2018-06-27, 23:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Assisterat självmord, fullt lagligt om någon av parterna hjälpte till med detta.

Assisterat självmord är inte lagligt i Sverige.
Det klassas som dråp eller mord och bestraffas vanligtvis med fängelse.
Läkarassisterade självmord resulterar vanligtvis i deslegitimering, men oftast ej utdömt straff för dråp eller mord.
Senast redigerad av Solglittret 2018-06-27 kl. 23:51.
Citera
2018-06-27, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Assisterat självmord är inte lagligt i Sverige.
Det klassas som dråp eller mord och bestraffas vanligtvis med fängelse.
Läkarassisterade självmord resulterar vanligtvis i deslegitimering, men oftast ej utdömt straff för dråp eller mord.
Enligt praxis är det inte olagligt eller straffbart med assisterat självmord.
Först defekta sannolikhetsberäkningar och sen det här inom loppet av några timmar. Det är inte din dag idag.
Senast redigerad av japanesa 2018-06-28 kl. 00:08.
Citera
2018-06-28, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att det har något att göra med hennes relation till sin släkt. Det har hänt något i livet som orsakat att relationen bröts. Det är för att ytterligare understryka detta som hennes konton på sociala medier raderades. Hon hade inte O;s lösenord så hans minne kunde hon inte radera. Sitt liv och döttrarnas raderade hon både irl och AFK. Det handlar om hämnd och hat mot dom anhöriga, dom som inte ville veta av henne i livet, hon ville minsann visa dom hur det skulle kännas när hon och hennes familj försvann - som om dom aldrig funnits.

O orkade inte leva vidare utan sin fru, i nöd och i lust, eller sina barn. Ett sista avskedsbrev där han tog på sig sin del av skulden och sedan döden. Hon hade ju pratat om detta en tid, det där obehagliga testamentet också! Han trodde att han lyckats övertala henne att vänta, och förhoppningsvis ändra sig. Men han lyckades inte, det var lika mycket hans fel. Han borde ha gett henne livsviljan tillbaka och försöka orka leva vidare trots hatet mot föräldrarna och flickornas sjukdom. Hans kärlek lyckades inte besegra hennes vanmakt, hur skulle han orka leva ensam kvar och med det misslyckandet? Vad skulle det bli för livskvalitet och framtid - ingen.

Din teori stämmer väldigt bra överens med att Oskar av hela sin omgivning beskrivs som en empatisk och omhändertagande människa. Elli09 berättade att Oskar ibland tog med sig barnen från hemmet för att Hanna skulle få vila. Han verkade göra allt för sin maka, men det där sista som hon begärde klarade han inte av. Där tog fadersinstinkterna över.
Citera
2018-06-28, 00:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Först defekta sannolikhetsberäkningar och sen det här inomnloppet av några timmar. Det är inte din dag idag.
Lagen.nu berättar: "För dråp skall, enligt 1 kap. 2 § första stycket samt 3 kap. 1 § och 2 § brottsbalken, den dömas som uppsåtligen berövar annan livet. Vidare är enligt svensk rätt medhjälp till självmord straffritt. Det innebär att endast den som är att anse som medgärningsman till självmordsgärning kan straffas, däremot ej den som handlar på ett sådant sätt att han kan betecknas som medhjälpare till självmord. Bedömningen skall ske efter de allmänna principerna om medverkansansvar i straffrätten. I 23 kap. 4 § brottsbalken finns vissa bestämmelser om gärningsmannaskap och medhjälp."

Var OH medgärningsman? Den/de som uttryckt att "hon blev hjälpt..." - hade de full koll på den juridiska skillnaden?
Citera
2018-06-28, 00:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Hittar inte testamentet. Hur var det nu vilka var förmånstagare till vad och hur var de knutna till varandra?
Här kan erforderliga dokument laddas ned:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-06-28, 00:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Först defekta sannolikhetsberäkningar och sen det här inom loppet av några timmar. Det är inte din dag idag.

"Assisterat självmord, eutanasi, innebär att man på medicinsk väg medvetet orsakar eller bidrar till en människas död. En inte helt okontroversiell metod som är förbjuden i Sverige."

https://www.expressen.se/nyheter/david-104-har-bestamt-sig-for-att-avsluta-sitt-liv-i-fortid/

Vi har inte, och enligt min uppfattning ska aldrig, göra det lagligt att hjälpa någon att ta sitt eget liv.
Det är finns alldeles för stora risker med att folk övertalas av arvingar, känner sig tvingade om de ligger någon till last omvårdnadsmässigt eller har allmän svartsyn av en depression. Att dessa personer kan känna omgivnings förväntan och få hjälp att suicidera innebär väldigt stora risker för någons liv. Därför är det inte lagligt att hjälpa till och assistera vid suicid i Sverige.
För legetimerad läkare innebär det deslegitimering. För gemene man kommer fallet antagligen att värderas i domstol.

Om någon i paret O och H har "hjälp den andre att dö" så rör det sig sannolikt om att döda en fysiskt frisk person i 45-års åldern och inte om någon dödssjuk. Det är mord och inget annat.
Citera
2018-06-28, 00:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hanna var smart och tänkte på sitt eftermäle. Det fick kosta några färre kronor till brorsan eftersom hon visste att misstankarna då skulle riktas till Oskar. Det förstod också Oskar när han kom hem och såg testamentet och insåg att han var lurad. Måste inte ha varit så men helt klart en möjlighet. En sannolik sådan.
O kände testamentsvittnena, och H och O var - liksom paret H - samtidigt närvarande när testamentet skrevs under.
Citera
2018-06-28, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag dubblar sammanfattningen till att påstå att några avskyvärda sjukdomar inte låg till grund för flickornas avdagatagande. Som du antyder, så tror även jag att det var OH (OverHead) som misstände, en sista gång.
Stackars barn.

Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hade verkligen H en, i ditt tycke tvivelaktig relation till sin släkt ? Hon är död - har du en förklaring ?

Du påstår, lite med påklistrad emfas, tycker jag; att OH skulle ha skrivet ett sista avskedsbrev. Skrev han flera ?

Stackars barn

Jag är ganska övertygad om att både O och H som familj saknade alla normala skyddsnät. Men framför allt H förefaller ha tappat all kontakt med sina anhöriga. Det finns bara en RK som bit för bit får pussla ihop sin bild av vad som hände från Skatteverkets diarieförda handlingar och sånt som utredningen i små steg kommer fram till. Till och med att Agnes var mycket sjuk, något som rektor och andra berättat från första början, blir en sanning först när den bekräftas av någon annan. Hannas ord har uppenbarligen inte räckt, eller nått fram medans hon var i livet. Mycket märkligt att man inte trodde på flickornas sjukdom förrän flera månader efter tragedin. Då kan inte relationen ha varit normal.
Citera
2018-06-28, 01:17
Medlem
Solglittrets avatar
Kan det finns någon sanning i tråduppgiften att O hjälpte H att dö eftersom hon inte lyckades själv? Det betyder att O skulle utfört någon form av aktiv handling som till slut resulterat i H's död.

Det rör sig nog inte om att han räckt över eller försett henne med mediciner som hon tagit själv. Det skulle dels vara näst intill omöjligt att verifiera efteråt, dels skulle man inte förmulerat sig som att han hjälpte henne dö för det skulle inte upptäckts.
Sannolikt rör det sig om någon form av aktivt dödande våld - kvävning, knivstick eller annat penetrerande våld, huvudtrauma?

Hur ska man kunna avgöra att detta inte var våld som utövades mot H's vilja?
Hur ska man veta att hon inte överfölls, tvingades?
Visst kan hon ha skrivit avskedsbrev, till och med tagit en överdos - men hon kan ha ångrat sig. Varit på väg ut eller försökt ringa efter hjälp.
Vilka papper som än hittas efter hennes död - inget säger att hon i slutändan verkligen ville bli dödad eller att hon fortfarande menade vad hon tidigare kan ha skrivit under.
Har H dött av annans handhavande är hon mördad.
Citera
2018-06-28, 02:10
Medlem
Får en att fundera...

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Travolta

Jag vet det har varit uppe tidigare. Det här fallet hade jag dock glömt.
Citera
2018-06-28, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
Får en att fundera...

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Travolta

Jag vet det har varit uppe tidigare. Det här fallet hade jag dock glömt.
Väldigt intressant, det hade jag ingen aning om.

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/34392-dodade-scientologi-travoltas-son
Citera
2018-06-28, 07:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Väldigt intressant, det hade jag ingen aning om.

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/34392-dodade-scientologi-travoltas-son

Väldigt intressant, hade de varit påverkade av Sc så hade det förklarat ganska mycket.

Det jag personligen tycker talar emot detta är att de inte testamenterat ett öre till den sekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in