2018-06-27, 11:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myhr1
Tycker SD ska trycka på med MER "Med oss blir det andra bullar", lite grövre retorik för dem som tvekar i kön till vallokalen.

Behövs inte alla vet att SD har den striktaste migrationspolitiken. De vet också att SD verkligen menar och vill det eftersom det sagt det i 30 år sedan de bildades. Utspel hit och dit är meningslöst oavsett om man stödjer SD eller hatar dem så vet man att de är mot invandring. Vissa vinklande reportrar säger att nu behöver man inte rösta SD för M och S har ju infört deras politik. Men det tror de ju inte ens själva på alla vet att SD är det invandringskritiska alternativet.

jag tycker det är bättre att fortsätta ha en rak linje; det är det som betalat sig. SD ökar i opinionen för att de står för sin linje (Liksom V som också ökar). Fjamspartier som låtsas skärpa sin politik är de som backar (M+S). Folk är trötta på valtaktik. T.ex.: Jag vill ha allt åt alla; vilka har alltid sagt det? Jo V så jag röstar på dem. Jag vill ha mindre invandring; vilka har alltid sagt det? Jo SD så jag röstar på dem. Ingen tänker: Jag vill ha helt olika linjer varje mandatperiod och stora svängningar och utspel i politiken hela tiden så jag röstar på S.
2018-06-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En (men inte den enda) anledning till att SDs valresultat utan ett enda undantag har underskattats i varenda OU, kan vara att de faktiskt stiger kraftigt precis inför valdagen. Att många bestämmer sig eller ändrar sig först när det verkligen gäller. Vi får se om AfS stjäl den magin från SD i just årets val. SD har inte haft konkurrens förut.

Jag tror inte en svettandes (bokstavligt talat i slutdebatten 2014) "spelmissbrukare" lockade särskilt många osäkra väljare sista 2 dagarna in mot mål.
2018-06-27, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det jag verkligen skulle vilja veta är hur svaren skiljer sig om man gör samma undersökning per telefon med intervju med svensk eller utländsk brytning.

Det gör stor skillnad, en från ett OU (Sifo) ringde mig och frågade om jag var den personen han sökte (De vill fastställa identiteten också!) och bröt på något språk. Jag skulle aldrig prata med honom. Han kan ju bara googla mitt namn så vet han vem jag är. (Det här var ganska länge sedan så jag vet inte om de ändrat metod). Nu var det inte mig han sökte men i alla fall.
2018-06-27, 12:18
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Dagens Expressen:

Smällen för S och M - SD lockar allt fler!!

Förbannat konstigt om inte SD blir störst riksdagsparti i september.

Nu tyder allt dessutom på, att SD kommer att få minst 30 procent...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-27 kl. 12:20.
2018-06-27, 12:23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Hur kan det komma sig att snittet från samtliga OU precis innan valet är så felaktigt?

Jag såg ett vetenskaps program på TV som handlade om matematik. Om tillräckligt många personer (160 stycken) gissar på något, så blir snittet exakt som resultatet. Med tanke på antalet personer som deltar från de olika instituten, så borde resultatet från samtliga OU bli nästan exakt som valresultatet.

Om man tar snittet från Sentio och Yougov så blir resultatet 12 procentenheter. Det är mycket bättre, men inte helt perfekt.

Om man skulle fråga 160 personer innan riksdagsvalet, då borde resultatet rent matematiskt hamna med någon enstaka tiondel ifrån det riktiga valresultatet.
Det är vad som kallas propaganda. Sentio och Yougov håller också ned SD allt dom vågar I verkligheten skulle några gissa för högt och några för lågt och några mitt i prick då skulle det stämma . om alla håller för lågt måste resultatet bli för lågt .även om nu någon också var mitt i prick..
2018-06-27, 12:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Statistik är en mycket väldefinierad och små sampelvolymer räcker väl för att förutse resultat med stor sannolikhet. Men det förutsätter att alla svarar och att alla svarar som dom faktiskt kommer att rösta. Att så inte fallet bevisas att bortfall till är 50% och att även vid en vallokalundersökning so skiljer det på vad man röstade och vad man svarar.

För att kompensera för detta måste man korrigera med faktorer som dels är gamla dvs förra valet, dels faktorer som bygger på sociologi och psykologi då man ska lura ut det faktiska svaret via frågor om annat. Jag tror detta är huvudorsaken till att webben är bättre än telefon. Vid telefon har man ju fått ett statistiskt resultat av ett urval och vill inte förstöra det för mycket varför man är försiktig med korrigering annat än för statistiskt urvalsfel.

Skillnaden mellan hur människor svarar i opinionsundersökningar och i val kan ses på hur frisk en demokrati är.

Det jag verkligen skulle vilja veta är hur svaren skiljer sig om man gör samma undersökning per telefon med intervju med svensk eller utländsk brytning.
Glöm inte heller att de som gör själva intervjuerna ofta är ganska omotiverad ungdom eller andra som har svårt att få mer välbetalda arbeten. Personligen tror jag att det också är en ganska stor källa till bias. Även där har webbpaneler ett metodmässigt övertag, anser jag.
2018-06-27, 12:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Marcus Oscarsson på TV 4 hävdar att han har alla 7 mätningar för Juni nu och har gjort ett medel. Vi har bara 6?

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nyckelfr%C3%A5ga-skiljer-sd-fr%C3%A5n-moderaterna-10189155
2018-06-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Om valet ENBART skulle handla om invandringen, så skulle SD IDAG få 36%.

Men svenska folket värderar sjukvården högt också. SD har redan idag ett omfattande vårdpolitiskt program och har kallat sig själva Vårdpartiet. De bör nöta in "Vårdpartiet" under hela sommaren. På samma sätt som Trump använder ord för att enkelt sänka eller höja saker - efter att Trump kallade Jeb Bush för "Low energy Jeb", så kunde INGEN se Jeb Bush på TV utan att tänka "Low Energy". Varken de ville eller ej.

PSS bör SD hela tiden säga/skriva/andas "Vårdpartiet". Ingen skall kunna se SD i TV eller annorstädes utan att tänka "Vårdpartiet" till hösten. Då får de med sig kvinnorna också och äger de två viktigaste frågorna för väljarna. Då är 36% golvet! Naturligtvis får de inte glömma invandringsfrågan på vägen; den är ju dessutom lätt att väga in: mindre invandring och utvisning av kriminella = mer vård.

Alla vet varför vården går på knäna. Svenska folket värderar sjukvården högt, invandringen (som alla vet) bidrar till långa köer och sämre sjukvård. Frågorna hör ihop....you do the math. SD behöver inte förändra något.

Nu väntar vi på Jimmies bok. Är den bra kommer SD sopa mattan med de andra. Svenska folket har länge väntat på en vision för framtidens Sverige.
2018-06-27, 13:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Marcus Oscarsson på TV 4 hävdar att han har alla 7 mätningar för Juni nu och har gjort ett medel. Vi har bara 6?

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nyckelfr%C3%A5ga-skiljer-sd-fr%C3%A5n-moderaterna-10189155

Oscarsson räknar förmodligen den andra majmätningen från Inizio som en "junimätning". Vilket inte är korrekt eftersom Aftonbladet/Inizio själva sagt att de två senaste ska räknas som majmätning 1 & 2. Junimätningen återstår.
2018-06-27, 13:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Demoskop kör en undersökning just nu, där man endast frågar om parti 2014 & parti nu.
2018-06-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Oscarsson räknar förmodligen den andra majmätningen från Inizio som en "junimätning". Vilket inte är korrekt eftersom Aftonbladet/Inizio själva sagt att de två senaste ska räknas som majmätning 1 & 2. Junimätningen återstår.
Finns ju en möjlighet att Inizio/AB gjorde en extra mätning för att flytta sitt ordinarie releasefönster till början av månaden. Vitsen med att betala för OU är trots allt att sälja tidningar, och tillhör man en klunga av mätningar som alla kommer runt den 15:e så drunknar de alla i varandra. Den mest lediga platsen i kalendern måste vara mellan Ipsos och Demoskop, alltså första veckan i en månad, och det var just då som senaste Inizio kom. Det kanske fortsätter så.
2018-06-27, 14:01
Medlem
Jag tror dagens Novus-mätning har satt skräck i M och S mer än någon annan mätning så här långt. Om 36 procent nu säger att SD har bästa invandringspolitiken så pekar det på ett valresultat i närheten av 30 procent.

Det andra som måste skrämma är den snabba ökningen på två månader från 27-36 procent. Det indikerar att botten gått ur och att de kan bli ytterligare dramatiska förändringar fram till valet.

I synnerhet M borde vara oroliga. De har knappast något förtroende kvar efter DÖ och nu när man slår igen dörren till SD så har moderatväljarna ytterligare fyra DÖ-år att se fram emot. Alltså en helt bortkastad röst. Jag skulle inte vilja vara valgeneral i M den här gången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in