts om livet. Som det ser ut nu borde denna tråd stängas Den är en kränkning mot Helena. Något jag många gånger undrat när jag läst igenom denna tråd det är om du (P) känner skuld för Helenas försvinnande? Blev ett väldigt långt inlägg men jag har verkligen fått nog av detta rävspel. Helena var en fin tjej.
Citera
2018-06-28, 18:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Vad får DIG att vilja lyft fram denna person genom annan? Känn dig fri att berätta vad DU vet om honom OM DU anser att han är intressant. Vilken stad försöker du peka på? Skövde? Vad är detta för ledande frågor för att få andra att ange sånt du själv kan berätta. Det är ju så här P. Du kan tråden utan och innan. Du vet vad som nämnts och inte. Du har mer insiderinfo än de allra flesta i detta. Kan du inte prova att vara rak och ärlig. Kan det inte upphöra detta svammel och alla dessa spel. Det har totalt ballat ur. Ska något gott komma ur denna tråd så måste man faktiskt bjuda till. Du ber andra om just det. Snälla P, allvarligt!! Som Mariestadsbo och bekant till Helena så vill jag säga att du gör mig besviken. DU mer än andra. Någon mördade en ung tjej. Hon råkade ut för ett allvarligt brott som mycket väl kunnat lösts om allmänheten vågat hjälpa till där polisens arbete ej gav utdelning men även om just det är något som fb är bra på, att samla in sådan information så här det inte heller gett utdelning och det mycket på grund av kulturen här. En kultur du har en mycket stor del i. Förstår du inte det? En ung tjej mördades P , Helena (!!!) och du borde tänkt på det istället för att vilja få vara den som får info här. På fb så är det just samarbete, olika vinklar och raka rör som genererar utdelning. Tre saker du arbetat starkt emot. Varför? Du har fått duktiga trådskribenter och de som faktiskt har personliga kopplingar att inte vilja beblanda sig här. Varför? De som vill träda in i ditt försvar istället för att faktiskt skippa detta löjliga spel , Var så goda! Alla, inklusive jag har rätt att tycka till men detta handlar inte om pajkastning utan om att jag vill leva upp till det jag ber dig om. Jag undrar över dina spel och blir uppriktigt ledsen över att se att Helena inte har ett större värde. Hon var värd mer! HON var det! På detta vis kommer man ingenstans. Jag delger det jag kan. Snälla trådfolket. Gör det ni med eller låt bli och bli mer källkritiska. Här ser man P som en ganska säker källa. Citerat inlägg tyder på annat, DESSUTOM, som säker källa kan man ej räkna och fastna på anonyma trådskribenter. Kan du för en gångs skull, ta denna kritik på ett värdigt sätt och bemöta den P. Du har en förmåga att bara fortsätta jiddrandet som om du inte ser eller också tar du på dig offerkofta och börjar jamsa. Det är väl att bemöta men inte på ett sätt som visar att du skulle kunna tänka dig att verkligen samarbeta och tillsammans med mig och andra ta reda på vad som hände Helena och vem som bär skuld för att hon bragts om livet. Som det ser ut nu borde denna tråd stängas Den är en kränkning mot Helena. Något jag många gånger undrat när jag läst igenom denna tråd det är om du (P) känner skuld för Helenas försvinnande? Blev ett väldigt långt inlägg men jag har verkligen fått nog av detta rävspel. Helena var en fin tjej.

Vad är det för ledande frågor, som du menar att jag ställer?

Jag och exsist har tidigare diskuterat denne kille och omständigheter runt om detta möte, för att försöka få fram vem denne var/är. Vi har inte lyckats. Förslag jag har givit, har enligt exsist inte stämt.

Jag vet, liksom exsist, inte vem denne kille var/är. Det är väl därför h*n tar upp det i tråden, för att försöka få fram det? Om exsist vill berätta var detta möte ägde rum, så är det hennes/hans sak, då det rör hennes/hans möte. Min tanke var att någon då kanske skulle kunna förstå vem det gäller, och vi skulle kunna få ett svar på detta. Men det är naturligtvis inte mitt beslut. Tänkte bara att det ev. skulle kunna vara till hjälp.

När jag fått uppgifter, så har jag ofta gått ut i tråden för att bidraga med dessa. Om du inte gillar vad jag skriver i tråden - och av någon anledning hakar upp dig/blir upprörd (?) av dem - läs dem inte, hoppa bara över dem. Du verkar ha något emot mig, så detta är ett råd i all välmening, så slipper du reta upp dig. Då kan vi fortsätta fokusera på Helenas försvinnande, i stället för att offra utrymme till dina beklaganden om mig, och mina svar på dina inlägg om detta.

Det är Helenas försvinnande det handlar om i denna tråd, inte vad du tycker om mig och det jag skriver.
Citera
2018-06-28, 18:13
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge

Får nog säga att jag inte tycker att den här sortens inlägg för in mer kvalitet i tråden än ex.vis Prinzezzans. Hen känns liksom mer saklig och sammanhängande kan jag tycka.
Du verkar kanske lite mer känslostyrd kan jag känna.........

En som säkerligen gillar tråden i nuläget är nog KM. Allt fokus från honom, som en del tycker är kanon. Jag tillhör inte dom.
Å andra sidan har KM det lite kärvt just nu på ett par olika plan, så om fokus på honom i denna tråd tynar bort är nog bra för karln. För stunden.
Slappna av kan han ju däremot inte göra, nu heller. Det sliter rätt hårt faktiskt vilket alltmer noteras i hans omgivning.
Citera
2018-06-28, 18:36
Medlem
Tack för svar! Ser fram emot mer info om K-las. (Tillägg... Känner att i övrigt talar svar för sig självt från P och det är lönlöst. Men som sagt. Undrar också hur K-las mår och hoppas någon vet och vill berätta)
Senast redigerad av Svanunge 2018-06-28 kl. 18:40.
Citera
2018-06-28, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Biträde.

Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Det var väll mest att sätta press på Lasse å co.
Dom ville att det skulle upp i kalla fall gruppen.

Det är möjligt men det är bra att familjen nu har fått ett biträde. Bara att hoppas att Brandtler kan föra fallet i rätt riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in