2018-06-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det här ser inte ljust ut direkt, fallet verkar ha helt gått i stå, tror inte att det kommer något genombrott via de svar som förväntas från NFC.

Om så vore så skulle åklagaren fått fast MGM på sannolika skäl men som vi vet så failade hon två gånger när hon försökte, tror nog att MGM blir sannspådd när han uttryckte att fallet inte skulle få någon lösning.

Nu måste det till något verkligt hållfast för att få dit MGM för mordet, vad har jag ingen aning om men indicier kommer inte att räcka.

Vilken hobbyanalys.
Resultaten ifrån NFC när häktningsframställan gjordes var ju icke existerande.
Det är ju just NFC som skulle kunna få misstankegraden att öka och därmed en ny häktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Hälften sv dessa "förhör" är de hundratals dörknackningarna. Så tolkade jag det i media.

Precis så.

Första veckan hade man ju ett 20-tal prioriterade förhör och det är ju ingen vild gissning att dessa var en bidragande orsak till den skäliga misstankegraden.

Sen har ju 400 ytterligare förhör gjorts. Mycket av dessa går ju såklart rakt ner i papperskorgen. Men man lär ju ha en ganska god bild av händelseförloppet genom att lägga pusslet.

Nånting är ju också speciellt med kroppen. Vad jag vet har man än idag inte fått fram 100%-ig dödsorsak ifrån rättsmedicin. Bara preliminär.
Anmärkningsvärt lång tid.
Jag antar att även detta hör ihop med resultaten ifrån NFC. Förhoppningsvis kan BO sedan få ro och anhöriga ta ett värdigt avsked.
Citera
2018-06-26, 21:11
Medlem
Nånting är ju också speciellt med kroppen. Vad jag vet har man än idag inte fått fram 100%-ig dödsorsak ifrån rättsmedicin. Bara preliminär.
Anmärkningsvärt lång tid.
Jag antar att även detta hör ihop med resultaten ifrån NFC. Förhoppningsvis kan BO sedan få ro och anhöriga ta ett värdigt avsked.[/quote]

Ja, vad kan det röra sig om? Att kroppen öegat ute och böovit angripen av djur och värme? Eller nåt annat?
Smutsiga ben.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ingen reagerat tidigare på lukt. Djur som dött luktar ju rätt kraftigt ganska snabbt..
Citera
2018-06-26, 21:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Som tidigare nämts var enligt polisens årsredovisning var drygt 10 000 ärenden öppna på NFC vid årsskiftet och trots en ökad produktionstakt klarar NFC inte av att avsluta lika många ärenden som kommer in. Följdakligen ökar dom redan orimliga väntetiderna.

Riksrevision menar att polisens kriminaltekniker och brottsplatsutredare behöver gallra bättre i det material som sänds till NFC. 78 procent av NFC:s gruppchefer uppger att detta är viktigt för att minska personalens arbetsbörda. Riksrevisionens rapport om Polisens forensiska organisation

Eftersom åklagare Åsa Hildings uttalande i metro 11 juni om att dom har jättemycket bevisning så kommer ovanstående uppgifter i delvis nytt ljus.
Med tanke på förtroendeklyftan mellan NFC och polismyndighetens ingripandepersonal, ÅK och polis inställer sig frågan om hur (jätte) många säckar Åsa Hilding dumpade på trappan till NFC i from förhoppning att lösa det hon själv misslyckats med?
Måhända SDs hela bohag ?

https://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

NFC, kan i särskilt akuta fall prioritera bort annan verksamhet och endast fokusera på att få ut svar så snabbt som möjligt. Det handlar då om ärenden där någon ytterligare person riskerar att bli skadad, kidnappning och liknande brottslighet vilket förhoppningsvis inte gäller i Lena Wesström fallet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-26 kl. 21:23.
Citera
2018-06-26, 21:16
Medlem
Lt.Columbos avatar
När blir begravningen egentligen? Om MGM uttryckt ett intresse för att gå på denna och anhöriga motsäger sig detta, är rättsmedicin klar med LW då? Eller är allt teoretiskt? Att MGM skulle vilja gå på begravningen när den nu måhända ske (datum i framtiden) men att han inte är välkommen då...?

Och hur har denna kommunikation gått till egentligen? Uttryck om önskemål och fått onda ögat eller förutsätter han att han inte är välkommen (surprise !)

Allt känns väldigt luddigt måste jag säga.
Citera
2018-06-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
När blir begravningen egentligen? Om MGM uttryckt ett intresse för att gå på denna och anhöriga motsäger sig detta, är rättsmedicin klar med LW då? Eller är allt teoretiskt? Att MGM skulle vilja gå på begravningen när den nu måhända ske (datum i framtiden) men att han inte är välkommen då...?

Och hur har denna kommunikation gått till egentligen? Uttryck om önskemål och fått onda ögat eller förutsätter han att han inte är välkommen (surprise !)

Allt känns väldigt luddigt måste jag säga.

Jag har tagit upp frågan om begravning tidigare men fått till svar, här i tråden, att det förmodligen dröjer eftersom obduktion inte är klar. Samtidigt har vi en begravningslag i Sverige så bara av den anledningen borde åtminstone obduktionen vara klar vid det här laget.

Jag är tämligen övertygad om att det kommer en dödsannons som proklamerar att akten redan har ägt rum i kretsen av de närmaste.
Senast redigerad av Schazz 2018-06-26 kl. 21:53. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag är tämligen övertygad om att det kommer en dödsannons som proklamerar att akten redan har ägt rum i kretsen av de närmaste.

Vilket inte borde ske innan NFC är klara...
Citera
2018-06-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har tagit upp frågan om begravning tidigare men fått till svar, här i tråden, att det förmodligen dröjer eftersom obduktion inte är klar. Samtidigt har vi en begravningslag i Sverige så bara av den anledningen borde åtminstone obduktionen vara klar vid det här laget.

Obduktionen är troligtvis klar och man har tagit alla prover man behöver. Däremot är det analysen av de senare som dröjer. Jämför med Bjärred fallet, där kremerades alla sedan efter några månader.
Citera
2018-06-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valderama
Vilket inte borde ske innan NFC är klara...

Jodå, annars skulle många lik behöva ligga på förvaring upp till ett år. Obduktion och provtagning går fortare. Man kan frysa ned vävnadsprover och blod till framtida behov.
Citera
2018-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Eller har någon lyckats med det perfekta mordet?
Då går en mördare lös någonstans.
Hoppas verkligen de får fast den som gjort det !!
Det är det som är så himlans konstigt. Allt (och då menar jag ALLT) i detta fallet tyder ju på att mordet inte var planerat. Alltså borde GM lämnat en väldans massa DNA. Det stämmer inte med det "perfekta mordet"? DNA måste bara ha påträffats, exakt ´´vad´´ är det som gör att det inte går att binda GM i det här fallet? Vi kan ta SD som exempel...
Citera
2018-06-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det är det som är så himlans konstigt. Allt (och då menar jag ALLT) i detta fallet tyder ju på att mordet inte var planerat. Alltså borde GM lämnat en väldans massa DNA. Det stämmer inte med det "perfekta mordet"? DNA måste bara ha påträffats, exakt ´´vad´´ är det som gör att det inte går att binda GM i det här fallet? Vi kan ta SD som exempel...
Om de har träffats under andra förhållanden tidigare tex samma dag så kan hon vara full av hans DNA utan att det går att binda det till brottet.
Citera
2018-06-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Om de har träffats under andra förhållanden tidigare tex samma dag så kan hon vara full av hans DNA utan att det går att binda det till brottet.
Ja, DNA har säkerligen påträffats, sannolikt från SD. Men för att hon skulle varit "full av hans DNA", borde dom varit mer än vänner fortfarande? Eller räcker det med en vänskaplig kram?
Citera
2018-06-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Ja, DNA har säkerligen påträffats, sannolikt från SD. Men för att hon skulle varit "full av hans DNA", borde dom varit mer än vänner fortfarande? Eller räcker det med en vänskaplig kram?
Det beror ju på var de hittar DNA.. Men jag tror att hon skulle få mer DNA på sig av en kram än om hon tex blev misshandlad med ett tillhygge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in